Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Του Γιάννη Σελινόπουλου
 
Τη βούληση της Λευκωσίας για ενεργότερη εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη διαδικασία των συνομιλιών για το Κυπριακό έθεσε επι τάπητος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κατά την συνάντηση του με την Λίζα Μπατενχαϊμ.
 
Όπως πληροφορείται ο ΑΝΤ1, αυτό ήταν και το κύριο αντικείμενο συζήτησης του Νίκου Αναστασιάδη με την Ειδική Αντιπρόσωπο του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ, Λίζα Μπάτενχαϊμ. 
 
Η συνάντηση διήρκεσε μία ώρα και πραγματοποιήθηκε στη βάση του αναβαθμισμένου ρόλου της κυρίας Μπάτενχαϊμ, μετά την παραίτηση του τέως Ειδικού Συμβούλου του ΓΓ του ΟΗΕ Αλεξάντερ Ντάουνερ. 
 
Οι Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο προέδρος Αναστασιάδης αναφέρθηκε συγκεκριμένα στην αναβαθμισμένη εμπλοκή του προσωπικού εκπροσώπου του Προέδρου της Κομισιόν στην αποστολή καλών υπηρεσιών του ΟΗΕ στην Κύπρο, κυρίου Πίτερ Βαν Νούφελ, με τον οποίο θα έχει συνάντηση αύριο στο Προεδρικό στις 12 το μεσημέρι. 
 
Η ενεργότερη εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορεί να κωδικοποιηθεί με:
 
- Παρουσία του Ευρωπαίου εκπροσώπου σε μερικές περιπτώσεις στην ίδια τη διαπραγμάτευση, όταν συζητούνται τα θέματα της ΕΕ. 
- Άμεση έκφραση άποψης εάν οι όποιες προτάσεις κατατίθενται στις διαπραγματεύσεις είναι συμβατές ή όχι με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. 
 
Αναφορά στο θέμα έκανε μιλώντας στην εκπομπή "Μέρα Μεσημέρι" και τον Κυριάκο Πομηλορίδη ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Χρίστος Στυλιανίδης:
 
"Πάμε να οικοδομήσουμε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος ως Κυπριακή Δημοκρατία μετά τη λύση. Δεν μπορεί να αφιστάμεθα από την υποδομή ενός ευρωπαϊκού κράτους. Και όσο γίνεται πιο πολύ αποδεκτό αυτό, και νομίζω τα ΗΕ το αντιλαμβάνονται, γιατί πρέπει να λειτουργήσει μετά τη λύση αυτό το ευρωπαϊκό κράτος μέσα στους ευρωπαϊκούς θεσμούς". 
 
Η κυρία Μπάτενχαιμ δεν ήθελε να προβεί σε δηλώσεις στις τηλεοπτικές κάμερες, ωστόσο εξερχόμενη του Προεδρικού είπε στους δημοσιογράφους ότι:
 
-Αύριο αναχωρεί για την Νέα Υόρκη όπου θα ενημερώσει τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ, Μπαν Γκι Μουν και τον Αλεξάντερ Ντάουνερ για την πορεία των διαπραγματεύσεων. 
-Η συνάντηση διεξήχθη σε καλό κλίμα και τα Ηνωμένα Έθνη επανέλαβαν τη στήριξη τους στη διαδικασία επίλυσης του Κυπριακού. 
 
Η κυρία Μπάτεχνχάιμ αναμένεται να επιστρέψει από την έδρα των Ηνωμένων Εθνών το Σαββατοκύριακο.
 

Στο μεταξύ νέους προκλητικούς  ισχυρισμού και απαιτήσεις, προβάλλει ο Ντερβίς Ερογλου. Ο κατοχικος ηγέτης, αφου θεωρεί το εδαφικό, ως το δυσκολότερο κεφάλαιο των συνομιλιων, υποστηριζει οτι οι Τουρκοκυπριοι, θα πρέπει να διατηρήσουν τις περιουσίες στις οποίες διαμένουν. 

Νωρίτερα σήμερα.

Συνάντηση με την Ειδική Αντιπρόσωπο του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών στην Κύπρο και επικεφαλής της ΟΥΝΦΙΚΥΠ Λιζα Μπάτενχαϊμ είχε ο Πρόεδρος της Δημοκρατιας Νίκος Αναστασιαδης ο οποίος ζήτησε αναβάθμιση του ρόλου της τη ΕΕ. Την ίδια ώρα ο κατοχικός ηγέτης

Σύμφωνα με πληροφοριες του ΑΝΤΕΝΝΑ στην συνατηση συζητήθηκαν θεματα όπως η αναβάθμιση του ρόλου της ΕΕ στο Κυπριακο και τις διαπραγματευσεις.

Αναχωρώντας η κ. Μπατενχάιμ, ανεφερε σε άτυπη ενημέρωση ότι ηταν μια παραγωγική συζήτηση και  χαρακτήρισε ως θετική τη διαδικασία των διαπραγματεύσεων στο Κυπριακό.

