Του Κυριάκου Πομηλορίδη
Ρηματική διακοίνωση προς όλους τους του διαπιστευμένους στην Λευκωσία Πρέσβεις και διπλωμάτες, με την οποία θα διευκρινίζεται τι είναι αποδεχτό και τι όχι σε σχέση με τις επαφές ξένων διπλωματών με τους Τουρκοκυπρίους αποστέλλει αύριο το Υπουργείο Εξωτερικών.
Το περιεχόμενο και το ύφος της ρηματικής διακοίνωσης, συζητήθηκε το μεσημέρι σε συνάντηση του προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη με τον Υπουργό Εξωτερικών Ιωάννη Κασουλίδη.
Συνοπτικά γίνεται σαφές ότι: Οι όποιες επαφές με τους τουρκοκυπρίους θα πρέπει γίνονται κατά τρόπο που να μη παραπέμπουν είτε άμεσα είτε έμμεσα στην αναγνώριση των ξεχωριστών αρχών στα κατεχόμενα. Οι δε επισκέψεις στα «λεγόμενα υπουργεία» του ψευδοκράτους θεωρούνται ανεπίτρεπτες. Όπως και συνάξεις σαν αυτές που διοργάνωσε προσφάτως ο Οζντίλ Ναμί, οι οποίες προκάλεσαν την έκφραση δυσφορίας από την Λευκωσία.
Στην διάρκεια της συνάντησης στην οποία έλαβε μέρος και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και διευθυντής του Διπλωματικού γραφείου του προέδρου Νίκος Χριστοδουλίδης, αποφασίστηκαν και τα μέτρα τα οποία θα ληφθούν κατά όσων διπλωματών ή διπλωματικών αποστολών δεν συμμορφωθούν με τις υποδείξεις του ΥΠΕΞ.
Σύμφωνα με πληροφορίες μεταξύ άλλων θα γίνεται σαφές πως:
- Όσοι διπλωμάτες συνεχίσουν να έχουν επαφές με το παράνομο καθεστώς των κατεχομένων, στο μέλλον θα πραγματοποιούν υποβαθμισμένες επαφές με εκπροσώπους της Κυπριακής Δημοκρατίας.
-Υποβαθμισμένη θα είναι παράλληλα και η εκπροσώπηση της Λευκωσίας στις εκδηλώσεις των πρεσβειών τους.
Επί τάπητος τέθηκε και η συμπεριφορά συγκεκριμένων Ευρωπαίων- διπλωματών οι οποίοι σύμφωνα με πληροφορίες που έχει το προεδρικό και το Υπουργείο Εξωτερικών, πρωτοστάτησαν και ενθάρρυναν συναδέλφους τους να συμμετέχουν στα γεύματα εργασίας του λεγόμενου υπουργού Εξωτερικών του κατοχικού καθεστώτος, Οζντίλ Ναμί.
Σύμφωνα με διπλωματικές πληροφορίες η κυπριακή κυβέρνηση έτυχε ενημέρωσης τόσο από πρέσβεις που προσεγγίστηκαν μεν αλλά αρνήθηκαν να ακολουθήσουν του συναδέλφους τους στα κατεχόμενα, όσο και από μερίδα διπλωματών που έλαβαν μέρος στα γεύματα εργασίας του κ. Ναμί, και δηλώνουν σήμερα ενοχλημένοι από τη δημοσιοποίηση των φωτογραφιών τους και προσπάθεια όπως οι ίδιοι πλέον εκτιμούν, πολιτικής εκμετάλλευσης της παρουσίας τους στα κατεχόμενα από τον οικοδεσπότη τους.
Πριν από τη συνάντηση με τον Υπουργό Εξωτερικών, ο πρόεδρος της Δημοκρατίας δέχθηκε στο γραφείο του τον ΓΓ του ΥΠΕΞ της Ελλάδας, Αναστάσιο Μητσιάλη, με τον οποίο συζήτησε την πορεία των συνομιλιών για το κυπριακό, ενόψει του δεύτερου κύκλου των χιαστών επαφών των διαπραγματευτών των δύο πλευρών με τα ΥΠΕΞ της Ελλάδας και της Τουρκίας:
«Η ουσία είναι να έχει υπάρξει πραγματική πρόοδος στο περιεχόμενο των συνομιλιών, ώστε να έχουν μία προστιθέμενη αξία. Δεν είναι αυτοσκοπός και δεν είναι κάτι που προσφέρεται για επικοινωνιακή χρήση, ούτε είναι η πεμπτουσία για τη λύση του προβλήματος.»
Σημειώνεται ότι ανάλογες επαφές, συντονιστικού χαρακτήρα πραγματοποιεί στην ʼγκυρα και ο τ/κ Διαπραγματευτής Κουντρέτ Οζερσάι.
Ο κος Μιτσιάλης είχε νωρίτερα συνάντηση με τον Υπουργό Εξωτερικών Ιωάννη Κασουλίδη, ενώ τη ίδια ώρα ο πρόεδρος της Δημοκρατίας δεχόταν στο προεδρικό τον πρέσβη της Κίνας, Llu Xinfheng.