Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Παγιώνεται το αδιέξοδο στο θέμα του κοινού ανακοινωθέντος. Η χθεσινοβραδινή άτυπη συνάντηση μεταξύ του προέδρου Αναστασιάδη και του κατοχικού ηγέτη Ντερβίς Έρογλου επιβεβαίωσε απλώς το χάσμα μεταξύ των δύο πλευρών, αναδεικνύοντας παράλληλα την αδιαλλαξία της Τουρκοκυπριακής πλευράς. 
 
Ενδεικτική ήταν και η υπόδειξη του προέδρου Αναστασιάδη ότι υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος για να διανυθεί μέχρι να φτάσουμε στο κοινό ανακοινωθέν. 
 
Προεδρος Δημοκρατιας:"Δυστυχώς υπάρχει ακόμη δρόμος να διανύσουμε μέχρι να φθάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Ένα στόχο που θα επιτρέπει την έναρξη ενός ουσιαστικού διαλόγου μεταξύ των ηγετών των δύο κοινοτήτων και που θα δημιουργεί βάσιμες προοπτικές επιτυχούς κατάληξης.
 
 Η δική μας πρόθεση είναι η συνέχιση των διαβουλεύσεων μεταξύ των διαπραγματευτών των δύο κοινοτήτων με απώτερο σκοπό την κατάληξη σε ένα κοινό ανακοινωθέν ώστε να έχουμε επανέναρξη των συνομιλιών"
 
Από πλευράς του ο κος Έρογλου, όχι μόνο απέφυγε να δεσμευτεί για συνέχιση της προσπάθειας, αλλά επιχειρηματολόγησε και δημοσίως κατά της συνομολόγησης της κοινής διακήρυξης. 
 
Ντερβις Ερογλου:"Όλα τα θέματα που συζητούνται για το κοινό ανακοινωθέν είναι στοιχεία του κεφαλαίου Διακυβέρνηση και Διαμοιρασμός εξουσιών. Γι’ αυτό το λόγο, απόψε πρότεινα στον κ. Αναστασιάδη, μόλις επιστρέψει από το εξωτερικό να ξεκινήσουμε με το κεφάλαιο Διακυβέρνηση και Διαμοιρασμός εξουσιών τις διαπραγματεύσεις για μια περιεκτική λύση και να καταλήξουμε σε όλα αυτά τα σημεία"
 
Σε μία κίνηση εντυπωσιασμού, ο κατοχικός ηγέτης επανέφερε την πρόταση, που είχε από τον περασμένο Μάρτιο κάνει προς Πρόεδρο Αναστασιάδη, όπως επισκεφθούν μαζί το κατεχόμενο Μοναστήρι του Αποστόλου Ανδρέα. 
Πρόταση που ο πρόεδρος της Δημοκρατίας απέφυγε καν να σχολιάσει. 
 
Προεδρος Δημοκρατιας:"Δεν θα ήθελα να κάνω κανένα σχόλιο"
 
Αμέσως μετά τη συνάντηση ο πρόεδρος Αναστασιάδης, και ο διαπραγματευτής της Ε/Κ πλευράς, μετέβησαν στο προεδρικό, όπου στο πλαίσιο ευρείας σύσκεψης αξιολόγησαν τα αποτελέσματα της συνάντησης και καθόρισαν τα βήματα της επόμενης μέρας.
 
Το πρώτο από αυτά ήταν η ενημέρωση των πρεσβευτών των μονίμων μελών του Σ.Α. Αποστολή την οποία ανατέθηκε από τον πρόεδρο στον διαπραγματευτής Αντρέας Μαυρογιάννης, οποίος είχε από το πρωί διαδοχικές επαφές και με τους πέντε πρέσβεις. 
 
Όπως δε ανέφερε και σε παρέμβαση του στο Μέρα Μεσημέρι του ΑΝΤ1, επικεντρώθηκε τόσο στην αρνητική στάση που τήρησε ο Ντερβίς Έρογλου, όσο και στη διαφορά φιλοσοφίας μεταξύ των δύο πλευρών. 
 
Την ίδια ώρα ο Ντερβίς Έρογλου επιχειρούσε από τα κατεχόμενα να θολώσει τα νερά, ισχυριζόμενος πως κατά τη χθεσινοβραδινή άτυπη συνάντηση επέδωσε δύο έγγραφα στον πρόεδρο Αναστασιάδη. 
 
