Οι φιλορώσοι ανακοίνωσαν ότι επικράτησαν στα δημοψηφίσματα που διοργανώθηκαν στην ανατολική Ουκρανία με το θετικό για τους αυτονομιστές αποτέλεσμα να σημαίνει για κάποιους την ανεξαρτησία της περιοχής και για κάποιους άλλους την ενδεχόμενη ένωση με τη Ρωσία.
Οι διοργανωτές του δημοψηφίσματος ανακοίνωσαν ότι σχεδόν το 90% των πολιτών ψήφισαν υπέρ της απόσχισης.
«Το 89% ψήφισε υπέρ» ανέφερε ο επικεφαλής της αυτονομιστικής εκλογικής επιτροπής στο Ντόνετσκ, Ρομάν Λιάγκιν, μιλώντας τηλεφωνικά, όταν ρωτήθηκε για το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας που η φιλοδυτική κυβέρνηση της Ουκρανίας στο Κίεβο, χαρακτήρισε παράνομη πράξη.
«Απαιτούμε το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση και θα το κατακτήσουμε» είπε επίσης ο Λιάγκιν σημειώνοντας ότι το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος σήμαινε ότι οι προγραμματισμένες για τις 25 Μαΐου προεδρικές εκλογές της Ουκρανίας δεν θα πραγματοποιηθούν στην περιοχή του Ντόνετσκ. Από την δική τους πλευρά οι αυτονομιστές στο Λουγκάνσκ την άλλη περιοχή όπου επίσης διεξήχθη δημοψήφισμα ανέφεραν ότι μόνο ένα ποσοστό 5% καταψήφισε την πρόταση για την απόσχιση από την Ουκρανία. Το υπουργείο Εσωτερικών στο Κίεβο χαρακτήρισε πάντως τα δημοψηφίσματα στις ανατολικές περιοχές της χώρας παράνομα και είπε ότι τα ψηφοδέλτια είναι «εμποτισμένα με αίμα».
Λίγο πριν κλείσουν οι κάλπες ένας αυτονομιστής ηγέτης είπε ότι η περιοχή μετά το δημοψήφισμα θα σχηματίσει τους δικούς της κρατικούς φορείς και τη δική της στρατιωτική δύναμη, επισημοποιώντας την απόσχιση η οποία ξεκίνησε με την ένοπλη κατάληψη των κρατικών κτιρίων σε δώδεκα πόλεις της ανατολικής Ουκρανίας τον περασμένο μήνα. Ένας άλλος είπε ότι η ψηφοφορία έδειξε απλά ότι η "ανατολή" ήθελε να αποφασίσει για την τύχη της είτε μέσα στην Ουκρανία , είτε σαν ανεξάρτητη περιοχή, είτε ως μέρος της Ρωσίας.
Σε πολλά πρόχειρα εκλογικά τμήματα η ατμόσφαιρα ήταν εορταστική αλλά σε άλλες περιπτώσεις, ξέσπασαν συγκρούσεις μεταξύ των αυτονομιστών και των ουκρανών. Στο νοτιοανατολικό λιμάνι της Μαριούπολης , όπου σημειώθηκαν σκληρές μάχες την περασμένη εβδομάδα, υπήρχαν μόνο οκτώ εκλογικά κέντρα για περίπου μισό εκατομμύριο πολίτες.
Τα δημοψηφίσματα διενεργήθηκαν παρά την έκκληση του Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν την Τετάρτη να αναβληθούν μια κίνηση που δημιούργησε κάποιες ελπίδες για την εκτόνωση της κρίσης. Δυτικοί ηγέτες έχουν κατηγορήσει τον Πούτιν για προσπάθεια αποσταθεροποίησης της Ουκρανίας, κάτι που σαφώς αρνείται η Μόσχα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε ότι το δημοψήφισμα είναι παράνομο και είναι έτοιμη να αυξήσει την πίεση προς τη Ρωσία τη Δευτέρα κάνοντας ένα ακόμη βήμα προς την επέκταση των κυρώσεων σε επιχειρήσεις, αλλά και σε μεμονωμένα άτομα που συνδέονται με την προσάρτηση της περιοχής της Κριμαία στη Ρωσική Ομοσπονδία.
Η ΕΕ δεν αναγνωρίζει τα αποτελέσματα των δημοψηφισμάτων
Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης δήλωσε ότι η ΕΕ δεν θα αναγνωρίσει τα αποτελέσματα των "υποτιθέμενων δημοψηφισμάτων" για την ανεξαρτησία που διεξήχθησαν στα προπύργια των φιλορώσων αυτονομιστών Ντονέτσκ και Λουγκάνσκ.
Τα "υποτιθέμενα δημοψηφίσματα είναι παράνομα και δε θα αναγνωρίσουμε τα αποτελέσματά τους", σημείωσε η Μάγια Κοτσίγιαντσιτς, εκπρόσωπος της επικεφαλής της διπλωματίας της ΕΕ Κάθριν Άστον. Αυτοί που τα διοργάνωσαν "δεν έχουν δημοκρατική νομιμότητα" και "η διοργάνωσή τους είναι αντίθετη με τους στόχους της κοινής διακήρυξης της Γενεύης για την άμβλυνση της έντασης", πρόσθεσε.
