Του Κυριάκου Πομηλορίδη
Συγκεκριμένα, στην αρχή της μαραθώνιας όπως εξελίχθηκε συνάντησης των δύο διαπραγματευτών Αντρέα Μαυρογιάννη και Κουντρέτ Οζερσάι κατατέθηκαν και από τις δύο πλευρές εγγράφως οι αναλυτικές τους θέσεις στο περιουσιακό.
Σε γενικές γραμμές η ε/κ πλευρά επιμένει στην ανάγκη εδαφικών αναπροσαρμογων έτσι ώστε να επιστρέψει ο μεγαλύτερος δυνατός αριθμός προσφύγων στις περιουσίες τους επί ελληνοκυπριακή διοίκηση, ενώ στα κριτήρια που προτάσσονται,το δικαίωμα του νόμιμου ιδιοκτήτη.
Στον αντίποδα, στο τ/κ έγγραφο δεν γίνεται καμία αναφορά σε εδαφικές αναπροσαρμογές και κινείται στη φιλοσοφία της διασφάλισης της εδαφικής και περιουσιακής καθαρότητας, σε κάθε συνιστών κρατίδιο.
Παράλληλα, περιορίζεται στη κατάθεση δεκάδων κριτηρίων και προυποθέσεων, με τα οποία επιχειρείται η υπονόμευση του δικαιώματος στη περιουσία και η κατοχύρωση των δικαιωμάτων του χρήστη.
Η ε/κ πλευρά κατέθεσε έγγραφο και για τις ομοσπονδιακές αρμοδιότητες, ενώ η τ/κ πλευρά έδωσε έγγραφο για την συγκρότηση της ομοσπονδιακής δημόσιας υπηρεσίας.
Σύμφωνα με ανακοίνωση των Ηνωμένων Εθνών, οι δύο διαπραγματευτές προέβησαν σε καταρχήν σχόλια επί των εγγράφων της άλλης πλευράς, διευκρινιστικής, όπως πληροφορείται ο ΑΝΤ1 φύσης.
Ειδικότερα για το περιουσιακό, συμφωνήθηκε όπως η συζήτηση συνεχιστεί σε επίπεδο εμπειρογνωμόνων την προσεχή Παρασκευή, προκειμένου να αναλυθούν περαιτέρω οι εκατέρωθεν προτάσεις λόγω του τεχνικού τους χαρακτήρα.
Οι διαπραγματευτές θα συναντηθούν εκ νέου την ερχόμενη Τρίτη και θα σχολιάσουν προφορικά ή γραπτώς τις θέσεις της άλλης πλευράς.
Σύμφωνα δε, με δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου Νίκου Χριστοδουλίδη η ε/κ πλευρά θα καταθέσει και ένα δεύτερο μέρος του εγγράφου για το περιουσιακό, ενώ η τ/κ για εξωτερικές σχέσεις.
Ο κος Χριστοδουλίδης υπέδειξε ωστόσο πως για να υπάρξουν συγκεκριμένα αποτελέσματα θα πρέπει και οι δύο πλευρές να κινηθούν εντός του πλαισίου του κοινού ανακοινωθέντος.
Αύριο πάντως πιάνει δουλειά και ο εκπρόσωπος της Κομισιόν στο κυπριακό Πίτερ Βαν Νούφελ, ο οποίος θα συναντηθεί με τους δύο διαπραγματευτές.
Νωρίτερα σήμερα.
Πολύωρη ήταν η σημερινή συνάντηση των διαπραγματευτών για τη β' φάση των συνομιλιών.
Ανδρέας Μαυρογιάννης και Κουντρέτ Οζερσάι, συναντήθηκαν από τις δέκα το πρωί μέχρι τις τρεις το απόγευμα, τη φάση των ουσιαστικών διαπραγματεύσεων, στην παρουσία της Ειδικής Αντιπροσώπου του ΓΓ του ΟΗΕ, Λίζας Μπάτενχαϊμ.
