Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

 Μιλώντας σε δημοσιογράφους έπειτα από μια σύνοδο του Οργανισμού Συνεργασίας της Σανγκάης στην πρωτεύουσα του Τατζικιστάν, Ντουσαμπέ, ο Ρώσος πρόεδρος τόνισε ότι η επιβολή των κυρώσεων μοιάζει «λίγο παράξενη» ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η ειρηνευτική διαδικασία περιλαμβανομένης μιας κατάπαυσης του πυρός.

«Όταν η κατάσταση οδεύει προς μία ειρηνική επίλυση, γίνονται ενέργειες που έχουν ως στόχο τη διατάραξη της ειρηνευτικής διαδικασίας» σημείωσε.
 
«Εδώ και καιρό είμαστε πεπεισμένοι ότι οι κυρώσεις ως ένα εργαλείο εξωτερικής πολιτικής είναι αναποτελεσματικές και πρακτικά δεν αποφέρουν ποτέ το επιθυμητό τους αποτέλεσμα — ακόμα και αν αφορούν μικρές χώρες. Φυσικά η πολιτική των κυρώσεων επιφέρει κάποια πλήγματα, μη εξαιρουμένων εκείνων που τις επιβάλλουν».
 
Ταυτόχρονα ο Ρώσος πρόεδρος είπε ότι η Μόσχα «εξετάζει» την επιβολή αντιποίνων αλλά ξεκαθάρισε ότι δεν θα ληφθούν εις βάρος της ρωσικής οικονομίας.
 
Χθες ένας σύμβουλος του Κρεμλίνου, ο Αντρέι Μπελούσοφ, προειδοποίησε ότι η Μόσχα θα μπορούσε, επιπλέον με το εμπάργκο στα διατροφικά προϊόντα, να περιορίσει τις εισαγωγές ορισμένων οχημάτων ή καταναλωτικών αγαθών, όπως προϊόντων ένδυσης.
«Η κυβέρνηση το εξετάζει αυτό, προετοιμάζει προτάσεις» δήλωσε ο Πούτιν.
 
«Εάν καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι τέτοιου είδους μέτρα ανταποκρίνονται στα συμφέροντα της οικονομίας μας, θα τα υιοθετήσουμε. Όμως δεν θα το κάνουμε στο πλαίσιο μιας επίδειξης δύναμης και ζημιώνοντας εμάς τους ίδιους» προσέθεσε ο ίδιος.
 
Ο επικεφαλής του ρωσικού κράτους αναγνώρισε ότι το εμπάργκο στα διατροφικά προϊόντα έχει «σίγουρα αρνητικές επιπτώσεις, όμως ελάχιστες».
 
Από την άλλη, αυτό το μέτρο «τονώνει την ανάπτυξη της δικής μας γεωργίας».
 
Πάντως ο πρόεδρος της Ρωσίας εξέφρασε την άποψη ότι η κατάσταση στην Ουκρανία χρησιμοποιείται με στόχο «να αναβιώσει το ΝΑΤΟ ως ένα από τα στοιχεία κλειδιά της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ», όπως μετέδωσε το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων Interfax.
 
«Η Ουκρανία είναι ντε φάκτο όμηρος ξένων συμφερόντων» και χρησιμοποιείται «για να αναβιώσουν το ΝΑΤΟ ως ένα από τα στοιχεία κλειδιά της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ» εκτίμησε ο Πούτιν.

Σε εφαρμογή οι νέες κυρώσεις

Οι Δυτικοί αρχίζουν έθεσαν σε εφαρμογή νέες κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας μετά την παραδοχή του Κιέβου πως έχει χάσει έδαφος έναντι των ανταρτών, δημιουργώντας έτσι απειλή για απάντηση από τη Μόσχα, η οποία τους κατηγορεί ότι υπονομεύουν την ειρηνευτική διαδικασία.

Η ΕΕ και μερικές ώρες αργότερα ο Αμερικανός Πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα έλαβαν χθες Πέμπτη αυτή την απόφαση.

Τα μέτρα αυτά θα αρθούν ανάλογα με την κατάσταση επί του πεδίου και κυρίως αν, όπως συνόψισε ο Μπαράκ Ομπάμα, "η Ρωσία τιμήσει πλήρως τις δεσμεύσεις της" μετά τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός, η οποία συνήφθη πριν από μία εβδομάδα ανάμεσα στην Ουκρανία και τους φιλορώσους αυτονομιστές και γίνεται γενικά σεβαστή.

