Του Χρίστου Χαραλάμπους
39 χρόνια πέρασαν από την Τουρκική Εισβολή. Ασβεστες οι μνήμες, ανεπούλωτες οι πληγές, ίδιος και μεγαλύτερος ο πόθος για απελευθέρωση και επιστροφή στις πατρογονικές εστίες.
Πολιτεία, Εκκλησία, ηγεσία των σωμάτων ασφαλείας, και πλήθος κόσμου, παρευρέθηκαν στην παράκληση για απελευθέρωση της πατρίδας, και διακρίβωση της τύχης των αγνοουμένων, καθώς και στο επίσημο μνημόσυνο των πεσόντων «υπέρ βωμών και εστιών», που τελέστηκε στον ιερό ναό Παναγίας Φανερωμένης, προϊσταμένου του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου.
Ανήμερα της μαύρης επετείου ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έστειλε εκ νέου μήνυμα ενότητας και συλλογικού αγώνα: "Τιμούμε σήμερα όλους όσοι έδωσαν την ζωή τους ή ακόμα αγνοείται η ζωή τους για να κρατηθεί η πατρίδα μας και η Κυπριακή Δημοκρατία ζωντανή για να μπορεί να διεκδικήσει την απελευθέρωση. Οι μέρες διδάσκουν ότι αυτές οι επέτειοι πρέπει να αξιοποιούνται ώστε να διασφαλίζεται η μεγίστη δυνατή ενότητα η οποία είναι το μόνο που μπορεί να βοηθήσει εις την αποκατάσταση της αδικίας και της άρσης της κατοχής".
Την ανάγκη ενότητας είχε αναδείξει λίγο πριν, στην επιμνημόσυνη ομιλία του, και ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου Κωνσταντίνος Χριστοφίδης:"Απαιτούν την συλλογική συνείδηση μας ως κοινωνία και ως κράτος. Για τον επαναπροσδιορισμό των στόχων ενός κοινού οράματος και ενός στρατηγικού σχεδιασμού για το μέλλον μας. Η ανάγκη αυτή είναι επιτακτική προκειμένου να δώσουμε το μήνυμα για ανασύνταξη όπως τότε".
Σε εθνικό προβληματισμό κάλεσε όλους ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού Αβέρωφ Νεοφύτου: "Καταδικάζουμε την βάρβαρη τουρκική εισβολή και την τουρκική κατοχή. Αυτές οι ώρες είναι συνάμα και ώρα αυτοκριτικής αλλά και εθνικού προβληματισμού".
Ομόνοια ζήτησε ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ Μάριος Καρογιάν, ενώ μαύρη και αποκρουστική χαρακτήρισε τη σημερινή μέρα ο Πρόεδρος της Βουλής, και Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Γιαννάκης Ομήρου.
Τη μαύρη επέτειο καταδίκασαν με δηλώσεις ή ανακοινώσεις όλα τα πολιτικά κόμματα, υπενθυμίζοντας την παγίωση των τετελεσμένων της βάρβαρης Τουρκικής Εισβολής, και καταγγέλλοντας την τουρκική αδιαλλαξία και στρεψοδικία.
Νωρίτερα σήμερα.
Συμπληρώθηκαν σήμερα 39 χρόνια από την 20η Ιουλίου του 1974, όταν οι Τούρκοι εισέβαλαν στην Κύπρο σκορπώντας το θάνατο και την καταστροφή. Για 39 χρόνια με τη βια των όπλων η Τουρκία συνεχίζει να κρατά υπό κατοχή το 40% της Κύπρου.Το μήνυμα ότι μέσα από συγκροτημένες πολιτικές και συλλογική δράση αλλά και με τη στήριξη της κοινωνίας και των πολιτών η Κύπρος θα μπορέσει να ξεπεράσει τα προβλήματα έστειλε ο πρόεδρος Αναστασιάδης.
Συμπληρώθηκαν σήμερα 39 χρόνια από την 20η Ιουλίου του 1974, όταν οι Τούρκοι εισέβαλαν στην Κύπρο σκορπώντας το θάνατο και την καταστροφή. Για 39 χρόνια με τη βια των όπλων η Τουρκία συνεχίζει να κρατά υπό κατοχή το 40% της Κύπρου.