Αφού επανέλαβε την πάγια θέση του ότι δεν χρειάζεται κοινό ανακοινωθέν ο κος Έρογλου οχυρώθηκε και πάλι πίσω από την αποδοχή από την τ/κ πλευρά του απαράδεχτου προσχεδίου που κατέθεσε ο Αλεξάντερ Ντάουνερ. 
 
Προσχέδιο που όπως αποκάλυψε ο ΑΝΤ1, όχι μόνο εισήγαγε καινά δαιμόνια στο θέμα της «μιας και μόνης Κυριαρχίας» αλλά έδινε το «Κατάλοιπο Εξουσίας» στα συνιστώντα κράτη. 
 
 
 
Του Κυριάκου Πομηλορίδη
 
Ικανοποίηση για τους χειρισμούς του προέδρου Αναστασιάδη τόσο στη διάρκεια της χθεσινοβραδινής συνάντησης όσο και για τις δηλώσεις του αμέσως μετά εκφράζει ο Δημοκρατικός Συναγερμός, καθώς όπως σημείωσε από το Μέρα Μεσημέρι του Αντ1 και ο βουλευτής του κόμματος Αντρέας Κυπριανού, το αδιέξοδο κατέδειξε εκ νέου το πόσο κρίσιμο είναι να καθοριστεί εξαρχής η βάση και ο στόχος των διαπραγματεύσεων. 
 
Ανησυχία εκφράζει από πλευράς το ΑΚΕΛ, με τον εκπρόσωπο του κόμματος Γιώργο Λουκαίδη, να χαρακτηρίζει αδήριτη ανάγκη τη επαναβεβαίωση μέσω του κοινού ανακοινωθέντος των προνοιών των ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας για μία και μόνη κυριαρχία, Ιθαγένεια και διεθνή προσωπικότητα. 
 
Γιωργος Λουκαιδης:"Η κατάσταση στην οποία έχουμε οδηγηθεί θα μπορούσε κάλλιστα να είχε αποφευχθεί αν η πλευρά μας δεν απέρριπτε τα κοινά ανακοινωθέντα Χριστόφια- Ταλάτ. Αυτό το γεγονός έδωσε στον κ.Έρογλου την ευκαιρία να απορρίπτει τη μία και μόνη κυριαρχία και να προβάλλει άλλες απαράδεκτες αξιώσεις ή θέσεις που κανονικά πρέπει να συζητηθούν στην τράπεζα των διαπραγματεύσεων".
 
Η χθεσινοβραδινή συνάντηση του Προέδρου Αναστασιάδη με τον Ντερβίς Έρογλου, υπέδειξε από πλευράς του ο πρόεδρος του ΔΗΚΟ Μάριος Καρογιάν κατέδειξε εκ νέου το πόσο κρίσιμο είναι να καθοριστεί εξαρχής η βάση και ο στόχος των διαπραγματεύσεων. 
 
Μαριος Καρογιαν:"Θέλω να τονίσω ότι ορθά ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αποκρούει τις τουρκικές μεθοδεύσεις και εμμένει στην εφαρμογή των ψηφισμάτων των Ηνωμένων Εθνών και των συμφωνιών υψηλού επιπέδου. Ορθά απορρίπτει και κάποιες θεατρινίστικες κινήσεις τακτικής της τουρκικής πλευράς – όπως είναι η πρόταση Έρογλου για κοινή επίσκεψη στο Μοναστήρι του Αποστόλου Ανδρέα – επαναφέροντας τη συζήτηση στην ουσία του θέματος. 
 
Μεση σύγκλιση του Εθνικού Συμβουλίου για αξιολόγηση της κατάστασης ζήτησε από το πρωί ο πρόεδρος της ΕΔΕΚ Γιαννάκης Ομήρου, καταδικάζοντας παράλληλα την τουρκική αδιαλλαξία.
 
Γιαννακης Ομηρου:"Στην πραγματικότητα, ο κ. Έρογλου με την απόρριψη της όποιας σκέψης για έκδοση κοινού ανακοινωθέντος, μας θέλει να πάρουμε μέρος σε ένα νέο κύκλο συνομιλιών ύστερα από 39 χρόνια άγονων, στείρων διαπραγματεύσεων υπό τουρκικούς όρους", είπε, υπενθυμίζοντας ότι ο κ. Έρογλου μιλά για «δύο κυριαρχίες, δύο κράτη, δύο λαούς και με την εσαεί κηδεμονία της Τουρκίας".
 
