Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

 Της Μαρίνας Χατζηκώστα

Με δάκρυα στα μάτια, μία προσευχή στα χείλη και ένα κερί στο χέρι, επέστρεψαν σήμερα οι Δικωμίτες στο χωριό τους, για να εκκλησιαστούν στην δική τους Παναγία, την Παναγιά των Περβολιών, ανήμερα της γενέσεως της Θεοτόκου.

Πρώτη σκέψη στο μυαλό όλων, η επιστροφή. Πρώτη ανάμνηση η μεγάλη πανήγυρι, που αποτελούσε σημείο αναφοράς μέχρι και το 1973.

Όσοι μετέβησαν ομαδικά με λεωφορεία, συναντήθηκαν στις 8 το πρωί, στο Μακάρειο στάδιο στη Λευκωσία. Τα συναισθήματα ανάμεικτα.

Ανάμεσα στους προσκυνητές γηραιότεροι και νεότεροι. Οι πρώτοι θυμούνται και οι δεύτεροι διψούν να γνωρίσουν τη γη των προγόνων τους, που σήμερα βρίσκεται κάτω από την μπότα του κατακτητή. Μόλις δέκα χιλιόμετρα απέχουν τα πατρικά σπίτια τους από τη Λευκωσία.

Πολλοί ήταν εκείνοι που μετέβησαν στην περιοχή και την εκκλησιά της Παναγιάς του Δικώμου με ιδιωτικά αυτοκίνητα. Ανάμεσά τους και ο τέως πρόεδρος της Δημοκρατίας, Δημήτρης Χριστόφιας.

Η εκκλησία, συλήθηκε το 1974.Μόνο μερικές χάρτινες εικόνες συναντά κανείς εκεί σε μια γωνιά της και λίγα καντήλια που ανάβουν κάθε φορά που οι Δικωμίτες την επισκέπτονται για να προσευχηθούν.

Στον περίβολο της Παναγιάς των περβολιών του Δικώμου, εκεί όπου μέχρι και το 1973 γινόταν το μοναδικό πανηγύρι του χωριού, υπήρχε και φέτος διακριτική παρουσία ψευδοαστυνομικών όπως και ατόμων που εργάζονται στο λεγόμενο δημαρχείο του χωριού.

Όλοι τους παρακολουθούσαν τα όσα διαδραματίζονταν, χωρίς ωστόσο οποιαδήποτε παρέμβαση.

Πριν επιστρέψουν οι Δικωμίτες πέρασαν να δουν τις γειτονιές τους, κάποιοι για πρώτη φορά και κάποιοι για να ξυπνήσουν τις μνήμες τους.