Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης απαντούσε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, στο πλαίσιο δημοσιογραφικής διάσκεψης για το κοινό ανακοινωθέν.

Πεπεισμένος ότι αυτό που επιδιώκαμε το πετύχαμε απολύτως

Απαντώντας σε ερώτηση για το πόσο σαφές είναι το κοινό ανακοινωθέν και τι τον ώθησε να το αποδεχτεί ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ανέφερε ότι «είχα δηλώσει ότι για να έμπαινα σε ένα διάλογο θα ‘πρεπε να ξεκαθαρίσουν βασικές αρχές που αποτελούν τα συστατικά στοιχεία κάθε διεθνώς αναγνωρισμένου κράτους, όπως είναι η μια και μόνη διεθνής προσωπικότητα, η μια και μόνη κυριαρχία, η μια και μόνη ιθαγένεια, όπως είναι – για να μην τα επαναλάβω – το απαράδεκτο του στάτους κβο, της παρούσας κατάστασης, όπως είναι διατυπωμένο ότι η λύση θα πρέπει να βασίζεται στα ανθρώπινα δικαιώματα, στις βασικές ελευθερίες, στις αρχές και αξίες της ΕΕ το ευρωπαϊκό δίκαιο».

Πολλά, πρόσθεσε, «τα οποία εν πάση περιπτώσει έχω προαναφέρει και τα οποία με έπεισαν ότι αυτό το οποίο επιδιώκαμε το είχαμε πετύχει απολύτως».

«Οι διαφορετικές ερμηνείες είναι δικαίωμα του καθενός, υπήρχαν πάντοτε και θα υπάρχουν πάντοτε», ανέφερε.

Όπως επίσης, πρόσθεσε, «δεν είναι τυχαία η αναφορά μου ότι επίπονος θα είναι, από τούδε και ως τη στιγμή που θα φτάσουμε σε λύση, η προσπάθεια». Είναι καλά γνωστό, σημείωσε, «ότι η άλλη πλευρά θα αποπειραθεί να δώσει ανάλογες ερμηνείες, όμως εκεί όπου υπάρχει σαφήνεια στο κείμενο δεν νομίζω να επιτραπεί σε κανένα να επαναρχίσει εξ’ ου και οι κατηγορίες ότι καθυστερήσαμε στο διάλογο γιατί διήρκεσε η διαπραγμάτευση για το κοινό ανακοινωθέν για έξι μήνες».

«Αυτό που εξασφαλίσαμε και δεν μπορεί να θεωρηθεί ως θέμα προς συζήτηση, ουσιώδες δηλαδή θέμα προς συζήτηση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων είναι η μια και μόνη διεθνής, νομική προσωπικότητα, η μια και μόνη κυριαρχία, η μια και μόνη ιθαγένεια και σωρεία άλλων», είπε.

Με οπλίζουν οι διαφωνίες, δεν με αποδυναμώνουν

Απαντώντας σε ερώτηση για το ότι είχε δηλώσει πως θα λάβει σοβαρά υπόψη τη θέση της πλειοψηφίας του 75% όπως εκπροσωπείται από τα κόμματα στο Εθνικό Συμβούλιο, ανέφερε ότι νομίζω τα κόμματα που εξέφρασαν την αντίθεση τους δεν συγκεντρώνουν το75%.

Διαβεβαίωσε ότι «συνδιαβούλευση όμως έγινε και με τους αρχηγούς και με το Εθνικό Συμβούλιο». Διαφωνίες, πρόσθεσε, «υπήρξαν αλλά εν πάση περιπτώσει προ της αδυναμίας να συγκεντρωθεί η εκπροσώπηση του 75% δεν υπάρχει διάταξη που να με αποτρέπει να προχωρήσω ενισχυμένος με όσες των πολιτικών δυνάμεων συμφωνούν ή αλλά αν θέλετε επιθυμώντας ακόμα να έχω και την στήριξη εκείνων που διαφωνούν κι ας διαφωνούν».

