Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Η Κάτω Βουλή της Ρωσίας, η Δούμα, ενέκρινε σήμερα με μεγάλη πλειοψηφία τη συνθήκη με την οποία η Αυτόνομη Δημοκρατία της Κριμαίας εντάσσεται στη Ρωσία, γεγονός που σημαίνει ότι απομένει πλέον μόνο ένα τελευταίο διαδικαστικό βήμα προκειμένου η χερσόνησος να απορροφηθεί και τυπικά από τη Ρωσική Δημοκρατία.
 
Κατά της συνθήκης για την προσάρτηση της Κριμαίας τάχθηκε μόλις ένα μέλος της Δούμας, ενώ το Συμβούλιο της Ομοσπονδίας, η Άνω Βουλή της Ρωσίας, αναμένεται να ολοκληρώσει τη διαδικασία επικύρωσής της την Παρασκευή. Τη συνθήκη έχουν υπογράψει ήδη ο πρόεδρος της Ρωσίας, Βλαντίμιρ Πούτιν, καθώς και οι ηγέτες της Κριμαίας από την Τρίτη.
 
Τα μέλη της Δούμας σηκώθηκαν από τις θέσεις τους για την ανάκρουση του εθνικού ύμνου μετά την ψηφοφορία, στην οποία τη συνθήκη ενέκριναν 443 βουλευτές. «Στο εξής και για πάντα η Δημοκρατία της Κριμαίας και η Σεβαστούπολη θα ανήκουν στη Ρωσική Ομοσπονδία», ανέφερε ο Λεονίντ Σλούτσκι, στέλεχος της Δούμας που θεωρείται στενά συνδεόμενο με το Κρεμλίνο, κατά την ομιλία του προς τα μέλη της Δούμας πριν από την ψηφοφορία, στην οποία καταγράφηκε σχεδόν πλήρης απαρτία.
 
«Είμαι βέβαιος ότι η επικύρωση αυτών των εγγράφων θα είναι ένα σημείο καμπής για την τύχη των πολυεθνικών λαών της Κριμαίας και της Ρωσίας, οι οποίοι έχουν στενές σχέσεις ιστορικής αλληλεγγύης», ανέφερε ο υπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας, Σεργκέι Λαβρόφ, παρουσιάζοντας τη συνθήκη στη Δούμα.
 
Αναφερόμενος στην προσάρτηση της Κριμαίας ως ένα απαραίτητο μέτρο για να προστατευτούν τα μέλη της ρωσικής μειονότητας στην περιοχή αυτή της Ουκρανίας, ο Λαβρόφ τόνισε ότι «ως και σήμερα η ανομία συνεχίζεται και καταγράφονται καθημερινές ενέργειες εθνικιστών, αντισημιτών και άλλων εξτρεμιστών από τους οποίους εξαρτώνται οι νέες (ουκρανικές) αρχές». «Η ενοποίηση αυτών των λαών σε ένα κράτος θα προωθήσει την ευημερία τους και θα υπηρετήσει το συμφέρον της Ρωσίας», πρόσθεσε ο Ρώσος ΥΠΕΞ.
 
Η προσάρτηση δεν αναγνωρίζεται, πάντως, από την ΕΕ και τις ΗΠΑ και οι σχέσεις Μόσχας-Δύσης παραμένουν στο "κόκκινο". Νωρίτερα σήμερα ο Λαβρόφ επέρριψε την ευθύνη για την εκδήλωση της κρίσης στην Ουκρανία στη Δύση, χωρίς να αναφερθεί συγκεκριμένα στις ΗΠΑ. Ο Σεργκέι Λαβρόφ τόνισε ότι τα δυτικά κράτη προσπαθούσαν να «διατηρήσουν την παγκόσμια ηγεσία τους», αντί να «επιδιώξουν να δράσουν βάσει του διεθνούς δικαίου». Ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ δήλωσε επίσης  στον Αμερικανό ομόλογό του Τζον Κέρι ότι η Μόσχα δεν θα αναθεωρήσει την απόφασή της να προσαρτήσει την Κριμαία.
 
