Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Χρεοκοπία ή συμφωνία με βάση τις προτάσεις των θεσμών είναι το δίλημμα το οποίο έθεσε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Ντόνταλντ Τουσκ, στον Έλληνα Πρωθυπουργό, να το απαντήσει στη Σύνοδο Κορυφής της Δευτέρας. Ο Τουσκ σημείωσε, σε διάγγελμά του, τους λόγους για τους οποίους συγκαλέστε τη Σύνοδο: «Πλησιάζουμε το σημείο όπου η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να διαλέξει μεταξύ μιας καλής προσφοράς συνεχιζόμενης υποστήριξης ή να χρεοκοπήσει», έθεσε το τελεσίγραφο, το οποίο εκφράζει την ενιαία στάση της Ευρώπης απέναντι στην Ελλάδα. Στάση που δεν απέχει από αυτή των ΗΠΑ, οι οποίες προειδοποίησαν εκ νέου την Αθήνα να δεχτεί τον συμβιβασμό.

Τηλεγράφημα του πρακτορείου Reuters, το οποίο επικαλείται αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τονίζει ότι στο Eurogroup που θα προηγηθεί της Συνόδου, θα εξεταστεί ο χειρισμός μιας ελληνικής χρεοκοπίας, στην περίπτωση που η Αθήνα δεν υποβάλει νέες προτάσεις στους εταίρους.

Μέρκελ και Ολάντ είχαν χθες νέα τηλεφωνική επικοινωνία, στη διάρκεια της οποίας προέβησαν σε μια «επισκόπηση της κατάστασης». Σύμφωνα με το περιβάλλον του Γάλλου Προέδρου, οι δύο ηγέτες επεσήμαναν ότι  «οι τρεις επόμενες ημέρες, ως την έκτακτη Σύνοδο της Δευτέρας, πρέπει να αξιοποιηθούν για να υπάρξει πρόοδος για μια συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και τους θεσμούς, την ΕΚΤ, το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή». Ο Φρανσουά Ολάντ ζήτησε να  «γίνει ό,τι είναι δυνατόν» ώστε να υπάρξει ένας συμβιβασμός και παράλληλα προειδοποίησε ότι  «το τρέχον πλαίσιο είναι βαρύ, είναι επικίνδυνο και απαιτεί να ληφθούν αποφάσεις».

Η Γερμανίδα Καγκελάριος, από την πλευρά της, ανέφερε, μιλώντας σε κομματική εκδήλωση των Χριστιανοδημοκρατών ότι «η Σύνοδος της Δευτέρας θα μπορεί να λάβει αποφάσεις μόνο εάν υπάρξει το κατάλληλο έδαφος» και συμπλήρωσε :

«Εάν δεν υπάρξει μία επαρκής προεργασία η οποία θα προλειαίνει το έδαφος για τη συμφωνία, ο ρόλος της Συνόδου θα είναι συμβουλευτικός, καθώς δεν θα μπορέσει να λάβει αποφάσεις». Υπογράμμισε ακόμη τη σημασία «να προηγηθεί συμφωνία της Ελλάδας με τους θεσμούς».

Και ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ είχε σειρά τηλεφωνικών επαφών με τους ηγέτες της Γερμανίας, Γαλλίας και Ολλανδίας, ενώ μέσα στο Σαββατοκύριακο θα έχει επαφή και με τον Αλέξη Τσίπρα.

Ο εκπρόσωπος του προέδρου της Κομισιόν, Μαργαρίτης Σχοινάς έκανε γνωστό ότι «οι επικοινωνίες θα συνεχιστούν όλο το Σαββατοκύριακο». Ο ίδιος ο Γιούνκερ εκφράζοντας την απογοήτευσή του υπογράμμισε μιλώντας στο Spiegel:

«Η εμπιστοσύνη που έδειξα στον Αλ. Τσίπρα δεν είχε την ίδια ανταπόκριση. Τον έχω προειδοποιήσει επανειλημμένως ότι δεν θα πρέπει να υπολογίζει πως μπορώ να αποτρέψω, σε κάθε περίπτωση, την αποτυχία των συνομιλιών».