«Με οπλίζουν οι διαφωνίες τους δεν με αποδυναμώνουν».

Δεν θ` ασχοληθώ με δημόσιες δηλώσεις Έρογλου

Κληθείς να σχολιάσει τις δηλώσεις του Ντερβίς Έρογλου, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι οι δηλώσεις του κ. Έρογλου είχαν γίνει και μετά την εκλογή του όταν άρχιζε ο νέος κύκλος συνομιλιών με τον κ. Χριστόφια.

Σημείωσε ότι «δεν θα ασχοληθώ με το τι δημόσια αλλά με το τι στο κοινό ανακοινωθέν και τα όσα των θεμάτων θα θεωρηθούν ότι είναι άλυτα και θα τεθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων είναι το αντικείμενο και του διαλόγου».

Σε ερώτηση σε ποιο σημείο γίνεται σαφές ότι το μελλοντικό κράτος θα συνιστά συνέχεια της Κυπριακής Δημοκρατίας επανέλαβε το φραστικό του κειμένου ότι η ενωμένη Κύπρος ως μέλος των ΗΕ και της ΕΕ θα έχει μια και μόνη διεθνή προσωπικότητα».

Αυτό, διερωτήθηκε, «τι υπονοεί; Ότι ως μέλος που είναι η Κυπριακή Δημοκρατία της ΕΕ και των Ηνωμένων Εθνών θα έχει μια και μόνο κυριαρχία». Το ίδιο συμβαίνει, πρόσθεσε, και με άλλες αναφορές οι οποίες δείχνουν συνέχεια κι όχι ίδρυση νέου κράτους.

Εξήγησε ότι η ενωμένη Κύπρος ως μέλος των Ηνωμένων Εθνών και της ΕΕ, ήδη από την Συνθήκη Προσχώρησης η Κύπρος, εντάχθηκε ολόκληρη στην ΕΕ.

«Είμαστε μέλος της Ευρωζώνης μετά και από το πρόγραμμα δανειακής σύμβασης. Πέστε μου πώς είναι δυνατόν να δεχθούν οι Ευρωπαίοι να ανατρέψουμε αυτά τα δεδομένα κι όχι μόνο», είπε.

Αυτά που ισχυρίζονται κάποιοι, ανέφερε, «είναι αδιανόητα».

Το κράτος, πρόσθεσε, «υπάρχει, θα μετεξελιχθεί απλώς σε μια διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία όπως ήταν οι συμφωνίες του 77, 79, της 8ης Ιουλίου του 2006, τα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών κλπ».

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση για τις δηλώσεις Ντερβίς Έρογλου όσον αφορά την κυριαρχία των κρατιδίων ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανέφερε ότι «υποδηλώνει ακριβώς και το τι επιδιώκουν όχι το τι διαλαμβάνει το κοινό ανακοινωθέν».

Κι εδώ, πρόσθεσε, «είναι και η μεγάλη αξία του κοινού ανακοινωθέντος διότι καταγράφεται ότι οι συνομιλίες γίνονται μεταξύ δύο κοινοτήτων κι όχι δύο προϋπαρχόντων κυριάρχων κρατιδίων όπως ήταν κατ’ επανάληψη η θέση του κ. Έρογλου».

Συνεπώς, επανέλαβε, «εδώ είναι η μεγάλη σημασία του κειμένου του κοινού ανακοινωθέντος αλλά και του τι διασφαλίσαμε». Άλλο, είπε, «τι λέει ο κ. Ερογλου, ο κ. Ερογλου θα έχει τις δικές του θέσεις , εκείνο το οποίο επιδιώκει», επισημαίνοντας την ίδια ώρα ότι «το θέμα είναι ότι χρειαζόμαστε να ενώσουμε δυνάμεις για να αντιμετωπίσουμε αυτά και πολλά άλλα».

