- Τριμερής συνάντηση ΥΠΕΞ Ελλάδας – Αιγύπτου – Κύπρου
- Κύπρος, Ελλάδα και Αίγυπτος καλούν την Τουρκία να σταματήσει τις έρευνες στην κυπριακή ΑΟΖ
- Oι 3 Υπουργοί υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας στον τομέα του τουρισμού
- Περαιτέρω σύσφιξη των σχέσεών της με την Κύπρο επιθυμεί η Αίγυπτος
- Βενιζέλος: Αναβαθμισμένη η παρουσία της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της Κύπρου
- Αποκλειστική δήλωση Ε. Βενιζέλου στον ΑΝΤ1 - Μήνυμα στην Τουρκία
Του Γιάννη Σελινόπουλου
Με θερμή χειραψία σφραγίστηκε η σημερινή τριμερής συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών Κύπρου, Ελλάδας, Αιγύπτου, στη Λευκωσία.
Μια συνάντηση που ολοκληρώθηκε με κοινή δήλωση από τους κυρίους Κασουλίδη, Βενιζέλο και Σούκρι, η οποία εμπεριείχε αυστηρά μηνύματα προς την Τουρκία να σεβαστεί τη διεθνή νομιμότητα και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Αποκλειστική Οικονομική της Ζώνη.
Οι τρεις Υπουργοί τόνισαν ότι η συνεργασία των χωρών τους δεν στρέφεται εναντίον κάποιου κράτους, αλλά αντίθετα αποτελεί πόλο έλξης και για άλλες χώρες που επιθυμούν τη σταθερότητα και την συνεργασία στην περιοχή.
Συγκεκριμένη ερώτηση, κατά πόσο οι τουρκικές παραβιάσεις στην Κυπριακή ΑΟΖ μπορούν να αλλάξουν τα πλάνα της χώρας του για την τριμερή συνεργασία, δέχθηκε ο Αιγύπτιος Υπουργός Εξωτερικών, Sameh Hassan Shoukry:
"Οπωσδήποτε όχι. Η συνεργασία που υπάρχει και τα νομικά εργαλεία που συμφωνήθηκαν μεταξύ Αιγύπτου και Κύπρου, θα εφαρμοστούν με καλή πίστη και στο πνεύμα συνεργασίας που ήδη υπάρχει μεταξύ μας, στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου".
Ο Υπουργός Εξωτερικών της Αιγύπτου τόνισε δύο φορές ότι αυτή η τριμερής συνεργασία έχει θετικό και ειρηνικό χαρακτήρα, ότι μπορεί να εμβαθυνθεί και μάλιστα να καταστεί πρότυπο στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ενώ ο Υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας, Ευάγγελος Βενιζέλος, είπε ότι υπάρχει μια πολύ στερεή βάση για την τριμερή συνεργασία, και αυτή είναι η διεθνής νομιμότητα και το διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, ενώ έκανε εκ νέου αναφορά στην τουρκική προκλητικότητα στην κυπριακή ΑΟΖ.
Οι τρεις Υπουργοί αποφάσισαν, επίσης, διεύρυνση του διαλόγου σε όλα τα επίπεδα περιλαμβανομένης της στενής συνεργασίας σε διεθνείς οργανισμούς και διασκέψεις.
Η σημερινή συνάντηση είχε και προπαρασκευαστικό χαρακτήρα της συνάντησης Κορυφής των ηγετών των τριών χωρών στο Κάιρο στις 8 Νοεμβρίου.
Στην κοινή δήλωση των τριών Υπουργών υπάρχει εκτενής αναφορά στην αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, και συγκεκριμένα της δράσης των Τζιχαντιστών, η οποία απειλεί την ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή, και δέσμευση τους για συνεργασία με τη διεθνή κοινότητα για καταπολέμηση της.
Ειδική αναφορά έγινε και στον τομέα του τουρισμού, για τον οποίο σήμερα στο Υπουργείο Εξωτερικών υπεγράφη και σχετική συμφωνία.
Νωρίτερα.