Στις 5.30, ώρα κατά την οποία άρχισε η τουρκική εισβολή ήχησαν οι σειρήνες ενώ η σημαίες κυματίζουν μεσίστιες. Με μνημόσυνα και εκδηλώσεις, πολιτεία και λαός αποτίουν φόρο τιμής στους πεσόντες κατά την τουρκική εισβολή.
Το επίσημο μνημόσυνο για τους πεσόντες τελέστηκε στις 10 το πρωί στην εκκλησία της Παναγίας Φανερωμένης στη Λευκωσία ενώ νωρίτερα εψάλη παράκληση για απελευθέρωση της Κύπρου, την επιστροφή των προσφύγων στις εστίες τους και για την διακρίβωση της τύχης των αγνοουμένων.
Του μνημοσύνου προέστη ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος και παρέστησαν, ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης, ο πρόεδρος της Βουλής Γιαννάκης Ομήρου, ο πρέσβης της Ελλάδας, αρχηγοί και εκπρόσωποι κομμάτων, πολιτειακές και στρατιωτικές αρχές και συγγενείς πεσόντων και αγνοουμένων.
Στον Τύμβο Μακεδονίτισσας τελέστηκε το πρωί επιμνημόσυνη δέηση υπέρ των πεσόντων αξιωματικών και οπλιτών κατά την τουρκική εισβολή, παρουσία του Προέδρου Αναστασιάδη.
Με ανακοινώσεις τους κόμματα και οργανώσεις καταδικάζουν τη συνεχιζόμενη κατοχή και διαίρεση της Κύπρου και τονίζουν την ανάγκη για ενότητα, ενώ επαναδιακυρήσσουν τη βούλησή τους να αγωνιστούν για δίκαιη, βιώσιμη και λειτουργική λύση.
Στο μνημόσυνο παρέστησαν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο Πρόεδρος της Βουλής, ο Πρέσβης της Ελλάδας Βασίλειος Παπαϊωάννου, ο Αρχηγός της Εθνικής Φρουράς Στυλιανός Νάσης, εκπρόσωπος της Βουλής των Ελλήνων, αντιπροσωπία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Φιλίας Νέας Νοτίου Ουαλίας Αυστραλίας, Αρχηγοί ή Εκπρόσωποι κομμάτων, σωματείων, οργανωμένων συνόλων αλλά και πολίτες.
Επιμνημόσυνο λόγο εκφώνησε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου Κωνσταντίνος Χριστοφίδης ο οποίος είπε ότι «η απόδοση τιμής για τις σημαντικές αγωνιστικές στιγμές της ιστορίας του τόπου και τους πρωταγωνιστές της αποτελεί επιτακτικό μας χρέος, ταυτόχρονα όμως, μέσα από την αναδρομή στο παρελθόν ως ενέργεια αγωνιστικής αφύπνισης αλλά και ως έμπνευση για τις αξίες της ελευθερίας και της δικαιοσύνης αντλούμε διδάγματα για την συνέχιση ενός αγώνα που δεν έχει μέχρι σήμερα δικαιωθεί».
Ο κ. Χριστοφίδης είπε ότι «ζούμε σε καθεστώς ημικατοχής και είμαστε πολίτες μιας ακρωτηριασμένης πατρίδας. Κερύνεια. Αμμόχωστος, Μεσαορία, Ριζοκάρπασο, μας λείπουν όσο ποτέ στο παρελθόν. Κάθε χρόνο τέτοιες μέρες νοιώθουμε ακόμη πιο ορφανοί», τόνισε.
Είπε ότι «νέοι άνθρωποι, συμπατριώτες μας, έκαναν με τον πιο απόλυτο και σαφή τρόπο την μεγαλύτερη υπέρβαση, δηλαδή έβαλαν το συλλογικό καλό ωε την σπουδαιότερη προτεραιότητα και για να το εξασφαλίσουν θυσίασαν το μέγιστο που ο καθένας τους μπορούσε να δώσει, την ίδια τους ζωή».
«Τιμούμε σήμερα τα αδέλφια μας, που πέθαναν υπερασπιζόμενα την πατρίδα το 1974, σε όλες τις γωνιές της γης μας, στα χωριά μια στις πόλεις μας, στα βουνά, στις πεδιάδες και στις θάλασσες μας», είπε ο κ. Χριστοφίδης.
Συνέχισε λέγοντας πως «δεν θα μπορούσαν να κάνουν τίποτε διαφορετικό από αυτό που τους είχαν γράψει τα αστέρια. Ο θάνατός τους, τους κράτησε για πάντα αθάνατους στην ιστορική συλλογική μνήμη ενός ολάκαιρου λαού».