Θα υπάρξει προσπάθεια από χώρες για ουσιώδη ΜΟΕ

Σε ερώτηση για το θέμα της Αμμοχώστου ο Πρόεδρος Αναστασιάδης εξέφρασε την άποψη ότι «ήταν σαφής η ανακοίνωση του Λευκού Οίκου του κ. Ομπάμα αλλά κι όχι μόνο αλλά και από άλλες ανακοινώσεις , γίνεται αναφορά στα ΜΟΕ αλλά ακόμη και στην παράγραφο 7 του κοινού ανακοινωθέντος, διότι δεσμεύονται επίσης στις προσπάθειες εφαρμογής μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης που θα δώσουν μια δυναμική προοπτική για μια ενωμένη Κύπρο».

Αυτό που ευελπιστούμε ότι θα συμβεί, συμπλήρωσε, «είναι ότι αφού έγινε κατανοητό το αίτημα μας και η σημασία ουσιωδών μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης και αφού τοποθετήθηκαν και εκφράστηκαν πλέον και δημόσια, θα επισυμβεί κάτι ανάλογο που συμβαίνει και στον διάλογο στην γειτονιά μας μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστινίων όπου ενώ συνομιλούν και βρίσκονται στην διαδικασία του διαλόγου, που δεν έχει παρουσιάσει πρόοδο, παρά ταύτα λαμβάνονται μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης. Έδωσε το παράδειγμα της απελευθέρωσης πρόσφατα από το Ισραήλ Παλαιστίνιων κρατουμένων.

Συνεπώς, ανέφερε, «πιστεύω ότι με την έναρξη του διαλόγου θα υπάρξει η προσπάθεια από χώρες που μπορούν να ασκήσουν επιρροή στα κέντρα λήψεως αποφάσεων για να πετύχουμε παράλληλα και ταυτόχρονα ουσιώδη μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης τα οποία θα δώσουν μια νέα δυναμική στο υπό εξέλιξη διάλογο».

Δεν υπήρξε η οποιαδήποτε υπόσχεση για άνοιγμα κεφαλαίου

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης κλήθηκε να πει τι ήταν εκείνο που έδωσε η δική μας πλευρά για να δώσει η Αγκυρα το πράσινο φως για το κοινό ανακοινωθέν και κατά πόσο θα δεχθεί η Κυπριακή Δημοκρατία το άνοιγμα κεφαλαίου της ενταξιακής πορείας της Τουρκίας.

«Οι όποιες ενστάσεις μας για το άνοιγμα κεφαλαίων που αφορούν την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας παραμένουν και θα παραμείνουν μέχρις ότου η Αγκυρα εφαρμόσει το Πρωτόκολλο της Αγκυρας», τόνισε.

Δεν υπήρξε, διαβεβαίωσε, «η οποιαδήποτε υπόσχεση, είτε δέσμευση για άνοιγμα κεφαλαίου για να πάρουμε αυτά».

Η πρόσφατη συμφωνία με την Αγγλία και η άρση των περιορισμών στην ανάπτυξη δεν ήταν προϊόν συναλλαγής, ανέφερε, «ήταν μια προσπάθεια συνειδητή που ξεκίνησε από το παρελθόν και μέσα από την βελτίωση και ενίσχυση και εμβάθυνση των σχέσεων έγινε κατορθωτό να γίνει και πραγματικότητα».

Αυτό έγινε και στο συγκεκριμένο κοινό ανακοινωθέν, σημείωσε, «καταβλήθησαν επίπονες προσπάθειες».

Διαβεβαίωσε ότι «από την ημέρα εκλογής μου δεν έπαψα να προσπαθώ με κάθε τρόπο να καλλιεργήσω και να ενδυναμώσω και να ενισχύσω τις σχέσεις μου με συγκεκριμένα κράτη». Επαναλαμβάνω, είπε, «χωρίς να φαίνεται καμιά σκιά στις σχέσεις με φιλικά κράτη με αποτέλεσμα να κατορθώσουμε να επανενεργοποιήσουμε δυνάμεις, οι οποίες μπορεί κι έχουν την δυνατότητα ασκώντας την επιρροή τους να δημιουργήσουν συνθήκες ώστε να αλλάξουν κάποια πράγματα».