«Τα γεγονότα στην Ουκρανία αποτελούν μια αντανάκλαση αυτών των προσεγγίσεων», πρόσθεσε ο Λαβρόφ σημειώνοντας  ότι η Μόσχα θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί «πολιτικές, διπλωματικές και νομικές μεθόδους» για να προστατεύει τους Ρώσους στο εξωτερικό.«Θα επιμείνουμε οι χώρες στις οποίες έχουν βρεθεί οι συμπατριώτες μας, να σέβονται πλήρως τα δικαιώματά τους και τις ελευθερίες τους», ανέφερε σχετικά.
 
Ο Αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα ξεκαθάρισε πάντως ότι δεν πρόκειται να υπάρξει στρατιωτική παρέμβαση στην χερσόνησο και ότι κινείται μόνο μέσω της διπλωματικής οδού.
 
 

Νωρίτερα σήμερα.

 
 Λαβρόφ: Ολοκλήρωση νομικής διαδικασίας για Κριμαία εντός εβδομάδας 
 
Η νομική διαδικασία που χρειάζεται για να καταστεί η Κριμαία μέρος της Ρωσίας θα ολοκληρωθεί αυτή την εβδομάδα, δήλωσε σήμερα ο Ρώσος Υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ, δύο μέρες μετά την υπογραφή από τον Βλαντιμίρ Πούτιν συνθήκης προσάρτησης της ουκρανικής περιοχής στη Ρωσία.
 
Σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Reuters το πρακτορείο Ιτάρ –Ταςς μεταδίδει ότι ο κ. Λαβρόφ είπε ότι «γίνονται πρακτικά βήματα για εφαρμογή των συμφωνιών για την είσοδο της Κριμαίας και της Σεβαστούπολης στη Ρωσία».
 
«Η νομική διαδικασία θα ολοκληρωθεί αυτή την εβδομάδα», πρόσθεσε.
 
//www.youtube.com/watch?v=sF7DixMEuS4
Υπό τον έλεγχο των ρωσικών δυνάμεων άλλη μια ουκρανική ναυτική βάση
 
Οι ρωσικές στρατιωτικές δυνάμεις έθεσαν υπό τον πλήρη έλεγχό τους άλλη μια ουκρανική ναυτική βάση στην Κριμαία το βράδυ της Τετάρτης, όπως δήλωσε ένας Ουκρανός αξιωματικός του πολεμικού ναυτικού. Ο πλωτάρχης Εντουάρντ Κουσναρένκο δήλωσε ότι δεν ασκήθηκε βία κατά την έφοδο των στρατιωτών στο ναυτικό σταθμό φορτοεκφορτώσεων και ανεφοδιασμού στο Μπαχτσισαράι, περίπου 30 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της πρωτεύουσας Συμφερόπολης. 
 
«Οι Ρώσοι στρατιώτες ήρθαν και μας ζήτησαν να εγκαταλείψουμε τη βάση, κάτι που κάναμε» είπε στο πρακτορείο ειδήσεων Ρόιτερς έξω από τη βάση. «Θα επιχειρήσουμε ξανά αύριο να επιστρέψουμε στις θέσεις μας», πρόσθεσε.
 
Ρώσοι στρατιώτες πυροβόλησαν στον αέρα όταν δημοσιογράφοι προσπάθησαν να προσεγγίσουν την πύλη της βάσης αυτής. Ο Κουσναρένκο ανέφερε ότι ο ίδιος και 14 άλλοι ναύτες απομακρύνθηκαν από τη βάση του Μπαχτσισαράι και δε μπόρεσαν να επικοινωνήσουν με τους ανωτέρους τους στη Σεβαστούπολη ή στην πρωτεύουσα της Ουκρανίας, το Κίεβο. 