HE: Αρχισαν ουσιαστικές διαπραγματεύσεις για δημόσια υπηρεσία, αρμοδιότητες και περιουσιακό
Σύμφωνα με γραπτή δήλωση του εκπροσώπου Τύπου των ΗΕ στην Κύπρο Μισιέλ Μποναρντό, οι διαπραγματευτές εισήλθαν σε ουσιαστικές διαπραγματεύσεις επί της ομοσπονδιακής δημόσιας υπηρεσίας, των ομοσπονδιακών αρμοδιοτήτων και του περιουσιακού
Οπως αναφέρεται στη δήλωση, οι δυο διαπραγματευτές, που συναντήθηκαν στα γραφεία της αποστολής των καλών υπηρεσιών των ΗΕ, στην υπό την προστασία του διεθνούς οργανισμού περιοχή της Λευκωσίας, συμφώνησαν να συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις πάνω σε αυτά και σε άλλα θέματα στην επόμενη τους συνάντηση την Τρίτη 13 Μαΐου.
Στο μεταξύ, σημειώνει ο κ. Μποναρντό, θα πραγματοποιηθεί συνάντηση των εμπειρογνωμόνων των δυο πλευρών για το περιουσιακό. Τα Ηνωμένα Εθνη θα έχουν επίσης διμερείς συναντήσεις με τους δυο διαπραγματευτές για προετοιμασία της επόμενης κοινής τους συνάντησης, προσθέτει.
Πρώτη φορά υπάρχει μια τέτοια επιθυμία για λύση, δηλώνει ο Έρογλου
Την ίδια ώρα ο κατοχικός ηγέτης Ντερβίς Έρογλου, δήλωσε πως στο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα, ο τ/κ “λαός” όπως είπε, είναι έτοιμος για μια λύση που θα τον ικανοποιεί.
Όπως μεταδίδεται από τα κατεχόμενα, σε συνάντηση που είχε σήμερα με τη συντεχνία των εργαζομένων Hur Is, ο κ. Έρογλου επανέλαβε ότι οι Τ/κ εδώ και χρόνια αναζητούν μια λύση και εάν οι Ε/κ επιδείξουν βούληση γα μια συμφωνία τότε αυτή είναι πιθανή. Η τ/κ πλευρά, συνέχισε, επιθυμεί μια λύση εντός του χρόνου ενώ η ε/κ πλευρά επιμένει σε λύση εντός του 2015.
Σε περίπτωση που οι συνομιλίες συνεχιστούν με την επιθυμία για την επίτευξη συμφωνίας εντός του χρόνου, τότε αυτό μπορεί να είναι πιθανό, συμπλήρωσε.
Αναφερόμενος σε πρόσφατες δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου, ο Τ/κ ηγέτης είπε ότι από παλιά, ό,τι δεν μπορεί να πει η “ε/κ διοίκηση” το λέει η εκκλησία και ό,τι δεν μπορεί να πει η εκκλησία το λέει η “ε/κ διοίκηση”. Η τ/κ πλευρά, κατέληξε, επιδιώκει μια βιώσιμη και μόνιμη συμφωνία.
Πολύ ενδιαφέρουσα η συγκυρία της επίσκεψης Φέλτμαν, σύμφωνα με τον Ερτούγ Ο χρόνος επίσκεψης του βοηθού ΓΓ του ΟΗΕ, Τζέφρι Φέλτμαν στην Κύπρο είναι πολύ ενδιαφέρον, δήλωσε στο μεταξύ, στην τουρκική αγλλόφωνη εφημερίδα Today`s Zaman ο εκπρόσωπος και σύμβουλος του Τ/κ ηγέτη, Οσμάν Ερτούγ, λέγοντας ότι η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε λίγο πριν την έναρξη των ουσιαστικών διαπραγματεύσεων.
“Δεν μπορώ να πω (αν) υπάρχει αδιέξοδο (στη διαδικασία των διαπραγματεύσεων). Η επίσκεψη Φέλτμαν θα προσθέσει ώθηση στις συνομιλίες. Αυτή είναι η πρώτη του επίσκεψη και οι πρώτες του επαφές. Ελπίζουμε ότι ο κ. Φέλτμαν θα έρχεται στο νησί πιο συχνά”. Οι Τ/κ, πρόσθεσε, θα ήθελαν να φτάσουμε σε λύση πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους.