Την καταδίκη της τουρκικής αδιαλλαξίας ζήτησε και ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού κόμματος Δημήτρης Συλλούρης. 
 
Δημητρης Συλλουρης:"Ο στόχος της Άγκυρας είναι εμπεδωθεί η θέση ότι δεν μπορεί να λυθεί το κυπριακό, έτσι ώστε η Τουρκία να υλοποιήσει τους διχοτομικούς της στόχους στην Κύπρο.. Αυτό το μήνυμα πρέπει να φροντίσουμε να το λάβει ο διεθνής παράγοντας και όσοι κόπτονται για λύση του κυπριακού. 
 
Σημειώνεται πως ο πρόεδρος της Δημοκρατίας έδωσε προτού αναχωρήσει οδηγίες στον κ Αντρέα Μαυρογιάννης να ενημερώσει εκτενώς τους πολιτικούς αρχηγούς. 
 
<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/watch?v=gLWrehgff4k" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 
 
Νωριτερα
 
Υπάρχει ακόμη δρόμος να διανύσουμε μέχρι να φθάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα, δήλωσε χθες το βράδυ ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης μετά το τέλος της άτυπης συνάντησής του με τον Τουρκοκύπριο ηγέτη Ντερβίς Ερογλου, ο οποίος από πλευράς του δήλωσε πως σε αυτές τις περιπτώσεις χρειάζεται υπομονή.
 
"Δεν καταφέραμε να φτάσουμε σε συμφωνία για έναρξη των διαπραγματεύσεων, όμως χρειάζεται υπομονή σε αυτές τις περιπτώσεις", δήλωσε σήμερα ο Τ/κ ηγέτης Ντερβίς Ερογλου για την συνάντηση που είχε χθες με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη.
 
Οπως μεταδίδεται στα κατεχόμενα, ο Τ/κ ηγέτης προέβη σε δηλώσεις στη διάρκεια συνάντησης που είχε στο "λεγόμενο προεδρικό".
 
Ανέφερε ότι ο κόσμος "πρέπει να γνωρίζει τις πραγματικότητες", έστειλε μηνύματα συμφιλίωσης, ενώ κάλεσε ακόμη την νεολαία να εργαστεί για διατήρηση του "κράτους".
 
 
Νωρίτερα σήμερα. 
 
Δεν υπήρξε κοινό ανακοινωθέν - Τα σχόλια των κομμάτων για τη συνάντηση
 
Υπάρχει ακόμη δρόμος να διανύσουμε μέχρι να φθάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα, δήλωσε χθες το βράδυ ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης μετά το τέλος της άτυπης συνάντησής του με τον Τουρκοκύπριο ηγέτη Ντερβίς Ερογλου, σε εστιατόριο στη νεκρή ζώνη στη Λευκωσία, ενώ από πλευράς του ο κατοχικός ηγέτης Ντερβίς Ερογλου σημείωσε ότι κατέθεσε νέες φόρμουλες για να υπερπηδηθούν τα εμπόδια που υπάρχουν.
 
Αντιδράσεις κομμάτων για χθεσινοβραδινή συνάντηση ηγετών
 
Ανακοίνωση ΑΚΕΛ
 
Το γεγονός ότι η ψεσινή άτυπη συνάντηση μεταξύ των ηγετών των δύο κοινοτήτων έληξε χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα ήταν  αναμενόμενο  αλλά ταυτόχρονα ανησυχητικό.
 
Είναι αδήριτη ανάγκη η έκδοση κοινού ανακοινωθέντος στο οποίο να επαναβεβαιώνεται η πρόνοια των σχετικών ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας και των κοινών ανακοινωθέντων Χριστόφια – Ταλάτ για μία και μόνη κυριαρχία, μία και μόνη διεθνή προσωπικότητα και μία και μόνη ιθαγένεια. Η άρνηση της τουρκοκυπριακής πλευράς να αποδεχθεί τα συμφωνηθέντα, καθιστά αναποτελεσματική την προσπάθεια που καταβάλλεται για δύο και πλέον μήνες.
 
