Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Ανοιχτά μιλούν πλέον για το ενδεχόμενο εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη Ευρωπαίοι αξιωματούχοι και πολιτικοί. Τα περιθώρια στενεύουν όσο ο χρόνος και το χρήμα φτάνουν στο τέλος τους, σε αντίθεση με τις διαπραγματεύσεις που έφτασαν σε αδιέξοδο για ακόμα μία φορά. Σήμερα στις 19:00 συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις  σε επίπεδο Euro Working Group, ενώ θα πραγματοποιηθεί έκτακτη συνάντηση κορυφής μεταξύ πέντε κορυφαίων ηγετών των Ευρωπαϊκών Θεσμών, με τους Τουσκ, Γιούνκερ και Ντράγκι. Επιπλέον, δεν αποκλείεται την Παρασκευή, μία μέρα μετά την προγραμματισμένη συνεδρίαση του Eurogroup, να πραγματοποιηθεί Σύνοδος Κορυφής.

Καθεμία από τις δύο πλευρές διαμηνύει στην άλλη ότι «η μπάλα είναι στο δικό της γήπεδο», με ισχυρότερο το μήνυμα του Μάριο Ντράγκι, οποίος τόνισε ότι η απόφαση είναι πολιτική και πρέπει να ληφθεί από την Αθήνα. Ο Φρανσουά Ολάντ προειδοποίησε χθες την Αθήνα ότι δεν υπάρχει πλέον χρόνος, ενώ τόνισε ότι αποτυχία συμφωνίας θα προκαλούσε αναταραχή. Από την άλλη, το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών διαψεύδει κατηγορηματικά ότι ο Βόλφανγκ Σόιμπλε προτείνει στην Ελλάδα αποχώρηση από το ευρώ με παροχή βοήθειας.

«Φτάνουμε σε μια χρονική στιγμή που ενδέχεται να είναι ταραχώδης αν δεν φτάσουμε σε συμφωνία... Ας μη χάσουμε χρόνο και ας ξαναρχίσουμε τις διαπραγματεύσεις το συντομότερο δυνατόν», διεμήνυσε χθες στην ελληνική κυβέρνηση ο Γάλλος Πρόεδρος. Ανάλογο ήταν και το μήνυμα της γερμανικής κυβέρνησης, η οποία μέσω του κυβερνητικού της εκπροσώπου κάλεσε την Ελλάδα να καταθέσει νέες προτάσεις – κάτι που αρνήθηκε κατηγορηματικά ο Γιάνης Βαρουφάκης σε συνέντευξή του στην Bild – επιχειρώντας να τονίσει την επιθυμία του Βερολίνου για παραμονή της χώρας μας στο ευρώ.

Σε αντίθετο μήκος κύματος κινήθηκε ο Καγκελάριος της Αυστρίας. Ο Βέρνερ Φάιμαν, μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, τόνισε ότι πρέπει να μπει τέλος στην πολιτική ακραίας λιτότητας για την Ελλάδα και πως πρέπει να σταματήσει η καταστροφολογία.

«Η έξοδος της Ελλάδας από την Ευρωζώνη θα συνδεόταν με παρενέργειες που δεν μπορούν να προβλεφθούν... Λέω με σαφήνεια σε οποιονδήποτε εικάζει σχετικά με την έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ ότι είναι εξαιρετικά επικίνδυνο» τόνισε ο ίδιος, λίγο πριν την επίσημη επίσκεψή του στην Αθήνα. Υπογράμμισε ωστόσο ότι, «η υπομονή των κρατών-μελών δεν είναι απεριόριστη» και ότι «είναι ώρα και για τις δύο πλευρές να συμφωνήσουν επί ενός χάρτη μεταρρυθμίσεων που θα έχει νόημα».

Ο Χοσέ Μανουέλ Μαργκιάγιο, Υπουργός Εξωτερικών της Ισπανίας υποστήριξε ότι ,«υφίσταται πραγματικός κίνδυνος εξόδου, κάτι που δεν θα ήταν καλό για την Ευρώπη και προφανώς θα ήταν ακόμη χειρότερο για τον ελληνικό λαό».

Παράλληλα, δύο υψηλόβαθμα στελέχη της Κομισιόν ζήτησαν την εκπόνηση σχεδίου έκτακτης ανάγκης, σε περίπτωση εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ.

«Τα κράτη-μέλη είναι ανήσυχα για ευνόητο λόγο και θα πρέπει να εγγυηθούμε ότι η Ευρωζώνη είναι προετοιμασμένη για κάθε σενάριο σχετικά με την Ελλάδα», δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Βάλντις Ντομπρόβσκις σε συνέντευξη στην ισπανική εφημερίδα El Mundo.

Ο Γερμανός Επίτροπος Γκούντερ Οτινγκερ σημείωσε ότι πρέπει να εκπονηθούν σχέδια έκτακτης ανάγκης, για να δοθεί βοήθεια στην Ελλάδα, στην περίπτωση εξόδου της χώρας από το ευρώ, ώστε να περιοριστεί η εξάπλωση της κρίσης σε τρίτες χώρες.

