Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Του Κυριακου Πομηλοριδη
 
Όπως εγκύρως πληροφορείται ο Αντ1 ο αξιωματούχος των Ηνωμένων Εθνών συμφώνησε παράλληλα πως οποιεσδήποτε προτάσεις βρίσκονται εκτός του πλαισίου αυτού δεν θα συζητούνται. Δεν είναι δε τυχαία η έμφαση που έδωσε ο κος Φλέτμαν στην κοινή διακήρυξη της 11ης Φεβρουαρίου.
 
ΤΖΕΦΡΙ ΦΛΕΤΜΑΝ-ΒΟΗΘΟΣ Γ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΟΗΕ: "Διαβίβασα στον Πρόεδρο τη σθεναρή στήριξη του Γενικού Γραμματέα προς την κοινή διακήρυξη της 11ης Φεβρουαρίου. Εξέφρασα εκ μέρους του ΓΓ την εκτίμηση μας στον κ. Αναστασιάδη για τις ηγετικές του ικανότητες και το όραμά του για προώθηση της κατάληξης στο έγγραφο του Φεβρουαρίου και για το ότι εργάστηκε με τον κ. Έρογλου προς την επίτευξη αυτής της διακήρυξης".
 
Όπως πληροφορείται ο ΑΝΤ1 δραττόμενος της ευκαιρίας ο πρόεδρος της Δημοκρατίας μετέφερε στον αξιωματούχο των Ηνωμένων Εθνών την ανησυχία του τόσο για το τεράστιο χάσμα που χωρίζει τις αρχικές θέσεις των δύο πλευρών, όσο και για την εμμονή της τουρκικής πλευράς να καταθέτει προτάσεις εκτός του συμφωνημένου πλαισίου. 
 
ΝΙΚΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΙΔΗΣ:"Τονίστηκε η ανάγκη ότι οι όποιες προτάσεις υποβάλλονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων είναι εντός του πλαισίου του κοινού ανακοινωθέντος, κάτι που συμμερίζονται απόλυτα και τα Ηνωμένα Έθνη … επίσης, τονίστηκε η ανάγκη όπως προωθηθούν και υιοθετηθούν τολμηρά μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης τα οποία, παράλληλα με τη διαπραγματευτική διαδικασία, θα δώσουν ώθηση σε αυτήν, και η ανάγκη ενεργότερης εμπλοκής της ΕΕ".
 
Επί τάπητος τέθηκαν και συγκεκριμένες ενέργειες της τουρκικής πλευράς που επιβαρύνουν το πολιτικό κλίμα, όπως την κατάθεση προσφάτως της ρηματικής διακοίνωσης για την παράνομη οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας μεταξύ Τουρκίας και ψευδοκράτους. Θέμα για το οποίο όπως πληροφορούμαστε θα υπάρξει σύντομα ανακοίνωση από τη γραμματεία των Ηνωμένων Εθνών. 
 
Μία ώρα κράτησε και η συνάντηση του κ. Φλέτμαν με τον κατοχικό ηγέτη Ντερβίς Έρογλου στη παρουσία και του τ/κ Διαπραγματευτής Κουντρέτ Οζερσάι. Κατά την αναχώρηση του ωστόσο ο Αξιωματούχος των Ηνωμένων Εθνών έκανε λόγο για δύο λαούς, γεγονός που προκάλεσε την άμεση αντίδραση της Λευκωσίας. 
 
ΦΛΕΤΜΑΝ: "Τα Ηνωμένα Έθνη παραμένουν δεσμευμένα να εργαστούν με τους δύο ηγέτες και τους «δυο λαούς» ώστε να επιτευχθεί μια συνολική διευθέτηση του Κυπριακού".
 
Ο Υπουργός Εξωτερικών Ιωάννης Κασουλίδης, ήγειρε άμεσα το θέμα στον ίδιο τον κο Feltman, ο οποίος, ζήτησε όπως η συγκεκριμένη δήλωση του να μη εκληφθεί ως κάτι το εσκεμμένο, αλλά ως lapsus lingue, (γλωσσικό λάθος) τονίζοντας ότι πρόθεσή του ήταν να μιλήσει για δύο ηγέτες και δύο πλευρές. 
 
Ανακοινωση ΟΗΕ
 
Ο Βοηθός ΓΓ των ΗΕ συζήτησε με τους δύο ηγέτες τα επόμενα βήματα στις διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό και υπογράμμισε την ανάγκη να διατηρηθεί η δυναμική, αναφέρει σε γραπτή δήλωσh ο Εκπρόσωπος Τύπου της Αποστολής Καλών Υπηρεσιών του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ στην Κύπρο Michel Bonnardeaux.
 