Στο ίδιο μήκος κύματος η Ρουμανία κάλεσε σήμερα την Ρωσία να μην αναγνωρίσει "τα υποτιθέμενα δημοψηφίσματα" στο Ντονέτσκ και το Λουγκάνσκ, σημειώνοντας ότι αυτού του είδους οι ψηφοφορίες "δεν μπορούν να έχουν έννομα αποτελέσματα". "Καλούμε την Ρωσική Ομοσπονδία να μην αναγνωρίσει τα υποτιθέμενα δημοψηφίσματα και τα αποτελέσματά τους, να σεβαστεί την εδαφική ακεραιότητα και την εθνική κυριαρχία της Ουκρανίας και να επανέλθει στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου, μέσω επίσης μιας άμεσης αποχώρησης από την Κριμαία", σημειώνει το ρουμανικό υπουργείο Εξωτερικών σε ανακοίνωσή του.
Σύμφωνα με το Βουκουρέστι, "το διεθνές δίκαιο δεν επιτρέπει την απόσχιση μιας επαρχίας ή μιας περιοχής απουσία της συγκατάθεσης του κράτους στο οποίο αυτές ανήκουν". "Καμία εδαφική αλλαγή που προήλθε από μια παράνομη πράξη και από την προσφυγή στην βία δεν μπορεί να αναγνωριστεί σε διεθνές επίπεδο", καταλήγει το υπουργείο στην ανακοίνωσή του.
Φαμπιούς: «Όχι» σε πόλεμο με τη Ρωσία
"Δεν θα πρέπει να μπούμε σε έναν πόλεμο με την Ρωσία", δήλωσε στο μεταξύ ο Γάλλος υπουργός Εξωτερικών Λοράν Φαμπιούς.
Ωστόσο ο ίδιος πρόσθεσε σε συνέντευξή του στην εφημερίδα "Ουάσινγκτον Ποστ" ότι "δεν μπορούμε να αποδεχθούμε την προσάρτηση ή το γεγονός ότι η Ουκρανία θα ελέγχεται ή θα καταπατάται".
"Από μια άλλη πλευρά, δεν θα πρέπει να μπούμε σε έναν πόλεμο με την Ρωσία", σημείωσε ο Γάλλος υπουργός, ο οποίος επισκέπτεται από χθες μέχρι και την Τρίτη τις ΗΠΑ.
Στην ερώτηση για την υιοθέτηση και νέων κυρώσεων σε βάρος της Μόσχας, ο Φαμπιούς απάντησε ότι "αυτό εξαρτάται από το θέμα των (προεδρικών) εκλογών. Αν γίνουν ενέργειες για να καταστούν αυτές αδύνατες ή προσπάθειες για να αφαιρεθεί η νομιμότητά τους, οφείλουμε να αυξήσουμε τις κυρώσεις", βεβαίωσε.
"Το πιο ενδιαφέρον", σημείωσε ο Γάλλος υπουργός, είναι ότι ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν ζήτησε την αναβολή των δημοψηφισμάτων της Κυριακής στην ανατολική Ουκρανία.
"Επίσης κατά κάποιον τρόπο, αποδέχεται τις προεδρικές εκλογές οι οποίες αναμένεται να διεξαχθούν στις 25 Μαΐου στην Ουκρανία. Για μας, οι προεδρικές εκλογές είναι το πιο σημαντικό πράγμα", κατέληξε ο Φαμπιούς.
Χθες.
Κάλπες αιματοβαμμένες στήνονται στην Ανατολική Ουκρανία όπου οι Ρωσόφωνοι προσέρχονται μαζικά για να ψηφίσουν υπέρ της ανεξαρτησίας τους. Πρόκειται για ένα δημοψήφισμα το οποίο διεξάγεται μόνο στα αστικά κέντρα παρότι ο πρόεδρος της Ρωσίας κάλεσε τους Ρωσόφωνους να το αναβάλουν. Ωστόσο οι κάλπες θα στείλουν ένα σαφές μήνυμα στο Κίεβο που η Μόσχα μπορεί να το εκλάβει κατά το δοκούν.
Περισσότεροι από επτά εκατομμύρια Ουκρανοί στις ανατολικές περιοχές της χώρας καλούνται να ψηφίσουν σήμερα σε δυο πανομοιότυπα δημοψηφίσματα που διοργανώνουν οι φιλορώσοι αυτονομιστές στις επαρχίες του Ντόνετσκ και του Λουγκάνσκ. Μέσω αυτών των δημοψηφισμάτων οι πολίτες καλούνται να αποφασίσουν για την τύχη των περιοχών τους, αν θα προχωρήσουν σε κινήσεις ανεξαρτησίας ή θα συνεχίσουν να είναι τμήματα της Ουκρανίας.
