Του Κυριάκου Κυριακίδη
Επιτέλους δόθηκε ένα τέλος σε μια διαδικασία που διήρκησε περισσότερο από δέκα χρόνια με αναβολές και περιπέτειες, λόγω των διαφωνιών των παραγωγών ως προς την ποσόστωση με κίνδυνο να κατοχυρώσουν το προϊόν άλλες χώρες, όπως η Τουρκία.
Το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε να καταθέσει σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το φάκελο για την κατοχύρωση του χαλουμιού ως προϊόντος προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης.
Την απόφαση ανακοίνωσε σε διάσκεψη τύπου ο υπουργός Γεωργίας Νίκος Κουγιάλης, τονίζοντας πως μέχρι την απόφαση της Κομισιόν που θα είναι σε εφτά με οκτώ μήνες, το χαλούμι θα τελεί υπό καθεστώς κατοχύρωσης ως κυπριακό προϊόν. Προνοείται επίσης περίοδος τριών μηνών γιατην υποβολή ενστάσεων από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης:
"Με την υποβολή του φακέλου, απαγορεύεται σε οποιονδήποτε ανταγωνιστή να υποβάλει αίτηση για την έγκριση του χαλουμιού ως εμπορικού σήματος, πράγμα που θα απαλλάσσει την Κυπριακή Δημοκρατία από δικαστική ή νομική αντιμετώπιση τέτοιων αιτήσεων".
Σύμφωνα με την αίτηση, για την παρασκευή του χαλουμιού θα χρησιμοποιείται αιγινό ή πρόβειο γάλα ή μείγμα αυτών, με ή χωρίς αγελαδινό. Και στην ποσόστωση θα υπερέχει του αγελαδινού γάλακτος, που σημαίνει ότι αιγινό και πρόβειο αθροιστικά πρέπει να υπερβαίνει το 50%.
Οπως μάλιστα είπε ο Υπουργός για υπέρβαση των προσωρινών δυσκολιών των παραγωγών θα υπάρχει δεκαετής μεταβατική περίοδος:
"Θεωρώ ότι η γεωργία και η κτηνοτροφία αυτού του τόπου θα λάβει μια άλλη διάσταση και είμαι βέβαιος ότι θα επωφεληθούμε σίγουρα στο μέλλον όλοι οι παραγωγοί και δεν έχει στο μέλλον να χάσει κανένας, μα κανένας τίποτα σήμερα".
Είπε ακόμη, ότι παρέχεται το δικαίωμα σε όλους τους παραγωγούς στην Κύπρο, να αναγράφουν στη συσκευασία τους τη λέξη «Χαλούμι» ή «Hellim» ή και τις δύο λέξεις.
Την απόφαση της κυβέρνησης χαιρέτισαν με ανακοινώσεις τους, η Παγκύπρια Οργάνωση Ποιμνιοτρόφων, αγροτικές οργανώσεις και πολιτικά κόμματα.
Νωρίτερα σήμερα.
Στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατατέθηκε ο φάκελος για κατοχύρωση του χαλουμιού ως προϊόν Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης. Η απόφαση λήφθηκε κατά τη σημερινή συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου.
Πρόκειται για μια πολύ σημαντική εξέλιξη αφού δίνεται τέλος σε μια διαδικασία που κρατά την τελευταία δεκαετία και η οποία πέρασε από πολλές αναβολές και περιπέτειες, λόγω διαφωνιών μεταξύ των παραγωγών ως προς την ποσόστωση, αλλά και με άλλες χώρες, όπως η Τουρκία, να διεκδικεί το προϊόν ως δικό της.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι την απόφαση της Επιτροπής, το χαλούμι θα τελεί υπό καθεστώς κατοχύρωσης ως κυπριακό προϊόν.
Πληροφορίες από την Κομισιόν δείχνουν ότι αυτή τη φορά η προσπάθεια θα στεφθεί με επιτυχία, κάτι που θα είναι προς όφελος της κτηνοτροφίας και της οικονομίας της Κύπρου γενικότερα.
Σύμφωνα με τη νέα αίτηση, η οποία ετοιμάστηκε από κοινού από τυροκόμους και κτηνοτρόφους, το αιγοπρόβειο γάλα θα υπερέχει του αγελαδινού στην Παρασκευή του χαλουμιού.
Ο Υπουργός Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος Νίκος Κουγιάλης ανακοινώνοντας ότι κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο φάκελος για την κατοχύρωση του χαλουμιού/helim ως προϊόν Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ), τόνισε ότι ανοίγει ο δρόμος για την κατοχύρωση του κυπριακού παραδοσιακού τυριού ύστερα από δέκα και πλέον χρόνια προσπαθειών.
Μιλώντας σε συνέντευξη Τύπου στο Υπουργείο, ο κ. Κουγιάλης τόνισε ότι «είναι ξεκάθαρο ότι η παρούσα αίτηση πληροί όλες τις προϋποθέσεις» για κατοχύρωση του χαλουμιού ως ΠΟΠ.
«Το σημαντικό για μας είναι ότι αυτή τη στιγμή τελούμε υπό καθεστώς κατοχύρωσης τουλάχιστον για την Κύπρο, δεν μπορούν να υποβληθούν άλλες αιτήσεις για εμπορικά σήματα και θεωρώ ότι ανοίγει ο δρόμος για την κατοχύρωσή του σε 14 μήνες (και) πιστεύω ότι θα την εξασφαλίσουμε», ανέφερε στις δηλώσεις του ο κ. Κουγιάλης.
Σε ό,τι αφορά στη σύσταση του προϊόντος, ο Υπουργός Γεωργίας είπε πως για την παρασκευή του χαλουμιού χρησιμοποιείται αιγινό ή πρόβειο γάλα ή μείγμα αυτών, με ή χωρίς αγελαδινό, με την ποσόστοση του αιγινού και πρόβειου γάλακτος αθροιστικά πρέπει να υπερβαίνει το 50%.
Την κατάθεση του φακέλου χαιρέτισε η Παγκύπρια Οργάνωση Ποιμνιοτρόφων. Οι ποιμνιοτρόφοι χαιρετίζουν επίσης την απόφαση του Υπουργού Γεωργίας για σχεδίου στήριξης της κτηνοτροφίας με δέσμη μέτρων ενίσχυσης της παραγωγής αιγοπρόβειου γάλακτος.