Κύπρος, Ελλάδα, Αίγυπτος προς Τουρκία: Σταματήστε τις έρευνες στην κυπριακή ΑΟΖ
Οι Υπουργοί Εξωτερικών της Κύπρου, της Ελλάδας και της Αιγύπτου κάλεσαν την Τουρκία να διακόψει όλες τις αυθαίρετες σεισμικές έρευνες εντός της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας και να αποφύγει οποιαδήποτε τέτοια δραστηριότητα στο μέλλον.
Οι τρεις Υπουργοί είχαν συνάντηση σήμερα στη Λευκωσία και όπως δήλωσε ο Υπουργός Εξωτερικών Ιωάννης Κασουλίδης οι τρεις χώρες καλούν από κοινού όλα τα κράτη να σεβαστούν τα κυριαρχικά δικαιώματα και τη δικαιοδοσία της Κυπριακής Δημοκρατίας στην ΑΟΖ καθώς και την υφαλοκρηπίδα της ΚΔ.
Πρόσθεσε ότι η συνεργασία Κύπρου – Ελλάδας – Αιγύπτου θα μπορεί να λειτουργήσει ως πρότυπο περιφερειακού διαλόγου, συμβάλλοντας στη σταθεροποίηση της ειρήνης στην περιοχή.
Ο Κύπριος ΥΠΕΞ, ο Υπουργός Εξωτερικών της Αιγύπτου Sameh Hassan Shoukry καθώς και ο Υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας Ευάγγελος Βενιζέλος τόνισαν από κοινού ότι η συνεργασία τους δεν στρέφεται εναντίον κάποιου κράτους, αλλά απεναντίας αποτελεί πόλο έλξης και για άλλες χώρες που επιθυμούν την σταθερότητα και την συνεργασία.
Αποφάσισαν, επίσης, διεύρυνση του διαλόγου σε όλα τα επίπεδα περιλαμβανομένης της στενής συνεργασίας σε διεθνείς οργανισμούς και διασκέψεις.
Εξάλλου, σήμερα, οι τρεις Υπουργοί υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας στον τομέα του τουρισμού.
ΥΠΕΞ Κύπρου
Στις δηλώσεις του ο Υπουργός Εξωτερικών Ιωάννης Κασουλίδης σημείωσε ότι οι τρεις πλευρές εξέτασαν την πρόοδο των τριμερών πολιτικών διαβουλεύσεων και εξέφρασαν την άποψη ότι θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως πρότυπο περιφερειακού διαλόγου και συνεργασίας, συμβάλλοντας στη σταθεροποίηση της ειρήνης, της σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο.
“Συμφωνήσαμε επίσης να διευρύνουμε το διάλογο σε όλα τα επίπεδα, περιλαμβανομένης και της στενής συνεργασίας στο πλαίσιο διεθνών οργανισμών και διασκέψεων όπως και σε προσπάθειες ενίσχυσης των σχέσεων της ΕΕ και του Αραβικού Κόσμου”, είπε.
Πρόσθεσε ότι ενημέρωσε τους ομολόγους του για τις πρόσφατες παράνομες ενέργειες της Τουρκίας εντός της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας και ότι και οι τρεις υπογράμμισαν ότι τέτοιες αυθαίρετες και μονομερείς ενέργειες υπονομεύουν περαιτέρω τη σταθερότητα και την ασφάλεια της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής.
“Εκφράζοντας την προσήλωση και το σεβασμό στο διεθνές δίκαιο, περιλαμβανομένης και της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας στην οποία είμαστε και τα τρία κράτη συμβαλλόμενα μέρη, καλούμε από κοινού όλα τα κράτη να σεβαστούν τα κυριαρχικά δικαιώματα και τη δικαιοδοσία της ΚΔ επί της ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας της και καλούμε την Τουρκία να διακόψει όλες τις αυθαίρετες σεισμικές έρευνες εντός της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας και να αποφύγει οποιαδήποτε τέτοια δραστηριότητα στο μέλλον” είπε ο κ. Κασουλίδης.
