Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Η επίθεση, η οποία έγινε το Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου από μια ομάδα ισλαμιστών ενόπλων, προκάλεσε τον θάνατο τουλάχιστον 67 ανθρώπων. Ο τερματισμός της ανακοινώθηκε επισήμως την περασμένη Τρίτη από τον πρόεδρο της Κένυας Ουχούρου Κενυάτα.

 
Ο απολογισμός των αγνοουμένων από την επίθεση αυτή ανερχόταν προηγουμένως σε 61, αλλά μειώθηκε αφού αναγνωρίστηκαν κάποιες σοροί και εντοπίστηκαν ορισμένοι άνθρωποι οι οποίοι δεν βρισκόντουσαν μέσα στο εμπορικό κέντρο όταν έγινε η επίθεση, μολονότι αρχικά εκτιμόταν το αντίθετο. Ο Ερυθρός Σταυρός δεν διευκρίνισε αν βρέθηκαν κι άλλα πτώματα στα ερείπια του Ουέστγκεϊτ.
 
Οι Κενυάτες ερευνητές και οι ξένοι που τους βοηθούν συνεχίζουν τις εξονυχιστικές έρευνές τους στο κτίριο για να βρουν στοιχεία για τους δράστες της επίθεσης. Τις έρευνες δυσκολεύει το γεγονός ότι ένα τμήμα του κτιρίου κατέρρευσε κατά την διάρκεια της επίθεσης, έπειτα από ισχυρές εκρήξεις που σημειώθηκαν και μια πυρκαγιά. Κάτω από τα ερείπια ενδέχεται να βρίσκονται ακόμη οι σοροί κάποιων από τους δράστες της επίθεσης και ίσως ακόμη και ομήρων που ενδέχεται να κρατούσαν ως το τέλος οι επιτιθέμενοι. 
 
Την ευθύνη για την επίθεση αυτή ανέλαβε η οργάνωση Σομαλών ισλαμιστών Αλ Σεμπάμπ, η οποία συνδέεται με την Αλ Κάιντα και απειλεί να ξαναχτυπήσει στην Κένυα αν το Ναϊρόμπι δεν αποφασίσει να αποσύρει τον στρατό του από την Σομαλία. Οι Σεμπάμπ επιβεβαίωσαν για άλλη μια φορά εξάλλου σήμερα ότι όλοι οι δράστες της επίθεσης στο Ουέστγκεϊτ ήταν άνδρες, απορρίπτοντας εκ νέου μια ενδεχόμενη συμμετοχή της Βρετανίδας Σαμάνθα Λέθγουαϊτ, γνωστής και με το προσωνύμιο "Λευκή Χήρα".
 
"Δηλώνουμε για άλλη μια φορά ανοιχτά ότι καμία γυναίκα δεν εμπλεκόταν στην επίθεση", σημειώνουν οι Σεμπάμπ στον λογαριασμό τους στο Twitter, υπενθυμίζοντας ότι η πολιτική τους είναι "να μην χρησιμοποιούν αδελφές σε αποστολές αυτού του είδους".
 
"Μια εβδομάδα μετά το Ουέστγκεϊτ, η κενυατική κυβέρνηση και τα μέλη των δυτικών υπηρεσιών πληροφοριών δεν έχουν ακόμη βρει κανένα στοιχείο για την επιχείρηση", καταλήγουν οι Σεμπάμπ στον λογαριασμό τους στο Twitter.
 
Το όνομα της Σαμάνθας Λέθγουαϊτ, χήρας ενός εκ των βομβιστών αυτοκτονίας των επιθέσεων του Λονδίνου το 2005, ήρθε στο προσκήνιο μετά την έναρξη της επίθεσης στο Ουέστγκεϊτ, χωρίς ωστόσο να έχει δοθεί από τις κενυατικές αρχές κάποια απόδειξη για την ενδεχόμενη ανάμειξή της σε αυτήν.
 
