Στη γραπτή δήλωση του Eurogroup, τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης επαναβεβαιώνουν τη δέσμευση τους να παράσχουν κατάλληλη στήριξη έως ότου η Ελλάδα ανακτήσει πλήρη πρόσβαση στις αγορές, υπό την προϋπόθεση ότι η Ελλάδα θα συμμορφώνεται πλήρως με τις απαιτήσεις και τους στόχους του προγράμματος προσαρμογής. Ενδεχόμενα μέτρα που θα διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του χρέους, όπως έχει προβλέπει η δήλωση του Eurogroup στις 27 Νοεμβρίου 2012 θα εξεταστούν στο πλαίσιο της επόμενης αξιολόγησης, αναφέρει.
Υπενθυμίζεται ότι η απόφαση του Εurogroup της 27ηςΝοεμβρίου, αναφέρει ότι οι εταίροι «όταν έρθει η στιγμή θα μελετήσουν περαιτέρω μέτρα και αρωγή, περιλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, χαμηλότερη συγχρηματοδότηση σε διαρθρωτικά ταμεία και/ή περαιτέρω μείωση των επιτοκίων των δανείων, αν είναι απαραίτητο, για τον σκοπό της επίτευξης μιας περαιτέρω αξιόπιστης και βιώσιμης μείωσης της αναλογίας Ελληνικού χρέους προς ΑΕΠ». Τα ποσοτικά όρια της βιωσιμότητας, που έθετε ήταν η μείωση του χρέους στο 124% του ΑΕΠ κατά το έτος2020, και κάτω του 110% το 2022.
Οπως δήλωσε ο Πρόεδρος του Eurogroup, Γερούν Ντεϊσελμπλουμ, η συζήτηση για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους θα ξεκινήσει το Φθινόπωρο, αφού προηγουμένως ολοκληρωθεί η επόμενη αξιολόγηση της Τρόικας, και γίνουν γνωστά τα αποτελέσματα των τεστ αντοχής των τραπεζών, ώστε να διαπιστωθεί εάν και πόσα χρήματα χρειάζονται για την ανακεφαλαιοποίηση τους από το αποθεματικό των 11 δισ. ευρώ που βρίσκεται στο ΤΧΣ.
Ο κ. Ντέισελμπλουμ δήλωσε ότι στην παρούσα φάση κι εάν δεν γνωρίζουμε τις ανάγκες της Ελλάδας δεν μπορεί να γίνει συζήτηση για τη βιωσιμότητα του χρέους. Ερωτηθείς εάν θα δοθεί εντολή για στην Ομάδα Εργασίας της Ευρωζώνης για την προετοιμασία της απόφασης, απάντησε ότι αυτό θα γίνει όταν έχουμε απάντηση στα δύο παραπάνω θέματα, δηλαδή την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και τα τεστ αντοχής των τραπεζών, κάτι που θα γίνει όπως είπε το Φθινόπωρο.
Στη χθεσινή δήλωση, το Eurogroup χαιρετίζει τις θετικές μακροοικονομικές εξελίξεις στην ελληνική οικονομία, υπογραμμίζοντας ότι οι προοπτικές ανάπτυξης που διαπιστώνονται για την Ελλάδα αντανακλούν τις αξιοσημείωτες προσπάθειες προσαρμογής που έγιναν από τους Ελληνες πολίτες και τις ελληνικές αρχές. «Οι δημοσιονομικές επιδόσεις εξακολουθούν να είναι ισχυρές όπως διαπιστώθηκε με την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος το 2013, ενώ η πλήρης εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα είναι ουσιώδους σημασίας», αναφέρει.
Οι χώρες της Ευρωζώνης καλούν τις ελληνικές αρχές να συνεχίσουν τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες ώστε να παραμείνει το πρόγραμμα σε τροχιά και να αποφευχθεί η συσσώρευση καθυστερήσεων. Η σημαντική προσαρμογή που επιτεύχθηκε επιτρέπει στην οικονομία να εισέλθει σε μια νέα φάση, από τη σταθεροποίηση στη βιώσιμη ανάπτυξη,τονίζεται.
Το Eurogroup καλωσορίζει επίσης την πρόοδο που σημειώθηκε μεταξύ της Κομισιόν και των ελληνικών άρχων για την προετοιμασία μιας συμφωνίας αξιοποίησης των κοινοτικών κονδυλίων ύψους 19 δις ευρώ μέσα στα επόμενα 7 χρόνια.
Στη διάρκεια της συζήτησης, ο Υπουργός Οικονομικών της Ελλάδας Γιάννης Στουρνάρας παρουσίασε στους ομολόγους του το αναπτυξιακό μοντέλο της κυβέρνησης με τίτλο: «Ελλάδα 2021». Το μοντέλο στηρίζεται σε εννέα τομείς αιχμής: τουρισμός, πρωτογενής παραγωγή - μεταποίηση αγροτικών προϊόντων, έρευνα-τεχνολογία, ενέργεια,διαμετακομιστικό εμπόριο-μεταφορές, βιομηχανία μετάλλων- δομικών υλικών,βιομηχανία φαρμάκων, εμπορεύσιμες υπηρεσίες και ναυτιλία. Παρουσιάζοντας το μοντέλο αυτό ο κ. Στουρνάρας έθεσε δύο αιτήματα. Το πρώτο ήταν να αυξηθεί η ρευστότητα κυρίως προς τις ΜΜΕ και στο πλαίσιο αυτό ζήτησε τη διεύρυνση της συμμετοχής χωρών και τραπεζών στο επενδυτικό σχέδιο, στο οποίο θα λάβουν μέρος η Γερμανία, και η ΕΕ μέσω της ΕΤΕπ.Το δεύτερο αίτημα ήταν η διασφάλιση της βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους που είναι υψηλό και πρέπει να αντιμετωπιστει. Υπενθύμισε στους ομολόγους του την απόφαση του Νοεμβρίου του 2012 και τη δέσμευση των εταίρων για διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους.
Μετά την παρέμβαση του Ελληνα υπουργού πήραν το λόγο πολλοί υπουργοί οι οποίοι εκφράστηκαν με θετικά λόγια για το ελληνικό αναπτυξιακό μοντέλο. Για το θέμα του χρέους ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι ανέφερε ότι η συζήτηση θα πρέπει να ξεκινήσει μόλις ολοκληρωθούν τα τεστ αντοχής των τραπεζών, δηλαδή τον Οκτώβριο.