ΤΟ ΑΚΕΛ εκφράζει έντονη ανησυχία για την τροπή που παίρνουν τα πράγματα. Αν δεν γίνει κατορθωτή η επανέναρξη της διαπραγματευτικής διαδικασίας επειδή δεν μπορεί να βρεθεί ένα κοινό ανακοινωθέν για την προ πολλού συμφωνημένη βάση διαπραγμάτευσης, αυτό θα ήταν ένα ηχηρό μήνυμα εσωτερικά και διεθνώς, ότι το Κυπριακό δεν έχει προοπτικές επίλυσης.
 
Η κατάσταση στην οποία έχουμε οδηγηθεί θα μπορούσε κάλλιστα να είχε αποφευχθεί αν η πλευρά μας δεν απέρριπτε τα κοινά ανακοινωθέντα Χριστόφια- Ταλάτ. Αυτό το γεγονός έδωσε στον  κ.Έρογλου την ευκαιρία να απορρίπτει τη μία και μόνη κυριαρχία και να προβάλλει άλλες απαράδεκτες αξιώσεις ή θέσεις που κανονικά πρέπει να συζητηθούν στην τράπεζα των διαπραγματεύσεων.
 
Η αχρείαστη αυτή περιπέτεια θα πρέπει να λήξει έγκαιρα με την έκδοση κοινού ανακοινωθέντος το οποίο να επαναβεβαιώνει τη δέσμευση για μία και μόνη κυριαρχία,  διεθνή προσωπικότητα και  ιθαγένεια. Το ΑΚΕΛ ελπίζει ότι μέσα από αυτή τη δυσάρεστη εμπειρία θα γίνει κατανοητό πως η απόσυρση συγκλίσεων μπορεί να οδηγήσει  σε αχρείαστες και επικίνδυνες περιπέτειες.
 
Ανακοινωση ΔΗΣΥ
 
Η χθεσινοβραδινή συνάντηση του Προέδρου Αναστασιάδη με τον Τουρκοκύπριο ηγέτη κ. Έρογλου κατέδειξε εκ νέου το πόσο κρίσιμο είναι να καθοριστεί εξαρχής η βάση και ο στόχος των διαπραγματεύσεων. 
 
Φάνηκε το ότι η έναρξη μιας διαδικασίας χωρίς συναντίληψη στα βασικά και θεμελιώδη στοιχεία του ομοσπονδιακού κράτους, της μίας κυριαρχίας, μίας ιθαγένειας και μίας διεθνούς προσωπικότητας, θα είναι καταδικασμένη σε αποτυχία. 
 
Είναι δυστυχώς ξεκάθαρο, ότι η θέση του κ. Έρογλου περί συνεταιρισμού δύο κρατών δεν στοχεύει προς το κοινό μέλλον της επανενωμένης Κύπρου για το καλό όλων των πολιτών της, αλλά σε ένα μελλοντικό "διαζύγιο".
 
Ο Δημοκρατικός Συναγερμός στηρίζει τη συνέχιση της προσπάθειας για σπάσιμο του αδιεξόδου. Παραμένουμε αταλάντευτα προσηλωμένοι στην ανάγκη να ξεκινήσει μια ουσιαστική διαδικασία που να μπορεί στην πράξη να μας οδηγήσει σε λύση του Κυπριακού. 
 
Όσοι πράγματι επιθυμούν την λύση, δεν θα μπορούσαν ποτέ να ικανοποιηθούν με ένα νέο χρονοβόρο διάλογο απλά για το θεαθήναι. Όσα εμπόδια και αν ανακύπτουν, με πίστη, επιμονή, πρωτοβουλία και δράση σε όλα τα επίπεδα, αυτή τη διαδικασία πραγματικής προοπτικής, μπορούμε να την πετύχουμε.
 
Αναμένουμε από την διεθνή κοινότητα, την Ευρωπαϊκή Ένωση και ιδιαίτερα τα Ηνωμένα Έθνη - υπό την αιγίδα των οποίων διεξάγεται ο διάλογος - όπως καταβάλουν την απαραίτητη προσπάθεια για να επανέλθει η Τουρκοκυπριακή πλευρά στην αναζήτηση λύσης διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας. 
 
Αναμένουμε ακόμη από την Τουρκία πραγματικές και ουσιαστικές κινήσεις προς την κατεύθυνση της λύσης του Κυπριακού, αντί της πληθώρας των φραστικών διατυπώσεων που έχουν αποκλειστικά επικοινωνιακό αντίκτυπο. 
 
