Του Λούκα Φέσια
Σε επαναξιολόγηση των προστατευόμενων περιοχών που εντάσσονται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού περιβαλλοντικού προγράμματος Φύση 2000, προχωρεί άμεσα το Υπουργείο Εσωτερικών. Μετά από συνάντηση με την Επίτροπο Περιβάλλοντος Ιωάννα Παναγιώτου, ο Υπουργός Εσωτερικών Σωκράτης Χάσικος ανακοίνωσε την προκήρυξη διαγωνισμού προσφορών για εκπόνηση επιστημονικής μελέτης, με στόχο τον περιορισμό των εκτάσεων και διασφάλιση των συμφερόντων Κοινοτήτων και ιδιοκτητών γης:
«Στη συνέχεια, θα υπάρξει διαβούλευση με τις Κοινότητες, με στόχο πάντοτε, εκεί και όπου μπορούμε να περιορίσουμε αυτές τις εκτάσεις, πάντα προς όφελος των περιουσιών ιδιοκτητών αλλά και για να διαφυλάξουμε το περιβάλλον και τη φύση.»
Στο τραπέζι του διαλόγου, τέθηκε επίσης το θέμα διαχείρισης αποβλήτων, ενώ συμφωνήθηκε το χρονοδιάγραμμα για τη δημιουργία τριάντα-τριών πράσινων σημείων μέχρι τα μέσα του 2015. Την ανάγκη κατασκευής των απαραίτητων υποδομών και εκπαίδευση του κοινού, επισήμανε η κυρία Παναγιώτου:
«Να προστατεύσουμε το περιβάλλον αλλά και να έχουμε και έσοδα, διότι τα σκουπίδια είναι πολύτιμοι φυσικοί πόροι και είναι χρήματα στο τέλος της ημέρα.»
Επενδυτές, έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για την κατασκευή πράσινων σημείων στη Λεμεσό και αναμένεται ότι μέχρι το Μάρτιο θα υποβληθούν οι σχετικές προτάσεις για κατακύρωση των προσφορών.
Μέχρι τα μέσα του έτους 2015 θα έχουν ολοκληρωθεί 33 Πράσινα Σημεία, όπως είπε ο Υπουργός Εσωτερικών Σωκράτης Χάσικος, σε δηλώσεις μετά από συνάντηση που κράτησε μιάμιση περίπου ώρα, στο Υπουργείο Εσωτερικών, με την Επίτροπο Περιβάλλοντος, Ιωάννα Παναγιώτου.
<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/watch?v=-XhHotk0P58" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Ο κ. Χάσικος δήλωσε ότι, μέχρι το Μάρτιο του 2014, θα έχουν έλθει επίσης απαντήσεις από τους ενδιαφερομένους σχετικώς με το έργο διαχείρισης αποβλήτων στη Λεμεσό, προκειμένου να προχωρήσουν στην κατακύρωση του έργου, για το οποίο ήδη προέβησαν στην προκήρυξη διαγωνισμού αναζήτησης προσφορών και αμέσως μετά θα προχωρήσει και το αντίστοιχο έργο για τη Λευκωσία.
Επίσης, είπε ο Υπουργός Εσωτερικών, συζήτησαν και για τις προστατευόμενες περιοχές της Φύσης και προχωρεί στη σύσταση ομάδας επιστημόνων, οι οποίοι θα ξαναδούν όλες τις περιοχές που έχουν χαρακτηρισθεί ως Νατούρα, προκειμένου να υπάρξει διαβούλευση με τις Κοινότητες, με στόχο να περιορισθούν αυτές τις εκτάσεις, προς όφελος των περιουσιών ιδιοκτητών αλλά και για να προστατευθεί το περιβάλλον και η φύση".
Σήμερα, δήλωσε η κ. Παναγιώτου, "είχαμε μίαν εποικοδομητική συνάντηση με τον Υπουργό Εσωτερικών, με βασικά θέματα στην ατζέντα μας τη διαχείριση των αποβλήτων και επίσης τη διαχείριση των περιοχών προστασίας της Φύσης, Νατούρα 2000".
