Του Πέτρου Μελαϊση
Σε τρεις άξονες, όλες σχετικές με το Κυπριακό, κινήθηκε συνέντευξη που παραχώρησε ο Υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, Μεβλούτ Τσαβούσογλου, στην εφημερίδα Μιλλιέτ.
Αποκάλυψε εν πρώτοις ότι ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν του έδωσε οδηγίες να έχει όσο το δυνατό πιο συχνές επαφές με τον ομόλογό του της Ελλάδας, Ευάγγελο Βενιζέλο.
Και υποστήριξε πως η Ελλάδα μέχρι σήμερα έμενε σιωπηλή, αλλά μετά τη διακοπή των συνομιλιών και τη γεώτρηση, άρχισε να είναι ενεργή, και έτσι πρέπει να είναι.
Για το τηλεφώνημά του στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, είπε ότι μίλησαν αρκετά και αστιεύτηκαν:
"Αστειευτήκαμε και λίγο. Εσύ θα γίνεις καλά μετά την εγχείριση, ανανεώθηκες. Οι επιδόσεις σου θα αυξηθούν και θα είσαι άδικα ασυναγώνιστος στις διαπραγματεύσεις, του είπα. Γέλασε πολύ, αστειευτήκαμε έτσι. Αυτή την ανθρώπινη πλευρά δεν πρέπει να την αφήσουμε".
Στις αναφορές του για τους υδρογονάνθρακες, ο Τούρκος Υπουργός επέμενε στα δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων, όπως και στις βολές για μονομερείς εργασίες γεώτρησης:
"Να ιδρυθεί μια κοινή εταιρεία και να κάνει εκείνη τις εργασίες. Ακόμη και να εγγυηθεί τα δικαιώματα μια διεθνής οργάνωση. Από τη μια να γίνονται διαπραγματεύσεις και από τη άλλη μονομερείς εργασίες γεώτρησης και η τ/κ πλευρά να μην είναι μέσα, εμείς είμαστε αντίθετοι. Και αν αυτά τα αποθέματα μαζί με τα αποθέματα του Ισραήλ θα πωληθούν στην Ευρώπη, η καλύτερη οδός είναι μέσω της Τουρκίας".
Σχολιάζοντας τις αναφορές, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Νίκος Χριστοδουλίδης, δήλωσε στον ΑΝΤ1 οτι καμια συζήτηση δεν πρόκειται να γίνει πριν από τη λύση του Κυπριακού.
Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος χαρακτήρισε ορόσημο την 30η Δεκεμβρίου ημέρα κατά την οποία λήγει η οδηγία NAVTEX της Τουρκίας.
Για να καταλήξει οτι η προκλήσεις από πλευράς Τουρκίας δεν βοηθουν καθόλου στην επίτευξη καλού κλίματος.
Νωρίτερα.
Επιμένουν σε κοινή εταιρεία εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων οι Τούρκοι
Την ανάγκη για επανέναρξη των διαπραγματεύσεων για επίλυση του κυπριακού τόνισε στον πρόεδρο Αναστασιάδη ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου κατά την τηλεφωνική επικοινωνία που είχαν προχθές.
- Για χρονοδιάγραμμα το συντομότερο κάνει λογο ο Τσαβούσογλου
- Επιμένουν σε κοινή εταιρεία εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
- Πρέπει να γκρεμίσουμε την προκατάληψη λένε αλλά προκαλούν
Επιστρέφοντας από την Ελλάδα, σε συνέντευξή του στο αεροσκάφος στην εφημερίδα “Μιλλιέτ”, ο Τούρκος Υπουργός είπε ότι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο η Ελλάδα πρέπει να είναι ενεργή σε αυτή την υπόθεση. "Και αυτό δίνει θάρρος στις δύο πλευρές στην Κύπρο. Πρέπει να διαπραγματευτούν μεταξύ τους. Όπως έγινε και με το σχέδιο Ανάν πρέπει να καθίσουμε όλοι μαζί υπό την αιγίδα του ΟΗΕ να δώσουμε τέλος σε αυτή την δουλειά. Πρέπει το συντομότερο να υπάρξει χρονοδιάγραμμα".
