Του Γιάννη Σελινόπουλου
Νέο ρεσιτάλ προπαγάνδας έδωσε ο κατοχικός ηγέτης Ντερβίς Ερογλου, μιλώντας σε συνέδριο στην Τουρκία με θέμα το χθες το σήμερα και το αύριο της Κύπρου.
Δεν δίστασε να πει ότι η παρούσα είναι η τελευταία ευκαιρία στο Κυπριακό και να θέσει ο ίδιος χρονοδιάγραμμα μέχρι το τέλος της χρονιάς:
"Αυτή είναι η τελευταία ευκαιρία. Αυτή τη στιγμή ο τ/κ λαός έχει φτάσει στο σημείο να πιστεύει ότι μπορεί να υπάρξει συμφωνία, αλλά αν οι διαπραγματεύσεις παρατραβήξουν και δεν υπάρξει συμφωνία μέχρι το τέλος αυτής της χρονιάς τότε είναι δύσκολο να βρούμε αυτή την πίστη ανάμεσα στους Τ/κ και την επόμενη χρονιά. Οι Ε/κ ισχυρίζονται πως τα γεγονότα στην Κύπρο ξεκίνησαν με τον αγώνα της Τουρκίας. Δυστυχώς οι Ε/κ έχουν εξαπατήσει όλο τον κόσμο".
Είπε παράλληλα ότι το Κυπριακό είναι υπόθεση και της Τουρκίας, την οποία αποκάλεσε μητέρα πατρίδα, και ότι είναι σημαντικό για τους Τουρκοκύπριους να υπάρχει ισχυρή Τουρκία, ενώ τόνισε ότι για να υπάρξει συμφωνία πρέπει και οι δύο πλευρές να κάνουν βήματα και οι Τουρκοκύπριοι παρόλο που το έκαναν με το Σχέδιο Ανάν, κατηγορούνται συνέχεια.
Κατά τον Ντερβίς Ερογλου, όσο η Ειρηνευτική Δύναμη των Ηνωμένων Εθνών είναι στην Κύπρο, οι Ελληνοκύπριοι δεν θα θέλουν λύση και επέκρινε την Ευρωπαϊκή Ενωση, εξηγώντας παράλληλα γιατί αρνήθηκε ενεργότερη εμπλοκή της στις διαπραγματεύσεις:
"Η ΕΕ δεν έχει τηρήσει τις υποσχέσεις της προς τους Τ/κ. Ηθελε να συμμετάσχει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με ένα εκπρόσωπό της αλλά εμείς το αρνηθήκαμε. Από τη στιγμή που θα καθίσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων οπωσδήποτε θα λαμβάνει αποφάσεις υπέρ του μέλους της γι αυτό εμείς είπαμε ότι δεν το αποδεχόμαστε".
Οι δηλώσεις της τουρκικής πλευράς επιβεβαιώνουν την ορθότητα της δικής μας πλευράς ότι πριν από την έναρξη των ουσιαστικών συνομιλιών έπρεπε να συνομολογηθεί ένα κοινό ανακοινωθέν στο οποίο γίνεται σαφές, και αυτό δεσμεύει και την τουρκοκυπριακή πλευρά, ότι δεν τίθεται θέμα χρονοδιαγράμματος η επιδιαιτησίας, δήλωσε στον ΑΝΤ1 ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Νίκος Χριστοδουλίδης:
"Ως εκ τούτου οι δηλώσεις του κυρίου Ερογλου αποσκοπούν κατά κύριο λόγο σε επικοινωνιακής φύσεως ανάγκες της τουρκικής πλευράς. Εξάλλου να σας υπενθυμίσω ότι μετά το πέρας της πρόσφατης συνάντησης του κυρίου Αναστασιάδη με τον κύριο Έρογλου, η δήλωση της κυρίας Μπάτενχαιμ που αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης και συμφωνίας ανάμεσα στους δύο ηγέτες είναι ξεκάθαρο ότι οι δύο πλευρές θα πρέπει να προχωρήσουν και να υποβάλλουν προτάσεις και να συζητήσουν επί όλων των θεμελιωδών θεμάτων".
