Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

 

Του Χρίστου Χαραλάμπους

Την ανάγκη ενότητας ανέδειξε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, ανήμερα της μαύρης επετείου του Πραξικοπήματος.

Στο μήνυμά του, μετά το πέρας του μνημοσύνου για τους πεσόντες, υπέμνησε ότι ο διχασμός οδήγησε την πατρίδα εδώ που βρίσκεται σήμερα, και ως πρώτος πολίτης του κράτους θέλησε να δώσει το δικό του στίγμα ενόψει των κρίσιμων στιγμών που διέρχεται ο τόπος.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος, ο οποίος κατέθεσε, λίγο αργότερα, την ετοιμότητα της Εκκλησίας να αναλάβει το ρόλο του συνδετικού κρίκου που θα επιφέρει την αναγκαία, για την εθνική επιβίωση, ενότητα

Οι εκκλήσεις του Προέδρου Αναστασιάδη και του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου είχε άμεση αντανάκλαση, στην ομιλία που απηύθυνε, αμέσως μετά, από το βήμα της επετειακής συνεδρίασης της Ολομέλειας της Βουλής, ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού Αβέρωφ Νεοφύτου.

Θετική ήταν η απάντηση του Γενικού Γραμματέα του ΑΚΕΛ Αντρου Κυπριανού, ο οποίος πήρε το λόγο ακολούθως, καθώς υπογράμμισε ότι η ενότητα κτίζεται στη βάση της συλλογικότητας και του στοιχειώδους σεβασμού.

Σε ότι αφορά την εθνική συμφιλίωση ο κύριος Κυπριανού έθεσε ως προϋπόθεση την αποδοχή των ιστορικών, κατά την έκφραση του, πραγματικοτήτων, παραπέμποντας μέσα από την ομιλία του στο πόρισμα της Βουλής για το φάκελο της Κύπρου.

Σε ομιλία του στην επετειακή συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής για τις μαύρες επετείους του πραξικοπήματος και της τουρκικής εισβολής, ο κ. Νεοφύτου ανέφερε πως πρέπει να μετατρέψουμε την επέτειο του 55-59 και τις μαύρες επετείους του πραξικοπήματος και της τουρκικής εισβολής σε χρονικό ορόσημο που να σφυρηλατεί την ενότητα και τον εθνικό προβληματισμό και όχι επετείους που θα βαθαίνουν τη διαίρεση του λαού μας.

Ο κ. Νεοφύτου, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, καταδίκασε «απερίφραστα το προδοτικό πραξικόπημα που προσέφερε στην Τουρκία την ευκαιρία που από χρόνια έψαχνε για να επιβάλλει τα διχοτομικά της σχέδια στο νησί. Καταδικάζουμε, και δεν ξεχνάμε, και δεν θα ξεχάσουμε ποτέ, την επεμβατική πολιτική της Άγκυρας στην Κύπρο και την κατοχή που συνεχίζεται μέχρι σήμερα» ανέφερε και σημείωσε  πως «η σημερινή επετειακή σύνοδος της Βουλής πραγματοποιείται σε μια ιδιαίτερα δύσκολη και οδυνηρή στιγμή για την πατρίδα μας».

«Οι φετινές επέτειοι του πραξικοπήματος και της τουρκικής  εισβολής βρίσκουν την πατρίδα μας σε μια ιδιαίτερα δύσκολη και οδυνηρή κατάσταση, που ενδεχομένως να ερμηνεύεται από κάποιους και ως ευκαιρία επιβολής λύσης στο Κυπριακό. Διανύουμε, χωρίς αμφιβολία, την πιο δύσκολη περίοδο μετά την εισβολή του 1974. Ποτέ προηγουμένως δεν είχαμε να αντιμετωπίσουμε τόσες συσσωρευμένες προκλήσεις και τόσα αδιέξοδα, τόσο σε εθνικό, όσο και σε οικονομικό επίπεδο. Ποτέ προηγουμένως δεν ήταν το αίσθημα της απογοήτευσης, της αβεβαιότητας, και της ανασφάλειας που βιώνουν οι πολίτες μας, πιο έντονα», σημείωσε.

Υπογράμμισε πως «παρά τις όποιες αντιξοότητες, οφείλουμε, και θα τα καταφέρουμε, να βρούμε τη δύναμη να σταθούμε όρθιοι. Οφείλουμε και θα συμπεριφερθούμε με τη μέγιστη σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Είμαστε πεπεισμένοι ότι θα καταφέρουμε να ορθοποδήσουμε, όπως ακριβώς τα καταφέραμε και το 1974, όταν ο Κυπριακός Ελληνισμός κατάφερε να επουλώσει τις πληγές του και να οδηγήσει την Κύπρο μετά από μερικά χρόνια σε ένα οικονομικό θαύμα».

Είπε πως «για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, αλλά και να αποδείξουμε στην πράξη ότι έχουμε διδαχθεί από τα τραγικά γεγονότα που 1974, οφείλουμε να πορευτούμε με πραγματική ενότητα ανάμεσα μας».