Ελεύθερος ο αντιναύαρχος Σεργκέι Γκαϊντούκ
 
Οι φιλορωσικές δυνάμεις στην Κριμαία κατέλαβαν νωρίτερα την έδρα του ουκρανικού Πολεμικού Ναυτικού στη Σεβαστούπολη, ενώ ο αντιναύαρχος Σεργκέι Γκαϊντούκ, αφέθηκε ελεύθερος. Το πρακτορείο ειδήσεων Kriminform είχε μεταδώσει ότι ο Γκαϊντούκ "συνελήφθη προσωρινά" κατόπιν εντολής της εισαγγελίας, επειδή είχε δώσει εντολή στους στρατιώτες του να ανοίξουν πυρ εναντίον πολιτών. 
 
Περίπου 50 αξιωματικοί που βρίσκονταν στον ναύσταθμο μπόρεσαν να φύγουν, παίρνοντας μαζί τους τα προσωπικά τους είδη, μετά την εισβολή των φιλορώσων ακτιβιστών και πολιτοφυλάκων οι οποίοι υπέστειλαν την ουκρανική σημαία και ύψωσαν στη θέση της την ουκρανική.
 
Νωρίτερα, άοπλοι φιλορώσοι πολιτοφύλακες κατέλαβαν την βάση του ουκρανικού Πολεμικού Ναυτικού στη Σεβαστούπολη, χωρίς να πέσει πυροβολισμός, αναγκάζοντας τους ουκρανούς στρατιώτες και τον αρχηγό του, Σεργκέι Γκαϊντούκ, να εγκαταλείψουν την έδρα.
 
Στον αντίποδα, στο πλαίσιο των αντιποίνων για την προσάρτηση της Κριμαίας στη Ρωσία, το Κίεβο αποφάσισε να θεσπίσει την υποχρέωση έκδοσης θεωρήσεων εισόδου για τους Ρώσους υπηκόους στη χώρα, καθώς και να αποχωρήσει από την Κοινοπολιτεία Ανεξαρτήτων Κρατών (ΚΑΚ), την οποία απαρτίζουν 11 πρώην σοβιετικές δημοκρατίες, όπως ανακοίνωσε σήμερα ο γραμματέας του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας και Άμυνας, Αντρέι Παρούμπι.
 
«Αναθέσαμε στο υπουργείο Εξωτερικών να θεσπίσει ένα καθεστώς θεωρήσεων διαβατηρίων και χορήγησης αδειών εισόδου (για τους πολίτες) της Ρωσίας», δήλωσε ο Παρούμπι μετά από μία συνεδρίαση του Συμβουλίου. «Αποφασίστηκε να ξεκινήσουμε τη διαδικασία εξόδου από την ΚΑΚ», προσέθεσε ο ίδιος.
 
Το τελευταίο μέτρο έχει κατά κύριο λόγο συμβολική σημασία – αλλά όχι μόνο, καθώς σηματοδοτεί ότι η Ουκρανία απομακρύνεται ακόμη περισσότερο από τη σφαίρα επιρροής της Ρωσίας.
 
Αντιστρόφως όμως, η θέσπιση των θεωρήσεων εισόδου δημιουργεί τον κίνδυνο –εφόσον η Μόσχα ανταποδώσει το μέτρο–, να αναστατώσει εκατοντάδες χιλιάδες Ουκρανούς που έχουν συγγενείς στη Ρωσία ή σχεδιάζουν να ταξιδέψουν εκεί.
 
Την ίδια ώρα και το υπουργείο Εξωτερικών της Ρωσίας ανακοίνωσε θα εξετάσει το ενδεχόμενο και η Ρωσική Ομοσπονδία να θεσπίσει καθεστώς έκδοσης αδειών εισόδου στη χώρα για τους Ουκρανούς υπηκόους, σύμφωνα με το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων RIA Novosti.
 
Επιπλέον ο Παρούμπι ανέφερε ότι η Ουκρανία προετοιμάζει ένα σχέδιο απομάκρυνσης των στρατιωτικών και των οικογενειών τους από την Κριμαία.
 
