Του Λούκα Φέσια
Διάνοιξη του οδοφράγματος Πυροϊου, αναστήλωση του Ιερού Ναού Αγίου Αντύπα και συντήρηση των τεσσάρων κοιμητηρίων του κατεχόμενου χωριού, αξιώνουν οι πρόσφυγες κάτοικοι Πυροϊου, σε ψήφισμα που επέδωσαν το πρωί στον Αναπληρωτή Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Βίκτωρα Παπαδόπουλο, με αφορμή τη συμπλήρωση σαράντα χρόνων από την κατάληψη της κοινότητας από τα τουρκικά στρατεύματα.
Ο Κοινοτάρχης Πυροϊου Κωνσταντίνος Αδάμου, κάλεσε την Πολιτεία να εντείνει τις προσπάθειες μέσω των Ηνωμένων Εθνών, ώστε να επιτραπεί από τις κατοχικές αρχές η είσοδος των προσφύγων στο χωριό, το οποίο έχει κηρυχθεί στρατιωτική ζώνη.
«Το χωριό μας είναι κατεστραμμένο, αίτημα μας αυτή τη στιγμή είναι να διασώσουμε τα ιερά της κοινότητας μας, τα τέσσερα κοιμητήρια και την εκκλησία, η επίλυση του προβλήματος Πυροϊου με την διάνοιξη του δρόμου και θα θέλαμε από τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας να βοηθήσει προς την λύση του θέματος αυτού, ξέρουμε ότι όλα προσκρούουν στην τουρκική αδιαλλαξία.» είπε ο Κοινοτάρχης Πυροϊου Κωνσταντίνος Αδάμου.
Ο Αναπληρωτής Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Βίκτωρας Παπαδόπουλος δήλωσε ότι «Γνωρίζετε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε στο τραπέζι των συνομιλιών, αλλά ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν θα σταματήσει να θέτει τα θέματα σας εκεί που πρέπει.»
Η αντιπροσωπεία των κατοίκων Πυροϊου, μετέφερε στη συνέχεια τα αιτήματα των προσφύγων και στον Προεδρεύωντα της Βουλής Σοφοκλή Φυττή, ο οποίος επισήμανε την ανάγκη άμεσης συντήρησης των θρησκευτικών και πολιτιστικών μνημείων του κατεχόμενου χωριού.
O προεδρεύων της Βουλής, Σοφοκλής Φυττής είπε ότι «Θα θέλαμε να σας βοηθήσουμε και είναι σε άλλο στάδιο, πιθανόν μία αντιπροσωπεία μας με υπομνήματα προς τα Ηνωμένα Έθνη σε συνεργασία και με το Υπουργείο Εξωτερικών, γιατί είναι απαράδεκτο ένα ολόκληρο χωρίο να μην μπορεί να πατήσει ένας κάτοικος.»
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο ένα από τα τέσσερα κοιμητήρια της κατεχόμενης κοινότητας Πυροϊου, έχουν ταφεί Εβραίοι που ζούσαν και εργάζονταν στην περιοχή πριν από το 1974, γεγονός που έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον και του Ισραήλ για προστασία και συντήρηση του χώρου.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει θέσει στο τραπέζι των συνομιλιών ως ΜΟΕ το θέμα του ανοίγματος οδοφράγματος στο χωριό Πυρόι, δήλωσε την Τετάρτη ο Αναπληρωτής ΚΕ Βίκτωρας Παπαδόπουλος, παραλαμβάνοντας στο Προεδρικό Μέγαρο ψήφισμα από τον Πρόεδρο του Κοινοτικού Συμβουλίου Πυροϊου Κωνσταντίνο Αδάμου.
“Είναι στα θέματα που ο Πρόεδρος έχει θέσει ως ΜΟΕ στο τραπέζι των συνομιλιών, είναι επ` αυτού που συζητούμε”, δήλωσε ο κ. Παπαδόπουλος σε διευκρινιστική ερώτηση των ΜΜΕ εάν το θέμα του ανοίγματος του οδοφράγματος Πυροϊου είναι στα θέματα που ο ΠτΔ έχει προτάξει στις συνομιλίες. Το πρωί αντιπροσωπεία του Κοινοτικού Συμβουλίου και του Προσφυγικού Σωματείου “Το Πυρόι” επισκέφθηκε το Προεδρικό για να επιδώσει το ψήφισμα διαμαρτυρίας, με αφορμή τη συμπλήρωση σαράντα χρόνων από την κατάληψη του χωριού μας.
Επιδίδοντας το ψήφισμα, ο κ. Αδάμου δήλωσε ότι χωριό είναι στο μέσο του δρόμου Λευκωσίας- Λάρνακας, είναι στρατιωτική ζώνη, δεν υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση και το χωριό είναι κατεστραμμένο.
“Αίτημά μας αυτή τη στιγμή είναι να διασώσουμε τα ιερά της κοινότητας που είναι τα τέσσερα κοιμητήρια και η εκκλησία, για την επίλυση του προβλήματος με τη διάνοιξη του δρόμου, θέλουμε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να βοηθήσει για τη λύση του θέματος αυτού, ξέρουμε ότι όλα προσκρούουν στην τουρκική αδιαλλαξία, όμως για ακόμη μια φορά θα θέλαμε να τον παρακαλέσουμε να εντείνει τις προσπάθειές του”, δήλωσε ο κ. Αδάμου.
Παραλαμβάνοντας το ψήφισμα, ο κ. Παπαδόπουλος δήλωσε ότι ο ΠτΔ γνωρίζει όλα τα προβλήματα και τα αιτήματά των κατοίκων και τα έχει θέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. “Και αγωνίζεται σκληρά ώστε τουλάχιστον τα δίκαια αιτήματά σας στην παρούσα φάση, να ικανοποιηθούν. Γνωρίζετε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε στο τραπέζι των συνομιλιών , αλλά ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν θα σταματήσει να θέτει τα θέματά σας εκεί που πρέπει”, ανέφερε.