Τόνισε πως είναι πλέον καιρός, τιμώντας πραγματικά όλους αυτούς που θυσιάστηκαν και έφυγαν χωρίς ποτέ να μάθουν πόσο αδικήθηκαν, και αποδεικνύοντας ότι πραγματικά επιθυμούμε να ξημερώσουν καλύτερες μέρες σε αυτό τον πολυβασανισμένο τόπο, να παραμεριστούν διαφορές, και να πετύχουμε την πολυπόθητη συμφιλίωση, η οποία είναι αναγκαία για να επιτευχθεί η επανένωση του νησιού μας, προσθέτοντας πως «δεν υπάρχει άλλη επιλογή».

«Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες και τις προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας. Μόνο έτσι θα συστρατευτεί και ο λαός μας που δυστυχώς μέχρι και σήμερα τον κρατούμε διχασμένο: Από την μια η Αριστερά, το ένα τρίτο του λαού μας κουβαλά ακόμη το στίγμα της απουσίας από τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα της ΕΟΚΑ την περίοδο 1955-59, και από την άλλη, η Δεξιά, το άλλο ένα τρίτο του λαού να είναι ακόμη χρεωμένη με το πραξικόπημα της Χούντας των Συνταγματαρχών», ανέφερε.

Είπε πως «έγιναν στην πορεία αυτού του λαού σοβαρά ιστορικά λάθη. Αλλά όμως παρά το ότι η ιστορία δεν παραγράφεται, αυτά δεν μπορεί να συνεχίζουν να στιγματίζουν τη μεγάλη πλειοψηφία τούτου του τόπου, που έχει αγωνισθεί και συνεχίζει να αγωνίζεται για να ξεπεράσει κάθε δυσκολία. Και αυτό θα πρέπει να της αναγνωρισθεί μέσω της ενότητας και της συνοχής».

«Είναι καιρός πλέον, αν πραγματικά επιθυμούμε το καλό αυτού του τόπου, αν επιδιώκουμε να ξημερώσουν καλύτερες μέρες για την Κύπρο μας, να δώσουμε ένα τέρμα σε αυτούς τους  διαχωρισμούς του λαού μας, κάνοντας πράξη την Εθνική συμφιλίωση και την κοινή συστράτευση και ενωμένοι να κοιτάξουμε μπροστά», υπογράμμισε.

Ο κ. Νεοφύτου σημείωσε πως τριάντα εννέα χρόνια μετά, σταθερά επιθυμούμε και επιδιώκουμε την επίλυση του Κυπριακού, την επανένωση της Κύπρου που παραμένει η ύψιστη προτεραιότητα μας. Και αυτή η επιθυμία και η επιδίωξη αντικατοπτρίζει τα αισθήματα ολόκληρου του Κυπριακού Ελληνισμού.

«Εμείς, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο, επιθυμούμε το συντομότερο δυνατό την επίλυση του Κυπριακού, γιατί εμείς βιώνουμε το ξεριζωμό και την προσφυγιά. Εμείς βιώνουμε τις τραγικές συνέπειες του χρόνου, που βαθαίνει μέρα με την μέρα τις πληγές. Και παγιώνει τα τετελεσμένα», ανέφερε.

Υπογράμμισε ωστόσο πως η επιθυμία και ο πόθος μας για επίλυση του Κυπριακού δεν σημαίνει, και δεν θα πρέπει να ερμηνεύεται από κανένα ως διάθεση για αποδοχή απαράδεκτης λύσης.

«Δεν έχουμε δικαίωμα να δεχθούμε μια διευθέτηση του κυπριακού που δεν θα προσφέρει αποτελεσματικές λύσεις στα σημερινά προβλήματα, εξ αιτίας της εισβολής, και θα θέτει σε κίνδυνο το μέλλον του κυπριακού ελληνισμού. Έχουμε καθήκον και υποχρέωση προς τα θύματα της τραγωδίας του 1974, να διασφαλίσουμε ότι η λύση του Κυπριακού  θα είναι βασισμένη στο Διεθνές Δίκαιο, στις αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών, και θα αποκαθιστά στο νησί τα νόμιμα δικαιώματα Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων», είπε καταλήγοντας στην ομιλία του.

Θετικά απάντησε ο ΓΓ του ΑΚΕΛ στην πρόσκληση του Α. Νεοφύτου για συνάντηση και ενότητα 

Την ετοιμότητα του ΑΚΕΛ να συναντηθεί με την ηγεσία του ΔΗΣΥ και να συμβάλει στην εθνική συμφιλίωση, εξέφρασε ο ΓΓ του κόμματος Αντρος Κυπριανού, απαντώντας κατά την ειδική συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής, στην πρόσκληση που απηύθυνε ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου για συνεργασία και ενότητα.