Η εφημερίδα επικαλούμενη διπλωματικές πηγές γράφει ότι υπάρχουν βαθιές διαφορές μεταξύ των δύο πλευρών στα θέματα περιουσιακού, εδαφικού και ασφάλειας. Οι διαφορές αυτές ενέχουν σοβαρό κίνδυνο για το μέλλον των διαπραγματεύσεων, παρατηρεί η Ζαμάν σημειώνοντας ότι παρά την ελπιδοφόρα έναρξη των διαπραγματεύσεων, δεν υπήρξε σημαντική πρόοδος.
Νωρίτερα σήμερα.
Συζήτηση επι της ουσίας αρχίζει σήμερα στις διαπραγματεύσεις για το κυπριακό.
Ο Ανδρέας Μαυρογιαννης και Κουτρετ Ορζεσαι θα συναντηθούν στις δεκα το πρωι και σύμφωνα με πληροφορίες αρχη θα γίνει με το κυπριακό και τις αρμοδιότητες της κεντρικής κυβέρνησης.
//www.youtube.com/watch?v=JUPyi3nYiH0
Η πρώτη φαση η οποία ολοκληρώθηκε περι τα μεσα Απριλίου με την καταγραφή των εκατέρωθεν θέσεων σε όλα τα κεφάλαια κατέληξε σύμφωνα με διπλωματικές πηγές ότι υπάρχει μεγάλη απόσταση στις θέσεις των δυο πλευρών. Τα αποτελέσματα της πρωτης φασης και η αξιολόγησης της καθώς και τα επόμενα βήματα που θα γίνουν συζητήθηκαν στη συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας και τον Βοηθό του ΓΓ του ΟΗΕ Τζεφρι Φελτμαν.
Στην Κύπρο αναμένεται σήμερα και ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Κυπριακό ο οποίος αύριο θα εχει συναντήσεις με τους δυο συνομιλητές.
Επιτακτική ανάγκη να λυθεί το Κυπριακό, δηλώνει στη Χουριέτ ο ΠτΔ
Κάθε μέρα που περνά με άλυτο το Κυπριακό είναι “θλιβερή μέρα” για τους Κυπρίους, δήλωσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης, τονίζοντας ότι δεν επιθυμεί ούτε καν να σκεφτεί το σενάριο της μη λύσης.
Σε συνέντευξή του στην τουρκική εφημερίδα Χουριέτ, ο Πρόεδρος είπε ακόμα ότι η Κύπρος έχει “χίλιους λόγους” να θέλει την Τουρκία κοντά στην Ευρώπη και κανένα λόγο να θέλει την απομόνωσή της.
Ο ανταποκριτής της εφημερίδας στην Αθήνα Γιώργος Κιρμπάκης αναφέρει ότι συνάντησε τον Πρόεδρο στο Προεδρικό Μέγαρο και απηύθυνε στον Πρόεδρο Αναστασιάδη μια ερώτηση την οποία είχε απευθύνει και το 2004 στον Τάσσο Παπαδόπουλο :"Βάλτε το χέρι στην καρδιά σας. Ένας Τ/κ γιατί να σας εμπιστευτεί;". "Αντιστρέφω την ερώτηση. Γιατί να μην με εμπιστευτεί; Προέρχομαι από ένα χωριό που οι Ε/κ και οι Τ/κ ζούσαν μαζί.
Η οικογένειά μου είχε αδελφικές σχέσεις με τους Τ/κ τους οποίους σέβομαι και εκτιμώ. Ως Κύπριος πολίτης, ως Κύπριος πολιτικός, θέλω να επανενωθεί η πατρίδα μου", είπε ο Πρόεδρος Αναστασιάδης και πρόσθεσε: "Ο πατέρας μου Χρύσανθος, ήταν αστυνόμος στο χωριό Σιλίκου που ζούσαν Τ/κ. Το 1974 έσωσε τους Τ/κ που απειλούνταν από φανατικούς Ε/κ".
Ο Γιώργος Κιρμπάκης τον ρώτησε για το όραμά του για την Κύπρο. "Είναι το ίδιο με το όραμα του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ. Το δικό μου όραμα είναι να ζήσουν τα παιδιά και τα εγγόνια μου σε μια χώρα που να μπορούν να αξιοποιήσουν την ατομικότητα και τις αρχές τους".
"Κι αν δεν υπάρξει λύση;", ρώτησε ο δημοσιογράφος της Χουριέτ.
