Του Κυριάκου Πομηλορίδη
Σφράγισε το αδιέξοδο στο θέμα του κοινού ανακοινωθέντος η Τουρκική πλευρά. Ο σύμβουλος του κατοχικού ηγέτη, Οσμάν Ερτούγ, σε δηλώσεις του στο Τ/Κ πρακτορείο Ειδήσεων, έκανε για πρώτη φορά λόγο σήμερα για αδιέξοδο.
Οπως είπε συναντήθηκαν χθες με την Ειδική Αντιπρόσωπο του ΓΓ των ΗΕ στην Κύπρο, Λίζα Μπάτενχαϊμ, προς την οποία μετέφερε εκ νέου την θέση της τ/κ πλευράς, ότι υπάρχει αδιέξοδο στο θέμα του κοινού ανακοινωθέντος.
Στη διάρκεια της συνάντηση, πρόσθεσε, κατέθεσε για ακόμη μια φορά την ετοιμότητά του κυρίου Ερογλου να παρακαθίσει στο τραπέζι και χωρίς κοινό ανακοινωθέν.
Η κήρυξη αδιεξόδου από την τουρκική πλευρά, δεν ήταν, σύμφωνα με διπλωματικούς κύκλους, κεραυνός εν αιθρία.
Καθώς εδώ και μέρες ο κατοχικός ηγέτης και οι συνεργάτες του, έχουν οχυρωθεί πίσω από απαράδεχτό και ετεροβαρές προσχέδιο που κατέθεσε ο Αλεξάντερ Ντάουνερ.
Αδιαφόρησαν για τη νέα πρόταση της Ε/Κ πλευράς, ζήτησαν την ματαίωση της σημερινής κοινής συνάντησης με τα Ηνωμένα Έθνη, ενώ ο τούρκος Πρωθυπουργός ανακάλυψε πως δεν υπάρχει χώρα με το όνομα Κύπρος.
Δήλωση που σε αντίθεση με τις Βρυξέλλες, η Ουάσιγκτον δεν δίστασε να αποδοκιμάσει ανοιχτά.
«Δεν νομίζω ότι θα συμφωνούσαμε με κάτι τέτοιο», σχολίασε χθες η εκπρόσωπος Στέιτ Ντιπάρτμεντ Τζένιφερ Ψάκι, αφήνοντας στην ουσία εκτεθειμένους τους εκπροσώπους του προέδρου της Κομισιόν Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόσσο, και Επιτρόπου Διεύρυνσης Στέφαν Φούλε, οι οποίοι απέφυγαν με διάφορες υπεκφυγές να σχολιάσουν πόσο μάλλον να καταδικάσουν τις δηλώσεις Ερντογάν.
Την ίδια στιγμή η Υφυπουργός Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών Βικτώρια Νούλαντ, σημείωνε από το βήμα του «Ατλαντικού Συμβουλίου» τις ευκαιρίες που προσφέρει η «αναγέννηση της ενέργειας» στην επίλυση του Κυπριακού:
«Οι πραγματικότητες, υπέδειξε, έχουν αρχίσει να αλλάζουν και η Κύπρος είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Υπάρχει, πρόσθεσε, πλούτος για όλους τους κατοίκους του νησιού, αν εκμεταλλευθούν το αέριο μαζί. Αλλά θα χάσουν αυτή την ευκαιρία, αν δεν μπορέσουν να εργαστούν από κοινού».
Η Αμερικανίδα Υφυπουργός υιοθέτησε μάλιστα και την πρόβλεψη του Υπουργού Εξωτερικών της Δημοκρατίας Ιωάννη Κασουλιδη, ότι «Η ανακάλυψη σημαντικών κοιτασμάτων φυσικού αερίου ανοιχτά της Κύπρου, θα μπορούσε να διαδραματίσει τέτοιο σημαντικό ρόλο στην επούλωση των διαιρέσεων του νησιού, όπως αυτόν που διαδραμάτισε η βιομηχανία άνθρακα και χάλυβα το 1949, μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας».
Παράλληλα αφού δήλωσε εντυπωσιασμένη από τη δέσμευση του Προέδρου Αναστασιάδη και ο κατοχικού ηγέτης Ντερβίς Ερογλου, να εργαστούν, όπως είπε, από κοινού για μία διζωνική, δικοινοτική ομοσπονδία στο νησί, η Αμερικανίδα Υφυπουργός, εξέφρασε την ετοιμότητα της Ουάσιγκτον να συμβάλει στη προσπάθεια, καθώς όπως είπε τα οφέλη από τη διευθέτηση του κυπριακού ξεπερνούν τα στενά όρια της Κύπρου.
Νωρίτερα σήμερα.
Η προσπάθεια για κατάληξη σε Κοινή Διακήρυξη μεταξύ των δύο πλευρών στην Κύπρο συνεχίζεται με συναντήσεις την ερχόμενη εβδομάδα. Υπάρχει αδιέξοδο στο θέμα του κοινού ανακοινωθέντος, δηλώνει ο Ερτούγ.
Σήμερα δεν υπήρξε συνάντηση μεταξύ του συνομιλητή της ελληνοκυπριακής πλευράς Ανδρέα Μαυρογιάννη και του συνομιλητή της τουρκοκυπριακής πλευράς Οσμάν Ερτούγ. Η τουρκοκυπριακή πλευρά δεν έκανε αποδεκτή εισήγηση για κοινή συνάντηση σήμερα των συνομιλητών με τα Ηνωμένα Έθνη, λέγοντας ότι υπάρχουν κάποια κωλύματα για σήμερα. Ως εκ τούτου, οι επαφές των δύο πλευρών επαναρχίζουν την ερχόμενη εβδομάδα.