Σε εκτός κειμένου αναφορά του κατά την ομιλία του στην επετειακή συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής για τις μαύρες επετείους του πραξικοπήματος και της τουρκικής εισβολής, ο κ. Κυπριανού είπε πως όταν υπάρχουν οι πολιτικές προϋποθέσεις για την ύπαρξη της ενότητας, όταν διασφαλιστεί η συλλογικότητα και ένας στοιχειώδης σεβασμός προς τις διαφορετικές απόψεις, το ΑΚΕΛ είναι έτοιμο να στηρίξει και την Κυβέρνηση και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το Κυπριακό, με την προϋπόθεση ότι θα γίνουν σωστοί χειρισμοί και ακολουθηθούν σωστές πολιτικές.

Αφού σημείωσε ότι η ενότητα μπορεί να επανέλθει με την παραδοχή των ιστορικών γεγονότων και πραγματικοτήτων, ο κ. Κυπριανού είπε πως επιβάλλεται, έστω και αν υπάρχουν διαφωνίες, οι πολιτικές δυνάμεις να επιδιώξουν να βρουν την κοινή συνισταμένη για την αντιμετώπιση των δυσκολιών.

Στην ομιλία του, ο κ. Κυπριανού ανέφερε ότι οι συνομιλίες αναμένεται να αρχίσουν το φθινόπωρο και πως προεκλογικά ο Πρόεδρος Αναστασιάδης διατύπωσε το πλαίσιο των θέσεων και των χειρισμών του στο Κυπριακό.

«Ξεκαθαρίζω ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι ελεύθερος να χειριστεί το Κυπριακό στη βάση των θέσεων του. Εμείς θα τον κρίνουμε με βάση τα αποτελέσματα των προσπαθειών του. Την ίδια στιγμή έχουμε υποχρέωση να προειδοποιήσουμε για κάποιους κινδύνους. Οι ενέργειες που θα γίνουν θα πρέπει να εξυπηρετούν το στρατηγικό στόχο της επίτευξης δίκαιης, λειτουργικής και βιώσιμης λύσης και όχι να ικανοποιούν τις επικοινωνιακές ανάγκες της Κυβέρνησης. Χρειάζεται σ’ αυτή την πορεία να απαντηθούν κάποια κρίσιμα ερωτήματα», είπε, και διερωτήθηκε αν η εξάρτηση από το Μνημόνιο θα βοηθήσει τις προσπάθειες μας ή αν υπάρχει κίνδυνος να μας θέσει ενώπιον εκβιαστικών διλημμάτων.

Διερωτήθηκε, επίσης, αν θα έχουμε όφελος αν υποβάλουμε ως Κυπριακή Δημοκρατία αίτηση για ένταξη στο Συνεταιρισμό για την Ειρήνη ή θα ζήσουμε απλώς ένα φιάσκο, διαταράσσοντας τις σχέσεις μας και με ένα συνεπή υποστηριχτή των θέσεων μας, τη Ρωσία.

Ακόμη, διερωτήθηκε αν τυχόν διορισμός διαπραγματευτή θα δώσει ώθηση στις συνομιλίες ή θα τις οδηγήσει σε καρκινοβασία. "Ποιον και τί θα εξυπηρετήσει η απόσυρση προτάσεων του Δ. Χριστόφια τις οποίες, απέρριψε ο κ. Έρογλου, ενώ ο κ. Ντάουνερ δεν τις συμπεριέλαβε στο έγγραφο του", διερωτήθηκε.

Είναι πεποίθηση μας, σημείωσε ο κ. Κυπριανού, ότι αυτό που πρέπει να πράξουμε είναι η επαναβεβαίωση της βάσης διαπραγμάτευσης. Η επικέντρωση μας στην αποτροπή απαράδεκτων και διχοτομικών θέσεων από οπουδήποτε και αν προέρχονται. "Με ασπίδα μας τα Ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών να παραμείνουμε συνεπείς στον αγώνα για λύση διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας με πολιτική ισότητα, όπως την περιγράφουν τα κείμενα των Ηνωμένων Εθνών. Λύση που θα βασίζεται στα σχετικά Ψηφίσματα του ΟΗΕ, τις Συμφωνίες Υψηλού Επιπέδου, το διεθνές και το ευρωπαϊκό δίκαιο. Λύση που θα οδηγεί σε επανενωμένο κράτος με μία κυρίαρχια, διεθνή προσωπικότητα και ιθαγένεια", πρόσθεσε.

Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ υπογράμμισε στη συνέχεια ότι οφείλουμε να συνεχίσουμε να χτίζουμε πάνω στην πολιτική που διασφάλισε την άσκηση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων στο θέμα του φυσικού αερίου και να εργαστούμε έτσι που να γίνει ο φυσικός πλούτος του τόπου μας παράγοντας ειρήνης για την Κύπρο και την ευρύτερη περιοχή. Οφείλουμε να οικοδομήσουμε την ενότητα και να εργαστούμε συλλογικά και με σωφροσύνη έτσι που να παραμείνει ανοιχτό το παράθυρο της προοπτικής  επανένωσης του τόπου μας.  "Μόνο έτσι θα δικαιώσουμε την αντίσταση του λαού μας, τη θυσία των ηρώων μας και θα κλείσουμε μια για πάντα τις πληγές που άνοιξε το δίδυμο έγκλημα του 1974 στον τόπο μας και το λαό μας", τόνισε.