Έπειτα από πολλές ημέρες δισταγμών, οι αποφάσεις αυτές ανακοινώθηκαν μετά την ομολογία του Κιέβου πως οι αντάρτες έχουν επεκτείνει τον έλεγχό τους από τα ανατολικά σύνορα με τη Ρωσία μέχρι την Αζοφική Θάλασσα. Το ΝΑΤΟ ανακοίνωσε επίσης πως χίλιοι ρώσοι στρατιώτες εξακολουθούν να βρίσκονται στην ανατολική Ουκρανία ενώ 20.000 άλλοι παραμένουν συγκεντρωμένοι κατά μήκος των συνόρων.

Η συμμαχία διαβεβαίωσε πως "η Ρωσία συνεχίζει να παρέχει στους αυτονομιστές εξελιγμένο στρατιωτικό εξοπλισμό". Τη στιγμή που η ρωσική οικονομία βρίσκεται στα πρόθυρα της ύφεσης, η Μόσχα, η οποία διαψεύδει διαρκώς οποιαδήποτε εμπλοκή της στη σύγκρουση αυτή, έκρινε πως "η ΕΕ έκανε ουσιαστικά μια επιλογή εναντίον της διαδικασίας ειρηνικής διευθέτησης της ουκρανικής κρίσης".

"Δώστε επιτέλους στους ανθρώπους μια ευκαιρία για την ειρήνη", δήλωσε ο ρώσος υπουργός Εξωτερικών ενώ η ουκρανική κρίση έχει στοιχίσει ως τώρα τη ζωή σε περισσότερους από 2.700 ανθρώπους.

Ανάλογα με την εκτίμηση που θα γίνει ως τα τέλη Σεπτεμβρίου για την πρόοδο που θα έχει επέλθει επί του πεδίου, η ΕΕ διαβεβαίωσε πως θα μπορούσε να "αναστείλει", ακόμη και να "καταργήσει" αυτές τις νέες κυρώσεις, οι οποίες έκαναν το ρωσικό νόμισμα να σημειώσει νέο ρεκόρ χαμηλής ισοτιμίας έναντι του δολαρίου.

Οι ΗΠΑ είπαν επίσης πως είναι έτοιμες να άρουν ενδεχομένως τις κυρώσεις. Έπειτα από πολλές ημέρες αναβολών, οι 28 χώρες μέλη της ΕΕ αποφάσισαν να προσθέσουν σήμερα 24 προσωπικότητες, "μεταξύ των οποίων οι νέοι ηγέτες του Ντονμπάς, τα μέλη της κυβέρνησης της Κριμαίας καθώς και ρώσοι αξιωματούχοι και ολιγάρχες", στον κατάλογο των προσώπων και οντοτήτων σε βάρος των οποίων στρέφονται οι στοχευμένες κυρώσεις, ο οποίος θα αριθμεί πλέον 119.

Οι νέες κυρώσεις απαγορεύουν επίσης οποιαδήποτε χρηματοδότηση του χρέους τριών ρωσικών επιχειρήσεων του αμυντικού τομέα και τριών της ενέργειας, μεταξύ των οποίων οι πετρελαϊκές εταιρείες Rosneft και Transneft, καθώς και του πετρελαϊκού τμήματος της γιγάντιας Gazprom.

Στο μέτωπο της ενέργειας, η Πολωνία πρόσθεσε μια νότα ανησυχίας κατηγορώντας χθες τη ρωσική εταιρεία αερίου Gazprom ότι μείωσε σχεδόν κατά το ήμισυ τις παραδόσεις της, ένα μέτρο που φαίνεται να μεταφράζει τη βούληση της Μόσχας να εμποδίσει την προμήθεια αερίου εκ μέρους της Ουκρανίας με "αντιστροφή της ροής" και να απευθύνει μια προειδοποίηση στην ΕΕ.

Η γιγάντια ρωσική εταιρεία χαρακτήρισε αμέσως την ανακοίνωση αυτή "ανακριβή", διότι "οι εξαγωγές προς την Πολωνία παραμένουν ακριβώς στους ίδιους όγκους με τις προηγούμενες ημέρες". Η Αυστρία και η Σλοβακία ανέφεραν επίσης πτώση στις παραδόσεις ρωσικού φυσικού αερίου κατά 15% και 10% αντιστοίχως.