Έκκληση σε ενότητα για αποτροπή σχεδίων που δεν θα είναι αποδεκτά από την πλειοψηφία

Αναφερόμενος στο θέμα του δημοψηφίσματος κατέστησε σαφές ότι«έχω πει στην επιστολή μου προς τον φίλτατο Νικόλα Παπαδόπουλο ότι η εμπειρία του παρελθόντος και η απόρριψη ενός σχεδίου που προτάθηκε από τα ΗΕ από το 76% δεν επιτρέπει σε κανένα, ούτε να το επαναφέρει ούτε με διακοσμητικές αλλαγές να το θέσει ενώπιον του κυπριακού λαού γιατί μια δεύτερη απόρριψη θα οδηγήσει σε διχοτόμηση, σε ενδεχόμενη αναγνώριση του σημερινού παράνομου καθεστώτος ενδεχόμενα σε δικαιώματα επί της ΑΟΖ».

Επανέλαβε ότι «χρειάζεται να είμαστε όλοι ενωμένοι για να δώσουμε την μάχη αποτροπής σε σχέδια τα οποία δεν θα πρέπει να παρουσιάσουμε ή να μπορούμε ενώπιον του κυπριακού λαού και που θα είναι λόγω του περιεχομένου τους αποδεκτά από την πλειοψηφία». Αυτός είναι ο αγώνας, αυτή είναι η προσπάθεια, είπε.

Η Ελλάδα θα σταθεί υποστηρικτικά

Απαντώντας σε ερώτηση για την Ελλάδα και την Τουρκία ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι «αντιλαμβάνομαι ότι η συνάντηση θα είναι με τον ΓΔ του ΥΠΕΞ της Τουρκίας και βεβαίως αντίστοιχα ο ΓΔ του ΥΠΕΞ της Ελλάδας θα συναντηθεί με τον Τ/κ συνομιλητή». Αντιλαμβάνεστε, τόνισε, «θέλω να το επαναλάβω αν η Ελλάδα κατείχε θα είχε και να δώσει. Η Ελλάς θα σταθεί υποστηρικτικά συμβουλευτικά και δεν νομίζω να υπάρχει αξίωση να παραχωρήσει οτιδήποτε που δεν είναι στην δυνατότητα της να το παραχωρήσει».

Το άλλο, πρόσθεσε, «οι συγκυρίες είναι τέτοιες που μπορούμε να τις αξιοποιήσουμε συμφωνώ απόλυτα, αλλά το πόσο σύντομα ή το πόσο αργά αυτό δεν εξαρτάται από εμάς. Εξαρτάται από την καλή θέληση της άλλης πλευράς». Σημεία, εξήγησε, που μπορούν να θεωρηθούν ως ενδείξεις καλών προθέσεων χωρίς να δίνουν πιστοποιητικά οριστικά ήταν πχ η αποδοχή του συνομιλητή στην Τουρκία μια δική μας θέση και διαχρονική αν θέλετε αξίωση αλλά και η διαμόρφωση του κειμένου όσον αφορά στην αποδοχή της μιας και μόνης κυριαρχίας.

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση ξεκαθάρισε ότι αυτοί που δεν είναι πολίτες της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν δικαιούνται να συμμετέχουν στο δημοψήφισμα.

Την ίδια ώρα, διευκρίνισε, ότι η πρόταση για ξεχωριστά δημοψηφίσματα προϋπήρχε προ της αναλήψεως των καθηκόντων του πρώην Προέδρου Τάσσου Παπαδόπουλου.