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ο ΓΓ του ΑΚΕΛ τόνισε ότι η σημερινή μέρα είναι μέρα τιμής σε όσους αντιστάθηκαν βάζοντας τη ζωή τους τροχοπέδη στην επέλαση του φασισμού της ΕΟΚΑ Β΄και της ελληνικής Χούντας, σε όσους αντιστάθηκαν στον Τούρκο εισβολέα, σε όσους έτρεξαν στη μάχη για να υπερασπιστούν την αξιοπρέπεια, τη Δημοκρατία και την πατρίδα κι ας ήξεραν ότι βάδιζαν σε μάχη προδομένη και χαμένη, σε όσους έδωσαν τη ζωή τους υπερασπιζόμενοι την Κύπρο.

Πρόεδρος ΔΗΚΟ: Υπάρχει ανάγκη για εθνική συμφωνία 

Την ανάγκη ύπαρξης μιας εθνικής συμφωνίας επισήμανε ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ Μάριος Καρογιάν, λέγοντας ότι ούτε οι ώμοι του ενός ούτε οι ώμοι των ολίγων είναι τόσο δυνατοί για να σηκώσουν το τεράστιο βάρος της ευθύνης της διαχείρισης των μεγάλων και κρίσιμων προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο τόπος.

Σε ομιλία του κατά την ειδική συνεδρία της Βουλής των Αντιπροσώπων για τις μαύρες επετείους του προδοτικού πραξικοπήματος και της τουρκικής εισβολής, στην παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη, ο κ. Καρογιάν είπε ότι η πολιτική ηγεσία και οι πολιτικές δυνάμεις καλούνται να αποδείξουν ότι μπορούν να ηγηθούν.

«Αν σήμερα αποδειχθούμε κατώτεροι των περιστάσεων, αν αποποιηθούμε τις ευθύνες μας και οδηγήσουμε στον πολυκερματισμό και τον κατατεμαχισμό το λαό μας, και μετατρέψουμε σε αρένα το διάλογο των πολιτικών δυνάμεων του τόπου, μύρια κακά μάς αναμένουν», είπε ο κ. Καρογιάν, σύμφωνα με ανακοίνωση, και απευθυνόμενος στους παρόντες βουλευτές είπε «Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πρέπει να συνέλθουμε. Πρέπει να βρούμε το δρόμο της εθνικής συνεννόησης, της συναντίληψης, της συναίνεσης. Είναι η ώρα που πρέπει να δώσουμε όλοι τα χέρια, να ενώσουμε τις δυνάμεις μας».

Ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ πρόσθεσε ότι η πολιτική, οικονομική και θεσμική κρίση δυσχεραίνει και τον αγώνα για διεκδίκηση μιας δίκαιης, λειτουργικής και βιώσιμης λύσης του κυπριακού προβλήματος.

Τόσο η Τουρκία, είπε, όσο και κάποιοι ισχυροί παράγοντες της διεθνούς κοινότητας «μάς θεωρούν πιο ευάλωτους, λόγω κυρίως της οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζουμε. Γι’ αυτό και επιχείρησαν να δημιουργήσουν συνθήκες για εσπευσμένη επανέναρξη των συνομιλιών, θεωρώντας τις παρούσες δύσκολες συνθήκες για την Κύπρο ως μια ευκαιρία για τελική ρύθμιση του κυπριακού προβλήματος».

Ωστόσο, ανέφερε ότι η «έντονη αντίδραση της κυβέρνησης και όλων των πολιτικών κομμάτων μετέθεσε την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων για το Κυπριακό το Φθινόπωρο», για να προσθέσει ότι «δεν μπορούμε να πούμε ότι έχουμε αποτρέψει τα σχέδια και τις μεθοδεύσεις τους. Πρέπει λοιπόν να βρισκόμαστε σε συνεχή εγρήγορση».

Αναφερόμενος στο διάλογο που έχει αρχίσει στο Εθνικό Συμβούλιο και στις άτυπες συσκέψεις του Προέδρου της Δημοκρατίας με τους πολιτικούς αρχηγούς, και που αποσκοπούν στην καλύτερη προετοιμασία της ε/κ πλευράς ενόψει της επανέναρξης του διαλόγου για το Κυπριακό, «έχει δώσει κάποια πρώτα δείγματα εθνικής συνεννόησης και συναντίληψης», είπε ο κ. Καρογιάν.  