Στη δήλωση αναφέρεται ότι ο Βοηθός Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, αρμόδιος για Πολιτικές Υποθέσεις Jeffrey Feltman ολοκλήρωσε την επίσημη επίσκεψή του στην Κύπρο και κατά το ταξίδι γνωριμίας του, συναντήθηκε με τους δύο ηγέτες ως επίσης και με τον Ελληνοκύπριο και τον Τουρκοκύπριο διαπραγματευτή, και συζήτησε τα επόμενα βήματα στις διαπραγματεύσεις.
 
"Ο κ. Feltman διαβίβασε στους δύο ηγέτες τη συνεχιζόμενη προσωπική εστίαση του Γενικού Γραμματέα στη διαδικασία, αναγνωρίζοντας την ιστορική σημασία της Κοινής Δήλωσης και υπογραμμίζοντας την ανάγκη να διατηρηθεί η δυναμική στις συνομιλίες. Θα συνεχίζει να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στις διαπραγματεύσεις και προσβλέπει στην περαιτέρω πρόοδο την προσεχή περίοδο.  Ο κ. Feltman επανέλαβε την ετοιμότητα των Ηνωμένων Εθνών να συνεχίσουν να στηρίζουν τις δύο πλευρές στις προσπάθειες τους για επίτευξη μιας συνολικής λύσης",  αναφέρεται στη δήλωση του κ. Bonnardeaux.
 
Συνάντηση Υπουργού Εξωτερικών με Βοηθό Γενικό Γραμματέα ΟΗΕ
 
Ο Υπουργός Εξωτερικών, κ. Ιωάννης Κασουλίδης, συναντήθηκε σήμερα στο Υπουργείο Εξωτερικών, με το Βοηθό Γενικό Γραμματέα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, αρμόδιο για Πολιτικές Υποθέσεις, κ. Jeffry Feltman.
 
 Κατά τη συνάντηση συζητήθηκαν θέματα επί της ουσίας των συνομιλιών επίλυσης του Κυπριακού και των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης, στο πλαίσιο της αποστολής των «Καλών Υπηρεσιών» του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ. Συζητήθηκαν επίσης θέματα της τρέχουσας επικαιρότητας, επί των οποίων μεταφέρθηκαν οι θέσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας και για τα οποία αναζητούνται διπλωματικές λύσεις. 
 
Ο κ. Κασουλίδης ήγηρε προς τον κ. Feltman και το θέμα της δήλωσης στην οποία προέβη ο τελευταίος με το πέρας της συνάντησής του με τον κ. Έρογλου, στην οποία αναφέρθηκε σε «δύο λαούς». Ο κ. Feltman ζήτησε όπως η συγκεκριμένη δήλωση μη εκληφθεί ως κάτι το εσκεμμένο, αλλά ως lapsus lingue, τονίζοντας ότι πρόθεσή του ήταν να μιλήσει για δύο ηγέτες και δύο πλευρές. Σημείωσε ότι με την ολοκλήρωση των επαφών του κ. Feltman ο ΟΗΕ θα προβεί στην έκδοση ανακοίνωσης, στην οποία θα χρησιμοποιείται η ορθή ορολογία. Ως εκ τούτου, το θέμα θεωρείται λήξαν. 
 
Μεγάλη η απόσταση μεταξύ των δύο πλευρών στις συνομιλίες
 
Η έλλειψη προόδου στην πρώτη φάση των διαπραγματεύσεων μεταξύ των δύο διαπραγματευτών, Ανδρέα Μαυρογιάννη και Κουντρέτ Οζερσάι, καθιστά αναγκαία την εμπλοκή της ΕΕ καθώς και τη λήψη μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης ώστε να μην χαθεί το μομέντουμ της λύσης.
 
 Όπως μεταδίδει το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, σύμφωνα με έγκυρες πηγές, τη θέση αυτή συμμερίζεται και ο Βοηθός Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, αρμόδιος για Πολιτικές Υποθέσεις, Jeffrey Feltman, ο οποίος πραγματοποιεί επαφές στο νησί.
 
Όπως αναφέρεται, τα ΗΕ θεωρούν επίσης πως ό,τι υποβάλλεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, το οποίο βρίσκεται εκτός του κοινού ανακοινωθέντος Αναστασιάδη-Ερογλου, δεν θα πρέπει να αποτελεί μέρος της συζήτησης στις συνομιλίες.
 
Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, στην πρωινή συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας με τον κ. Φέλτμαν τονίστηκε η σημασία των ΜΟΕ, ιδιαίτερα μετά την πρώτη αξιολόγηση της μέχρι σήμερα πορείας των συνομιλιών που, όπως προκύπτει, υπάρχει μεγάλη απόσταση ανάμεσα στις θέσεις των δύο πλευρών.
 
Τονίστηκε ακόμα η σημασία της έναρξης της δεύτερης φάσης των συνομιλιών με το περιουσιακό.
 
Εξάλλου, ο Πιέτερ Βαν Νούφελ, Εκπρόσωπος του Προέδρου της Κομισιόν για το Κυπριακό, αναμένεται να συναντηθεί με τους δύο διαπραγματευτές την Τετάρτη.

Τρόποι προώθησης των συνομιλιών στη συνάντηση Αναστασιάδη-Φελντμαν

Στο μεταξύ, τρόπους προώθησης των συνομιλιών για διευθέτηση του Κυπριακού συζήτησαν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο Βοηθός Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών Jeffrey Feltman κατά τη συνάντηση που είχαν το πρωί στο Προεδρικό Μέγαρο.

Εξερχόμενος του Προεδρικού ο κ. Feltman δήλωσε ότι αυτό είναι το πρώτο του ταξίδι ως  Βοηθός ΓΓ του ΟΗΕ.
Διαβίβασε, είπε, την ισχυρή υποστήριξη του ΓΓ των ΗΕ στην κοινή διακήρυξη του Φεβρουαρίου και είπε ότι τα ΗΕ παραμένουν δεσμευμένα να εργαστούν με τους ηγέτες και το λαό για επίτευξη συνολικής λύσης.
 
Ο κ. Feltman χαρακτήρισε εξαιρετική τη συνάντησή του με τον Πρόεδρο και δήλωσε ότι συζήτησαν τρόπους προώθησης των συνομιλιών για διευθέτηση του Κυπριακού.

Αποστολή εξοικείωσης η επίσκεψη του κ. Φελντμαν

Για μια πολύ καλή και χρήσιμη συνάντηση έκανε λόγο ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Νίκος Χριστοδουλίδης εξερχόμενος του προεδρικού.  Όπως είπε έγινε αξιολόγηση της β' φάσης των συνομιλιών και τονίστηκε η ανάγκη ότι οι όποιες προτάσεις υποβάλλονται στο τραπέζι των συνομιλιών θα πρέπει να είναι εντός του πλαισίου του κοινού ανακοινωθέντος, κάτι που όπως είπε συμμερίζονται απόλυτα και τα Ηνωμένα Εθνη. 

Επίσης σύμφωνα με τον κ. Χριστοδουλίδη, συμφωνήθηκε η ανάγκη αποφυγής δηλώσεων και ενεργειών που δυσχεραίνουν το κλίμα των διαπραγματεύσεων και μέσα σε αυτό το πλαίσιο ο πρόεδρος της Δημοκρατίας αναφέρθηκε σε συγκεκριμένες ενέργειες και τονίστηκε η ανάγκη όπως προωθηθούν τολμηρά μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης τα οποία παράλληλα με τη διαπραγματευτική διαδικασία θα δώσουν ώθηση σε αυτήν καθώς και ενεργότερης εμπλοκής τη ΕΕ.

Μάλιστα, όπως είπε ο κ. Χριστοδουλίδης τα Ηνωμένα Έθνη ειναι σε συνεχή επαφή με τον  εκπρόσωπο  της ΕΕ Πίτερ Βαν Νούφελ ο οποίος θα βρίσκεται αύριο στην Κύπρο.

Ικανοποιημένος από την συνάντηση με τον Έρογλου εξήλθε ο βοηθός ΓΓ του ΟΗΕ 
 
Ο κ. Φελντμαν είχε στη συνέχεια συνάντηση με τον κατοχικό ηγέτη Ντερβίς Έρογλου, όπου εξέφρασε την ισχυρή δέσμευση του ΓΓ του ΟΗΕ να χρησιμοποιήσει τις καλές του υπηρεσίες ώστε να βοηθήσει “τους δύο ηγέτες και τους δύο λαούς” (the two leaders and two peoples) να βρουν μια συνολική λύση σύμφωνα με το κοινό ανακοινωθέν της 11ης Φεβρουαρίου.
 