Απαντώντας σε ερώτηση για την έντονη ανάμιξη του διεθνούς παράγοντα και αν σχετίζεται σε κάποιο βαθμό με πιθανή επαναπροσέγγιση Τουρκίας – Ισραήλ ο Πρόεδρος Αναστασιάδης επανέλαβε ότι «η όλη διαδικασία είναι υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών». Χωρίς αμφιβολία, πρόσθεσε, «ο ρόλος είτε της ΕΕ, είτε των ΗΠΑ και άλλων χωρών όπως είναι η Ρωσία, όπως είναι η Γαλλία, η Γερμανία θα είναι βοηθητικός. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι έχουν ενεργοποιηθεί».

«Άλλοι συσχετισμοί μπορεί και να ισχύουν, μπορεί και μην ισχύουν», είπε. Γνωρίζω όμως, ανέφερε, «ότι πλέον μεγάλο ρόλο και μεγίστη σημασία και ενδιαφέρον έχουν όλοι σαν αποτέλεσμα ότι έχουμε ευλογηθεί η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου να έχει πλούτο όσον αφορά είτε το φυσικό αέριο είτε πετρέλαια που ενδιαφέρει σημαντικά πολλές των χωρών».

Εξέφρασε παράλληλα τη θέση ότι λύση του Κυπριακού «σταθεροποιεί και δημιουργεί και νέες προοπτικές αν θέλετε για άλυτα προβλήματα στη γειτονιά μας».

Σε άλλη ερώτηση για ταυτόχρονη διαπραγμάτευση Κυπριακού, τη στιγμή που η χώρα είναι υπό δανειακή σύμβαση διευκρίνισε ότι «τις συνομιλίες ή τα προγράμματα με την Τρόικα υπάρχει αρμόδιος Υπουργός που τα χειρίζεται σε συνεννόηση και με αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου, τα θέματα του Κυπριακού υπάρχει συνομιλητής, αλλά και ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, οι νομικοί σύμβουλοι, το Εθνικό Συμβούλιο».

Διαφώνησε με σχόλιο δημοσιογράφου ότι εκφράζεται η αρνητικότητα της πλειοψηφίας των πολιτικών δυνάμεων. Σε ερώτηση αν πιστεύει ότι μπορεί να ανατρέψει τη γνώμη των Κυπρίων για τη λύση επανέλαβε ότι «δεν ξέρω αν αυτό που λέτε ανταποκρίνεται και στην πραγματικότητα». Αν, πρόσθεσε, «οι θέσεις των πολιτικών κομμάτων αντανακλούν και τις θέσεις των πολιτών». «Αυτό μόνο μέσα από δημοσκοπήσεις μπορεί να φανεί και νομίζω ότι οι ευρωεκλογές θα είναι μια ευκαιρία», είπε.

Κληθείς να πει αν θυσιάζεται η οικονομία για χάριν του Κυπριακού ή το Κυπριακό για χάριν της οικονομίας ο Πρόεδρος Αναστασιάδης τόνισε ότι «ήταν και παραμένει πάντα η θέση μου να πιστώνω τις πολιτικές δυνάμεις με πατριωτισμό και τις πολιτικές ηγεσίες με συνέπεια στις διακηρύξεις τους όσον αφορά ιδεολογικές τοποθετήσεις».

Δεν νομίζω, πρόσθεσε, «ακόμα κι αν υπάρξει διαφωνία όσον αφορά τη διαχείριση του κυπριακού προβλήματος από πλευράς του ΔΗΚΟ και έχω ακούσει τον κ. Παπαδόπουλο να το λέει ότι οι θέσεις του ΔΗΚΟ όσον αφορά την οικονομία παραμένουν ως είχαν διατυπωθεί κατά καιρούς».

«Συνεπώς δεν νομίζω και δεν θα πρέπει να υπάρχει μια απόδοση – που δεν την αποδέχομαι – ανεύθυνης συμπεριφοράς από την πλευρά των κομμάτων», υπογράμμισε. Το τι συμβαίνει στην οικονομία, είπε, το γνωρίζουν όλοι, «είναι υπόθεση όλων μας».

«Είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι το αίσθημα ευθύνης διακρίνει πρώτα και πάνω απ’ όλα τις πολιτικές ηγεσίες του τόπου», ανέφερε.

Απαντώντας σε ερώτηση για την προσφώνησή του και ως προς το σε ποιον απευθυνόταν στην εναρκτήρια δήλωσή του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ξεκαθάρισε ότι «η προσφώνηση απευθυνόταν και προς τις δύο κοινότητες, με απόλυτο σεβασμό».

Τη θέση ότι χρειάζεται η συνεργασία όλων για τη δύσκολη πορεία που ακολουθεί επανέλαβε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής διάσκεψης.

Απαντώντας σε ερώτηση για τις συνομιλίες ανέφερε ότι «δεν θέλω να είμαι απαισιόδοξος αλλά δεν είμαι ούτε και αισιόδοξος, χρειάζεται μια συγκρατημένη αισιοδοξία, χρειάζεται δουλειά, υπομονή, αξιοποίηση όσων με την εμπλοκή τους έκαναν κατορθωτό να επιτύχουν αυτό που πετύχαμε, το πρώτο βήμα».

Σε ερώτηση γιατί ο κυπριακός λαός να είναι αισιόδοξος με την έναρξη των συνομιλιών, ο Πρόεδρος ανέφερε πως «δεν μίλησα για αισιοδοξία ή ότι θα υπάρξουν σημαντικές εξελίξεις».

Δεν νομίζω, συνέχισε, να έδωσα ένα ανάλογο μήνυμα. «Είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος ακούοντας ιδιαίτερα τα όσα λέγονται. Δυσκολίες είπα θα υπάρξουν και το έχω υπερτονίσει. Οι επίπονες προσπάθειες, ο επίπονος δρόμος που έχουμε να ακολουθήσουμε είναι από τούδε».

Ασπίδα το κοινό ανακοινωθέν

Κληθείς να σχολιάσει ότι ο Τ/κ ηγέτης έχει μια διαφορετική προσέγγιση από την δική μας, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε πως ο κ. Ερογλου έχει δικαίωμα να έχει τις δικές του θέσεις, τις δικές του απόψεις όπως κι εμείς έχουμε.

«Εμείς είμαστε και το κράτος αν θέλετε και η κοινότητα που θα συμμετέχει την ίδια ώρα στον διάλογο. Εδώ δεν είναι μονομερή τα δικαιώματα, είναι και στις δύο κοινότητες τα δικαιώματα. Συνεπώς έχουμε κι εμείς το δικαίωμα να εγείρουμε θέματα και ρητά αναφέρεται πως όλα τα μη επιλυθέντα προβλήματα θα τεθούν. Τα άλλα που θεωρούνται λυμένα θα περιλαμβάνονται μάλιστα εκ των προνοιών και στο Σύνταγμα δεν μπορούν να μπουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων», είπε.

Σημείωσε ότι «η άλλη διάσταση και το μέγεθος της σημασίας αυτού του κοινού ανακοινωθέντος - είναι η ασπίδα ώστε να μην αμφισβητηθεί ούτε η μια διεθνή προσωπικότητα ούτε η μια κυριαρχία ούτε η μια ιθαγένεια ούτε τα όσα απαράδεκτα μπορεί να αποτελούν το περιεχόμενο του στάτους κβο».

Κληθείς να σχολιάσει ότι ο κ. Έρογλου σε δηλώσεις του ανέφερε ότι θα ήθελε να αφήσει το εδαφικό τελευταίο προς συζήτηση, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανέφερε ότι πρέπει να αφήσουμε τους διαπραγματευτές να ξεκινήσουν τον διάλογο ως προς τα διαδικαστικά.

Επαναλαμβάνω, σημείωσε, ότι «η μεθοδολογία είναι κατοχυρωμένη στην κοινή διακήρυξη και είναι επίσης ένα άλλο σημαντικό που έχουμε πετύχει που να λέει ρητά ότι όλα τα άλυτα θεμελιώδη θέματα θα είναι στο τραπέζι και θα συζητηθούν αλληλένδετα».