Αναφερόμενος στις μαύρες επετείους του πραξικοπήματος και της εισβολής, είπε ότι τριάντα εννιά χρόνια μετά η μνήμη παραμένει βαριά φορτισμένη και φορτωμένη γιατί εκείνη η μεγάλη τραγωδία του Ιούλη του 1974 σκόρπισε αίμα, πόνο, πίκρα, δυστυχία και σφράγισε ανεξίτηλα τη ζωή μας, το παρόν και το μέλλον μας.

«Θυμόμαστε εκείνες τις μαύρες, τις τραγικές μέρες του προδοτικού πραξικοπήματος και της τουρκικής εισβολής, τον όλεθρο, τη βία, το απέραντο πένθος. Θυμόμαστε και τιμούμε τους ήρωες και τους μάρτυρες μας. Τους ήρωες, τους μαχητές και τους αγωνιστές της Δημοκρατίας και  της Αντίστασης και τους υπερασπιστές της ελευθερίας και της πατρώας γης», είπε.  

Αποτίουμε, συνέχισε, «φόρο τιμής στον αείμνηστο Εθνάρχη Μακάριο, που ήταν ο στόχος του προδοτικού πραξικοπήματος, και εμπνεόμαστε από τους αγώνες και τα οράματά του για τη Δημοκρατία και την Ελευθερία της πατρίδας μας. Τιμούμε σήμερα επίσης τους αγνοούμενούς μας, τους παθόντες, τους εγκλωβισμένους, τους εκτοπισθέντες και όλους όσους βίωσαν και συνεχίζουν να βιώνουν τις συνέπειες του δίδυμου εγκλήματος».

Αναφερόμενος στην οικονομική κρίση, είπε ότι οι εταίροι μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση «αντί αλληλεγγύης μάς πρόσφεραν χολή και όξος».

«Η οικονομική κρίση που αντιμετωπίζει η Κύπρος και οι δραματικές συνέπειές της έχουν κάνει το λαό μας να περιέλθει σε κατάσταση απογοήτευσης, οργής και αγανάκτησης. Το κυπριακό κράτος και οι θεσμοί του καθώς και το πολιτικό σύστημα στερούνται αξιοπιστίας στα μάτια του λαού. Ο κυπριακός λαός αναγκαστικά έχει σήμερα ως πρώτη προτεραιότητα την αντιμετώπιση των καθημερινών προβλημάτων που η οικονομική κρίση έχει προκαλέσει», είπε ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ.

Πρόσθεσε ότι οι συνθήκες αυτές έχουν κάνει πολλούς, δυστυχώς, να χάσουν την πίστη τους στο δίκαιο του αγώνα μας για απελευθέρωση και επανένωση της πατρίδας.

«Έχουμε την άποψη ωστόσο ότι μπορούμε να βλέπουμε με αισιοδοξία το μέλλον φτάνει όλοι να συνειδητοποιήσουμε τις ευθύνες μας προς τον τόπο και τον λαό και να ανταποκριθούμε στα σημερινά μας καθήκοντα» κατέληξε.  

Η οικονομική κρίση δεν θα μας αναγκάσει να δεχτούμε άδικη λύση, διεμήνυσε ο Γ. Βαρνάβα 

Το μήνυμα ότι η οικονομική κρίση δεν πρόκειται να αναγκάσει την ε/κ πλευρά να δεχτεί άδικη λύση του Κυπριακού, έστειλε σήμερα από το βήμα της Βουλής ο Α’ Αντιπρόεδρος της ΕΔΕΚ Γιώργος Βαρνάβα.

Σε ομιλία του σήμερα κατά τη διάρκεια της Επετειακής Συνεδρίασης της Βουλής των Αντιπροσώπων για τις μαύρες επετείους του πραξικοπήματος και της τουρκικής εισβολής ο Α’ Αντιπρόεδρος της ΕΔΕΚ έκανε παράλληλα λόγο για την ανάγκη μιας νέας εθνικής στρατηγικής και επανατοποθέτησης του Κυπριακού.

Αφού ανέφερε πως 39  χρόνια μετά το δίδυμο έγκλημα του Ιούλη του 1974 οι τραγικές συνέπειες της προδοσίας παραμένουν αναλλοίωτες με την τουρκική κατοχή να συνεχίζεται, τον εποικισμό να εντείνεται, να οργιάζει ο σφετερισμός των ε/κ περιουσιών και να καταστρέφεται η πολιτιστική μας κληρονομιά, ο Γιώργος Βαρνάβα ανέφερε ότι ο λαός μας ενδιαφέρεται για λύση το συντομότερο δυνατό.

Μια λύση, όπως είπε, που θα τερματίζει την κατοχή, που θα προνοεί την απομάκρυνση των εποίκων, που θα διασφαλίζει τη μια και μόνη κυριαρχία, τη μια και μόνη διεθνή νομική προσωπικότητα, τη μια ιθαγένεια, την ενότητα του κράτους και του λαού, των θεσμών και της οικονομίας, την κατοχύρωση των θεμελιωδών ελευθεριών και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μια λύση που θα στηρίζεται στις αρχές  και τα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών και στο ευρωπαϊκό κεκτημένο.