Ο Γιόχαν φαν Οβερτβελτ, Υπουργός Οικονομικών του Βελγίου, δήλωσε ότι κανένας δεν θέλει την αποχώρηση της Ελλάδας από το ευρώ, τονίζοντας όμως ότι η ίδια η Αθήνα έχει καταστήσει εφικτή αυτή την επιλογή.

Περαιτέρω περιπλοκότητα συνιστά ότι το κυβερνών κόμμα της Άγκελα Μέρκελ απαιτεί τη συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα, για να υπερψηφίσει τη συμφωνία που θα προκύψει μεταξύ Ευρωζώνης και Ελλάδας.

Αισιόδοξος ο Λευκός Οίκος 

Αισιοδοξία ότι όλες οι πλευρές θα μπορέσουν να καταλήξουν σε συμφωνία, χωρίς να υπάρξει περιττή αστάθεια στις χρηματαγορές, εξέφρασε ο εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου, Τζος Έρνεστ, απαντώντας σε σειρά ερωτημάτων για τις διαπραγματεύσεις Ελλάδας – δανειστών.

Στον κ. Έρνεστ τέθηκε υπόψη η πτώση των χρηματαγορών, ενώ του επισημάνθηκε ότι η αισιοδοξία που είχε εκφράσει σε προηγούμενες δηλώσεις του. Ο εκπρόσωπος υπογράμμισε ότι οι Έλληνες έχουν υποστεί παρατεταμένες δυσκολίες.

«Υποθέτω ότι αυτό είναι μια παραδοχή αυτού που είπατε, ότι έχει υπάρξει κάποια αστάθεια σαν αντίδραση στην προσπάθεια πρόβλεψης του αποτελέσματος των διαπραγματεύσεων,” είπε ο κ. Έρνεστ. “Είμαστε ξεκάθαροι για το ποια είναι η θέση μας, η οποία είναι ότι οι Έλληνες πολίτες έχουν υποστεί παρατεταμένες δυσκολίες και έχουν κάνει δύσκολα άλλα απαραίτητα βήματα για να δημιουργήσουν τις βάσεις για βιώσιμη οικονομική ανάκαμψη. Η ελληνική κυβέρνηση και οι διεθνείς εταίροι της πρέπει να εργαστούν αποτελεσματικά να καταλήξουν σε ένα αξιόπιστο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα, το οποίο μπορεί να δημιουργήσει τις βάσεις για μακροπρόθεσμη ανάπτυξη εντός της ευρωζώνης», πρόσθεσε.

Εξηγώντας τους λόγους της αισιοδοξίας της αμερικανικής κυβέρνησης για ένα ευνοϊκό αποτέλεσμα, δηλαδή ένα αποτέλεσμα που όπως διευκρίνισε δεν προκαλεί απρόκλητη αστάθεια στις χρηματιστηριακές αγορές, είπε πως «όλες οι πλευρές που κάθονται γύρω από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων αναγνωρίζουν το διακύβευμα του να υπάρξει ικανοποιητική επίλυση. Μπορεί λοιπόν να είναι δύσκολο να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα, αλλά είναι ξεκάθαρα προς το συμφέρον όλων όσοι βρίσκονται γύρω από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων να φτάσουν στο ίδιο αποτέλεσμα».

Σε επισήμανση δημοσιογράφου ότι αυτή η θέση είναι διαφορετική από όσα είπε πριν λίγες μέρες ο πρόεδρος Ομπάμα, όπου είπε ξεκάθαρα στους Έλληνες να λάβουν δύσκολες επιλογές, ο εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου τόνισε ότι η θέση της κυβέρνησης είναι πως και οι δύο πλευρές πρέπει να εμπλακούν σε αυτές τις διαπραγματεύσεις,  με τρόπο που θα οδηγήσει σε μία συμβιβαστική συμφωνία.

«Έχουμε πει ότι είναι σημαντικό για την ελληνική κυβέρνηση να συνεχίσει στις κρίσιμες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που έχουν δεσμευθεί να κάνουν. Γνωρίζω ότι αυτό είναι που ενδιαφέρονται να δουν και οι πιστωτές. Και νομίζω ότι η όποια τελική συμφωνία θα χρειασθεί δέσμευση σ’ αυτές τις γραμμές. Αλλά τελικά, αυτό είναι κάτι στο οποίο θα πρέπει να δουλέψουν όλες οι πλευρές».

Καταλήγοντας, ο Τζος Έρνεστ επανέλαβε ότι υπεύθυνος για τις επαφές με την Ελλάδα και τους εταίρους στην Ε.Ε. και διεθνείς οργανισμούς είναι ο υπουργός Οικονομικών Τζακ Λιού και προσπαθεί να τους ενθαρρύνει για λύση.