Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
«Με τα εγκαίνια του Μεντρεσέ επαναφέρουμε ένα ακόμη έργο του οποίου ήθελαν να σβήσουν τα ίχνη του στην πόλη μας», δήλωσε ο Τούρκος Πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν κατά τα εγκαίνια του Μεντρεσέ Αγία Σοφία αφήνοντας αιχμές εναντίον της αντιπολίτευσης.

Ο Μεντρεσές είχε οικοδομηθεί επί Μωάμεθ του Πορθητή και κατεδαφίστηκε το 1924, όταν η Αγία Σοφία μετατράπηκε σε μουσείο από τον Κεμάλ Ατατούρκ.

Στην ομιλία του ο Τούρκος Πρόεδρος ανέφερε  ακόμη ότι «αυτό το μέρος λειτούργησε ως ο πρώτος Μεντρεσές της πόλης μετά την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης», προσθέτοντας ότι «το Μεντρεσέ συνέχισε να υπηρετεί την εκπαίδευση μέχρι το 1924. Αργότερα κατεδαφίστηκε με την αιτιολογία ότι χαλούσε την εικόνα. Αυτός ο ιστορικός Μεντρεσές αφαιρέθηκε αθόρυβα».

Έκανε λόγο για μονοκομματική νοοτροπία για ένα διάστημα στην Τουρκία. Όπως και ο Μεντρεσές της Αγίας Σοφίας, ιστορικά αντικείμενα έχουν καταστραφεί άλλοτε από αμέλεια, άλλοτε από απροσεξία και άλλοτε με ρεβανσιστική συμπεριφορά, ανέφερε.

«Εκατοντάδες τζαμιά έχουν πουληθεί, ενοικιαστεί ή χρησιμοποιηθεί ως μουσεία, αποθήκες και αχυρώνες. Εντός των τειχών υπάρχουν περίπου 800 τζαμιά και δυστυχώς τα περισσότερα από τα τζαμιά έχουν κατεδαφιστεί και μετατραπεί σε αχυρώνες. Ακριβώς μέσα στην περίοδο εκείνης της νοοτροπίας», είπε ο κ. Ερντογάν.