«Γι’ αυτή τη λύση θα αγωνιστούμε γιατί μόνο μια τέτοια λύση μπορεί να αντέξει στη δοκιμασία του χρόνου, μόνο  μια τέτοια λύση θα φέρει τη μόνιμη ειρήνη, την ασφάλεια, την ευημερία και την ανάπτυξη για όλους τους κατοίκους της Κύπρου Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους» ανέφερε.

Ο Α’ Αντιπρόεδρος της ΕΔΕΚ είπε πως δυστυχώς η τελευταία προσπάθεια λύσης του Κυπριακού με τις απευθείας διαπραγματεύσεις προσέκρουσε και πάλι στην τουρκική αδιαλλαξία και στρεψοδικία. «Η επιμονή σε δύο κρατικές οντότητες στα πλαίσια μιας χαλαρής συνομοσπονδίας, σε μόνιμες παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθεριών και σε διατήρηση των αναχρονιστικών εγγυήσεων του 1960 οδήγησε  τις συνομιλίες σε αδιέξοδο και τέλμα» συμπλήρωσε.

«Ταυτόχρονα η Τουρκία κατά παράβαση του Διεθνούς Δικαίου αμφισβητεί τα κυριαρχικά  δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη και διατυπώνει απαράδεκτες απειλές» πρόσθεσε.

«Οι εκβιασμοί δεν θα περάσουν. Δεν θα προσυπογράψουμε λύσεις  διχοτομικές, λύσεις νέο-Ανανικές που θέτουν σε κίνδυνο τη φυσική και εθνική επιβίωση του κυπριακού Ελληνισμού. Δεν θα δεχθούμε λύσεις που καταστρατηγούν τη δημοκρατική αρχή της πλειοψηφίας, εκ περιτροπής προεδρίες και σταθμισμένη ψήφο και την φαλκίδευση των δημοκρατικών δικαιωμάτων του λαού μας» δήλωσε ο Α’ Αντιπρόεδρος της ΕΔΕΚ, και διεμήνυσε προς «καραδοκούντες κακόπιστους τρίτους και στην Τουρκία» ότι «η οικονομική κρίση δεν πρόκειται να μας κάμψει να αποδεχθούμε άδικη λύση».

Έκανε παράλληλα λόγο για την ανάγκη μιας νέας εθνικής στρατηγικής και επανατοποθέτησης του Κυπριακού, η οποία αποτελεί μονόδρομος. «Με προβολή του αντικατοχικού χαρακτήρα του προβλήματος. Με διαμόρφωση περιγράμματος λύσης. Με εμπλοκή του ευρωπαϊκού παράγοντα. Με καταγγελίες της  Τουρκίας σε κάθε διεθνές βήμα για το συνεχιζόμενο εποικισμό, για την παραβίαση των δικαιωμάτων των εγκλωβισμένων, για το σφετερισμό ε/κ περιουσιών, για την καταστροφή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς» όπως υπέδειξε.

«Αυτή είναι η επιταγή των υπέροχων ηρώων και μαχητών της αντίστασης κατά του πραξικοπήματος και της τουρκικής εισβολής» συμπλήρωσε, καταλήγοντας.

Όχι σε επιλογές που φέρνουν την Κύπρο στο χείλος της διάλυσης, τονίζει ο Πρόεδρος του ΕΥΡΩΚΟ 

Μνημονεύοντας τα θύματα της πιο μεγάλης και οδυνηρής τραγωδίας της πατρίδας μας, στέλνουμε το μήνυμα ότι δεν θα ανεχτούμε την οπισθοδρόμηση σε επιλογές που θα μας φέρουν και πάλι στο χείλος της διάλυσης της Κυπριακής Δημοκρατίας, δήλωσε σήμερα ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κόμματος Δημήτρης Συλλούρης.

Σε ομιλία του στη Βουλή η οποία συνήλθε σε ειδική συνεδρία για τις μαύρες επετείους του πραξικοπήματος και της τουρκικής εισβολής, ο κ. Συλλούρης είπε ότι σήμερα ξανά, 39 χρόνια μετά, η θλιβερή ανάμνηση του αδελφοκτόνου υποκινούμενου πραξικοπήματος, μας διδάσκει ότι ο αγώνας για δημοκρατία και ελευθερία επιβάλλεται να είναι διαρκής. «Έχουμε υποχρέωση να περιφρουρήσουμε τη δημοκρατία μας, να τη διευρύνουμε και να την ενισχύσουμε», ανέφερε ο κ. Συλλούρης, γιατί η δημοκρατία είναι βασική προϋπόθεση για την ελευθερία και την πρόοδο μας.

Σήμερα, ανέφερε, βρισκόμαστε στη δίνη μιας επικίνδυνης κρίσης, την ένταση και την διάρκεια της οποίας κανείς δεν μπορεί να προβλέψει. Αυτή η θέση, μας καθιστά και πάλι ευάλωτους στις δόλιες μεθοδεύσεις των ξένων.