Εκτίμησε επιπλέον ότι έχουν παρεξηγηθεί από την Αθήνα οι προσπάθειες που κάνει για την αποτροπή ενός grexit.

Πολλοί Υπουργοί της Ευρωζώνης, εξέφραζαν την ίδια ώρα τις αμφιβολίες τους για τη χρησιμότητα της Συνόδου Κορυφής. Ο Αυστριακός Υπουργός Οικονομικών, Χανς - Γεργκ Σέλινγκ, σημείωσε: «Δεν βρίσκω πως είναι πολύ εποικοδομητικό να συγκληθεί μια Σύνοδος Κορυφής η οποία μπορεί να μην είναι δυνατόν να προετοιμασθεί αν δεν υπάρξει απόφαση αυτό το Σαββατοκύριακο», δήλωσε ο Αυστριακός Χανς - Γεργκ Σέλινγκ. Ο Γάλλος ομόλογός του, Μισέλ Σαπέν, δήλωσε ότι «μια Σύνοδος Κορυφής χρειάζεται προετοιμασία και υπάρχει ακόμη δουλειά μπροστά μας». Ο Βόλφανγκ Σόιμπλε έδειξε επίσης της δυσπιστίας του για τη χρησιμότητα του Eurogroup, έπειτα από την ατελέσφορη συνεδρίαση της περασμένης Πέμπτης.

Το τελεσίγραφο Τουσκ: Αποδοχή της πρότασής μας ή χρεοκοπία

Τους λόγους που συγκάλεσε το Eurogroup της Δευτέρας εξήγησε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, ο οποίος έθεσε και το τελεσίγραφο στην Αθήνα.

«Η κατάσταση για την Ελλάδα γίνεται κρίσιμη. Το παρόν πρόγραμμα οικονομικής βοήθειας λήγει σε 11 ημέρες. Τέσσερις μήνες διαπραγματεύσεων δεν οδήγησαν στον αναγκαίο συμβιβασμό. Το χθεσινό Eurogroup δεν μας έβγαλε από το αδιέξοδο. Το παιχνίδι τού ποιος θα υποχωρήσει πρώτος (game of chicken) πρέπει να τελειώσει και το ίδιο ισχύει και για το παιχνίδι των ευθυνών, επειδή αυτή η κατάσταση δεν είναι παιχνίδι και δεν υπάρχει χρόνος για οποιαδήποτε παιχνίδια. Είναι πραγματικότητα, με πραγματικές πιθανές επιπτώσεις, πρώτα απ’ όλα για τον ελληνικό λαό. Γι’ αυτό συγκάλεσα τη Σύνοδο Κορυφής, τη Δευτέρα το βράδυ. Ο σκοπός της Συνόδου είναι να σιγουρευτούμε ότι όλοι καταλαβαίνουμε τις θέσεις των άλλων και τις επιπτώσεις των αποφάσεών μας. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν πρόκειται να υπάρξει κάποια μαγική λύση στο επίπεδο των ηγετών. Η Σύνοδος δεν θα είναι το τελικό βήμα. Δεν θα γίνουν τεχνικές διαπραγματεύσεις. Αυτό παραμένει δουλειά των υπουργών Οικονομικών. Πλησιάζουμε το σημείο, όπου η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να διαλέξει μεταξύ μιας, κατ’ εμέ, καλής προσφοράς συνεχιζόμενης υποστήριξης ή να χρεοκοπήσει. Στο τέλος της ημέρας αυτό είναι και πρέπει να είναι μια ελληνική απόφαση και μια ελληνική ευθύνη. Υπάρχει ακόμη χρόνος, αλλά μόνο λίγες ημέρες. Ας τις χρησιμοποιήσουμε με σοφία».