Συνεπώς, είπε, δεν διαλέγει ο κ. Έρογλου ποιο είναι πρώτο και ποιο τελευταίο αλλά έχουμε κι εμείς την δυνατότητα.

Εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι «με τις παρεμβάσεις και φίλων και των ΗΕ - για να μην παραγνωρίζουμε ποτέ τα ΗΕ - θα επιτευχθεί έτσι ώστε να καταρτιστεί ένας κατάλογος των θεμάτων που θα συζητηθούν και θα αρχίσει ένας διάλογος όχι από εκεί που επιθυμεί η μια πλευρά αλλά εκεί και όπου υπάρχει σύμπτωση θέσεων και των δύο πλευρών».

Ερωτηθείς αν υπάρχει πιθανότητα να εφαρμοστούν μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης πριν την τελική λύση του Κυπριακού, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανέφερε πως η προσπάθεια αυτή είναι «δηλαδή, παράλληλα με το διάλογο να υπάρξει παράλληλη προσπάθεια υλοποίησης (των ΜΟΕ), έτσι ώστε να αποκτήσει μεγαλύτερη δυναμική ο υπό εξέλιξη διάλογος», επισημαίνοντας ότι οι αναφορές στο κοινό ανακοινωθέν είναι προς αυτή την κατεύθυνση.

Σε ερώτηση αν υπάρχει ένδειξη ότι μπορεί να υλοποιηθεί η αμερικανική πρωτοβουλία για την Αμμόχωστο και ποιες θα είναι οι συνέπειες αν δεν υλοποιηθεί η πρωτοβουλία αυτή, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης περιορίστηκε να μην δώσει περαιτέρω λεπτομέρειες γιατί «μπορεί με τις όποιες δημόσιες δηλώσεις στο τέλος να υποσκάψουμε και τις όλες προσπάθειες».

«Μας λέει η δήλωση του κ. Ομπάμα ότι αυτό το οποίο στοχεύουν, πώς και κατά ποιο τρόπο με μία χαμηλών τόνων διπλωματία να προσπαθήσουν να δημιουργήσουν μια νέα δυναμική στις συνομιλίες», πρόσθεσε.

Κληθείς να σχολιάσει ανακοίνωση του Δήμου της κατεχόμενης Κερύνειας ότι η λύση του Κυπριακού περνά μέσα από την Κερύνεια, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης απάντησε λέγοντας ότι οπωσδήποτε η λύση περνά μέσα από τη Κερύνεια υπό την έννοια «οι κάτοικοι να έχουν το δικαίωμα οι κάτοικοι να επιστρέψουν και να διασφαλίζεται ότι θα έχουν το πλήρη σεβασμό των ανθρωπίνων τους δικαιωμάτων όπως οι υπόλοιποι των Ευρωπαίων πολιτών».

«Επομένως, είναι κάτι που από χρόνια απασχολεί το ποιες θα είναι οι εδαφικές αναπροσαρμογές το ποια εδάφη θα είναι υπό τη διοίκηση της μιας ή της άλλης κοινότητας, αλλά αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι πώς διασφαλίζεις ότι αυτή η διοίκηση θα ασκείται κατά τρόπον ανάλογο με τις αξιώσεις της ΕΕ, τις αρχές και τις αξίες της, το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων», είπε.

Ενεργότερη βοηθητική εμπλοκή από ΕΕ

Σε ερώτηση ποια θα είναι η συγκεκριμένη μορφή εμπλοκής της ΕΕ στις διαπραγματεύσεις, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ανέφερε ότι η δική μας έκκληση και το αίτημα μας το οποίο υπεβλήθη κατ’ επανάληψη προς τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Χέρμαν Βαν Ρομπάι, τον Πρόεδρο της Κομισιόν Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, τον Πρόεδρο της Ευρωβουλής Μάρτιν Σουλτς, αλλά και σε ομάδες της Ευρωβουλής ήταν η αναβάθμιση των οδηγιών του εκπροσώπου του κ. Μπαρόζο έτσι ώστε να έχει ενεργότερη βοηθητική εμπλοκή ελέγχου της συμβατότητας των προτάσεων που κατατίθενται με τις ευρωπαϊκές αρχές και αξίες.