Αυτή η συνεργασία, τόνισε, δεν στρέφεται εναντίον καμίας άλλης χώρας αλλά απεναντίας αποτελεί πόλο έλξης για όλες τις χώρες που επιθυμούν να συνεργαστούν μαζί ή χώρια για προώθηση της σταθερότητας και ειρήνης στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ερωτηθείς για τη Συνάντηση Κορυφής στο Κάιρο, είπε ότι το γεγονός ότι συνέρχεται στο επίπεδο αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων από μόνο του εκπέμπει ένα σημαντικό μήνυμα ότι οι τρεις χώρες σε αυτή τη συνεργασία θα αναλώσουν όλες τους τις δυνάμεις για να συμβάλουν στην ειρήνη και σταθερότητα της περιοχής.
Όπως είπε, η αιγυπτιακή πλευρά θα καθορίσει τα υπόλοιπα και θα υπάρξει η διακήρυξη του Καϊρου.
Σημείωσε ότι υπάρχει η κοινή αντίληψη ότι η ανακάλυψη σημαντικών αποθεμάτων υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο μπορεί και πρέπει να λειτουργήσει ως καταλύτης για ευρύτερη συνεργασία στο περιφερειακό επίπεδο, συμβάλλοντας έτσι στην ειρήνη και σταθερότητα της περιοχής.
“Τονίζοντας την περιφερειακή σημασία της συνεργασίας στον τομέα της ενέργειας, και την εντατικοποίηση των διερευνητικών δραστηριοτήτων στην περιοχή μας, εκφράσαμε την ετοιμότητά μας να συνεργαστούμε από κοινού για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος της Μεσογείου και της μόλυνσης που προκαλούν οι εργασίες εξόρυξης υδρογονανθράκων”, συνέχισε.
Επίσης, ο κ. Κασουλίδης είπε ότι συμφώνησαν ότι από κοινού θα προωθήσουν τον τουρισμό, εξέτασαν ιδέες προώθησης κοινών τουριστικών πακέτων και ενίσχυσης της ναυτιλιακής σύνδεσης των τριών χωρών.
Αναφερόμενος στην τρομοκρατία, είπε πως πρόσφατα γεγονότα στην περιοχή, Συρία, Ιράκ, Γάζα, Λιβύη αλλά κυρίως οι τρομοκρατικές επιθέσεις στη χερσόνησο του Σινά υπογραμμίζουν ότι η τρομοκρατία είναι ξεκάθαρα μια απειλή που ξεπερνά σύνορα, επηρεάζοντας όλες τις χώρες της περιοχής και επιτάσσουν την ανάγκη για συνεργασία των μετριοπαθών δυνάμεων για να αντιμετωπίσουν τις περιφερειακές προκλήσεις.
Ερωτηθείς εάν το σύμφωνο έρευνας και διάσωσης μεταξύ Κύπρου και Ελλάδος θα συμπεριλάβει και την Αίγυπτο, ο κ. Κασουλίδης είπε ότι αυτό το θέμα δεν συζητήθηκε αλλά σημείωσε ότι η ευθύνη έρευνας και διάσωσης αντικατοπτρίζει το FIR κάθε χώρας, “οπότε ξέρουμε ποιες είναι οι αντίστοιχες ευθύνες μας αλλά τίποτε δεν μας εμποδίζει να συνεργαστούμε σε μια κατάσταση είτε δημιουργείται στη μια ζώνη ευθύνης ή στην άλλη”.
ΥΠΕΞ Ελλάδας
Στις δηλώσεις του ο κ. Βενιζέλος είπε ότι το τριμερές σχήμα έχει αποκτήσει πλέον και ουσιαστικό περιεχόμενο και σημείωσε ότι η επικείμενη πρώτη τριμερής συνάντηση κορυφής στέλλει μήνυμα πολιτικής αναβάθμισης της συνεργασίας αυτής.
Χαρακτήρισε εξαιρετικά ουσιώδη τη συζήτηση τόσο για το περιεχόμενο της συνεργασίας αλλά και για την κατάσταση στην περιοχή, λέγοντας ότι οι τρεις χώρες μοιράζονται τις ίδιες ανησυχίες και έχουν ισχυρή επιθυμία να διαδραματίσουν ένα σταθεροποιητικό ρόλο στην περιοχή.