Φλαμπουράρης: Ο Πρωθυπουργός δεν θα απαντήσει στο εκβιαστικό τελεσίγραφο Τουσκ

Δεν θα τεθεί τελεσίγραφο «συμφωνία ή χρεοκοπία» στη Σύνοδο Κορυφής, αν όμως μπει, ο Τσίπρας πρέπει να ρωτήσει τον λαό, είπε ο Υπ.Επικρατείας.

«Δεν υπάρχει περίπτωση να βάλουν δίλημμα ‘χρεοκοπία ή συμφωνία’. Αν όμως το βάλουν, η γνώμη μου είναι, να γυρίσει ο κ.Τσίπρας πίσω και να θέσει αυτό το ερώτημα στον ελληνικό λαό, στη βάση δημοψηφίσματος» είπε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε ότι «παρά τους εκβιασμούς που μεταφέρονται από κάθε πλευρά, είμαι πεπεισμένος ότι δεν θα υπάρχει αυτό το κλίμα στη Σύνοδο Κορυφής».

Ο Υπουργός Επικρατείας εξέφρασε την αισιοδοξία ότι θα επιτευχθεί συμφωνία στη Σύνοδο Κορυφής της Δευτέρας, τονίζοντας αφενός ότι «η Σύνοδος ήταν μέσα στις επιδιώξεις» της κυβέρνησης, ώστε «να τεθούν σε υψηλό πολιτικό επίπεδο αυτά τα θέματα».

«Πηγαίνουμε για να πετύχουμε μια συμφωνία. Και οι Ευρωπαίοι από την πλευρά τους, αν δεν ήθελαν συμφωνία, θα περίμεναν ως την Πέμπτη που ήταν το τυπικό συμβούλιο ηγετών» είπε σχετικά ο κ.Φλαμπουράρης.

Image removed.

«Το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2015 έχει ήδη συμφωνηθεί» είπε αναφερόμενος στην πορεία των συζητήσεων, διευκρινίζοντας ότι «η απόσταση των 450- 500 εκατομμυρίων ευρώ παραμένει για το 2016». Τόνισε ωστόσο ότι «δεν θα διαλύσουμε την ευρωζώνη για 450 εκατομμύρια ευρώ».

Ερωτηθείς αν θα υπάρξει σήμερα επικοινωνία Γιούνκερ – Τσίπρα, ο Υπουργός απάντησε στο Mega ότι πιστεύει πως «θα επιδιωχθεί από την πλευρά του Γιούνκερ, τις απογευματινές ώρες, ως προετοιμασία για την Δευτέρα».

Απαντώντας στις κουβέντες που γίνονται περί παράτασης του προγράμματος, είπε ότι «το θέμα της παράτασης το θέτουν κάποιοι ευρωπαϊκοί κύκλοι, δεν είναι όμως θετική εξέλιξη κι εγώ δεν θα την προτιμούσα. Επισήμως δεν έχει τεθεί, ούτε θα ζητηθεί από την ελληνική πλευρά».

Σχετικά με την αύξηση του ΦΠΑ, ξεκαθάρισε ότι «το ρεύμα θα πάει στο 13% του ΦΠΑ κι αν πάμε στο 11% θα πάει στο 11 και οι ΔΕΗ», ενώ αναφορικά με τον ΦΠΑ στα υπόλοιπα προϊόντα, τόνισε ότι στα τρόφιμα θα είναι στο 13% και μόνο σε κάποια τρόφιμα πολυτελείας θα πάει στο 23%.

Για τον ΦΠΑ στα ξενοδοχεία είπε ότι θα πάει στο 13%, σημειώνοντας ότι «δεν είμαστε ευχαριστημένοι από αυτό το μέτρο, αλλά είμαστε αναγκασμένοι να το κάνουμε. Θα τους πλήξει αλλά δεν θα τους διαλύσει» και τονίζοντας ότι δεν θα αλλάξει ο ΦΠΑ στην εστίαση.

Σχετικά με το ΕΚΑΣ υποστήριξε ότι «δεν θα υπάρχει κούρεμα του ΕΚΑΣ μέσε στη συμφωνία που θα έρθει» στηριζόμενος στην «αλληλεγγύη της Ευρώπης».