Είναι σίγουρο ότι κάποιοι θα επιχειρήσουν να εκμεταλλευτούν τη δεινή κατάσταση στην οποία έχουμε περιέλθει, για να εξυπηρετήσουν τα γεωπολιτικά τους συμφέροντα στη γειτονία μας. Γιατί δεν έχει εγκαταλειφθεί η προσπάθεια διάλυσης της οντότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας, επεσήμανε.

Η φετινή θλιβερή επέτειος του πραξικοπήματος, σημειώνει, βρίσκει την πατρίδα και το λαό μας να βιώνουν τις τραγικές συνέπειες της πρωτόγνωρης οικονομικής κρίσης.

«Η κατάσταση σήμερα γυρίζει τη σκέψη μας πίσω, στην περίοδο του πραξικοπήματος και της εισβολής και μπορούν να γίνουν συγκρίσεις και παραλληλισμοί όχι φυσικά με απόλυτο τρόπο. Και τότε όπως και σήμερα η κυπριακή κοινωνία προσπαθούσε να ανασυνταχθεί και να ξεπεράσει την κοινωνική και οικονομική κρίση, που προκάλεσε ο όλεθρος του πολέμου», είπε, για να προσθέσει ότι οι Κύπριοι παρά την πικρία, το θυμό και την απογοήτευση, δούλεψαν σκληρά και ασταμάτητα και με αλληλεγγύη στάθηκαν ξανά στα πόδια τους με αξιοπρέπεια.

Για να ξαναβρούμε ό,τι έχουμε χάσει και να υπερασπισθούμε ό,τι κινδυνεύει επιβάλλεται να κινηθούμε ταυτόχρονα στους τρεις άξονες, αλληλεγγύη, δικαιοσύνη, ανάπτυξη και μεταρρύθμισης του Κράτους, είπε ο κ. Συλλούρης, τονίζοντας την ανάγκη αποκατάστασης της λειτουργίας του τραπεζικού μας τομέα και επίσπευση των διαδικασιών αξιοποίησης του φυσικού μας πλούτου και να δοθούν ισχυρά κίνητρα για επενδύσεις.

Στο Κυπριακό, σημείωσε ο Πρόεδρος του ΕΥΡΩΚΟ, στόχος μας πρέπει να είναι μια τελική λύση που να ακυρώνει την κατοχή, να ανατρέπει τη διαίρεση και να επιτρέπει στους Κύπριους πολίτες να συμβιώνουν χωρίς φυλετικούς και ρατσιστικούς διαχωρισμούς υπό καθεστώς ισονομίας. Το όραμα του ΕΥΡΩΚΟ είναι μια ελεύθερη, ευημερούσα, ασφαλής, ευρωπαϊκή Κύπρος για όλους του νόμιμους κατοίκους της.

Αυτό μπορεί να το εξασφαλίσει μια λύση που να εδράζεται στις ευρωπαϊκές αρχές και αξίες, που να ενώνει τον λαό, τον χώρο, την οικονομία, την κοινωνία και τους θεσμούς στον τόπο μας και που να σέβεται τις αρχές της Δημοκρατίας, τα θεμελιώδη πολιτικά και ανθρώπινα δικαιώματα και τις βασικές ελευθερίες όλων των Κυπρίων.

Είπε επίσης ότι ήρθε ο καιρός η λύση του Κυπριακού να συζητείται στη βάση περιεχομένου και όχι επικεφαλίδων και να ξεκαθαρίσουμε την έννοια μιας πραγματικής λύσης που να τερματίζει την κατοχή.

Καταλήγοντας, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση, ο κ. Συλλούρης ανέφερε ότι τα ενεργειακά δεδομένα όπως έχουν διαμορφωθεί στη γειτονία μας επιτρέπουν στην Κυπριακή Δημοκρατία να ευθυγραμμίσει τα συμφέροντα της με αυτά που έχουν ισχυρές χώρες στην περιοχή μας.

Η Κυπριακή Δημοκρατία και η ελευθερία κινδυνεύουν όπως και το 1974, προειδοποίησε ο Γ. Περδίκης 

Η Κυπριακή Δημοκρατία και η ελευθερία του λαού μας κινδυνεύουν σήμερα όπως και τότε, τον τραγικό Ιούλη, από τους σχεδιασμούς της Τουρκίας και των συμμάχων της, προειδοποίησε ο ΓΓ των Οικολόγων Γιώργος Περδίκης.