Το παραλήρημα Ερογλου στην τουρκική πόλη Σίβας σχολίασαν και πολιτικές δυνάμεις.
Ο Γενικός Γραμματέας του ΑΚΕΛ, Αντρος Κυπριανού κάλεσε τον κατοχικό ηγέτη να στρέψει την προσοχή του στα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών, επιρρίπτοντας ακεραία όπως είπε την ευθύνη για το αδιέξοδο στον κύριο Ερογλου, εξέφρασε, παράλληλα, ανησυχία για τον τρόπο με τον οποίο τυγχάνει χειρισμού το Κυπριακό από μέρους της Κυβέρνησης:
"Αν συνεργαστεί στη σωστή βάση, τότε μπορούμε να λύσουμε το Κυπριακό το συντομότερο δυνατό. Δεν θέλω να προσδιορίσω χρονοδιάγραμμα. Εάν όμως εξακολουθήσει να επιμένει σε θέσεις αδιάλλακτες το Κυπριακό δεν πρόκειται να λυθεί όσα χρόνια και αν περάσουν"
Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Γιαννάκης Ομήρου, σημείωσε ότι η κάκιστη όπως την χαρακτήρισε συμφωνία της 11ης Φεβρουαρίου δίνει τη δυνατότητα στην τουρκική πλευρά να στρεψοδικεί:
"Η θρασύτητα του κατοχικού ηγέτη δεν έχει όρια. Εκείνοι που επείγονται για λύση του Κυπριακού είναι οι Ελληνες της Κύπρου. Οχι οποιαδήποτε λύση. Λύση που θα στηρίζεται στις αρχές του Διεθνούς και του Ευρωπαϊκού Δικαίου. Αυτή τη λύση που εμποδίζει η κατοχική Τουρκία".
Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κόμματος, Δημήτρης Συλλούρης, δήλωσε ότι ο κατοχικός ηγέτης βιάζεται να αποδείξει ότι δεν μπορεί να επιτευχθεί λύση:
"Γιατί η μόνη λύση που θέλει είναι η διχοτόμηση και η αναγνώριση του ψευδοκράτους. Αυτή τη συμπεριφορά θα πρέπει επιτέλους η διεθνής κοινότητα να την αντιληφθεί, να την ανατρέψει αν θέλει να βοηθήσει για τη λύση του Κυπριακού".
Για ρεσιτάλ παραπληροφόρησης, η οποία πρέπει να προβληματίσει την κυβέρνηση έκανε λόγο η εκπρόσωπος Τύπου των Οικολόγων, Ελένη Χρυσοστόμου:
"Πρέπει να υπάρξει μια διπλωματική εκστρατεία σε όλα τα κέντρα αποφάσεων της Ευρωπαϊκής ενωσης και Αμερικής για τη σωστή ενημέρωση της πραγματικής διάστασης του Κυπριακού".
Η Τουρκία έθεσε ήδη σε εφαρμογή το πλάνο Β που είναι η επίρριψη ευθυνών στην ελληνοκυπριακή πλευρά δήλωσε ο Εκπρόσωπος Τύπου της Συμμαχίας Πολιτών, Αλέξανδρος Μιχαηλίδης:
"Η Τουρκία ακολουθεί την τακτική του 2004 που συνίσταται είτε στη διαμόρφωση μιας λύσης που θα ικανοποιεί όλους τους τουρκικούς στόχους είτε στην επίρριψη ευθύνης στην ελληνοκυπριακή πλευρά έτσι ώστε να κερδίσει την περαιτέρω αναβάθμιση του ψευδοκράτους".
Η Συμμαχία Πολιτών κάλεσε την κυβέρνηση να ενημερώσει πάραυτα τη διεθνή κοινότητα για τη στάση της Τουρκίας.
Νωρίτερα.
Τελευταία ευκαιρία για εξεύρεση λύσης στο κυπριακό χαρακτηρίζει ο κατοχικός ηγέτης Ντερβίς Έρογλου την παρούσα διαδικασία επίλυσης του Κυπριακού.