Ο κ. Χριστοφίδης είπε ότι «η φετινή επέτειος μας βρίσκει βυθισμένους σε μια περίοδο οξείας κρίσης που πολλοί συγκρίνουν την σοβαρότητά της με τα γεγονότα εκείνα» του 1974.
Όπως είπε ο Πρύτανης, «οι δύο κρίσεις δεν είναι συγκρίσιμες παρά μόνο σε ένα πράγμα: απαιτούν την συλλογική συνείδησή μας ως κοινωνία και ως κράτος για τον επαναπροσδιορισμό των στόχων ενός κοινού οράματος και στρατηγικού σχεδιασμού για το μέλλον μας».
Πρόσθεσε ότι «η ανάγκη αυτή είναι επιτακτική προκειμένου να αναπτερώσουμε την ελπίδα για ανασύνταξη, όπως τότε το 1974».
Ο κ. Χριστοφίδης είπε ότι ένας μεγάλος Γάλλος διανοητής έγραφε κάποτε ότι οι άνθρωποι χωρίζονται σε δύο ομάδες. Εκείνους που γράφουν την ιστορία και εκείνους που την ζουν. Τιμούμε όλους εκείνους που έγραψαν το καλοκαίρι του ’74 ένα σημαντικό κομμάτι της νεότερης ιστορίας του τόπου μας.
Καταλήγοντας, ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου απήγγειλε τους πιο κάτω στίχους του μεγάλου Κύπριου ποιητή Κώστα Μόντη ο οποίος αποτύπωσε την διαχρονικότητα του ελληνισμού σε αυτή την γη, με τον πιο δυνατό και απαράμιλλο τρόπο :
«Χρόνια σκλαβκιές ατέλειωτες, τον πάτσοο τζιαι τον κλώτσον τους, εμείς τζειαμαί : ελιές τζιαι τερατσιές πάνω στον ρότσο τους».
Ακολούθησε κατάθεση στεφάνων ενώ μετά την ολοκλήρωση του μνημοσύνου δυο Ελλαδίτες που πολέμησαν το 1974 στην Κύπρο έδωσαν με τις δικές τους δηλώσεις το στίμα τους.
Ο Θεόδωρος Αναστασόπουλος ο οποίος υπηρέτησε στην ΕΛΔΥΚ το μαύρο καλοκαίρι του 1974 ευχήθηκε όπως το άδικο αίμα αυτών των παιδιών να πιάσει τόπο και κάποια στιγμή η Κύπρος να ελευθερωθεί. «Ήρθε η ώρα να βρει το δίκαιο της», είπε.
Ο Παναγιώτης Αφάλης επίσης ένας εκ των Ελλήνων της μητροπολιτικής Ελλάδας που πολέμησε ως λοκατζής το 1974 είπε ότι πολέμησε στις μάχες του Αεροδρομίου Λευκωσίας και στο «Υψωμα Κολοκασίδη» και ευχήθηκε να επανέλθουν οι πρόσφυγες στα σπίτια τους και η Κύπρος να μην είναι μόνο ελεύθερη στους τύπους αλλά και στην ουσία.
Η Κύπρος βαδίζει προς τη σωστή κατεύθυνση, δηλώνει ο Πρόεδρος
Το μήνυμα ότι μέσα από συγκροτημένες πολιτικές και συλλογική δράση αλλά και με τη στήριξη της κοινωνίας και των πολιτών η Κύπρος θα μπορέσει να ξεπεράσει τα προβλήματα έστειλε ο πρόεδρος Αναστασιάδης.
//www.youtube.com/watch?v=UTEIbRfONIw
Μιλώντας μετά το τέλος του επίσημου μνημοσύνου για τους πεσόντες στην εισβολή ο πρόεδρος Αναστασιάδης τόνισε ότι βαδίζουμε προς τη σωστή κατεύθυνση.
39 χρόνια μετά την εισβολή είπε και κάτω από τις δύσκολες οικονομικά συνθήκες ο κόσμος αναζητεί την ενότητα.
Αναφερόμενος στη μαύρη επέτειο της τουρκικής εισβολής ο πρόεδρος τόνισε ότι σήμερα τιμούμε όσους έδωσαν τη ζωή τους και όσους ακόμα αγνοούνται για να κρατηθεί η Κυπριακή Δημοκρατία.
