Λύση με καθεστώς πρωτογενούς δικαίου, «σε δύο ταχύτητες», αξιώνει σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΝΤΕΝΝΑ η τουρκική πλευρά από την Ε.Ε, προκειμένου κλείσει την πόρτα σε προσφυγές ελληνοκυπρίων που ενδέχεται να τους αποστερηθούν τα δικαιώματα περιουσίας και εγκατάστασης.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το θέμα ήγειρε ο λεγόμενος «υπουργός εξωτερικών» του ψευδοκράτους Οζντίλ Ναμί προς τον Επίτροπο διεύρυνσης Στέφαν Φούλε, αξιώνοντας ένα «μεικτό σύστημα» υιοθέτησης μιας ενδεχόμενης λύσης από την Ε.Ε, σε δύο φάσεις:
• Σε πρώτη φάση, αξιοποίηση του Πρωτοκόλλου 10 της προσχώρησης της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ε.Ε, για άρση της αναστολής του κοινοτικού κεκτημένου στο βόρειο τμήμα της Κύπρου.
• Σε δεύτερη φάση, επικύρωση της λύσης του Κυπριακού από τα κοινοβούλια όλων των κρατών-μελών της Ε.Ε, ώστε η όποια διευθέτηση, να προσλάβει καθεστώς πρωτογενούς δικαίου και να μην δύναται να προσβληθεί στο Δικαστήριο της Ε.Ε.
Συναφείς πληροφορίες αναφέρουν ότι ο λεγόμενος υπουργός εξωτερικών ζήτησε από τον Στέφαν Φούλε να ασκήσει και την επιρροή του προς τη Λευκωσία για τον καθορισμό ενός οδικού χάρτη, για λύση του Κυπριακού μέχρι το τέλος του 2014 ή τις αρχές του 2015.
Επί του προκειμένου ο κ. Φούλε φέρεται να επέδειξε κατανόηση, αλλά η όποια επιρροή θα μπορούσε να ασκήσει, τελεί εν αμφιβόλω, λόγω των επικείμενων ανακατατάξεων στην Κομισιόν.
Παράλληλα, ο κ. Ναμί άφησε να διαρρεύσει δυσφορία για καθυστέρηση που όπως είπε παρατηρείται στην «εναρμόνιση» των τουρκοκυπρίων με το κεκτημένο.
Επέκρινε μάλιστα τη Λευκωσία ότι μπλόκαρε τη διαδικασία, με αποτέλεσμα να τερματιστεί η διαδικασία συγγραφής νομοθετημάτων από τις Βρυξέλλες για εναρμόνιση της τουρκοκυπριακής κοινότητας.
Υπενθυμίζεται ότι επί του προκειμένου εκδηλώθηκαν διαβήματα, προς τις Βρυξέλλες τόσο από τον πρόεδρο Αναστασιάδη, όσο και από τη διπλωματική υπηρεσία της Δημοκρατίας.
Η Λευκωσία αποδέχεται την «εξοικείωση» των τουρκοκυπρίων με το κεκτημένο αλλά όχι και την «εναρμόνισή» τους πριν από μιαν ενδεχόμενη λύση του Κυπριακού.