Μιλώντας σε συνέδριο στην πόλη Σίβας της Τουρκίας με θέμα “Το χθες, το σήμερα και το αύριο της Κύπρου”, ο Τ/Κ ηγέτης είπε ότι αυτή τη στιγμή ο Τ/κ λαός έχει φτάσει στο σημείο να πιστεύει ότι μπορεί να υπάρξει συμφωνία, αλλά αν οι διαπραγματεύσεις παρατραβήξουν και δεν υπάρξει συμφωνία μέχρι το τέλος αυτής της χρονιάς τότε είναι δύσκολο να βρούμε αυτή την πίστη ανάμεσα στους Τ/κ και την επόμενη χρονιά”.
Ο Ντερβίς Έρογλου είπε ότι “η υπόθεση της Κύπρου δεν είναι υπόθεση μόνο των Τ/κ αλλά είναι υπόθεση και της μητέρας πατρίδας Τουρκίας και του τουρκικού λαού”, προσθέτοντας ότι είναι σημαντικό για τους Τ/κ να υπάρχει μια ισχυρή Τουρκία.
Ανέφερε ακόμη ότι οι μεγάλες δυνάμεις δίνουν μεγάλη σημασία στην Κύπρο, είναι πάντοντε υπέρ της ειρήνης και της συνεργασίας και εργάζονται για την συνέχιση των διαπραγματεύσεων με στόχο την επίτευξη συμφωνίας στην Κύπρο.
Ο Ντερβίς Έρογλου υποστήριξε ότι “οι Ε/κ ισχυρίζονται πως τα γεγονότα στην Κύπρο ξεκίνησαν με τον αγώνα της Τουρκίας” και πρόσθεσε: “Δυστυχώς οι Ε/κ έχουν εξαπατήσει όλο τον κόσμο και μάλιστα πολλά κράτη του κόσμου δυστυχώς πιστεύουν αυτό το ψέμα”.
Ο Τ/Κ ηγέτης είπε ότι για να υπάρξει συμφωνία στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων πρέπει και οι δύο πλευρές να κάνουν βήμα και πρόσθεσε ότι αυτό το βήμα το έκαναν με το σχέδιο Ανάν αλλά είναι η τουρκική πλευρά που κατηγορείται συνέχεια.
Ο Ντερβίς Έρογλου υποστήριξε ακόμη πως η παρουσία της ειρηνευτικής δύναμης των Ηνωμένων Εθνών στην Κύπρο δεν ωφελεί σε τίποτα επειδή όσο βρίσκεται στο νησί οι Ε/Κ δεν έχουν πρόθεση να συμφωνήσουν σε λύση. “Μια από τις αιτίες της μη λύσης του Κυπριακού είναι και η απόφαση 1186 του Συμβουλίου Ασφαλείας με την οποία γίνεται αποδεκτό ότι η Κυπριακή Δημοκρατία ανήκει στους Ε/κ”, είπε ο Τ/Κ ηγέτης.
Ο Ντερβίς Έρογλου επέκρινε την ΕΕ ότι δεν έχει τηρήσει τις υποσχέσεις της προς τους Τ/κ, προσθέτοντας ότι βασιζόμενοι στην πείρα του παρελθόντος δεν είναι δυνατόν να αποδέχονται κάθε τι που θα πει η ΕΕ. “Η ΕΕ ήθελε να συμμετάσχει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με ένα εκπρόσωπό της αλλά εμείς το αρνηθήκαμε. Από τη στιγμή που θα καθίσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων οπωδήσποτε θα λαμβάνει αποφάσεις υπέρ του μέλους της γι αυτό εμείς είπαμε ότι δεν το αποδεχόμαστε”, είπε ο Ντερβίς Έρογλου.
Ο Τ/Κ ηγέτης ανέφερε πως “οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται αλλά δυστυχώς είναι ανοιχτού τέλους”. Υποστήριξε ότι υπάρχει έλλειψη βούλησης για λύση της ε/κ πλευράς στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.