"Αυτό το σενάριο δεν θέλω καν να το σκεφτώ. Η ημέρα που θα κηρυχθεί επισήμως μη λύση θα είναι ημέρα πένθους, θυμού και ντροπής", επεσήμανε ο Πρόεδρος Αναστασιάδης και πρόσθεσε: "Κάθε μέρα που περνάει με άλυτο το Κυπριακό είναι θλιβερή μέρα για τους Κύπριους. Επειδή εδώ και 40 κάτι χρόνια εμείς οι Κύπριοι δεν καταφέραμε να πετύχουμε πολύ απλά πράγματα. Δηλαδή αναφέρομαι στην ενότητα του νησιού και των ανθρώπων, στην επούλωση των πληγών του παρελθόντος, στην αποδοχή των λαθών μας".
Ο δημοσιογράφος της Χουριέτ ρώτησε την άποψη του Προέδρου Αναστασιάδη για τον Τούρκο Πρωθυπουργό Ταγίπ Ερντογάν.
"Στο παρελθόν είχα 4-5 επαφές με τον Ερντογάν. Έχω μια θετική εντύπωση για τον ίδιο πέραν των πολιτικών διαφορών που μιας χωρίζουν. Αν τον συναντούσα θα του έλεγα ότι το Κυπριακό πρέπει να λυθεί για το καλό όλων. Η λύση θα είναι προς το συμφέρον και της Τουρκίας, η οποία έχει στους ώμους της ένα βαρύ πολιτικό και οικονομικό βάρος. Υπάρχει μια ευκαιρία ενώπιόν μας. Το καθήκον μας είναι να την αξιοποιήσουμε", είπε ο Πρόεδρος Αναστασιάδης.
Για τις σχέσεις Τουρκίας - ΕΕ είπε τα εξής: "Η απομάκρυνση της Τουρκίας από την Ευρώπη δεν μας βολεύει. Είμαστε μια μικρότερη χώρα, έχουμε χίλιους λόγους να θέλουμε ο γείτονάς μας να είναι κοντά στην Ευρώπη. Αντίθετα, δεν έχουμε ούτε ένα λόγο να θέλουμε την απομόνωση της Τουρκίας".
Σύμφωνα με το δημοσιογράφο της Χουριέτ, η ε/κ πλευρά ζητά την άμεση επιστροφή των Βαρωσίων και προσθέτει ότι ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είναι αποφασισμένος για τις διαπραγματεύσεις που αρχίζουν σήμερα για το εδαφικό και την ασφάλεια.
Η Χουριέτ γράφει ότι ο Πρόεδρος Αναστασιάδης για τη μη αποδοχή εκ μέρους του ιδίου προηγούμενης συμφωνίας του Τ/κ ηγέτη Ντερβίς Έρογλου για την εκ περιτροπής προεδρία και το περιουσιακό και τη δήλωσή του ότι αν συνεχιστεί με αυτό τον τρόπο τότε θα υπάρξει πρόβλημα στις διαπραγματεύσεις, απάντησε το εξής: "Το έγγραφο των Ηνωμένων Εθνών σχετικά με τα σημεία τα οποία συμφωνήθηκαν από το 2008 και έπειτα δεν είναι στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Αντίθετα, δεν είναι ωφέλιμο και λογικό να αγνοηθούν τα έγγραφα που υπέβαλαν τα Ηνωμένα Έθνη τα τελευταία 40 χρόνια, τα θετικά στοιχεία που συμφώνησαν οι δύο πλευρές, οι απόψεις και οι προτάσεις".
Ναμί - Φέλτμαν συζήτησαν το Κυπριακό
Συνάντηση με τον Boηθό Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ, αρμόδιο για Πολιτικές Υποθέσεις Jeffrey Feltman είχε σήμερα ο λεγόμενος `υπουργός εξωτερικών` του ψευδοκράτους Οζντίλ Ναμί. Οπως μεταδίδεται από τα κατεχόμενα, κατά τη συνάντηση, αντηλλάγησαν απόψεις για το Κυπριακό και για το πώς η νέα διαδικασία μπορεί να φέρει αποτελέσματα.
Χθες
Στην αναγκαιότητα οι θέσεις που κατατίθενται στις διαπραγματεύσεις να βρίσκονται εντός του συμφωνημένου πλαισίου, συμφώνησαν ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης και ο Βοηθός Γενικός Γραμματέας των Η.Ε Τζέφρι Φέλτμαν, ο οποίος άρχισε από νωρίς το πρωί τις επαφές του στο νησί με συνάντηση με τον πρόεδρο Αναστασιαδη.