Στα ψηφοδέλτια αναγράφεται απλά μια ερώτηση και για τις δυο επαρχίες: " Συμφωνείτε με την ανεξαρτησία της Λαϊκής Δημοκρατίας του Ντόνετσκ" ή "Συμφωνείτε με την ανεξαρτησία της Λαϊκής Δημοκρατίας του Λούγκανσκ".
Αν και για το αποτέλεσμα των δημοψηφισμάτων δεν φαίνεται να υπάρχει κάποια αμφιβολία, αυτό που παραμένει να αποσαφηνιστεί είναι η συμμετοχή των πολιτών.
Ανάλογα με τη συμμετοχή θα κριθεί και η εμπιστοσύνη των πολιτών στους ηγέτες των φιλορώσων αυτονομιστών, οι οποίοι αγνόησαν την έκκληση του προέδρου Πούτιν να αναβάλουν τα δημοψηφίσματα.
Το αποτέλεσμα θα έχει δυνητικά ιστορικές συνέπειες και γι' αυτό είναι στο επίκεντρο της προσοχής των 45εκατομμυρίων κατοίκων της Ουκρανίας αλλά και των μεγάλων δυτικών δυνάμεων.
Στο Σλαβιάνσκ, μια πόλη 110.000 κατοίκων κοντά στο Ντόνετσκ που θεωρείται προπύργιο των αυτονομιστών, ο αυτοαποκαλούμενος δήμαρχος Βιατσεσλάβ Πονομάριεφ δήλωσε χθες το Σάββατο ότι αναμένει 100 % συμμετοχή. Στο Ντόνετσκ, ο επικεφαλής της εκλογικής επιτροπής της Δημοκρατίας του Ντόνετσκ, Ρομάν Λιάγκουιν μίλησε για "εκατομμύρια ψηφοφόρων.
Οι εκλογικές επιτροπές δεν έχουν θέσει ελάχιστο όριο συμμετοχής για να οριστεί έγκυρη η ψηφοφορία και σύμφωνα με τους επικεφαλής των αυτονομιστών "το δημοψήφισμα είναι ο μόνος τρόπος για να αποφευχθεί η κλιμάκωση της βίας και του πολέμου".
Οι αυτονομιστές ανέφεραν ότι στην πιο πυκνοκατοικημένη περιοχή του Ντόνετσκ, περισσότερα από 1.200 εκλογικά τμήματα θα είναι ανοικτά από τις 8:00 το πρωί έως τις 22:00 το βράδυ της Κυριακής.
Τα πρώτα αποτελέσματα θα μπορούσαν να γίνουν γνωστά τη νύχτα της Κυριακής προς τη Δευτέρα. Σε περιοχές που θεωρούνται πολύ επικίνδυνες, εθελοντές θα είναι υπεύθυνοι "για να διατηρήσουν την τάξη και να αποτρέψουν ταραχές".
Ο φόβος του Κιέβου και των δυτικών δυνάμεων είναι μια επανάληψη του σεναρίου που ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο με την προσάρτηση της Κριμαίας στη Ρωσία μετά από ένα παρόμοιο δημοψήφισμα, που ουσιαστικά οδήγησε στη χειρότερη διπλωματική κρίση μεταξύ της Δύσης και της Ρωσίας , από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου.
ΗΠΑ: Δεν αναγνωρίζουμε το δημοψήφισμα
Οι Ηνωμένες Πολιτείες επανέλαβαν ότι δεν πρόκειται να αναγνωρίσουν το αποτέλεσμα των δημοψηφισμάτων που οργανώνονται σήμερα από τους φιλορώσους αυτονομιστές στην ανατολική Ουκρανία, τα οποία θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην απόσχιση αυτής της περιοχής.
Τα δημοψηφίσματα "είναι παράνομα με βάση την ουκρανική νομοθεσία και αποτελούν μια απόπειρα πρόκλησης διχασμού και ταραχών", ανέφερε σε ανακοίνωσή της η εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ Τζεν Ψάκι.
Περισσότεροι από επτά εκατομμύρια Ουκρανοί έχουν δικαίωμα να ψηφίσουν στα δύο δημοψηφίσματα στις περιοχές που ελέγχονται εν μέρει από τους αυτονομιστές. Το ερώτημα που αναγράφεται στα ψηφοδέλτια είναι απλό: "Εγκρίνετε την ανεξαρτησία της Λαϊκής Δημοκρατίας του Ντονέτσκ;" και "Εγκρίνετε την ανεξαρτησία της Λαϊκής Δημοκρατίας του Λουγκάνσκ;".
"Εάν διεξαχθούν αυτά τα δημοψηφίσματα, θα παραβιαστεί το διεθνές δίκαιο και η εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας. Οι ΗΠΑ δεν θα αναγνωρίσουν τα αποτελέσματα αυτών των παράνομων δημοψηφισμάτων", κατέληξε η Ψάκι.