Σε ερώτηση αν μπορούν να υπάρξουν εξελίξεις σε σύντομο χρονικό διάστημα, είπε πως κατά την άποψή του μπορεί, φτάνει να υπάρξει χρονοδιάγραμμα. Οι δύο πλευρές, οι δύο ηγέτες πρέπει να διανύσουν απόσταση μεταξύ τους. Φτάνει να φτάσουν σε ένα συγκεκριμένο σημείο. Εμείς, στο τέλος θα συναντηθούμε όλοι μαζί και θα λύσουμε αυτή την υπόθεση με τα Ηνωμένα Έθνη.
Επιμένουν σε κοινή εταιρεία εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
Σε άλλη ερώτηση ο Τούρκος Υπουργός είπε πως είναι φανερό ότι και οι Τ/κ έχουν δικαιώματα στα αποθέματα στην περιοχή της Κύπρου, αυτό άλλωστε δεν το αρνείται ούτε η ε/κ πλευρά. Αλλά δεν υπάρχει ένα σχήμα που να θέσει υπό εγγύηση τα δικαιώματά τους. Εμείς είμαστε εναντίον σε μονομερείς εργασίες γεώτρησης. Πρέπει να υπάρξει μια τάξη σε αυτό. Πρέπει να κάνουμε μια εργασία η οποία να εγγυάται τα δικαιώματα της τ/κ πλευράς. Προτείναμε μια ειδική επιτροπή, ακόμη και μια ιδιωτική εταιρεία. Να ιδρυθεί μια κοινή εταιρεία και να κάνει εκείνη τις εργασίες. Ακόμη και να εγγυηθεί τα δικαιώματα μια διεθνής οργάνωση. Από την μια να γίνονται διαπραγματεύσεις και από τη άλλη μονομερείς εργασίες γεώτρησης και η τ/κ πλευρά να μην είναι μέσα, εμείς είμαστε αντίθετοι. Και αν αυτά τα αποθέματα μαζί με τα αποθέματα του Ισραήλ θα πωληθούν στην Ευρώπη, η καλύτερη οδός είναι μέσω της Τουρκίας. Εμείς είμαστε έτοιμοι γι αυτό και θα κάνουμε αυτό που μας αναλογεί.
Πρέπει να γκρεμίσουμε την προκατάληψη λένε αλλά προκαλούν
Για το τηλεφώνημά του στον Πρόεδρο Αναστασιάδη, ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου είπε ότι ο Πρόεδρος Αναστασιάδης χάρηκε πολύ που τον πήρε. "Είπε ότι είναι θετικό να αρχίσει ξανά αυτή η υπόθεση και να υπάρξει λύση. Μιλήσαμε αρκετά και μάλιστα αστειευτήκαμε. Πρώτα εσύ γίνε καλά και εμείς θα ετοιμάσουμε το έδαφος. Θα αρχίσουμε ξανά τις διαπραγματεύσεις. Ας τελειώσουμε τις διαπραγματεύσεις το συντομότερο, του είπαμε".
Σύμφωνα με τον κ. Τσαβούσογλου, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης έστειλε χαιρετίσματα στον Πρόεδρο και τον Πρωθυπουργό της Τουρκίας. "Αστειευτήκαμε και λίγο. Εμείς είμαστε και προσωπικοί φίλοι. Όταν απάντησε το τηλέφωνο είπε `αγαπητέ μου φίλε`. `Εσύ θα γίνεις καλά μετά την εγχείριση, ανανεώθηκες. Οι επιδόσεις σου θα αυξηθούν και θα είσαι άδικα ασυναγώνιστος στις διαπραγματεύσεις`, του είπα. Γέλασε πολύ, αστειευτήκαμε έτσι. Αυτή την ανθρώπινη πλευρά δεν πρέπει να την αφήσουμε. Και στην Ελλάδα βλέπουμε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η ανασφάλεια", είπε.
Ο Τούρκος Υπουργός είπε πως παρόλο που έγιναν τόσα βήματα υπάρχει προκατάληψη. "Πρέπει να την γκρεμίσουμε. Αυτό γίνεται σιγά σιγά, αμέσως δεν γίνεται", δήλωσε.