Ανακοίνωση ΕΔΕΚ
 
Η χθεσινή επαναληφθείσα αδιαλλαξία της τουρκικής πλευράς όπως εκφράστηκε από τον κατοχικό ηγέτη Ντερβίς Έρογλου καταδεικνύει τις αμετακίνητες πραγματικές της προθέσεις.
 
Νομιμοποίηση των κατοχικών δεδομένων, συνομοσπονδιακό μόρφωμα, ξεχωριστές κυρίαρχες κρατικές οντότητες, και εσαεί κηδεμονία της Τουρκίας.
Η άρνηση Έρογλου να συναινέσει σε κοινό ανακοινωθέν στην πραγματικότητα συνιστά σαφή τελεσιγραφική συμπεριφορά ότι για να επαναρχίσει ο διάλογος θα πρέπει να αποδεχθούμε τις εξωφρενικές θέσεις της τουρκικής πλευράς.
 
Υπό το φως αυτών των δεδομένων επιβάλλεται η σύγκληση του Εθνικού Συμβουλίου για λήψη αποφάσεων. Η αλλαγή στρατηγικής στη διαχείριση του Κυπριακού αποτελεί πλέον επιτακτική αναγκαιότητα.
 
Με καταγγελία της τουρκικής στάσης, με επανατοποθέτηση του προβλήματος στην αντικατοχική του βάση, με διαμόρφωση περιγράμματος λύσης, με σαφή προειδοποίηση ότι δεν πρόκειται να συναινέσουμε σε ομαλή εξέλιξη της ενταξιακής πορείας της Τουρκίας και με αξιοποίηση των νέων γεωστρατηγικών και γεωπολιτικών δεδομένων στην περιοχή.
 
39 χρόνια μιας αδιέξοδης πορείας είναι πολλά. Η αλλαγή στρατηγικής είναι μονόδρομος.
 
Ανακοινωση ΕΥΡΩΚΟ
 
Ο Πρόεδρος του ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ, Δημήτρης Συλλούρης, αναφερόμενος στη χθεσινή συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας με τον Ντερβίς Έρογλου, προέβη στην εξής δήλωση:
 
«Το μήνυμα, που έστειλε η Τουρκία, μέσω του κ. Έρογλου είναι ότι δεν ενδιαφέρεται ούτε για την επανέναρξη των συνομιλιών για το κυπριακό, ούτε για τη δημιουργία προοπτικής που θα οδηγήσει σε εξεύρεση λύσης στο κυπριακό. Ο στόχος της Άγκυρας είναι εμπεδωθεί η θέση ότι δεν μπορεί να λυθεί το κυπριακό, έτσι ώστε η Τουρκία να υλοποιήσει τους διχοτομικούς της στόχους στην Κύπρο», είπε ο κ. Συλλούρης και πρόσθεσε:
 
«Αυτό το μήνυμα πρέπει να φροντίσουμε να το λάβει ο διεθνής παράγοντας και όσοι κόπτονται για λύση του κυπριακού και επιτέλους να στρέψουν τις παραινέσεις και πιέσεις τους προς την Τουρκία, η οποία φέρει ακεραία την ευθύνη για το αδιέξοδο», κατέληξε ο Πρόεδρος του ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ.
 
 
Ανακοίνωση Οικολόγων
 
Για ακόμα μια φορά ο κ. Έρογλου έκανε ξεκάθαρη τη θέση του και το όραμα του – με τις ευλογίες της Τουρκίας φυσικά – για τη λύση του Κυπριακού. Δεν περιμέναμε κάτι διαφορετικό αφού τα μηνύματα τον τελευταίο καιρό από την κατοχική χώρα, είναι ξεκάθαρα. Λύση ναι, αλλά με τις Τουρκικές προϋποθέσεις θα οδηγήσουν στον πλήρη έλεγχο του νησιού.
 
Εμείς είχαμε τις επιφυλάξεις μας για τη συνάντηση αυτή και μάλιστα κάναμε και εισηγήσεις για εναλλακτική προσέγγιση και αντιμετώπιση του αδιεξόδου. Είναι καιρός να μπουν στο τραπέζι   βιώσιμοι τρόποι για διαχείριση της Τουρκικής αδιαλλαξίας. Το Εθνικό Συμβούλιο επιβάλλεται να καταρτίσει ένα σχέδιο Β’ για να σπάσει το αδιέξοδο. Προς αυτήν την κατεύθυνση το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών υπέβαλε ήδη συγκεκριμένες προτάσεις.
 