Ανέφερε επίσης ότι αύριο αναχωρεί για τη Νεα Υορκη οπου θα συναντήσει τον ΓΓ των ΟΗΕ Μπαν Γκι Μουν και τον Αλεξαντερ Νταουνερ. 

To βιολί του ο Έρογλου
 
Στο μεταξύ ο Τ/κ ηγέτης Ντερβίς Ερογλου, δήλωσε πως το εδαφικό είναι το δυσκολότερο θέμα στο τραπέζι των συνομιλιών και πρέπει να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι υπάρχουν άνθρωποι που διαμένουν σε κάποιες περιουσίες τα τελευταία σαράντα χρόνια, 
Οπως μεταδίδεται στα κατεχόμενα, ο κ. Ερογλου αναφέρθηκε στη σημασία του εδαφικού για κάθε "κράτος" και πρόσθεσε ότι μερίδα ανθρώπων θα πρέπει να αλλάξουν διαμονή εξαιτίας "διακανονισμών συνόρων".
 
Σημείωσε ακόμη ότι είναι σημαντικό για τους κατοίκους να μπορούν να διατηρήσουν τις περιουσίες στις οποίες τώρα διαμένουν, προσθέτοντας ότι η τ/κ κοινότητα έχει στόχο μόνο όσο το δυνατό μικρότερο αριθμός ανθρώπων να ανταλλάξουν το χώρο διαμονής τους και ακόμη περισσότερο αν είναι δυνατό κανείς να μην χρειαστεί να εγκαταλείψει αυτούς τους χώρους.
 
Ο κ. Ερογλου είπε ακόμη ότι ο "ο τ/κ λαός έχει κατορθώσει μέσα από αγώνα να έχει το κράτος του".
 
Στις δηλώσεις του ανέφερε ότι οι δύο ηγέτες κάνουν το παν για να διασφαλίσουν τα συμφέροντα των "λαών" τους και ότι πρέπει να υπάρξει ισορροπία για να ζουν οι  "δύο λαοί" σε ειρήνη.
 
"Είμαστε όλοι αποφασισμένοι να ζήσουμε σε αυτή τη γη, πρέπει λοιπόν να διαμορφώσουμε την κατάλληλη ατμόσφαιρα για να επιτευχθεί αυτό μέσω συμφωνίας", κατέληξε.
 

Στήριξη Καναδά στο όραμα του Προέδρου για λύση 

Νωριτερα το πρωι ο Προεδρος Αναστασιαδης ειχε συναντηση με τον Καναδό Υπουργό Βετεράνων Julian Fantino.

Image removed.

Τη στήριξη του Καναδά στο όραμα και στις προσπάθειες του Προέδρου της Δημοκρατίας για μια διαρκή λύση του Κυπριακού, εξέφρασε ο Καναδός Υπουργός Βετεράνων Julian Fantino.

Συνοδευόμενος από δέκα Καναδούς βετεράνους, που υπηρέτησαν στην ΟΥΝΦΙΚΥΠ, καθώς και από τον Ύπατο Αρμοστή του Καναδά Ρόμπερτ Πεκ, ο κ. Fantino συναντήθηκε το πρωί με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη, στο Προεδρικό Μέγαρο.

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνάντησης, ο Καναδός Υπουργός εξέφρασε θαυμασμό στο όραμα του Προέδρου για το Κυπριακό, προσθέτοντας ότι συζήτησαν επ’ αυτού αλλά και επί των προσπαθειών για την επίτευξη διαρκούς λύσης στο πρόβλημα.

«Θέλουμε να τον ενθαρρύνουμε – και αυτό έκανα εκ μέρους του Καναδά – να συνεχίσει το δρόμο αυτό», είπε ο κ. Fantino. Πρόσθεσε ότι αυτός είναι ο μόνος δρόμος για την επίτευξη λύσης, ενώ είπε ότι η χώρα του θα παράσχει κάθε υποστήριξη.

«Είχαμε μια πολύ καλή συνάντηση και βλέπω με ικανοποίηση πόσο δεσμευμένος είναι [ο Πρόεδρος] σε αυτή τη διαρκή λύση που όλοι ελπίζουμε ότι θα επιτευχθεί», συμπλήρωσε.

Ο Καναδός Υπουργός είπε εξάλλου ότι συζήτησαν και για τις προοπτικές οικονομικής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών, σε τομείς όπως ο τουρισμός και αλλού, ώστε να δημιουργηθούν «καταστάσεις αμοιβαίου οφέλους», αλλά και για τη συμβολή της Κύπρου στη συμφωνία Καναδά-ΕΕ.

Αναφέρθηκε τέλος και στην εμπλοκή του Καναδά στην ειρηνευτική δύναμη των ΗΕ στην Κύπρο, λέγοντας ότι υπηρέτησαν συνολικά πάνω από 25.000 Καναδοί στρατιώτες ενώ σκοτώθηκαν 28 ενώ υπηρετούσαν στο νησί.