«Προετοιμάζουμε μέτρα προκειμένου οι στρατιωτικοί και τα μέλη των οικογενειών τους που βρίσκονται στην Κριμαία να μπορέσουν να φθάσουν στην ηπειρωτική Ουκρανία».
 
Επίσης ο Ουκρανός αξιωματούχος ανέφερε ότι η Ουκρανία θα ήθελε να οργανώσει κοινά στρατιωτικά γυμνάσια με τις χώρες που εγγυώνται την ανεξαρτησία της, δηλαδή τις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία.
 
«Απευθύνουμε πρόσκληση για τη διεξαγωγή στην Ουκρανία κοινών γυμνασίων των ουκρανικών ενόπλων δυνάμεων και των συμμάχων μας εγγυητών της ασφάλειας της Ουκρανίας» υπογράμμισε ο ίδιος.
 
Την ίδια στιγμή, ο Αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα απέκλειε το ενδεχόμενο στρατιωτικής εμπλοκής των ΗΠΑ στην Ουκρανία, δίνοντας έμφαση στο ρόλο της διπλωματίας στην αντιπαράθεση της Αμερικής με τη Ρωσία για το θέμα της Κριμαίας, ενώ η Ρωσία προειδοποίησε ότι οι ευρωπαϊκές και αμερικανικές πιέσεις που της ασκούνται εξ αιτίας της προσάρτησης της Κριμαίας θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη θέση της στο πλαίσιο των συζητήσεων σχετικά με το ιρανικό πυρηνικό ζήτημα.
 

Της Μαρίνας Χατζηκώστα

Υπό κράτηση έθεσαν φιλορώσοι στην Κριμαία τον αρχηγό του ναυτικού της Ουκρανίας, όταν αρνήθηκε να παραδοθεί. Ο κλοιός στις τελευταίες μονάδες της Ουκρανίας στη χερσόνησο στενεύει, μετά την πλήρη προσάρτηση της στη Ρωσία. Η Δύση απειλεί τη Μόσχα με απομόνωση, όμως οι απειλές δεν τρομάζουν τον Βλαντιμίρ Πούτιν.

Απτόητες μοιάζουν οι δυνάμεις της Ρωσίας στην Κριμαία, από τις αντιδράσεις, τις κυρώσεις και τις απειλές της Δύσης. Η μία μετά την άλλη, οι στρατιωτικές μονάδες της Ουκρανίας στη χερσόνησο περνούν στα χέρια των Ρώσων. 

Σήμερα μασκοφόροι στρατιώτες, οι οποίοι δεν έφεραν διακριτικά, κατέλαβαν το Γενικό Επιτελείο του Ναυτικού της Ουκρανίας, στη Σεβαστούπολη. Ο αρχηγός του Ουκρανικού Ναυτικού είναι υπό κράτηση. 

Άλλοι παραδίδουν τα όπλα τους και αποχωρούν. Οι Ουκρανοί στρατιώτες είχαν εντολές από την κυβέρνηση του Αρσένι Γιάτσενικ, να ανοίξουν πυρ. Εντολές που δόθηκαν μετά τον θάνατο, χθες, Ουκρανού στρατιώτη από ελεύθερο σκοπευτή, κατά την επιχείρηση κατάληψης άλλης ναυτικής βάσης, γεγονός που η Ρωσία απέδωσε σε προβοκάτσια. 

Παρά τις εντολές, η παράδοση ήταν άμεση και χωρίς αντίσταση. 

Ο κλοιός γύρω από τις τελευταίες ουκρανικές στρατιωτικές μονάδες στην Κριμαία, έχει στενέψει επικίνδυνα. 

Και ενώ οι εκπρόσωποι του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη απέτυχαν για άλλη μία φορά να φτάσουν σε συμφωνία για την αποστολή παρατηρητών, οι ρωσικές αρχές ήδη εκδίδουν ρωσικά διαβατήρια. 