Είναι ξεκάθαρο πια ότι οι Τούρκοι οδηγούν την κατάσταση σε αδιέξοδο και ταυτόχρονα εξασκούν πίεση με όλα τα διπλωματικά μέσα,  ώστε να δεχτούμε τους δικούς τους όρους για επανέναρξη των συνομιλιών.
 
Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης μετά και από αυτή την εξέλιξη, πρέπει άμεσα να καλέσει το Εθνικό Συμβούλιο για συζήτηση του όλου θέματος και ανταλλαγή απόψεων, ώστε να παρθούν αποφάσεις για τα επόμενα βήματα. Οι κίνδυνοι είναι πολλοί και κάνουν την εμφάνιση τους μέρα με τη μέρα, άρα δεν επιτρέπεται να μην υπάρχει σχέδιο Β’.
 
Πέραν του βραχύβιου προγραμματισμού επιβάλλεται επιτέλους ο μακροχρόνιος και στρατηγικός σχεδιασμός που να εγγυάται τη βιώσιμη και αειφόρο διαχείριση του Κυπριακού.
 
Περίληψη Τ/Κ
 
//www.youtube.com/watch?v=pm-uX7LbFfo
 
Χωρίς αποτέλεσμα θεωρεί ο τ/κ Τύπος ότι έληξε η χθεσινή άτυπη συνάντηση των δύο ηγετών σε εστιατόριο στη νεκρή ζώνη στη Λευκωσία, μεταδίδοντας πληροφορίες για κατάθεση εγγράφων εκ μέρους του Ντερβίς Έρογλου όσον αφορά το κοινό ανακοινωθέν.
 
Σύμφωνα με την Χαβαντίς ο Τ/κ ηγέτης κατέθεσε χθες σειρά εγγράφων για το θέμα του κοινού ανακοινωθέντος, τα οποία η ε/κ πλευρά δεν αντίκρισε θετικά. Έγινε γνωστό, προστίθεται, ότι σε αυτά τα έγραφα περιλαμβανόταν νέες φόρμουλες. Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στις γραπτές δηλώσεις που ανέγνωσαν ο Ντερβίς Έρογλου και ο Πρόεδρος Αναστασιάδης μετά την συνάντηση.
 
Οι τ/κ εφημερίδες σημειώνουν ιδιαίτερα την έκφραση του Προέδρου Αναστασιάδη ότι «υπάρχει πολύς δρόμος ακόμη να διανύσουμε» αλλά και την πρόταση Έρογλου για έναρξη συνομιλιών από το κεφάλαιο της Διακυβέρνησης και την κοινή επίσκεψη στο Μοναστήρι του Αποστόλου Ανδρέα πριν από τα Χριστούγεννα.
 
Η Κίπρις σημειώνει πως οι δύο ηγέτες βγήκαν μαζί και στάθηκαν πλάι πλάι, αλλά έκαναν χωριστές δηλώσεις. Σημειώνει ακόμη πως στο χθεσινό μενού δεν περιλαμβανόταν φαγητό αλλά καφές με γλυκό σοκολάτας, μπακλαβά και κουραμπιέδες.
 
Η τουρκική Χουριέτ σε ανταπόκρισή της από τα κατεχόμενα γράφει ότι μετά την χθεσινή άτυπη συνάντηση Αναστασιάδη – Έρογλου υπάρχει και πάλι αβεβαιότητα για το πότε θα επαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις.  Ο Τ/κ ηγέτης, προστίθεται, που θέλει να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις και χωρίς κοινό ανακοινωθέν, κατέθεσε χθες εναλλακτικά κείμενα. Αλλά ο Πρόεδρος Αναστασιάδης επέμεινε στο δικό του κείμενο.
 
Η κρίση στο κοινό ανακοινωθέν, αναφέρεται, προκαλείται από το θέμα του πως θα διαμοιραστεί η κυριαρχία του τ/κ και ε/κ κρατιδίου που θα ενωθούν κάτω από μια ομόσπονδη δομή. Η τ/κ πλευρά αποδέχεται την μια κυριαρχία με την έννοια της διεθνούς εκπροσώπησης του ομόσπονδου κράτους, αλλά στο σύνταγμα με εξαίρεση καθορισμένα θέματα, προτείνει όπως τα ιδρυτικά κρατίδια έχουν αρμοδιότητες, όπως η υπογραφή οικονομικών συμφωνιών με τρίτες χώρες. Η ε/κ πλευρά όμως, δεν το αποδέχεται αυτό, σημειώνεται.
 
Η Χουριέτ σημειώνει την πρόσκληση Έρογλου προς τον Αναστασιάδη να επισκεφθεί τον «βορρά», όπως αναφέρει, αλλά και την έναρξη των διαπραγματεύσεων από το κεφάλαιο της Διακυβέρνησης. Εάν αρθεί η κρίση για το κοινό ανακοινωθέν, καταλήγει το δημοσίευμα, οι διαπραγματεύσεις θα αρχίσουν επισήμως και οι εγγυήτριες χώρες Τουρκίας και Ελλάδα θα συμμετάσχουν στη διαδικασία.
 
Νωριτερα
 
Μαυρογιάννης: ενημερώνει το ΣΑ και τα κόμματα για τη συνάντηση
 
Σε ενημέρωση των πρέσβεων των πέντε Μονίμων Μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ στην Κύπρο καθώς και των πολιτικών κομμάτων για τη χθεσινή συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη και του Τουρκοκύπριου ηγέτη Ντερβίς Ερογλου προβαίνει σήμερα ο Ελληνοκύπριος διαπραγματευτής Ανδρέας Μαυρογιάννης. Χθες βράδυ ενημερώθηκαν για το αποτέλεσμα της συνάντησης και τα Ηνωμένα Εθνη,  μέσω των οποίων θα καθοριστούν και οι επόμενες ενέργειες.
 
Η ελληνοκυπριακή πλευρά πάντως συνεχίζει να εμμένει στη θέση της για την ανάγκη να υπάρξει κοινό ανακοινωθέν πριν την έναρξη των συνομιλιών. «Οι Τούρκοι έχουν Σχέδιο Β. Εμείς δεν θεωρούμε ότι υπάρχει Σχέδιο Β. Εμείς θα επιμείνουμε μέχρι να λύσουμε το πρόβλημά μας. Εμείς παραμένουμε σταθεροί στη θέση μας. Θέλουμε μια κοινή δήλωση που να καταγράφει τη βάση των συνομιλιών και να καταγράφει σωστά τη μεθοδολογία για να είναι αποτελεσματική η διαδικασία. Θέλουμε αυτά τα πράγματα να είναι ξεκάθαρα και για να καταστούν απόλυτα ξεκάθαρα δεν μπορεί να συνεχιστεί η εποικοδομητική ασάφεια», δήλωσε αρμόδια πηγή.
 
Πρόσθεσε πως οι ακραίες θέσεις της τουρκοκυπριακής πλευράς,  όπως εκφράστηκαν και χθες, αποδεικνύουν ότι «δεν γίνεται να κτίζουμε πάνω στην άμμο. Πρέπει να είναι καθαρά τα πράγματα. Από εκεί και πέρα είμαστε διατεθειμένοι στα πλαίσια της διαδικασίας να τους δώσουμε όλες τις διασφαλίσεις που θεωρούμε και αυτονόητες.
 
Αν τους δημιουργούνται ερωτήματα και ανασφάλειες μέσα από τη σαφήνεια μπορούμε να τους δώσουμε τις διασφαλίσεις που χρειάζονται. Αλλά δεν παίζουμε με τα θέματα της ξεκάθαρης βάσης», επεσήμανε η ίδια πηγή.
 
 
Όπως ανέφερε, μπορεί από τη συνάντηση να μην υπήρξε αποτέλεσμα αλλά η ελληνοκυπριακή πλευρά έχει τη διάθεση να συνεχίσει την προσπάθεια, στο πλαίσιο των καλών υπηρεσιών των Ηνωμένων Εθνών. Σημείωσε πως η χθεσινή συνάντηση ήταν μια προσπάθεια να βοηθηθεί η διαδικασία και να δοθεί ώθηση στις ενέργειες για να υπάρξει κοινό ανακοινωθέν. Ωστόσο, όπως επεσήμανε, οι δυσκολίες παραμένουν αφού «οι Τουρκοκύπριοι δεν θέλουν κοινό ανακοινωθέν. Θέλουν να ξεκινήσουμε όπως στο παρελθόν.
 