Στην ομιλία του κατά την επετειακή συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής για τις μαύρες επετείους του πραξικοπήματος και της εισβολής, ο κ. Περδίκης σημείωσε ότι περισσότερο η Κυπριακή Δημοκρατία και η ελευθερία κινδυνεύουν από την έλλειψη προγραμματισμού, πρόβλεψης και προετοιμασίας. «Η κυπριακή ελευθερία και δημοκρατία κινδυνεύουν επειδή ελλείπει η αποφασιστικότητα και η σοφία, η πίστη και η αντοχή, ο δυναμισμός και η διεκδικητικότητα από αυτούς που ηγούνται κατά καιρούς αυτού του μικρού λαού. Κι ας είμαστε "μικρός λαός που πολεμά, χωρίς σπαθιά και βόλια, για όλου του κόσμου το ψωμί, το φως και το τραγούδι», σημείωσε. 

Ο κ. Περδίκης ανέφερε πως τέτοιες ώρες είναι εύκολα τα μεγάλα λόγια για τους ήρωες της Δημοκρατίας και της Ελευθερίας, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι οι σημερινές πράξεις είναι οι δύσκολες. «Διότι σήμερα ο λαός μας αντιμετωπίζει μια νέα κατοχή και νέες ασύμμετρες απειλές. Βρισκόμαστε πλέον κάτω από την οικονομική επιτήρηση της Τρόικας με εμφανές το ενδεχόμενο αυτή η κατάσταση να οδηγήσει σε εκχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων και σε νέες υποχωρήσεις. Είναι ξεκάθαρο ότι προετοιμάζεται η διασύνδεση της οικονομικής κρίσης με τη διαχείριση των υδρογονανθράκων και το Κυπριακό. Έντονη πλανάται η οσμή σχεδιασμών που απεργάζονται οι γνωστοί κύκλοι των «φίλων και συμμάχων» που οδηγούν τον κυπριακό λαό σε νέα ασφυκτικά διλήμματα και σε ένα νέο καταστροφικό κεφαλοκλείδωμα. Η "αδήριτη ανάγκη" - αυτή η λάμια της Κυπριακής Ιστορίας- προβάλλει και πάλιν ως δικαιολογία και πρόφαση για νέες υποχωρήσεις», τόνισε.

Ο κ. Περδίκης προειδοποίησε τον κάθε συνετό Κύπριο πολίτη ότι οι οιωνοί, τα σημάδια των καιρών, είναι σκοτεινοί.

«Αυτές τις δύσκολες και κρίσιμες ώρες, που είναι πεπερασμένες στιγμές στους αιώνες της πολυτάραχης και ταραγμένης ιστορίας του νησιού μας, καλούμαστε να κρατήσουμε ρότα σταθερή και αταλάντευτη», είπε, υπογραμμίζοντας ότι δεν μπορούμε να συναινέσουμε στη συνθηκολόγηση με το άδικο.

«Παραμένουμε σταθερά  προσηλωμένοι στο στόχο για μια Κύπρο ελεύθερη, κυρίαρχη και ανεξάρτητη, χωρίς ξένους στρατούς, στρατιωτικές βάσεις και εποίκους, με πλήρως κατοχυρωμένα και σεβαστά τα ανθρώπινα και πολιτικά δικαιώματα όλων των Κυπρίων, ανεξάρτητα από φυλετική ή εθνική καταγωγή ή άλλο χαρακτηριστικό. Καλούμαστε να υποστηρίξουμε και σήμερα - με την αποφασιστικότητα όσων τη θυσία τιμούμε αυτές τις μέρες- τις αξίες της Δημοκρατίας και της Ελευθερίας έναντι των σημερινών ασύμμετρων απειλών», τόνισε και ευχήθηκε καλό αγώνα και καλό βόλι.

Λιλλήκας: Χρειάζεται ενότητα και αγωνιστικότητα 

Μήνυμα ενότητας και αγωνιστικότητας έστειλε ο Πρόεδρος της Συμμαχίας Πολιτών Γιώργος Λιλλήκας, σε δηλώσεις του σήμερα, ύστερα από το επίσημο μνημόσυνο των ηρώων που αντιστάθηκαν στο πραξικόπημα της 15ηςΙουλίου 1974, που τελέστηκε στον Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης.

«Τις μέρες περίσκεψης που κάθε χρόνο βιώνουμε τον Ιούλιο θα πρέπει να τις μετατρέψουμε σε πολιτικά μηνύματα. Μηνύματα ενότητας, τόσο σε επίπεδο λαού, όσο και σε επίπεδο ηγεσίας, αλλά και μηνύματα αγωνιστικότητας» ανέφερε ο Πρόεδρος της Συμμαχίας Πολιτών.

«Οι ήρωες που σήμερα τιμούμε προασπίστηκαν την Κυπριακή Δημοκρατία και η καλύτερη τιμή γι’ αυτούς είναι η επιδίωξη λύσης που θα δίνει συνέχεια στην Κυπριακή Δημοκρατία, αλλά ταυτόχρονα θα μας οδηγεί στην ελευθερία και σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα, με δημοκρατικές αρχές και αξίες. Αρχές και αξίες της δημοκρατίας για τις οποίες οι ίδιοι θυσίασαν τη ζωή τους» είπε.