Όπως μεταδίδεται από τα κατεχόμενα, ο κ. Φέλτμαν χαρακτήρισε εξαιρετική την συνάντησή του με τον κ. Έρογλου και την τ/κ διαπραγματευτική ομάδα λέγοντας ότι συζήτησαν τα επόμενα βήματα ώστε να προχωρήσουμε μπροστά σε μια συνολική διευθέτηση του Κυπριακού. Εξέφρασε επίσης την πεποίθηση του Μπαν Γκι μουν ότι το κοινό ανακοινωθέν έχει μια ιστορική σημασία και μπορεί να αποτελέσει ισχυρή βάση γα να πάνε μπροστά οι ουσιαστικές διαπραγματεύσεις .
 
Επανέλαβε δε την δική του δέσμευση ότι θα συνεχίζει να εργάζεται από κοινού με την Λίζα Μπάτενχαϊμ κάνοντας ό,τι μπορούν στα ΗΕ για να στηρίξουν τις δύο πλευρές καθώς προχωρούν.
 

Παράλογη και εκτός του συμφωνημένου πλαισίου θεωρεί ο Υπουργός Εξωτερικών Ιωάννης Κασουλίδης την απαίτηση του κατοχικού ηγέτη Ντερβίς Έρογλου, όπως μετατεθεί για το τέλος της διαδικασίας η συζήτηση του εδαφικού και των θεμάτων της ασφάλειας και των εποίκων.

Με συζήτηση του περιουσιακού αρχίζει την Τρίτη η δεύτερη φάση στη  διαδικασία των διαπραγματεύσεων για το Κυπριακό. 

 Οι διαπραγματευτές των δύο κοινοτήτων Ανδρέας Μαυρογιάννης και Κουντρέτ Οζερσάι, θα αρχίσουν τη συζήτηση αφού πρώτα να επανακατατεθούν τα κριτήρια της αποζημίωσης, ανταλλαγής και επιστροφής με την ε/κ πλευρά να δίνει βάρος στην επιστροφή, και την τ/κ στα άλλα δυο κριτήρια.
 
Στο νησί φτάνει απόψε και ο βοηθός γγ του ΟΗΕ Τζέφρι Φέλντμαν, ο οποίος θα έχει εντατικές επαφές με όλους τους εμπλεκόμενους.

Εισερχόμαστε σε μια σοβαρή προσπάθεια στο Κυπριακό, δηλώνει ο ΥΠΕΞ 

Οι εξελίξεις την ερχόμενη εβδομάδα θα σηματοδοτήσουν μια σοβαρή προσπάθεια στο Κυπριακό, σύμφωνα με τον Υπουργό Εξωτερικών Ιωάννη Κασουλίδη.
 
Σε δηλώσεις του στο περιθώριο του συνεδρίου του ΔΗΣΥ, την Κυριακή, ο κ. Κασουλίδης διαβεβαίωσε ότι η δική μας πλευρά πάει στις διαπραγματεύσεις με υπευθυνότητα και πολιτική βούληση να δει τα πράγματα να προχωρούν, ξεκαθαρίζοντας την ίδια ώρα ότι στο κοινό ανακοινωθέν υπάρχει ξεκάθαρη η έννοια της αλληλοσύνδεσης όλων των βασικών πτυχών του Κυπριακού και ότι «δεν είμαστε διατεθειμένοι να συζητήσουμε το μισό Κυπριακό».
 
«Η εβδομάδα που μπαίνει είναι όντως μια εβδομάδα σημαντική τόσο αφορά το Κυπριακό όσο και όσο αφορά γενικότερα τις εξελίξεις που αφορούν την Κύπρο», ανέφερε σε δηλώσεις του στο περιθώριο του έκτακτου συνεδρίου του ΔΗΣΥ ο Υπουργός Εξωτερικών, την Κυριακή.
 
Κατ` αρχήν, είπε, «μπαίνουμε στη δεύτερη φάση των συνομιλιών και η δική μας πλευρά θα πάει εκεί με κάθε υπευθυνότητα και με πολιτική βούληση να δει τα πράγματα να προχωρούν».
 
Νομίζω, πρόσθεσε, «πως θα μεταφερθεί αύριο από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στον Βοηθό Γενικό Γραμματέα για Πολιτικές Υποθέσεις των Ηνωμένων Εθνών αυτό το οποίο θέλουμε και στη συνέχεια ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα μεταβεί στο Βερολίνο για μια πολύ σημαντική συνάντηση με την Καγκελάριο Μέρκελ».
 
Αυτές οι εξελίξεις, επεσήμανε, «θέλω να πιστεύω πως θα σηματοδοτήσουν μια σοβαρή προσπάθεια η οποία και είναι λογικό να ακολουθήσει τη συμφωνία που έγινε, την κοινή διακήρυξη στις 11 του Φεβράρη».