- Διαπραγματεύσεις
- Κυριαρχικά δικαιώματα στην ΑΟΖ
- Ενδιαφέρον από Ισραήλ για συνεργασία σε θέματα ενέργειας
- Ίδρυση διπλωματικής αποστολής στη Σαουδική Αραβία
- Φαινόμενα διαφθοράς
Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τον Σύνδεσμο Αποφοίτων CIIM, το Cyprus International Institute of Management, η OEB και το KEBE με θέμα «Ο Αναβαθμισμένος ρόλος της Κύπρου στην Ανατολική Μεσόγειο ως σταθεροποιητικός παράγων και ενεργειακό κέντρο για την Ευρώπη».
Διαπραγματεύσεις
Ο κ. Κασουλίδης είπε ότι οι ηγέτες των δύο κοινοτήτων είχαν συμφωνήσει στην τελευταία τους συνάντηση τον περασμένο Σεπτέμβριο, στην παρουσία του κ. Άιντα, «να αφήσουν κατά μέρος τα διαδικαστικά θέματα που ταλάνιζαν τη διαδικασία των διαπραγματεύσεων και να μπουν κατευθείαν στη νέα φάση που θα οδηγούσε τις δύο πλευρές στο να σμικρύνουν τις διαφορές τους επί τους ουσίας των θεμάτων που είχαν μεγάλες αποστάσεις».
Ο Υπουργός είπε ότι αυτό θα γινόταν αρχές Οκτωβρίου, ωστόσο, πρόσθεσε, «η Τουρκία, έτσι ξαφνικά, αποφάσισε να στείλει το Μπαρμπαρός», επιδιώκοντας τη συζήτηση του θέματος των υδρογονανθράκων στο τραπέζι των συνομιλιών.
Ο ΥΠΕΞ σημείωσε ότι εάν η ελληνοκυπριακή πλευρά αποδεχτεί κάτι τέτοιο «θα περιπλέξει το Κυπριακό ακόμη περισσότερο και το Μπαρμπαρός θα δικαιούται για οποιοδήποτε θέμα από εδώ και εμπρός να έρχεται στην Κύπρο».
«Αυτού του είδους η τάση, να οδηγούμεθα με εκβιασμό και με επίδειξη ισχύος για να δεχτούμε κάτι για να προχωρήσουμε πάρα κάτω, δεν μπορεί να είναι ο σωστός τρόπος με τον οποίο κάθεσαι σε τραπέζι διαπραγματεύσεων επί ίσοις όροις, σύμφωνα πάντα με την αρχή του Συμβουλίου Ασφαλείας», πρόσθεσε.
“Επιθυμεί η Τουρκία να λυθεί το Κυπριακό το συντομότερο δυνατό, θέλει να ανοίξει ο δρόμος ώστε τα οποιαδήποτε αποτέλεσμα από τη διερεύνηση των υδρογονανθράκων να οδηγούν και στην πιθανότητα μετά τη λύση του Κυπριακού ενός αγωγού που να φεύγει από την Ανατολική Μεσόγειο -μαζί με κοιτάσματα από το Ισραήλ – και να πηγαίνει προς την Τουρκία; Θέλουν οι Τουρκοκύπριοι να επωφεληθούν από τα έσοδα με τον αδιαμφισβήτητο τρόπο που έχουμε; Τότε το Μπαρμπαρός πρέπει να φύγει από τη μέση και οι συνομιλίες να ξανά ξεκινήσουν για την επίλυση του Κυπριακού”, ανέφερε ο κ. Κασουλίδης.
Δυστυχώς, συνέχισε, τα Ηνωμένα Έθνη έχουν την τάση όταν δημιουργείται ένα πρόβλημα να εισηγούνται την επίλυση του “δια της μέσης οδού”, προσθέτοντας ότι κάτι τέτοιο έχει ως αποτέλεσμα εκείνος που ευθύνεται να συνεχίσει να δημιουργεί προβλήματα.
“Με αυτό τον τρόπο δεν μπορεί να λυθεί το Κυπριακό παρά τη μεγάλη μας επιθυμία για τη λύση του προβλήματος”, είπε.
Κυριαρχικά δικαιώματα στην ΑΟΖ
Στην ομιλία του, ο κ. Κασουλίδης είπε ότι “το όφελος για ολόκληρη την περιοχή, για την Κύπρο, αλλά και για την ίδια την Τουρκία θα ήταν τεράστιο αν η χώρα αυτή υιοθετούσε ένα εποικοδομητικό ρόλο σε ό,τι αφορά την άσκηση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων στην ΑΟΖ μας, αλλά ιδιαίτερα και την επίτευξη λύσης στο Κυπριακό”.
“Αν η τουρκική πλευρά είναι θετική, τότε θα επαναλάβω ότι εμείς είμαστε αποφασισμένοι να εργαστούμε για την οικοδόμηση μιας νέας σχέσης μεταξύ της Κύπρου και της Τουρκίας που θα οδηγεί στην επίλυση του Κυπριακού, με άρση των κατοχικών δεδομένων, συμβάλλοντας έτσι στην περιφερειακή ειρήνη, σταθερότητα και ευημερία”, είπε.
Σε ερώτηση γιατί δεν προχωρούμε στη δημιουργία ενός δεσμευμένου λογαριασμού στο οποίο να μπαίνουν τα έσοδα από τους υδρογονάνθρακες που αναλογούν στην τουρκοκυπριακή κοινότητα προκειμένου να δείξουμε εμπράκτως ότι θα επωφεληθούν και οι Τουρκοκύπριοι μετά τη λύση του Κυπριακού, ο κ. Κασουλίδης είπε ότι “δουλεύουμε πάνω σ` αυτή την ιδέα και σύντομα θα έχουμε να εξαγγείλουμε κάτι”.
Ο κ. Κασουλίδης είπε ότι η Τουρκία, η οποία τάχα κόπτεται για το καλό των Τουρκοκυπρίων, υπέβαλε στο ψευδοκράτος μια συμφωνία με την οποία – με τη συγκατάθεση της τ/κ ηγεσίας – υπέκλεψε το 80% της ΑΟΖ της Κύπρου στο σύνολο της, ενεργώντας ως “η πλέον άστοργη μητέρα”.
Ενδιαφέρον από Ισραήλ για συνεργασία σε θέματα ενέργειας
Ο Υπουργός Εξωτερικών κλήθηκε επίσης να σχολιάσει, στο περιθώριο της εκδήλωσης, το γεγονός ότι το Ισραήλ, δια στόματος του Ισραηλινού υπουργού Ενέργειας, ζήτησε τη συμμετοχή του στην επιλογή προώθησης των ενεργειακών φυσικών πόρων της Ανατολικής Μεσογείου μέσω του αγωγού East Med Pipeline, αλλά και στην κατασκευή του ίδιου του αγωγού, κάτι που αποδεικνύει, σύμφωνα με την παρατήρηση του δημοσιογράφου, το ενδιαφέρον του Ισραήλ να συνεργαστεί τόσο με την Ελλάδα όσο και με την Κύπρο στα θέματα ενέργειας.
Ο κ. Κασουλίδης είπε ότι “γίνεται μια έρευνα βιωσιμότητας για το κατά πόσον χρηματικά αλλά και γεωλογικά είναι εφικτή η κατασκευή αγωγού που να ενώνει απευθείας την Κύπρο με την Ελλάδα”.
“Εμείς θεωρούμε ότι η δεδηλωμένη απόφαση του Ισραήλ να συνεργαστεί με την Κύπρο για ένα δίκτυο που να ενώνει τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου είναι μια ιδιαίτερα θετική εξέλιξη, επί της οποίας εργαζόμαστε συστηματικά οι δύο Κυβερνήσεις”, είπε.
Στην ομιλία του, ο κ. Κασουλίδης είπε ότι “έχουμε αποδείξει εμπράκτως ότι εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελούμε ένα συνεπές κράτος μέλος, τα τελευταία γεγονότα, όπως καταγράφονται με την Τριμερή Σύνοδο Κύπρου-Αιγύπτου-Ελλάδος, την επικείμενη δεύτερη επίσκεψή του Προέδρου της Δημοκρατίας στο Ισραήλ από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων του, οι προσπάθειες δημιουργίας μιας νέας συνεργασίας στην περιοχή μεταξύ Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ-Αιγύπτου, καταδεικνύουν τις προοπτικές της Κύπρου ως προς τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει. Τον ρόλο της ως ενεργειακού κέντρου, αλλά και ως εργαλείου σύνδεσης της Ευρώπης με την Ανατολική Μεσόγειο, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική”.
Ο κ. Κασουλίδης είπε επίσης ότι “αναβαθμίζουμε τις σχέσεις μας με σημαντικές χώρες του Αραβικού Κόσμου, αναφέροντας ως ενδεικτικό παράδειγμα την Σαουδική Αραβία, η οποία για πρώτη φορά θα διαπιστεύσει πρεσβευτή στην Κυπριακή Δημοκρατία”.
Ίδρυση διπλωματικής αποστολής στη Σαουδική Αραβία
Από την πλευρά της, είπε, “η Κυπριακή Δημοκρατία θα προχωρήσει στην ίδρυση Διπλωματικής Αποστολής στη Σαουδική Αραβία, προσθέτοντας πως ανταποκρινόμενος σε πρόσκληση του Βασιλιά της Σαουδικής Αραβίας, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα επισκεφθεί επίσημα, για πρώτη φορά, τη χώρα αυτή”.
“Τα στρατηγικά ανοίγματα που επιχειρούμε και πετυχαίνουμε στην περιοχή μας και διεθνώς, σε καμιά περίπτωση δεν αποβαίνουν εις βάρος παραδοσιακών μας φίλων και ειδικότερα της Ρωσίας, για την οποία προβάλλεται μια μη ρεαλιστική εκτίμηση,” πρόσθεσε.
Όπως σημείωσε, “ο τομέας της ενέργειας μπορεί να αποβεί καταλύτης στην επίλυση πολιτικών διαφορών και περιφερειακής ενσωμάτωσης, αντί πηγή διένεξης, όπως ορισμένοι επιμένουν να αντιμετωπίζουν αυτό το θείο δώρο. Ως Κυπριακή Δημοκρατία επιδιώκουμε συνέργειες, δημιουργία ευκαιριών και πιθανούς επενδυτές μέσω διακρατικών διμερών και περιφερειακών συνεργασιών, χωρίς ιδεοληψίες και δογματισμούς. Χωρίς αποκλεισμούς και προκαταλήψεις”.
Φαινόμενα διαφθοράς
Απαντώντας, τέλος, σε ερώτηση σχετικά με την έλλειψη εμπιστοσύνης των πολιτών προς τους θεσμούς και προς τα πολιτικά πρόσωπα λόγω των φαινομένων διαφθοράς και διαπλοκής που οδήγησαν στην καταστροφή της κυπριακής οικονομίας, ο κ. Κασουλίδης είπε ότι “νοιώθω και εγώ, οφείλω να ομολογήσω, εντελώς άβολα που ανήκω στον πολιτικό κόσμο της Κύπρου και εντελώς άβολα που κατέχω αξίωμα και θεωρώ ότι θα είναι και το τελευταίο μου διότι πλέον ας αναλάβουν οι νεότερες γενιές και ας ενεργήσουν εκεί που εμείς έχουμε αποτύχει”.
“Δυστυχώς, μέσα στα πολλά ξερά καίγονται και τα χλωρά”, ανέφερε χαρακτηριστικά.