Όπως εγκύρως πληροφορείται ο Αντ1 ο αξιωματούχος των Ηνωμένων Εθνών συμφώνησε παράλληλα πως οποιεσδήποτε προτάσεις βρίσκονται εκτός του πλαισίου αυτού δεν θα συζητούνται. Δεν είναι δε τυχαία η έμφαση που έδωσε ο κος Φλέτμαν στην κοινή διακήρυξη της 11ης Φεβρουαρίου.
ΤΖΕΦΡΙ ΦΛΕΤΜΑΝ-ΒΟΗΘΟΣ Γ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΟΗΕ: "Διαβίβασα στον Πρόεδρο τη σθεναρή στήριξη του Γενικού Γραμματέα προς την κοινή διακήρυξη της 11ης Φεβρουαρίου. Εξέφρασα εκ μέρους του ΓΓ την εκτίμηση μας στον κ. Αναστασιάδη για τις ηγετικές του ικανότητες και το όραμά του για προώθηση της κατάληξης στο έγγραφο του Φεβρουαρίου και για το ότι εργάστηκε με τον κ. Έρογλου προς την επίτευξη αυτής της διακήρυξης".
Όπως πληροφορείται ο ΑΝΤ1 δραττόμενος της ευκαιρίας ο πρόεδρος της Δημοκρατίας μετέφερε στον αξιωματούχο των Ηνωμένων Εθνών την ανησυχία του τόσο για το τεράστιο χάσμα που χωρίζει τις αρχικές θέσεις των δύο πλευρών, όσο και για την εμμονή της τουρκικής πλευράς να καταθέτει προτάσεις εκτός του συμφωνημένου πλαισίου.
ΝΙΚΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΙΔΗΣ:"Τονίστηκε η ανάγκη ότι οι όποιες προτάσεις υποβάλλονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων είναι εντός του πλαισίου του κοινού ανακοινωθέντος, κάτι που συμμερίζονται απόλυτα και τα Ηνωμένα Έθνη … επίσης, τονίστηκε η ανάγκη όπως προωθηθούν και υιοθετηθούν τολμηρά μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης τα οποία, παράλληλα με τη διαπραγματευτική διαδικασία, θα δώσουν ώθηση σε αυτήν, και η ανάγκη ενεργότερης εμπλοκής της ΕΕ".
Επί τάπητος τέθηκαν και συγκεκριμένες ενέργειες της τουρκικής πλευράς που επιβαρύνουν το πολιτικό κλίμα, όπως την κατάθεση προσφάτως της ρηματικής διακοίνωσης για την παράνομη οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας μεταξύ Τουρκίας και ψευδοκράτους. Θέμα για το οποίο όπως πληροφορούμαστε θα υπάρξει σύντομα ανακοίνωση από τη γραμματεία των Ηνωμένων Εθνών.
Μία ώρα κράτησε και η συνάντηση του κ. Φλέτμαν με τον κατοχικό ηγέτη Ντερβίς Έρογλου στη παρουσία και του τ/κ Διαπραγματευτής Κουντρέτ Οζερσάι. Κατά την αναχώρηση του ωστόσο ο Αξιωματούχος των Ηνωμένων Εθνών έκανε λόγο για δύο λαούς, γεγονός που προκάλεσε την άμεση αντίδραση της Λευκωσίας.
ΦΛΕΤΜΑΝ: "Τα Ηνωμένα Έθνη παραμένουν δεσμευμένα να εργαστούν με τους δύο ηγέτες και τους «δυο λαούς» ώστε να επιτευχθεί μια συνολική διευθέτηση του Κυπριακού".
Ο Υπουργός Εξωτερικών Ιωάννης Κασουλίδης, ήγειρε άμεσα το θέμα στον ίδιο τον κο Feltman, ο οποίος, ζήτησε όπως η συγκεκριμένη δήλωση του να μη εκληφθεί ως κάτι το εσκεμμένο, αλλά ως lapsus lingue, (γλωσσικό λάθος) τονίζοντας ότι πρόθεσή του ήταν να μιλήσει για δύο ηγέτες και δύο πλευρές.