Σημείωσε ότι η Αίγυπτος είναι η χώρα κλειδί για όλες τις θετικές εξελίξεις στην περιοχή λόγω του μεγέθους και της ιστορίας της, ενώ Κύπρος και Ελλάδα, ως μέλη της ΕΕ, είναι και χώρες μεσογειακές και πολύ κοντά στην περιοχή της κρίσης, γεγονός που δημιουργεί `ένα τρίγωνο με προστιθέμενη αξία, όχι μόνο για τις τρεις χώρες αλλά και για την ΕΕ και την ευρωμεσογειακή συνεργασία γενικότερα`.
Υπογραμμίζοντας ότι υπάρχει μια πολύ στέρεη βάση για τη συνεργασία αυτή που είναι το διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, είπε ότι η τριμερής συνεργασία δεν έχει κανένα αρνητικό ή επιθετικό χαρακτήρα απέναντι σε οποιονδήποτε γείτονα “αντιθέτως θέλουμε όλοι να διαπνέονται από το ίδιο πνεύμα συναίνεσης, συνεργασίας και σεβασμού της διεθνούς νομιμότητας”.
Κάνοντας αναφορά στην τουρκική προκλητικότητα στην ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα της ΚΔ, είπε ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή μια “εν εξελίξει προσβολή του διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας η οποία πρέπει να παύσει το συντομότερο δυνατόν”, κάτι που θα διευκολύνει την επανάληψη του διαλόγου στο Κυπριακό αλλά και την επάνοδο της Τουρκίας στην ευρωπαϊκή της προοπτική.
Ανέφερε ακόμη ότι οι τρεις Υπουργοί συζήτησαν εις βάθος για την ενεργειακή πολιτική, θέματα που αφορούν την εφαρμογή του διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας, καθώς και συνεργασία στον τουριστικό τομέα.
ΥΠΕΞ Αιγύπτου
Ο Υπουργός Εξωτερικών της Αιγύπτου είπε ότι η συνεργασία αποβλέπει στην προώθηση των κοινών αξιών που μοιράζονται οι τρεις χώρες και της κοινής αντίληψης για σταθερότητα και ειρήνη στην περιοχή.
Στη συνάντηση, είπε, συζήτησαν ένα ευρύ φάσμα περιφερειακών και διεθνών θεμάτων και υπήρξε συναντίληψη σε πολλά θέματα αλλά και στο πώς πρέπει να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που έχουν ενώπιόν τους οι τρεις χώρες.
Είναι επιθυμία μας, πρόσθεσε, να εμβαθύνουμε περαιτέρω την τριμερή αυτή συνεργασία και να καταστούμε πρότυπο στην Ανατολική Μεσόγειο.
Τόνισε ότι η συνεργασία αυτή αποτελεί μια προσπάθεια που έχει θετικό και ειρηνικό χαρακτήρα.
Απαντώντας σε ερώτηση, ο Αιγύπτιος ΥΠΕΞ είπε ότι δεν έχει αλλάξει οτιδήποτε σε σχέση με τη συνεργασία μεταξύ της χώρας του και της Κύπρου και πρόσθεσε ότι η συνεργασία που υπάρχει και τα νομικά εργαλεία που συμφωνήθηκαν μεταξύ των δύο χωρών θα εφαρμοστούν με καλή πίστη και στο πνεύμα συνεργασίας που ήδη υπάρχει μεταξύ τους στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου που καθορίζει όλα τα θέματα του Δικαίου της Θάλασσας.
Εξέφρασε παράλληλα την ελπίδα όπως όλες οι δραστηριότητες στην Ανατολική Μεσόγειο συνάδουν με τους διεθνείς κανόνες και τις σχέσεις καλής γειτονίας.
Αυτό, είπε, είναι σημαντικό για τη διατήρηση της σταθερότητας στην περιοχή.