Οι Ηνωμένες Πολιτείες κατηγορούν τη ρωσική πλευρά για το αδιέξοδο, ενώ και η Ευρωπαϊκή Ενωση, απειλεί με νέες κυρώσεις. 

Οι οριστικές αποφάσεις των Βρυξελών αναμένονται αύριο. Προς το παρόν, πάντως, ο Ρώσος πρόεδρος δεν δείχνει να πτοείται. Αντίθετα η Μόσχα απειλεί με αντίμετρα, σε απάντηση των δυτικών κυρώσεων. 

Η Ευρώπη εξαρτάται κατά 30% από τις προμήθειες πετρελαίου και φυσικού αερίου της Ρωσίας. Αυτό σημαίνει ότι και οι δύο πλευρές θα επηρεαστούν, είτε σε περίπτωση επιβολής κυρώσεων της Ευρώπης κατά της Ρωσίας και των επιχειρηματιών της, είτε σε περίπτωση διακοπής των ρωσικών προμηθειών ως αντίμετρο. 

Στο μεταξύ χάρτη με την Κριμαία ως ρωσικό έδαφος άρχισε ήδη να εκδίδει το National Geographic. 

Εγκαίνια Ψυχρού Πολέμου στην Κριμαία με εκατέρωθεν προειδοποιήσεις

Η αντιπαράθεση ΗΠΑ-Ρωσίας με φόντο την Κριμαία μόλις άρχισε, ενώ ήδη ένας ουκρανός στρατιώτης έχασε τη ζωή του σε θερμό επεισόδιο στη Συμφερούπολη.

Ο επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Σεργκέι Λαβρόφ είχε νέα τηλεφωνική επικοινωνία με τον αμερικανό ομόλογό του, Τζον Κέρι, στη διάρκεια της οποίας τον προειδοποίησε ότι οι κυρώσεις θα έχουν συνέπειες.

Μετά την επικοινωνία, το ρωσικό ΥΠΕΞ εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρει: «Οι πολίτες της Δημοκρατίας της Κριμαίας έκαναν τη δημοκρατική τους επιλογή σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο και τη Χάρτα των Ηνωμένων Εθνών, την οποία η Ρωσία σέβεται και αποδέχεται.

"Οι κυρώσεις από τις ΗΠΑ και την ΕΕ είναι απαράδεκτες και δεν θα μείνουν χωρίς συνέπειες".

Αργότερα ο Τζον Κέρι προειδοποίησε τη Ρωσία ότι οποιαδήποτε απόπειρα εισόδου σε εδάφη της ανατολικής Ουκρανίας, «θα είναι όσο σκανδαλώδης όσο οποιοδήποτε άλλο βήμα μπορώ να σκεφτώ και ελπίζω να μην φτάσουμε εκεί.»

Από την πλευρά του ο επικεφαλής του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ), Ντιντιέ Μπουρκχάλτερ, είπε ότι τα γεγονότα στην Κριμαία παραβιάζουν το Διεθνές Δίκαιο.

Ο ελβετός αξιωματούχος έσπευσε πάντως να υπογραμμίσει ότι «οι εξελίξεις αυτές δεν θα πρέπει να σημάνουν το τέλος της διπλωματίας, προκειμένου να ξεπεραστεί η κρίση».

Σε υψηλότερους τόνους η τέως υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Χίλαρι Κλίντον, η οποία από το Μόντρεαλ του Καναδά, όπου βρίσκεται, κατηγόρησε τον Πούτιν ότι προσπαθεί να χαράξει εκ νέου τα σύνορα της Ανατολικής Ευρώπης.

Αυτό η λογική «θα μπορούσε να επεκταθεί όχι μόνο σε άλλες περιοχές της Ουκρανίας, αλλά και σε άλλες περιοχές της Εσθονίας, της Λιθουανίας, της Λετονίας, της Υπερδνειστερίας. Υπάρχουν πολλά μέρη όπου ζουν εθνοτικές ομάδες ρώσων ή ρωσόφωνων» σημείωσε.