Του Γιάννη Σελινόπουλου
Η φωτογραφία που βλέπετε στην αρχή του βίντεο, με τον βρακά παππού στην Αμμόχωστο να γονατίζει μπροστά στα ελληνικά στρατεύματα που πατούν το πόδι τους στην Κύπρο, είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό στιγμιότυπο του ενθουσιασμού και της συγκίνησης του κυπριακού Ελληνισμού, για την άφιξη της Ελληνικής Δύναμης Κύπρου.
16 Αυγούστου 1960, σαν σήμερα πριν από 53 χρόνια, οι πρώτοι στρατιώτες της ΕΛΔΥΚ, 950 στον αριθμό, με διοικητή τον συνταγματάρχη Διονύσιο Αρμπούζη, έφθαναν στην Αμμόχωστο για εγκατάσταση στην Κύπρο, και έγιναν δεκτοί με πρωτοφανείς εκδηλώσεις χαράς.
Την ίδια κιόλας ημέρα η δύναμη της ΕΛΔΥΚ εγκαταστάθηκε στο στρατόπεδό της, έξω από τη Λευκωσία, στο δρόμο προς τον Γερόλακκο.
Η Ελληνική Δύναμη Κύπρου εγκαταστάθηκε στην Κύπρο στη βάση της συμφωνίας Ζυρίχης-Λονδίνου, η οποία προέβλεπε η ίδρυση τριμερούς Στρατηγείου Ελλάδος, Τουρκίας και Κύπρου.
Σε αυτό το Στρατηγείο υπαγόταν το Ελληνικό Στρατιωτικό τμήμα με 950 άνδρες, και το Τουρκικό, η ΤΟΥΡΔΥΚ δηλαδή, με 650 άνδρες.
Στην πρώτη φάση της Τουρκικής Εισβολής, τον Ιούλιο του 1974, η ΕΛΔΥΚ ανέλαβε το κύριο βάρος της επίθεσης στο χωριό Κιόνελι λόγω ρίψεως τούρκων αλεξιπτωτιστών στην ευρύτερη περιοχή.
Διενήργησε δύο επιθέσεις, ημερήσια και νυχτερινή, καταλαμβάνοντας το στρατόπεδο της ΤΟΥΡΔΥΚ και επιφέροντας μεγάλες απώλειες.
Το στρατόπεδο της ΕΛΔΥΚ βομβαρδίστηκε με βόμβες ναπάλμ από την τουρκική αεροπορία.
Στον Αττίλα 2, τον Αύγουστο του 1974, η ΕΛΔΥΚ κράτησε τη γραμμή άμυνας στα υψώματα δυτικά της Λευκωσίας, στην περιοχή του στρατοπέδου της και στα υψώματα Καλοκασίδη αποτρέποντας την κατάληψη του μεγαλυτέρου μέρους της Λευκωσίας.
Από τις 14 έως τις 16 Αυγούστου δέχτηκε συνεχείς επιθέσεις από εδάφους και αέρος.
Τελικά στις 16 Αυγούστου 1974 οι Τούρκοι έμπαιναν στο στρατόπεδο της ΕΛΔΥΚ και διατάχθηκε σύμπτυξη.
Το αποτύπωμα της προσφοράς των στρατιωτών της ΕΛΔΥΚ είναι στον Τύμβο της Μακεδονίτισσας, όπου βρίσκεται το κοιμητήριο των πεσόντων ηρώων.
Κατά την Τουρκική Εισβολή, σύμφωνα με το Γενικό Επιτελείο Στρατού της Ελλάδας, έπεσαν νεκροί 47 αξιωματικοί και οπλίτες ενώ υπήρξαν 58 αγνοούμενοι και πέραν των 200 ελαφρά και βαρύτερα τραυματισθέντες.
Διοικητής της ΕΛΔΥΚ σήμερα είναι ο Συνταγματάρχης Γεώργιος Κουρής, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα στις 3 Σεπτεμβρίου 2012.