Σε ερώτηση εάν το σύμφωνο έρευνας και διάσωσης μεταξύ Κύπρου και Ελλάδος θα συμπεριλάβει και την Αίγυπτο, είπε ότι το θέμα αυτό είναι σημαντικό όχι μόνο για τις τρεις χώρες αλλά και για άλλες και πρόσθεσε ότι πρέπει πρώτα να ωριμάσουν οι συνθήκες προκειμένου να προχωρήσει το θέμα αυτό.
Νωρίτερα.
Τριμερής συνάντηση ΥΠΕΞ Ελλάδας – Αιγύπτου – Κύπρου
Τρόπους περαιτέρω επέκτασής της συνεργασίας στους τομείς της ενέργειας, της ασφάλειας και του τουρισμού θα συζητήσουν, μεταξύ άλλων, σήμερα στη Λευκωσία οι Υπουργοί Εξωτερικών , Ελλάδας, Αιγύπτου και Κύπρου, Βενιζέλος, Shoukry και Κασουλίδης, αντίστοιχα.
Σε εξέλιξη βρίσκεται εδώ και ώρα η τριμερής συνάντηση μεταξύ των υπουργών εξωτερικών της Κύπρου της Ελλάδας και της Αιγύπτου.
Η συνάντηση πραγματοποιείται στο Υπουργείο Εξωτερικών, και μετά το πέρας της οι τρεις υπουργοί θα δώσουν κοινή συνέντευξη τύπου.
Όλες οι λεπτομέρειες στο βίντεο που ακολουθεί από τον Γιάννη Σελινόπουλο
//www.youtube.com/watch?v=pEavAHFuJkc
Πλάνα από την άφιξη των Υπουργών και την τριμερή συνάντηση:
//www.youtube.com/watch?v=QyuGOv5DyZI
Τρόπους περαιτέρω επέκτασής της συνεργασίας στους τομείς της ενέργειας, της ασφάλειας και του τουρισμού θα συζητήσουν, μεταξύ άλλων, σήμερα στη Λευκωσία οι Υπουργοί Εξωτερικών , Ελλάδας, Αιγύπτου και Κύπρου, Βενιζέλος, Shoukry και Κασουλίδης, αντίστοιχα.
Η συνάντηση αποτελεί συνέχεια των επαφών που είχαν οι Υπουργοί Εξωτερικών των τριών χωρών στη Νέα Υόρκη τον περασμένο Σεπτέμβριο, στο πλαίσιο της 69ης Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.
Η συνάντηση θα έχει, επίσης, προπαρασκευαστικό χαρακτήρα, ενόψει και της επικείμενης Συνόδου Κορυφής των Αρχηγών των τριών Κυβερνήσεων, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Κάιρο στις 8 Νοεμβρίου.
Ειδικότερα, στη συνάντηση, οι Υπουργοί Εξωτερικών αναμένεται να συζητήσουν, μεταξύ άλλων, θέματα που αφορούν τη μεταξύ τους συνεργασία σε ένα ευρύ φάσμα τομέων, εξετάζοντας παράλληλα τρόπους περαιτέρω επέκτασής της στους τομείς της ενέργειας, της ασφάλειας και του τουρισμού.
Στο επίκεντρο της συζήτησης αναμένεται να βρεθεί και ο ρόλος που διαδραματίζουν οι τρεις χώρες στη διατήρηση συνθηκών ασφάλειας και σταθερότητας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και θα ανταλλαγούν απόψεις για περιφερειακά και διεθνή ζητήματα κοινού ενδιαφέροντος.
Οι Υπουργοί Εξωτερικών θα πραγματοποιήσουν χωριστές μεταξύ τους διμερείς συναντήσεις, ενώ οι κ.κ Βενιζέλος και Shoukry θα γίνουν δεκτοί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη.
Ο κ. Κασουλίδης θα παραθέσει γεύμα προς τιμή των ομολόγων του της Ελλάδας και της Αιγύπτου, ενώ οι τρεις Υπουργοί θα προβούν σε δηλώσεις στον Τύπο, αμέσως μετά τη μεταξύ τους συνάντηση.