"Για εμάς", είπε η Επίτροπος Περιβάλλοντος, "είναι πολύ σημαντικό το να προχωρήσουν πολύ γρήγορα τα θέματα, που έχουν να κάνουν με τη διαχείριση αποβλήτων, να ολοκληρωθούν τα έργα, οι υποδομές δηλαδή, όπως και η εκπαίδευση του κοινού, των πολιτών, διότι σε αυτούς βασιζόμαστε για να επιτύχουμε τους ευρωπαϊκούς μας στόχους και, βεβαίως, να προστατεύσουμε το περιβάλλον αλλά και να έχουμε και έσοδα, διότι τα σκουπίδια είναι πολύτιμοι φυσικοί πόροι και είναι χρήματα στο τέλος της ημέρας".
Με τον Υπουργό, όπως ανέφερε η κ. Παναγιώτου υπήρξε κατάληξη "σε κάποια χρονοδιαγράμματα και είμαστε", πρόσθεσε, "ικανοποιημένοι από τον προγραμματισμό, τον οποίο όμως θέλουμε να δούμε να υλοποιείται μέσα στους χρόνους που έχουν τεθεί".
"Όσον αφορά τις περιοχές προστασίας της Φύσης", συνέχισε, "είναι ένα ανοικτό θέμα, κυρίως το ιδιοκτησιακό καθεστώς, αλλά και ως προς τα κίνητρα στους ιδιοκτήτες γης, ούτως ώστε να μπορούν να διατηρήσουν τις περιοχές που ήδη έχουν καθορισθεί ως προστατευόμενες, αλλά να έχουν και κάποια έσοδα".
Έτσι, δήλωσε η κ. Παναγιώτου, "έχουμε δεσμευθεί ότι θα επανέλθουμε με κάποιες προτάσεις για να προχωρήσει και αυτό το θέμα θετικά".
"Είχαμε, πράγματι, μίαν πολύ εποικοδομητική συνάντηση", δήλωσε ο Υπουργός Εσωτερικών, αναφέροντας ότι στη διάρκειά της τούς απασχόλησαν τρία θέματα, από τα οποία "το ένα έχει να κάνει με τα Πράσινα Σημεία και για το πού ευρίσκεται η όλη προσπάθεια, έτσι ώστε μέχρι τα μέσα του έτους 2015 να έχουν ολοκληρωθεί τριάντα τρία Πράσινα Σημεία".
"Το δεύτερο", συνέχισε ο κ. Χάσικος, "ήταν, ευρύτερα, η διαχείριση αποβλήτων και έχουμε ενημερώσει για το πως έχουν προγραμματισθεί και που ευρίσκεται σήμερα το θέμα".
"Για τη Λεμεσό", είπε ο κ. Χάσικος, "έχουμε προχωρήσει στην προκήρυξη προσφορών και αναμένεται ότι, μέχρι το Μάρτιο, θα έχουν έλθει απαντήσεις από τους ενδιαφερομένους, για να προχωρήσουμε στην κατακύρωση".
"Αμέσως μετά", πρόσθεσε, "προχωρούμε και με τη Λευκωσία", ενώ "το τρίτο θέμα που συζητήσαμε", είπε "ήταν για τις περιοχές Νατούρα, όπου ήδη το Υπουργείο Εσωτερικών προχώρησε με προκήρυξη προσφορών, για την εξασφάλιση ομάδας επιστημόνων, οι οποίοι θα ξαναδούν όλες τις περιοχές που έχουν χαρακτηρισθεί Νατούρα και, στη συνέχεια, θα υπάρξει διαβούλευση με τις Κοινότητες, με στόχο πάντοτε, εκεί και όπου μπορούμε", δήλωσε ο Υπουργός Εσωτερικών, "να περιορίσουμε αυτές τις εκτάσεις, πάντα προς όφελος των περιουσιών ιδιοκτητών αλλά και για να διαφυλάξουμε το περιβάλλον και τη φύση".