«Αυτό ήταν που επιδιώκαμε, αυτό νομίζω ομιλεί ξεκάθαρα και η χθεσινή από κοινού δήλωση των κυρίων Ρομπάι και Μπαρόζο», είπε, διευκρινίζοντας ότι η ΕΕ δεν θα υποκαταστήσει τα Ηνωμένα Έθνη, αλλά θα έχει υποβοηθητικό σημαντικό ρόλο.

Χρειάζεται η συνεργασία όλων

Κλείνοντας τη συνέντευξη, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης απευθύνθηκε προς Ε/κ και Τ/κ λέγοντας ότι μπαίνουμε και ξεκινούμε μια δύσκολη πορεία και χρειάζεται η συνεργασία όλων».

«Χρειάζεται το όραμα όλων, χρειάζεται να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι η επανένωση της πατρίδας, η πολιτική σταθερότητα και η δημιουργία ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού κράτους δεν θα είναι εις βάρος ή προς όφελος της μίας ή της άλλης κοινότητας, θα είναι προς όφελος του συνόλου του κυπριακού λαού, Ε/κ και Τ/κ ή άλλων νομίμων κατοίκων αυτής της χώρας», επαναλαμβάνοντας πως «πρέπει να επιδείξουμε υπομονή, θα πρέπει να επιτρέψουμε ο διχασμός να μολύνει ή να φανατίσει οπαδούς υπέρ ή εναντίον γιατί, νομίζω, ότι σαράντα χρόνια είναι πέραν από αρκετά για να συνειδητοποιήσουμε πως ο χρόνος αφήνει ανεξίτηλα τα σημάδια εις βάρος όσων έχουν αδικηθεί από την παρούσα κατάσταση».

Διαβεβαίωσε τους πολίτες «ότι το κοινό ανακοινωθέν συνάδει στα πλείστα της ομόφωνης απόφασης του Εθνικού Συμβουλίου της 18ης Σεπτεμβρίου του 2009 με εξαίρεση ορισμένα θέματα ουσίας που θα συζητηθούν εν συνεχεία ως ουσιώδη θέματα του Κυπριακού».

«Μπαίνω στο διάλογο με αποφασιστικότητα, θα επιδιώξω μέσα από τις ομάδες εργασίας που έχουν συσταθεί να έχουμε τη μεγίστη δυνατή συλλογικότητα στη λήψη των αποφάσεων και εύχομαι και πιστεύω ότι μέσα από συλλογική προσπάθεια μπορούμε να πετύχουμε πολύ περισσότερα», είπε ο Πρόεδρος Αναστασιάδης και κατέληξε «καλώντας τους Τ/κ συμπατριώτες μας να εργαστούν και να αποδείξουν ότι και εκείνοι μπορούν και θέλουν, συνειδητοποιούν ότι το στάτους κβο δεν είναι μόνο εις βάρος της ε/κ κοινότητας, αλλά και εις βάρος των ιδίων».

«Θα πρέπει και από αυτή την άποψη οι πολίτες του κυπριακού κράτους που ανήκουν στις δύο κοινότητες να εργαστούν μαζί για να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε κάποιες αρνητικές φωνές ή κάποιες φωνές που προς άλλη κατεύθυνση δουλεύουν» πρόσθεσε και, καταλήγοντας, ευχήθηκε πως το συντομότερο όχι απλά να ξεκινήσει ο διάλογος αλλά να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις να καταλήξουμε σε μια λύση που δεν θα παραγνωρίζει τα συμφέροντα κανενός».