Εν τω μεταξύ, οι καταστηματάρχες στο εμπορικό κέντρο Ουέστγκεϊτ του Ναϊρόμπι υποστήριξαν τη Δευτέρα ότι οι στρατιώτες που ανέλαβαν να δώσουν ένα τέλος στην τετραήμερη κατάσταση ομηρείας λεηλάτησαν τα μαγαζιά τους κλέβοντας ηλεκτρονικά είδη, κοσμήματα και ταμειακές μηχανές.
 
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι παίρνει πολύ σοβαρά αυτές τις καταγγελίες, διευκρινίζοντας ταυτόχρονα ότι οι αρχές ενήργησαν κατά τρόπο ώστε να προστατευθούν τα εμπορεύματα στο εμπορικό κέντρο όπου έκαναν τα ψώνια τους εύποροι Κενυάτες και ξένοι κάτοικοι της πρωτεύουσας. Σύμφωνα με το υπουργείο Εσωτερικών, μόνο τρεις καταστηματάρχες κατήγγειλαν λεηλασίες.
 
Πολλοί ωστόσο έχουν εξοργιστεί από το γεγονός ότι πολλά αγαθά κλάπηκαν ακόμη και όταν ο χώρος είχε αποκλειστεί από τους στρατιώτες που είχαν αναλάβει να εξουδετερώσουν τους 15 πάνοπλους δράστες.
 
"Όλο το μαγαζί καταστράφηκε", είπε ο Τάρεκ Χαρουνάνι, ένας οπτικός που του επιτράπηκε να μπει στο εμπορικό κέντρο την Κυριακή. "Οι πάγκοι των ρολογιών άδειασαν, το κοσμηματοπωλείο είναι άδειο, δεν υπάρχουν κοσμήματα στις βιτρίνες των κολιέ", είπε, προσθέτοντας ότι κλάπηκαν δεκάδες σκελετοί και γυαλιά ηλίου από το μαγαζί του. "Δεν ξέρουμε ποιος το έκανε, αλλά τι μπορούμε να κάνουμε; Το λεηλάτησαν. Ο στρατός απέκλεισε το χώρο και εκείνες τις ημέρες ήταν άδειος. Εδώ είναι Κένυα. Ας το καταλάβουμε, ότι χάθηκε, χάθηκε", είπε ο αδελφός του.
 
Οι έμποροι δηλώνουν ότι δεν επιρρίπτουν ευθύνες στους πελάτες οι οποίοι έφυγαν πανικόβλητοι όταν εκδηλώθηκε η επίθεση, το μεσημέρι της 21ης Σεπτεμβρίου, ή που βγήκαν από τις κρυψώνες τους τις επόμενες ημέρες.
 
Ο Χαρουνάνι, οι καταγγελίες του οποίου περί λεηλασιών είναι παρόμοιες με εκείνες τριών άλλων εμπόρων, είπε ότι στο χώρο υπάρχει έντονη δυσοσμία, πιθανότατα από τα πτώματα που έχουν θαφτεί κάτω από τα συντρίμμια. Στους τοίχους είναι εμφανή τα σημάδια από τις σφαίρες ενώ τμήματα του ισογείου έχουν πλημμυρίσει.
 
Ένας άλλος έμπορος χαρτικών στο Ουέστγκεϊτ, που ζήτησε να μην κατονομαστεί, είπε ότι όλες οι βιτρίνες των μαγαζιών έσπασαν από τα καταιγιστικά πυρά και στο πάτωμα υπάρχουν αμέτρητοι κάλυκες. "Εμείς χάσαμε φορητούς υπολογιστές και μετρητά", πρόσθεσε.
 
Οι καταστηματάρχες περίμεναν υπομονετικά τη Δευτέρα έξω από το εμπορικό κέντρο να τους δοθεί η άδεια να μπουν μέσα για να περισώσουν ό,τι απέμεινε. Ορισμένοι είχαν φορτηγά για να μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους, άλλοι κρατούσαν απλά χαρτόκουτα.
 
Ο υπουργός Εσωτερικών Όλε Λένκου απέφυγε να επιρρίψει ευθύνες σε οποιονδήποτε για τις λεηλασίες και ζήτησε από όποιους διαθέτουν πληροφορίες για το θέμα να τις αναφέρουν στην αστυνομία, υποσχόμενος ότι θα διωχθούν οι δράστες.