Επί της ουσίας η θέση τους είναι για δυο κυρίαρχα ιδρυτικά κράτη που αποφασίζουν να συνέλθουν και να θέσουν από κοινού κάποιες αρμοδιότητες διατηρώντας την κυριαρχία τους, τους υπηκόους τους, την εδαφική τους ακεραιότητα», σημείωσε.
 
Επεσήμανε εξάλλου πως αν η συνάντηση Αναστασιάδη-Ερογλου γινόταν εντός του πλαισίου των ΗΕ αυτό θα σήμαινε πως  η ελληνοκυπριακή πλευρά θα δεχόταν  να προσέλθει σε συναντήσεις των ηγετών, στο πλαίσιο των καλών υπηρεσιών, χωρίς κοινό ανακοινωθέν.
 
Δεν θα ήμασταν άρα συνεπείς σε εκείνο που λέμε, ότι δηλαδή για να γίνουν συναντήσεις πρέπει να έχουμε κοινή δήλωση, συνέχισε, η ίδια πηγή, σημειώνοντας πως «είμαστε σε συνεχή επαφή με τα Ηνωμένα Εθνη» και πως ο κ. Μαυρογιάννης είχε χθες επικοινωνία με τον Ειδικό Σύμβουλο του ΓΓ του ΟΗΕ Αλεξάντερ Ντάουνερ.
 
«Πρέπει να δούμε πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα. Η δική μας η θέση είναι ότι είμαστε αποφασισμένοι, επιμένουμε να συνεχίσουμε την προσπάθεια μέχρι που να καταλήξουμε και θέλουμε να καταλήξουμε το ταχύτερο», ανέφερε.

Νωριτερα σημερα

Την ακραία θέση για δύο κυρίαρχα κρατίδια διατύπωσε ο Τουρκοκύπριος ηγέτης Ντερβίς Ερογλου στην άτυπη συνάντηση με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη.

Οπως δήλωσε το πρωί ο διαπραγματευτής της ελληνοκυπριακής πλευράς Ανδρέας Μαυρογιάννης, ο οποίος ήταν παρών στη συνάντηση, η τουρκοκυπριακή πλευρά εμμένει όπως τα δύο κρατίδια διατηρούν την κυριαρχία τους και τους υπηκόους τους, και ότι θα εκχωρήσουν κάποιες μικρές αρμοδιότητες στην κεντρική εξουσία.

Είπε επίσης ότι ο Πρόεδρος Αναστασιάδης κατέβαλε μεγάλη προσπάθεια για να πεισθεί ο κύριος Ερογλου να μετακινηθεί στοιχειωδώς από την ακραία αυτή θέση αλλά χωρίς αποτέλεσμα.

Ο κύριος Μαυρογιάννης ανέφερε ότι ο Πρόεδρος Αναστασιάδης παρουσίασε τα πράγματα με προοπτική μέλλοντος και τόνισε ότι σε αυτή τη φάση δεν μπορούμε αντί να συζητούμε τους όρους επανένωσης της Κύπρου να συζητούμε τους όρους του μελλοντικού διαζυγίου.

Στη χθεσινή συνάντηση, πρόσθεσε ο ελληνοκύπριος διαπραγματευτής, φάνηκε ξεκάθαρα η απόσταση που μας χωρίζει.

Εμείς, είπε, εμμένουμε στο ξεκαθάρισμα της βάσης και της μεθοδολογίας των συνομιλιών, ενώ η τουρκική πλευρά λέει να αρχίσουν οι συνομιλίες και να δούμε τι θα γίνει στη συνέχεια.

Αυτό το παιγνίδι, πρόσθεσε, το βλέπουμε για πολλά χρόνια, γι αυτό και επιμένουμε ότι πρέπει να ξεκαθαρίσουν όλα τωρα. Αν όχι δεν υπάρχει λόγος να μπούμε σε μια στείρα διαπραγμάτευση.

Επιβεβαίωσε ότι στο τέλος της συνάντησης ο Ντερβίς Ερογλου έδωσε δύο προσχέδια. Το ένα περιέχει την ακραία τοποθέτηση για δύο κυρίαρχα κράτη και το άλλο έναρξη συνομιλιών χωρίς κοινό ανακοινωθέν.

Ο κύριος Μαυρογιάννης ανέφερε ότι θα ενημερώσει σήμερα τα κόμματα και τα Ηνωμένα Εθνη για τα αποτελέσματα της συνάντησης.