Έρογλου: Οι διαπραγματεύσεις μπορούν να αρχίσουν χωρίς κοινή διακήρυξη
Στο μεταξύ, τη θέση του ότι οι συνομιλίες για επίλυση του Κυπριακού μπορούν να επαναρχίσουν χωρίς την κοινή διακήρυξη επανέλαβε στα κατεχόμενα ο Τ/κ ηγέτης Ντερβίς Έρογλου.
Οπως μεταδίδεται από τα κατεχόμενα, ο Έρογλου, ο οποίος μιλούσε μετά από συνάντηση με τον Αντιπρόεδρο της τουρκικής Εθνοσυνέλευσης Σαντίκ Γιακούτ, ο οποίος πραγματοποιεί παράνομη επίσκεψη στα κατεχόμενα για τους “εορτασμούς” για την 30η επέτειο ανακήρυξης του ψευδοκράτους, είπε ότι όλα πρέπει να έχουν ένα τέλος και πως και οι συνομιλίες θα πρέπει να έχουν ένα τέλος για προσθέσει ότι οι συνομιλίες μπορούν να ξεκινήσουν χωρίς την κοινή διακήρυξη.
Στο πλαίσιο της επίσκεψης του στα κατεχόμενα, ο Σαντίκ Γιακούτ συναντήθηκε τόσο με τον Έρογλου όσο και με τη λεγόμενη πρόεδρο της ψευδοβουλής Σιμπέλ Σιμπέρ και το λεγόμενο πρωθυπουργό Οζκάν Γιοργκαντσίογλου.
Ο Σαντίκ Γιακούτ είπε ότι νοιώθει τιμή για το ότι βρίσκεται στο ψευδοκράτος κατά την 30οη επέτειο από την παράνομη ανακήρυξη του, για να προσθέσει ότι οι πόροι του νησιού θα πρέπει να μοιραστούν δίκαια (μεταξύ των δύο κοινοτήτων) αλλά και ότι η τουρκική εθνοσυνέλευση απορρίπτει την επιστροφή της Αμμοχώστου και την αποχώρηση του κατοχικού στρατού πριν από τη λύση του Κυπριακού.
Η λεγόμενη πρόεδρος της “βουλής” είπε ότι η κοινή βούληση των Τ/κ σχετίζεται με μια λύση, η οποία θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής τους και θα τους δώσει μια θέση στο διεθνές δίκαιο με βάση τη δική τους «ταυτότητα».
Εξέφρασε την ελπίδα οι διαπραγματεύσεις να επαναρχίσουν και την πεποίθηση ότι μια λύση είναι εφικτή με τη βούληση και των δύο πλευρών και πρόσθεσε ότι μια λύση θα είναι προς όφελος όλων.
Ο λεγόμενος πρωθυπουργός Οζκάν Γιοργκαντζίογλου είπε ότι οι διαπραγματεύσεις θα πρέπει να ολοκληρωθούν με την προάσπιση των συμφερόντων και της “ισότητας” των Τ/κ και πρόσθεσε ότι οι Τ/κ έχουν δικαιώματα σε ό,τι αφορά τους φυσικούς πόρους του νησιού.
Υπάρχει αδιέξοδο στο θέμα του κοινού ανακοινωθέντος, δηλώνει ο Ερτούγ
Ο σύμβουλος του Τ/κ ηγέτη, Οσμάν Ερτούγ,έκανε λόγο για αδιέξοδο στο θέμα του κοινού ανακοινωθέντος.
Όπως μεταδίδεται στα κατεχόμενα, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφου του «τ/κ πρακτορείου ειδήσεων» ΤΑΚ, ο κ. Ερτούγ είπε ότι συναντήθηκαν χθες με την Ειδική Αντιπρόσωπο του ΓΓ του ΟΗΕ στην Κύπρο, Λίζα Μπάτενχαϊμ και την ομάδα της και μετέφεραν και πάλι ότι υπάρχει αδιέξοδο στο θέμα του κοινού ανακοινωθέντος.
Στη συνάντηση, είπε, συζήτησαν επίσης τις προτάσεις και τις σκέψεις και η τ/κ πλευρά εξέφρασε ακόμη μια φορά την ετοιμότητά της να παρακαθίσει στο τραπέζι και χωρίς κοινό ανακοινωθέν, όπως έχει δηλώνει ο Ντερβίς Έρογλου με διάφορες αφορμές.
Ερωτηθείς εάν θα συναντιόταν σήμερα με τον ε/κ διαπραγματευτή Ανδρέα Μαυρογιάννη, όπως είχε μεταδοθεί, ο Οσμάν Ερτούγ απάντησε ότι σε αυτό το θέμα δεν υπήρξε καμιά ενημέρωσή του από τα ΗΕ.
Ναμί: Σε σημαντική φάση το Κυπριακό, χρειάζεται σωστή ενημέρωση
Την ίδια ώρα ο, «υπουργός εξωτερικών», του ψευδοκράτους Οζντίλ Ναμί, δήλώνει πως το κυπριακό βρίσκεται σε μια σημαντική φάση και σε αυτό το στάδιο η κοινή γνώμη πρέπει να ενημερωθεί σωστά.
Όπως μεταδίδεται στα κατεχόμενα, ο κ. Ναμί ενημέρωσε ξένους δημοσιογράφους για το πού βρίσκεται σήμερα το Κυπριακό και τις απόψεις της τ/κ πλευράς.