Αυτές οι μέρες, τόνισε, διδάσκουν ότι αυτές οι επέτειοι πρέπει να αξιοποιούνται ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη δυνατή ενότητα.
Σε αλλαγή στρατηγικής στο Κυπριακό αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της Βουλής
Είναι η ώρα μιας καινούργιας εθνικής στρατηγικής, μιας ουσιαστικής επανατοποθέτησης του Κυπριακού σε πρόβλημα εισβολής και κατοχής αλλά και απόσυρσης των απαράδεκτων υποχωρήσεων που υπήρξαν τα τελευταία πέντε χρόνια, δήλωσε ο Πρόεδρος της Βουλής Γιαννάκης Ομήρου.
//www.youtube.com/watch?v=F-rsApVvAM4
Μετά το επίσημο μνημόσυνο για τους αγωνιστές και πεσόντες κατά την τουρκική εισβολή στον Ιερό Ναό Παναγίας Φανερωμένης, ο Πρόεδρος της Βουλής αναφέρθηκε και στην ανάγκη για «ένα επαναπροσδιορισμό των στόχων μας, μέσα στο νέο διεθνές περιβάλλον, μέσα στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και βεβαίως με αξιοποίηση έντονη και διεκδικητική της συμμετοχής της χώρας μας στην ΕΕ».
Χαρακτηρίζοντας την επέτειο της τουρκικής εισβολής «μέρα μαύρη και αποκρουστική» ο κ. Ομήρου είπε ότι η 20η Ιουλίου «προσφέρεται για μια βαθειά ενδοσκόπηση για να δούμε 39 χρόνια μετά πώς φθάσαμε στο πραξικόπημα και την τουρκική εισβολή».
Ο Πρόεδρος της Βουλής είπε ότι «επειδή πολλά λέγονται περί εθνικής συμφιλιώσεως, και ασφαλώς πρέπει να υπάρχει εθνική συμφιλίωση, θα πρέπει πρώτα να υπάρξει συμφιλίωση με την ιστορία, θα πρέπει να υπάρξει συμφιλίωση όλων με την ιστορία τους για να υπάρξει κριτική και αυτοκριτική για λάθη και παραλείψεις αλλά και για εγκληματικά σφάλματα που προηγήθηκαν της 15ης Ιουλίου».
Σημείωσε ότι «εάν υπάρχει ένα δίδαγμα σήμερα είναι ότι 39 χρόνια μετά και ύστερα από αλλεπάλληλους κύκλους συνομιλιών για προσπάθειες για επίλυση του κυπριακού προβλήματος άκαρπους, που ήδη από το 1977 ο Μακάριος είχε προειδοποιήσει ότι ο διακοινοτικός διάλογος διέδραμε την πορεία του, αν απλώς θα συνεχίζουμε αυτή την τακτική νομίζω ότι το αποτέλεσμα θα είναι τα τετελεσμένα να παγιώνονται περισσότερο».
Το καλύτερο μνημόσυνο είναι να ξαναβρούμε ότι χάσαμε δήλωσε ο Μ. Γιωργάλλας
Το καλύτερο μνημόσυνο και η μεγαλύτερη τιμή για όσους σήμερα μνημονεύουμε είναι ότι ως πολιτεία να ξαναβρούμε αυτά που χάσαμε, δήλωσε ο Εκπρόσωπος Τύπου του Ευρωπαϊκού Κόμματος Μιχάλης Γιωργάλλας.
Μετά το μνημόσυνο των αγωνιστών και πεσόντων της τουρκικής εισβολής ο κ. Γιωργάλλας είπε ότι πρέπει να ξαναβρούμε «τον πατριωτισμό μας, τις αρχές και τις αξίες μας, την χαμένη ενότητα και βέβαια μαζί ενωμένοι να μπορέσουμε να κτίσουμε το όραμα το οποίο θα εμπνεύσει σήμερα τον κυπριακό λα».
Πρόσθεσε ότι με βάση τα πιο πάνω, «ομόγνωμοι και αποφασισμένοι να μπορέσουμε να λύσουμε τα σημερινά προβλήματα, να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις και να δώσουμε ένα μέλλον με ασφάλεια στα παιδιά μας και να τιμήσουμε έμπρακτα την θυσία όλων αυτών που σήμερα τιμούμε».