Περαιτέρω σύσφιξη των σχέσεών της με την Κύπρο επιθυμεί η Αίγυπτος
Στο προεδρικό νωρίτερα ο πρόεδρος της Δημοκρατίας δέχθηκε τους υπουργούς εξωτερικών της Αιγύπτου και της Ελλάδας.
Όλες οι λεπτομέρειες από τοπροεδρικό μέγαρο στο βίντεο που ακολουθεί από την Χρυστάλλα Βιλάνου.
//www.youtube.com/watch?v=EKbt3l8gt7k
Πλάνα από τη συνάντηση Αναστασιάδη-Βενιζέλου
Τους χαιρετισμούς και την προσδοκία του Προέδρου της Αιγύπτου Abdel Fattah el-Sisi για την τριμερή συνάντηση μεταξύ των ηγετών των Κυβερνήσεων Ελλάδας-Κύπρου-Αιγύπτου στις οκτώ Νοεμβρίου στο Κάϊρο, μετέφερε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη ο Υπουργός Εξωτερικών της χώρας Sameh Shukry κατά τη συνάντησή τους το πρωί στο Προεδρικό Μέγαρο.
Μετά τη συνάντηση ο Αιγύπτιος ΥΠΕΞ εξέφρασε την επιθυμία για περαιτέρω σύσφιξη των σχέσεων Κύπρου-Αιγύπτου καθώς και επέκταση της τριμερούς συνεργασίας Ελλάδας-Κύπρου-Αιγύπτου. Πρόσθεσε ότι μεγάλο μέρος της συζήτησης αναλώθηκε στους τρόπους ενδυνάμωσης των οικονομικών σχέσεων των δύο χωρών προς όφελος των λαών τους.
«Είχα την τιμή να συναντηθώ με τον Πρόεδρο. Ήταν μια σημαντική συνάντηση όπου είχα την τιμή να μεταφέρω στον Πρόεδρο τους θερμούς χαιρετισμούς του Προέδρου el Sisi και ότι προσβλέπει ιδιαίτερα να δει για ακόμα μια φορά τον Πρόεδρο στο Κάιρο στις 8 Νοεμβρίου, για την τριμερή συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί μεταξύ Αιγύπτου, Ελλάδας και Κύπρου», ανέφερε.
Πρόσθεσε ότι συζήτησαν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που αφορούν την βελτίωση τόσο της διμερούς συνεργασίας των δύο χωρών όσο και της τριμερούς συνεργασίας «με τους Έλληνες αδελφούς και φίλους μας». Είπε επίσης ότι συζητήθηκαν διάφορα περιφερειακά προβλήματα σε σχέση με την κατάσταση στην Λιβύη, την σύγκρουση μεταξύ Παλαιστινίων και Ισραηλινών, τις εξελίξεις στο Ιράκ και την κοινή συμμετοχή στην συμμαχία κατά των τζιχαντιστών του ισλαμικού κράτους.
«Ήταν για μένα μια ιδιαίτερα εποικοδομητική συνάντηση. Άκουσα τα σχόλια και τις εκτιμήσεις του Προέδρου για την κατάσταση και προσδοκούμε στη συνέχιση της συνεργασίας μας», είπε.
Ο Αιγύπτιος ΥΠΕΞ ανέφερε ότι ένα μεγάλο μέρος της συζήτησης αναλώθηκε στη διμερή συνεργασία, όπου όπως είπε, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης εξέφρασε την επιθυμία του για ενδυνάμωση της συνεργασίας των δύο χωρών, ιδιαίτερα στον οικονομικό τομέα, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα την βελτίωση του βιοτικού επιπέδου τόσο για τους Κύπριους όσο και για τους Αιγύπτιους.
Βενιζέλος: Αναβαθμισμένη η παρουσία της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της Κύπρου
Σε αναβαθμισμένη παρουσία στην ευρύτερη περιοχή της Κύπρου προχωρεί η Ελλάδα στα πλαίσια της συμμετοχής της σε διεθνείς αποστολές στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως δήλωσε ο Υπουργός Εξωτερικών και Αντιπρόεδρος της ελληνικής Κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος, ύστερα από συνάντησή του στο Προεδρικό με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδης.
Ο Έλληνας ΥΠΕΞ ανέφερε ότι υπάρχουν διεθνείς αποστολές του ΟΗΕ και του ΝΑΤΟ στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου στις οποίες μετέχει η Ελλάδα, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με την αποστολή του ΟΗΕ στο Λίβανο ή όπως συμβαίνει με τη γνωστή επιχείρηση Active Endeavour. Όπως είπε, υπάρχει η σταθερή, ναυτική παρουσία της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή και είναι μια πραγματικότητα την οποία όλοι πρέπει να την λάβουν υπόψη τους.
«Υπάρχει πολύ σημαντική συμμετοχή της Ελλάδας στην αποστολή του ΟΗΕ στο Λίβανο και μας ζητείται από πλευράς ΟΗΕ λόγω και της κρίσης στην περιοχή να έχουμε αναβαθμισμένη παρουσία σε επίπεδο ενδεχομένως φρεγάτας και βεβαίως μετέχουμε και στην Active Endeavour με υποβρύχιο, όπως είδα ότι γράφεται και σε ορισμένα μέσα ενημέρωσης», είπε ο κ. Βενιζέλος.
Σημείωσε παράλληλα ότι οι συνεργασίες και όλες οι πρωτοβουλίες της Ελλάδας είναι πρωτοβουλίες πολιτικο-διπλωματικές που στοχεύουν στη διατήρηση της σταθερότητας και της ειρήνης στην περιοχή. Έστειλε παράλληλα το μήνυμα στην τουρκική πλευρά ότι όλες οι χώρες πρέπει να έχουν ως μόνο στόχο τη διατήρηση της σταθερότητας και της ειρήνης.
Παράλληλα δήλωσε ότι για την Ελλάδα, η ύπαρξη, η διεθνής νομική προσωπικότητα, η εθνική κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της ΚΔ είναι η βάση για μία βιώσιμη και δίκαιη λύση του Κυπριακού προς όφελος όχι μόνο της ελληνοκυπριακής αλλά και της τουρκοκυπριακής κοινότητας, κάτι που όπως είπε πρέπει να γίνει απολύτως αντιληπτό από τουρκικής πλευράς.
Επιπλέονο κ. Βενιζέλος εξέφρασε την άποψη ότι οι υδρογονάνθρακες είναι ένα πρόσθετο κίνητρο και μέσο για μια λύση επωφελή και για τις δύο κοινότητες.
Όσον αφορά τη στήριξη της Ελλάδας στην Κύπρο μετά τις τουρκικές παραβιάσεις, ο κ. Βενιζέλος υπενθύμισε την υπογραφή προ λίγων ημερών με τον Κύπριο ΥΠΕΞ μιας πολύ σημαντικής συμφωνίας για την έρευνα και διάσωση, που ενώνει το FIR της Λευκωσίας με αυτό των Αθηνών και ενώνει επίσης τους θαλάσσιους χώρους που αντιστοιχούν σε αυτά τα δύο FIR. Πρόσθεσε ότι αυτό είναι μια πολύ σημαντική κίνηση και ότι η Ελλάδα με την Κύπρο, στα πλαίσια της ΕΕ και της κοινής εθνικής πολιτικής κάνουν όλα όσα πρέπει να κάνουν για να μην υπάρχει κανένα αίσθημα αβεβαιότητας και ανασφάλειας.
Κληθείς να σχολιάσει δηλώσεις του Ειδικού Συμβούλου στο ΓΓ του ΟΗΕ Εσπεν Μπαρθ Άιντα για τις τουρκικές παραβιάσεις στην Κύπρο, ο κ. Βενιζέλος ανέφερε ότι ο κ. Άιντα είναι ένας πάρα πολύ σοβαρός πολιτικός και ένα εκπρόσωπος του ΓΓ μπορεί να παίξει πολύ θετικό ρόλο στο Κυπριακό και είπε ότι θα ακούσει τις απόψεις του στις 5 Νοεμβρίου στην Αθήνα.
Τόνισε ότι δεν υπάρχει κάποια διαφορά μεταξύ Κύπρου και Τουρκίας για την οριοθέτηση της ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας στην κρίσιμη περιοχή και ότι η Τουρκία δεν διεκδικεί δική της ΑΟΖ εκεί.
«Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι αυτή είναι ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα της ΚΔ, άλλωστε η Τουρκία επικαλείται σύμβασή της με το ψευδοκράτος, δεν επικαλείται δικά της εθνικά κυριαρχικά δικαιώματα», ανέφερε.
Όσον αφορά τη συνάντησή του με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη στην παρουσία και του Υπουργού Εξωτερικών Ιωάννη Κασουλίδη, τη χαρακτήρισε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και ουσιαστική.
«Μας απασχόλησε η οργάνωση της επίσκεψης του Πρωθυπουργού που θα έρθει με τη δική μου παρουσία εδώ την άλλη εβδομάδα και η συνεδρίαση των αρχηγών των κομμάτων που θα γίνει με τη συμμετοχή τη δική μας. Μας απασχόλησε βεβαίως ο σχεδιασμός της τριμερούς συνόδου κορυφής στο Κάιρο το άλλο Σάββατο, που είναι η πρώτη παρομοίου επιπέδου συνάντηση», πρόσθεσε.
«Αντιλαμβάνεστε τη σημασία που έχει η κίνηση αυτή για την περιφερειακή σταθερότητα εν μέσω κρίσεων», υπέδειξε.
Πρόσθεσε ότι τη συνάντηση απασχόλησε κυρίως η ανάλυση της κατάστασης που υπάρχει στην Κύπρο στην περιοχή της ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας της Κυπριακής Δημοκρατίας, η τουρκική προκλητικότητα, η προφανής παραβίαση του διεθνούς δικαίου, ενώ είπε ότι υπάρχει πλήρης συντονισμός και ανάλυση και σχεδιασμός εις βάθος, με απόλυτη ψυχραιμία, με βάση αναφοράς το διεθνές Δίκαιο και ειδικότερα το διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας.
Αποκλειστική δήλωση Ε. Βενιζέλου στον ΑΝΤ1 - Μήνυμα στην Τουρκία
Στην Κύπρο βρίσκεται ήδη από χθες και ο Υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας, Ευάγγελος Βενιζέλος, ο οποίος απευθύνει, με αποκλειστική δήλωση στον ΑΝΤ1, μήνυμα στην Τουρκία, να μάθει να σέβεται τη διεθνή νομιμότητα.
//www.youtube.com/watch?v=Nv_WIhMEuK4
«Η τριμερής συνεργασία Ελλάδος-Κύπρου-Αιγύπτου λειτουργεί εδώ και καιρό και αυτή η τρίτη τριμερής υπουργική συνάντηση που κάνουμε, για να προετοιμάσουμε την πρώτη συνάντηση κορυφής σε λίγες μέρες στο Κάιρο.
Άρα αναβαθμίζεται η συνεργασίας μας, λόγω και των κρίσεων που αυτή τη στιγμή είναι παρούσες σε όλη την περιοχή.
Επιπλέον είναι μια πολύ σημαντική στιγμή για την Κυπριακή Δημοκρατία αυτή, γιατί έχουμε την τουρκική πρόκληση, την αμφισβήτηση της ύπαρξης και της νομικής προσωπικότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας, καθώς και των κυριαρχικών της δικαιωμάτων.
Άρα η διεθνής κοινότητα πρέπει να δώσει μια καθαρή απάντηση, δίνει μια καθαρή απάντηση, την οποία οφείλει να κατανοήσει η Τουρκία.
Η τριμερής συνεργασία δεν είναι μια εχθρική συνεργασία απέναντι στην Τουρκία, είναι μια συνεργασία που έχει ως στόχο τη σταθεροποίηση και την ευημερία στην περιοχή.
Αλλά όπως μπορούμε να συνεργαζόμαστε εμείς με την Αίγυπτο και φυσικά η Ελλάδα με την Κύπρο, έτσι πρέπει και η Τουρκία να μάθει ότι υπάρχει η οδός της συναίνεσης, της συνεργασίας, του σεβασμού της διεθνούς νομιμότητας. Αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία».