Του Χρίστου Χαραλάμπους
Ικανοποίηση για τους πρώτους τέσσερις μήνες διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη εξέφρασε με γραπτή ανακοίνωση του ο Δημοκρατικός Συναγερμός.
Το έργο ωστόσο για την επανεκκίνηση της Κυπριακής οικονομίας είναι τεράστιο και οι κίνδυνοι δεν έχουν εκλείψει. Σε αυτή την προσπάθεια, όποιος λαϊκίζει και επιχειρεί να εκμεταλλευτεί την οικονομική τραγωδία για οποιοδήποτε αλλότριο όφελος, προσφέρει κακή υπηρεσία στην πατρίδα καταλήγει ο Δημοκρατικός Συναγερμός.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επέτεινε την ανησυχία ήταν το αρχικό σχόλιο του εκπροσώπου τύπου του ΑΚΕΛ Γιώργου Λουκαίδη.
Το ΔΗ.ΚΟ. συμφωνεί και στηρίζει τους στόχους της κυβέρνησης όπως τους ιεράρχησε και τους ανέλυσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
Στις απαντήσεις του Προέδρου για το Γιούρογκρουπ της 15ης Μαρτίου στάθηκε επικριτικά ο Γραμματέας της ΕΔΕΚ Δημήτρης Παπαδάκης.
Πίστωση χρόνου δίνει στον Πρόεδρο το Ευρωπαϊκό Κόμμα ανέφερε ο Αναπληρωτής Εκπρόσωπος Τύπου Σταύρος Βιολάρης.
Θετικά αλλά και πολλά αρνητικά διέγνωσε από πλευράς του ο Γενικός Γραμματέας των Οικολόγων Γιώργος Περδίκης.
Σε γραπτή δήλωση του ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Χρίστος Στυλιανίδης χαρακτήρισε αναμενόμενες τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης.
Και κάλεσε όλους να πορευτούν μαζί με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, το δρόμο της εθνικής συνεννόησης.
Όχι Προέδρου σε νέο Μνημόνιο και μειώσεις
Όχι σε νέο μνημόνιο ή νέες περικοπές μισθών είπε χθες βράδυ σε συνέντευξη τύπου για τους τέσσερις πρώτους μήνες διακυβέρνησης του, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης. Ζήτησε πίστωση χρόνου, χαρακτήρισε άμεση ανάγκη την έξοδο της Τράπεζας Κύπρου από το καθεστώς εξυγίανσης ενώ προειδοποίησε ότι θα είναι άτεγκτος σε ότι αφορά την εφαρμογή του προγράμματος διακυβέρνησης. Δείτε σχετικά:
«Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης επίτεινε με τη συνέντευξη που παρέθεσε χθες την ανησυχία του λαού για την οικονομική κρίση, απέτυχε να πείσει για την αθέτηση σειράς δεσμεύσεων, απέτυχε να δικαιολογήσει τη στάση του στο Eurogroup της 15ης Μαρτίου, ενώ αναφέρθηκε σε άμβλυνση της ανεργίας, όταν αυτή καλπάζει», ανέφερε σχολιάζοντας τη συνέντευξη του Προέδρου Αναστασιάδη ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαϊδης.
Σε δήλωση του το Σάββατο, ο κ. Λουκαϊδης αφού ανέφερε ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, με την ανάληψη των καθηκόντων του, καλέστηκε να διαχειριστεί μια ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση στην κυπριακή οικονομία, την οποία, όμως, γνώριζε πολύ καλά και που καθ’ υπερβολή, την παρουσίαζε ως καμένη γη, πρόσθεσε ότι παρ’ όλα αυτά δεσμεύτηκε προς τον κυπριακό λαό ότι θα έφερνε την «άνοιξη» στην κυπριακή οικονομία αξιοποιώντας συμμαχίες και φιλίες στον ευρωπαϊκό χώρο, με σκληρή διαπραγμάτευση με την Τρόικα και μέσα από διάφορες άλλες πρωτοβουλίες και έτοιμες λύσεις που διέθετε.
Ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΑΚΕΛ είπε στη συνέχεια ότι μετά τα Eurogroup της 15ης και 25ης Μαρτίου, η οικονομία να συνεχίζει την κατρακύλα στο άγνωστο, έχοντας εισέλθει σ’ ένα φαύλο κύκλο βαθιάς ύφεσης, πρόσθεσε ότι, το πρώτο που έχουμε να επισημάνουμε είναι ότι η συνέντευξη του Πρόεδρου έχει επιτείνει την ανησυχία του λαού, αφού ο κ. Αναστασιάδης δεν παρουσιάστηκε με σχέδιο και όραμα που να βγάζει την οικονομία από την κρίση και να δημιουργεί ελπίδα και προοπτική.
Ο κ. Λουκαϊδης παρατήρησε επίσης ότι «ο κ. Αναστασιάδης επιχείρησε, αλλά ανεπιτυχώς, να δικαιολογήσει την αθέτηση σειράς δεσμεύσεων που ανέλαβε απέναντι στον κυπριακό λαό και μάλιστα απεκάλυψε ότι μετά που τέθηκε από τους Τροϊκανούς η θέση για bail-in, είναι ο ίδιος που εισηγήθηκε στο Eurogroup τις ιδιωτικοποιήσεις των κερδοφόρων ημικρατικών οργανισμών, την αύξηση του εταιρικού φόρου, όπως και άλλα τα οποία στο παρελθόν απέρριπτε ως καταστροφικά για την οικονομία».
Κατά τον κ. Λουκαϊδη, «καθόλου πειστική ήταν η προσπάθεια του κ. Αναστασιάδη να δικαιολογήσει τη στάση που τήρησε στο Eurogroup της 15ης Μαρτίου, αφού υπέπεσε σε σειρά αντιφάσεων». Ο κ. Λουκαίδης συνέχισε λέγοντας ότι ενώ ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επανέλαβε ότι η πλευρά μας βρέθηκε προς εκπλήξεως, την επόμενη στιγμή επιχείρησε να διαψεύσει τη μη ύπαρξη σωστής προετοιμασίας.
Εκπρόσωπος: Αναμενόμενες οι αντιδράσεις, αυτή τη στιγμή δεν χρειάζονται αντιδικίες
Αναμενόμενες, χαρακτήρισε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Χρήστος Στυλιανίδης τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης στη συνέντευξη Τύπου που παρέθεσε χθες ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, υπογραμμίζοντας όμως ότι αυτή τη στιγμή ο τόπος δεν χρειάζεται αντιδικίες.
"Ο τόπος βρίσκεται σε μία πρωτόγνωρα δύσκολη κατάσταση. Αυτά ανέδειξε και τόνισε έντονα με την ίδια τη συνέντευξη του χθες ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Η κοινωνία απαιτεί ηγεσία με ένα ρεαλιστικό σχέδιο, για ανάκτηση της αξιοπιστίας στο εξωτερικό και για ανάκαμψη στο εσωτερικό", αναφέρει σε γραπτή του δήλωση ο κ. Στυλιανίδης.
"Δίχως να υποτιμηθούν δυσκολίες, δίχως να ωραιοποιηθεί η κατάσταση, το στρατηγικό σχέδιο για ανάκαμψη της οικονομίας βρίσκεται σε εξέλιξη", προσθέτει ο Εκπρόσωπος, σημειώνοντας πως δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η καλύτερη έξοδος από το Μνημόνιο είναι η εφαρμογή του Μνημονίου.
Υπογραμμίζει ωστόσο ότι "όσοι φαντάζονται στρατηγικά σχέδια εκτός ευρωζώνης και δανειακής σύμβασης να ξέρουν ότι αυτά οδηγούν στην απόλυτη καταστροφή και αυτό είναι και επιστημονικά τεκμηριωμένο", προσθέτοντας πως "η εμπειρία των τελευταίων πέντε χρόνων οφείλει να μάς διδάξει για το πώς θα πορευθούμε από εδώ και πέρα".
Ο κ. Στυλιανίδης διαβεβαιώνει ακόμη πως η Κυβέρνηση θα συνεχίσει με την αποφασιστικότητα που επέδειξε και χθες ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, να υλοποιεί τις εξαγγελίες της προς όφελος του κυπριακού λαού.
"Χθες, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας προέβη σε απολογισμό του κυβερνητικού έργου των τεσσάρων μηνών διακυβέρνησης και όχι σε εξαγγελίες πολιτικής, ουσιαστικά προέβη σε λογοδοσία πεπραγμένων δέκα εβδομάδων αξιολογώντας τις εξαγγελίες του στις 19 Απριλίου", καταλήγει.
Συμφωνεί το ΔΗΚΟ με την ιεράρχηση των στόχων της Κυβέρνησης
Το ΔΗΚΟ με σημερινή του ανακοίνωση δηλώνει ότι συμφωνεί και στηρίζει την ιεράρχηση των στόχων της Κυβέρνησης, όπως τους ανέλυσε στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης.
"Κατά τρόπο ρεαλιστικό και με πλήρη επίγνωση των κρισίμων προβλημάτων και των ιδιαίτερα δύσκολων συνθηκών που περνά η Κύπρος, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Νίκος Αναστασιάδης, υπό μορφή λογοδοσίας, παρουσίασε ένα πρώτο απολογισμό του έργου της κυβέρνησης του ιεραρχώντας κατά ένα αντικειμενικό τρόπο τις προτεραιότητες και παράλληλα αναδεικνύοντας την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης για βήμα με βήμα υπέρβαση της σοβαρής οικονομικής κρίσης", λέει η ανακοίνωση του ΔΗΚΟ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, "ο κ. Αναστασιάδης έδειξε να συνειδητοποιεί τις μεγάλες ευθύνες που επωμίζεται η κυβέρνηση του και ότι κατανοεί την ανάγκη για τη δημιουργία συνθηκών και κλίματος συναίνεσης, ώστε η υπερπροσπάθεια για αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης να πάρει διαστάσεις εθνικής προσπάθειας. Απέφυγε αντιπαραθέσεις και επεδίωξε να είναι συναινετικός".
"Το ΔΗΚΟ συμφωνεί και στηρίζει τους στόχους της κυβέρνησης όπως τους ιεράρχησε και τους ανέλυσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας", αναφέρεται.
Το ΔΗΚΟ συμφωνεί και με τις "προθέσεις και επιδιώξεις που έχει καταθέσει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και θεωρούμε ότι αποτελούν κοινούς στόχους όλων των πολιτικών δυνάμεων, που καλούνται, μακριά από τακτικές κομματικών ανταγωνισμών, να στηρίξουν τη γενικότερη προσπάθεια για αντιμετώπιση και υπέρβαση της οικονομικής κρίσης".
Αναφέρει ότι εμμένει σταθερά στη στρατηγική της εθνικής συνεννόησης, της πολιτικής συναντίληψης και της κοινωνικής συναίνεσης, πιστεύοντας ότι "η οριστική υπέρβαση των κινδύνων που αντιμετωπίζει ο τόπος είναι κοινή υπόθεση και κοινή ευθύνη όλων".
Αναγνωρίζει όμως ότι "την πρώτη, βεβαίως, ευθύνη φέρει η Κυβέρνηση", προσθέτοντας ότι "όλοι, πολιτικά κόμματα και κοινωνικοί εταίροι έχουν το δικό τους μερίδιο ευθύνης και το καθήκον να συμβάλουν στην προσπάθεια για υπέρβαση της οικονομικής κρίσης".
Για τους χειρισμούς στο Κυπριακό κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες διακυβέρνησης του Προέδρου Αναστασιάδη, το ΔΗΚΟ αναφέρει αυτοί "υπηρετούν τον στόχο για τη διαμόρφωση συνθηκών συλλογικής διαχείρισης στη βάση κοινής στρατηγικής και κοινών θέσεων".
"Αναμένουμε ότι η υλοποίηση των κυβερνητικών σχεδιασμών για την αντιμετώπιση και την υπέρβαση της οικονομικής κρίσης θα αρχίσει να προχωρά με πιο γοργούς ρυθμούς, ώστε να επιτυγχάνονται οι στόχοι του μνημονίου, η αποτελεσματική εφαρμογή του οποίου θα οδηγήσει στη τελική έξοδο από το μνημόνιο και στην οριστική υπέρβαση της κρίσης", καταλήγει το ΔΗΚΟ.
Εθνικό διάλογο για έξοδο από την κρίση, ζητά το ΚΣ ΕΔΕΚ
Εθνικό διάλογο για μέτρα που θα οδηγήσουν σε έξοδο της Κύπρου από την κρίση εντός Ευρωζώνης ζητά το ΚΣ ΕΔΕΚ, σύμφωνα με τον Γραμματέα της Κεντρικής Επιτροπής του Κινήματος Δημήτρη Παπαδάκη, ο οποίος σε δηλώσεις του σήμερα ζήτησε από την Κυβέρνηση πρακτική εφαρμογή των εξαγγελιών της.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Κινήματος, σχολιάζοντας ο κ. Παπαδάκης τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη ανέφερε ότι «ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης ανέλαβε την Προεδρία σε κατά κοινήν ομολογίαν οριακές συνθήκες για την οικονομία».
Οι οποίες όμως, πρόσθεσε, «ήταν γνωστές και σε καμιά περίπτωση δεν αποτελούσαν άλλοθι για απροετοίμαστη διαχείριση της οικονομικής κρίσης».
Κατά τον κ. Παπαδάκη «τα όσα ανέφερε στην χθεσινή δημοσιογραφική διάσκεψη δεν μπορούν να διαγράψουν τη λανθασμένη ανεπαρκή και μη διεκδικητική διαπραγμάτευση στο Γιουρογκρούπ της 15ης Μαρτίου». Υπήρξε, είπε, «μοιραίο λάθος η αποδοχή της πρώτης απόφασης του Γιουρογκρούπ και η μη επιμονή μέχρι τέλους στην ανάγκη επιστροφής του στην Κύπρο για να διαβουλευθεί με τα πολιτικά κόμματα».
Παράλληλα, ανέφερε ότι «είναι αδιανόητο να προβάλλεται η άποψη ότι δεν υπήρχε άλλη επιλογή παρά η αποδοχή ενός ανεπίτρεπτου εκβιασμού».
Ο Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής της ΕΔΕΚ είπε ακόμη ότι είναι «ξεκάθαρο ότι και ο κος Σαρρής μετέβηκε στη Ρωσία χωρίς σχέδιο», λέγοντας ότι «ούτε καν το ταμείο αλληλεγγύης δεν είχε ενεργοποιηθεί για να προσφερθούν μερίδια τους σε Ρώσους επενδυτές». Ανέφερε επίσης ότι «ακόμη και σήμερα παραμένει αδρανές».
Ο κ. Παπαδάκης αναφέρθηκε και στον αρνητικό, όπως είπε, σχολιασμό από τον Πρόεδρο της καταψήφισης από την Βουλή των Αντιπροσώπων της πρώτης απόφασης του Γιουρογκρούπ, χαρακτηρίζοντας τον «απαράδεκτο».
Προς αυτό, παρέθεσε το γεγονός ότι η πρώτη απόφαση παραβίαζε οδηγία της ΕΕ και την κυπριακή νομοθεσία, τυχόν ψήφισή της θα οδηγούσε σε υποχρέωση του κράτους σε τεράστιες αποζημιώσεις, ενώ όλες οι ξένες τράπεζες είχαν δηλώσει ότι θα εγκατέλειπαν την Κύπρο.
Ανέφερε ακόμη ότι «κατά ρητή δήλωση της Τρόικας σε σύσκεψη των αρχηγών των Κομμάτων στο Προεδρικό Μέγαρο θα έπρεπε να ακολουθήσει νέο κούρεμα, έστω και αν ψηφιζόταν η πρώτη απόφαση του Γιουρογκρούπ».
«Παρά τους λεκτικούς αφορισμούς των πρακτικών της διαμεσολάβησης, της αναξιοκρατίας, του ρουσφετιού και της παράκαμψης των αρχών της νομιμότητας και της ισοπολιτείας η τακτική του παρελθόντος συνεχίζεται», συνέχισε ο κ. Παπαδάκης.
Δυστυχώς, είπε, «οι επαγγελίες περί εκσυγχρονισμού και υιοθέτησης νέου ήθους και ύφους εξουσίας αποδεικνύονται λόγια κενά περιεχομένου». Αυτό που έχει σημασία για τον Κύπριο πολίτη, πρόσθεσε, «είναι τι θα κάνει η Κυβέρνηση».
«Πιστώνουμε την Κυβέρνηση με καλές προθέσεις όμως πέραν από τις εξαγγελίες απαιτείται η πρακτική εφαρμογή τους», ανέφερε, προσθέτοντας ότι το ΚΣ ΕΔΕΚ «αναμένει από την Κυβέρνηση να αποκτήσει γρήγορα αντανακλαστικά».
Το ίδιο, συμπλήρωσε, «αναμένει και από την Κεντρική Τράπεζα. Χρειαζόμαστε γρήγορες λύσεις και τεχνοκρατικά τεκμηριωμένη διαπραγμάτευση, κάτι το οποίο μέχρι τώρα παρουσιάζει ελλείψεις, εφόσον η Τρόικα επιστρέφει για την πρώτη αξιολόγηση».
Ο κ. Παπαδάκης είπε ότι «ως υπεύθυνη πολιτική δύναμη στεκόμαστε δίπλα στην Κυβέρνηση στη λήψη μέτρων που οδηγούν στην επανεκκίνηση της οικονομίας, την κοινωνική προστασία και την έξοδο από την κρίση». Προς αυτό ανέφερε ότι η ΕΔΕΚ έχει καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση για επανασχεδιασμό της οικονομίας.
Εξέφρασε τέλος τη θέση ότι είναι «επιβεβλημένο να υπάρξει ένας εθνικός διάλογος για λήψη συγκεκριμένων μέτρων, πάντοτε εντός της Ευρωζώνης».
Σημαντική προσπάθεια για σταθεροποίηση διαπιστώνει από τη συνέντευξη του Προέδρου το ΕΥΡΩΚΟ
Το ΕΥΡΩΚΟ τοποθετούμενο επί της συνέντευξης του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη, διαπιστώνει ότι γίνεται μια σημαντική προσπάθεια για να σταθεροποιηθεί η κατάσταση της οικονομίας, και ταυτόχρονα παρατηρεί ότι «επιβάλλεται να γίνουν πολύ περισσότερα προκειμένου να αποφύγουμε οριστικά τους κινδύνους που έχουμε σήμερα μπροστά μας».
Σε δήλωση του ο Αναπληρωτής Εκπρόσωπος Τύπου του κόμματος Σταύρος Βιολάρης ανέφερε πως «από τις τοποθετήσεις του Προέδρου είναι φανερό ότι βρισκόμαστε στην αρχή μιας δύσκολης πορείας που απαιτεί χρόνο και σκληρή δουλειά για να βγούμε από την κρίση μια ώρα αρχύτερα και να τερματίσουμε το συντομότερο τη σημερινή δοκιμασία του λαού μας».
Παρατηρώντας ότι «η συγκυρία που διερχόμαστε είναι δύσκολη και επικίνδυνη και επιβάλλεται να μείνουμε ενωμένοι», πρόσθεσε ότι η Κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να παρουσιάσει έργο και να φέρει σύντομα αποτελέσματα όσο δύσκολη και αν είναι η αποστολή της, να διορθώσει στρεβλώσεις, ελλείψεις και λάθη δεκαετιών».
Περαιτέρω ο κ. Βιολάρης ανέφερε πως οι προτεραιότητες της Κυβέρνησης για σταθεροποίηση του τραπεζικού τομέα, για στήριξη των ανέργων και των άλλων συμπολιτών μας που πλήττονται από την κρίση, η μεταρρύθμιση του κράτους, η προώθηση μέτρων για ανάπτυξη, η ενθάρρυνση των επενδύσεων και η γρηγορότερη αξιοποίηση του φυσικού αερίου, είναι ενέργειες προς τη σωστή κατεύθυνση.
Καταλήγοντας είπε ότι «τα επόμενα χρόνια θα είναι μια δύσκολα όμως αν εργαστούμε συστηματικά η Κύπρος θα βγει από τα σημερινά αδιέξοδα και ο λαός μας θα ξαναβρεί την ευημερία την πρόοδο και την ποιότητα ζωής που είχε και έχασε».
Ολοι είμαστε υπέρ της εξόδου από το Μνημόνιο αλλά όχι όμως υπέρ της εξόδου από το Ευρώ, δήλωσε ο Πρόεδρος Νίκος Αναστασιάδης.
Απαντώντας σε ερωτήσεις, είπε ότι δεν πρόκειται να γίνουν περαιτέρω μειώσεις στο κρατικό μισθολόγιο εκτός από εκείνα που έχουν ήδη συμφωνηθεί ωστόσο εξοικονομήσεις μπορεί να γίνουν από το σπάταλο κράτος.
Είπε επίσης ότι δεν βρίσκεται σε αντιπαράθεση με τον Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας ενώ ανέφερε ότι για τα Ταμεία Προνοίας, η κυβέρνηση κάνει ό,τι είναι δυνατό για να διασφαλίσει τη μέγιστη στήριξη τους.
Ερωτηθείς αν μπορεί να γίνει προπώληση του φυσικού αερίου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας απάντησε ότι προκειμένου να μελετήσεις το ενδεχόμενο της προπώλησης πρέπει να έχουμε επιβεβαιωτικές γεωτρήσεις με πιστοποιητικά που εκδίδονται από διεθνή ιδρύματα ή ινστιτούτα. Συνεπώς μετά την έκδοση των αναλόγων βεβαιώσεων, είναι κάτι που βεβαίως μπορεί και δεν το αποκλείουμε. Αυτό που αποκλείαμε ήταν η χωρίς προϋποθέσεις προπώληση του φυσικού αερίου με αποτέλεσμα την αδυναμία εξεύρεσης αγοραστών αλλά και τον εκμηδενισμό της αξίας του προπωλημένου αφού δεν ήταν βέβαιο τι θα ακολουθήσει. Σημείωσε ότι χωρίς καμία πρόθεση αντιπαράθεσης με τον οποιονδήποτε και τις οποιεσδήποτε θέσεις που εξέφραζε, λέω ότι είναι κάτι που μελετάται τότε και μόνο και όταν θα εκδοθούν τα ανάλογα πιστοποιητικά.
Γι’αυτό συνέχισε, και η επιμονή μας και οι ενέργειές μας της επίσπευσης των διαδικασιών της ΔΕΦΑ.
Κληθείς να δώσει την εκτίμησή του για έρευνα της Διεθνους Διαφάνειας στην οποία γινόταν αναφορά ότι 99% των Κυπρίων πιστεύουν ότι τα πολιτικά κόμματα είναι διεφθαρμένα και αν πιστεύει ότι έχει και ο ίδιος ευθύνη για αυτά τα δεδομένα, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι πολλές φορές έχει πει ότι το σύστημα που έχουμε κτίσει από το 1960 και μετά, μέσα από τα διαχρονικά λάθη και παραλείψεις μας, έχουν μειώσει το κύρος και τον θεσμό και των πολιτικών αλλά και των πολιτικών κομμάτων. «Γι’αυτό και οι εκσυγχρονιστικές προτάσεις για τις οποίες θα έχουμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε για το τι υλοποιήσαμε από όσα δεσμευτήκαμε την επόμενη φορά που θα συναντηθούμε», είπε.
Ο καθένας μας, πρόσθεσε, έχει το μερίδιο της ευθύνης, σημειώνοντας ότι είναι 32 χρόνια στην πολιτική ζωή του τόπου και «δεν είναι δυνατόν να μην έχω διαπράξει σφάλματα». Συνέχισε ότι η δύναμη της αυτοκριτικής και η ισχυρότερη αποφασιστικότητα συμβάλλουν στο να ξεπεράσεις αδυναμίες ή προβλήματα που έχεις διαπράξει.
Σε παρατήρηση ότι η Κύπρος συναίνεσε στο άνοιγμα του Κεφαλαίου 22 στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας με την ΕΕ και αν είχε προηγουμένως διαβούλευση με τους εταίρους του, το Δημοκρατικό Κόμμα, το ΕΥΡΩΚΟ και το Δημοκρατικό Συναγερμό ή έγινε κατόπιν προτροπής του Γάλλου Προέδρου, ο κ. Αναστασιάδης είπε ότι δεν ήταν από τα κεφάλαια που είχαν δεσμευτεί είτε από την ΕΕ είτε από την Κύπρο.
Όπως καλά γνωρίζετε, είπε, για την υλοποίηση του πρωτοκόλλου 10 η μεν ΕΕ είχε βάλει βέτο σε οκτώ κεφάλαια και σε συνέχεια εμείς άλλα έξι. Το 22, είπε, ήταν εκτός των κεφαλαίων που είχαμε δεσμευτεί ή είχαμε δεσμεύσει. Συνεπώς, πρόσθεσε, δεν εχρειάζετο η όποια διαβούλευση.
Ανέφερε ότι ενημερώθηκε το Εθνικό Συμβούλιο τόσο από τον ίδιο όσο και από τον Υπουργό Εξωτερικών και ουδεμία αντίρρηση δεν υπήρξε.
Απαντώντας σε ερώτηση γιατί απορρίπτει προτάσεις για έξοδο από το μνημόνιο και την ευρωζώνη, ο κ. Αναστασιάδης είπε ότι όλοι είμαστε υπέρ της εξόδου από το μνημόνιο αλλά όχι όμως υπέρ της εξόδου από το Ευρώ. Το θέμα όμως για να βγεις από το μνημόνιο θα πρέπει και να διαχειριστείς κατά τέτοιο τρόπο αποτελεσματικό την οικονομία ώστε να μην το κάνεις προσπαθώντας με απλές δηλώσεις αλλά και να προσμετρήσεις τις συνέπειες από μια χωρίς μελέτη έξοδο από ουσιαστικά την Ευρωζώνη και το Ευρώ. Όταν λέμε έξοδο από το μνημόνιο και την ευρωζώνη χωρίς την κατάλληλη προετοιμασία ή υποδομή ή οικονομική δυνατότητα να το πράξεις, αυτό που θα σε οδηγήσει είναι να υιοθετήσεις ένα άλλο νόμισμα το οποίο θα είναι υποβαθμισμένο και υποτιμημένο το οποίο θα στοιχίσει τα πολλαπλάσια στους φορολογουμένους αν όχι την συνολική καταστροφή του κράτους.
Ανέφερε ότι είναι σεβαστές οι απόψεις όσων εκφράζουν έξοδο από το μνημόνιο και την Ευρωζώνη.
Σε παρατήρηση ότι στον προϋπολογισμό του 2014 προβλέπονται μειώσεις δαπανών 500 εκ. ευρώ και από πού θα προέλθουν αυτές οι μειώσεις και αν αποκλείει το ενδεχόμενο περαιτέρω μείωσης του κρατικού μισθολογίου στο Δημόσιο, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι από την 1.1.2014 θα υπάρξει μείωση των απολαβών, όπως έχει συμφωνηθεί από τις 23 Νοεμβρίου 2012.
Περαιτέρω μειώσεις όχι, επισήμανε. Εξοικονομήσεις μπορεί να γίνουν από το σπάταλο κράτος, όπως το καταγράφει στις ετήσιες εκθέσεις της η Γενική Ελέγκτρια, και εξοικονομήσεις σε ενοίκια που καταβάλλονται, σε διασπάθιση δημόσιου χρήματος που οφείλεται στην μη χρηστή διοίκηση, και εδώ θα είμαστε αυστηρότεροι.
Επανέλαβε ότι «η δική μας πρόθεση και θέση δεν είναι με κανένα τρόπο να μειωθούν περαιτέρω οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων».
Σε παρατήρηση ότι έχει διαρρεύσει ότι ενδεχομένως να αναπέμψει το νόμο σχετικά με το ΔΣ της Κεντρικής Τράπεζας, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι για να αναπέμψει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ένα νόμο στη Βουλή θα πρέπει να έχει γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα ότι είναι αντισυνταγματικό. Δεν έχει δικαίωμα να τον αναπέμψει αν δεν είναι αντισυνταγματικός, γιατί έτσι απλά θέλει για λόγους σκοπιμότητας.
Συνεπώς δεν είναι πρόθεσή μου να πράξω κάτι το ανάλογο αν δεν έχω την σύμφωνο γνώμη του ΓΕ ότι κάπου πάσχει.
Διευκρίνισε ότι με την νομοθεσία που έχει υιοθετηθεί ποσώς δεν αποδυναμώνεται ο ρόλος του Διοικητού της ΚΤ και κάτι ανάλογο έχει γίνει σε άλλες χώρες.
Συμπλήρωσε για τις σχέσεις του με τον Διοικητή της ΚΤ «θέλω και επιδιώκω και πρέπει να πω ότι βελτιώνονται και δεν βλέπω πώς μπορεί να διαταραχθούν αν η Βουλή με την απόλυτη νομοθετική κυριαρχία που έχει, θέσπισε μια νομοθεσία η οποία ποσώς, κατά την άποψή μου, δεν επηρεάζει τη θέση του Διοικητού της ΚΤ.
Κληθείς να πει αν ο Διοικητής δεν είναι ικανός να φέρει εις πέρας το έργο του, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι η κυβέρνηση και ο ίδιος προσωπικά, «δεν βρίσκονται σε αντιπαράθεση με κανένα. Δεν έχω λόγο να είμαι σε αντιπαράθεση με κανένα. Εχετε πει προσπάθεια αποδόμησης της ηγεσίας της ΚΕ» και διερωτήθηκε ποιος δίδει αυτές τις πληροφορίες, σημειώνοντας ότι ποτέ δεν υπήρξε κάτι ανάλογο. Αντίθετα υπάρχει μεγάλη ανοχή και υπομονή πολλές φορές γιατί μπορεί να παρατηρούνται διαφορετικές θέσεις, να θέλει η κυβέρνηση να εφαρμόσει μια άλφα πολιτική αλλά να υπάρχει αντίθετη άποψη του Διοικητού. Εκεί είναι που μπορεί να υπάρχει μια διαφοροποίηση. Αλλά δεν νομίζω να υπάρχει η πρόθεση, ιδιαίτερα από πλευράς της κυβέρνησης, για σύγκρουση με κανένα», ανέφερε.
Σε παρατήρηση ότι αυτό μπορεί να προέκυψε μετά την ανάκληση του διορισμού του τέως υποδιοικητή της ΚΤ, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε «καμία σχέση το ένα με το άλλο».
Σε ερώτηση αν θα δεσμευτεί σε νέα μέτρα, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης εξέφρασε την εκτίμηση ότι μέχρις στιγμής ανταποκρινόμαστε με αποτελεσματικότητα στις όσες υποχρεώσεις έχουν επιβληθεί και εύχομαι και πιστεύω ότι δεν θα υπάρξει ανάγκη για ένα δεύτερο μνημόνιο ή για οποιοδήποτε άλλο μνημόνιο. «Γι’αυτό επαναλαμβάνω θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για τα όσα λέγουμε και τα όσα πράττουμε, δηλαδή στην τήρηση της δανειακής σύμβασης η οποία είναι εκείνη που θα μας δώσει τη δυνατότητα να αποτρέψουμε ανάλογα φαινόμενα, και θα τα αποτρέψουμε», είπε.
Σε ερώτηση σε ποια λύση κατέληξε η Κύπρος αφού δήλωσε ότι βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο λήψης απόφασης αναφορικά με την ενδιάμεση λύση προμήθειας φυσικού αερίου, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ανέφερε «είπα ότι βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο». Η τελική απόφαση θα ληφθεί ύστερα από μια σύσκεψη η οποία θα περιλαμβάνει και τους διαπραγματευτές, την υπουργική επιτροπή και τον ίδιο αλλά και άλλων που συμβάλλουν στη διαμόρφωση θέσεων όπως είναι η ΡΑΕΚ. Εύχομαι τα στοιχεία να είναι τέτοια που να είναι συμφέρουσα στην πατρίδα μας η επιλογή το συντομότερο δυνατό της ενδιάμεσης λύσης που θα βοηθήσει στην κάθετη μείωση του ηλεκτρικού ρεύματος.
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση είπε ότι θα εισηγηθεί την υιοθέτηση της υποχρέωσης λογοδοσίας όπως το ίδιο θα πράξουν με την δημοσιοποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων το σύνολο των υπουργών και αξιωματούχων που διόρισε στην κυβέρνηση και σε άλλα αξιώματα, την ερχόμενη Δευτέρα.
Αναφορικά με την πρόταση του πρώτου Eurogroup της 16ης Μαρτίου, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε «επειδή δεν είμαι δικτάτορας, δεν θα επέβαλλα ποτέ σε οποιονδήποτε τις δικές μου θέσεις. Και έχω αναφέρει ότι για λόγους συναισθηματικούς είχαμε όλες οι παρατάξεις προεκλογικά μια συγκεκριμένη θέση, ότι δεν θα δεχόμαστε κούρεμα. Εξήγησε, είπε, με διάγγελμα στο λαό και παρουσίαση στη Βουλή την πρόταση αλλά πέραν τούτου δεν είναι δυνατό να επιβάλω την κρίση μου ή βούλησή μου στη Βουλή των Αντιπροσώπων. Σέβομαι απόλυτα την απόφασή τους, έστω και αν διαφωνούσα, διότι και εγώ βρέθηκα να διαφωνώ με τον εαυτό μου όταν αποδεχόμουν εκείνο το οποίο τότε δεν ήθελα να αποδεχθώ.
Σε ερώτηση πώς θα μπορέσει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ρευστότητας που αντιμετωπίζουν σήμερα οι κυπριακές επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι και τι περιμένει η κυβέρνηση για να κάνει τα απαραίτητα βήματα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας διευκρίνισε ότι δεν είναι θέμα της κυβέρνησης να παραχωρήσει ρευστό. Για να παραχωρήσει ρευστό θα έπρεπε να είναι τα ταμεία της γεμάτα. Αυτό που προσπαθούμε είναι μέσα από την έξοδο της Τράπεζας από την κατάσταση εξυγίανσης να εξασφαλίσουμε ρευστότητα από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα με την παράλληλη εγγύηση των κρατικών ομολόγων τα οποία γίνονται πλέον αποδεκτά. Η δανειοδότηση στην Τράπεζα Κύπρου θα περιορίζει το επιτόκιο από 1,75% που οφείλει με βάση το ELA στο 0,75%. Κατά αυτόν τον τρόπο θα αυξηθεί η ρευστότητα και ευελπιστούμε ότι θα ενδυναμωθεί ο τραπεζικός τομέας.
Ερωτηθείς τι γίνεται με τα ταμεία προνοίας, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι αυτά θα έπρεπε να είχαν κανονισμούς ως προς τη διαχείριση και θα έπρεπε να ήσαν εν διασπορά. Η κυβέρνηση, είπε, κάνει ό,τι είναι δυνατό για να διασφαλίσει τη μεγίστη ωφέλεια και στήριξη προς τα Ταμεία Προνοίας.
Σε ερώτηση για την επέκταση του ωραρίου των καταστημάτων και για τον διάλογο που αναπτύσσεται για το κατά πόσον το μέτρο αυτό θα τύχει εκμετάλλευσης από μεγαλοεπιχειρηματίες, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε με έντονο ύφος ότι αν διαπιστωθούν παρατυπίες, τότε δεν θα διστάσει να δώσει οδηγίες για τερματισμό του μέτρου αυτού άμεσα.
Είπε ότι οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων θα πρέπει να προσλάβουν προσωπικό μέσα από τις λίστες των ανέργων και ότι αν διαπιστωθεί ότι αυτό δεν εφαρμόζεται, τότε το μέτρο θα διακοπεί.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης δήλωσε επίσης ότι ξεκαθάρισε στον Τούρκο αρχιδιαπραγματευτή και Υπουργό Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Εγκεμέν Μπαγίς ότι το σχέδιο Ανάν δεν μπορεί να επανέλθει γιατί έχει απορριφθεί.
Απαντώντας σε ερωτήσεις στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε για τους πρώτους μήνες της διακυβέρνησής του, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε επίσης η Κυβέρνηση δεν μελετά έξοδο από την ευρωζώνη γιατί θα ήταν καταστροφική.
Ανέφερε ακόμα ότι ευχήθηκε στη Γερμανίδα Καγκελάριο Άγκελα Μέρκελ να επανεκλεγεί επειδή τη θεωρεί ικανή ηγέτιδα, και σημείωσε ότι η τελευταία επιτυχία στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ήταν σε μεγάλο βαθμό αποτέλεσμα δικής της παρέμβασης.
Ερωτηθείς για τις αναφορές του Εγκεμέν Μπαγίς σε συνομιλία του με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κατά τη διάρκεια της τελετής ένταξης της Κροατίας στην ΕΕ και σε σχέδιο «Μπαν κι –Μουν», ο Πρόεδρος είπε ότι ανέφερε στον Τούρκο αρχιδιαπραγματευή ότι το σχέδιο Ανάν δεν μπορεί να επανέλθει γιατί έχει απορριφθεί .
Είπε επίσης ότι ενημέρωσε το Εθνικό Συμβούλιο για την, ενώπιον του κ. Παπούλια, συνάντηση με τον Τούρκο αρχιδιαπραγματευτή και πρόσθεσε ότι μέσα από τη συνάντηση των αρχηγών των κομμάτων και τη διήμερη σύνοδο του Εθνικού Συμβουλίου στις 16 και 17 Ιουλίου, αρχίζει η προετοιμασία για ένα νέο κύκλο συνομιλιών.
Είπε ακόμα ότι η διαχείριση του εθνικού θέματος θα είναι συλλογική, ενώ ερωτηθείς για το διορισμό διαπραγματευτή στο Κυπριακό και το ενδεχόμενο κάτι τέτοιο να μην γίνει αποδεχτό από την Τ/κ πλευρά ο Πρόεδρος είπε πως «θα κάνουμε αυτό που πιστεύουμε ότι υπηρετεί το εθνικό καλό και το συμφέρον των Ε/κ όχι μόνο των Τ/κ».
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε ότι μετέβη στο Γιούρογκρουπ της 15ης Μαρτίου με μια δέσμη δώδεκα συγκεκριμένων μέτρων που ήταν αντικείμενο διαπραγμάτευσης με την Τρόικα, παραβιάζοντας αρχικά θέσεις που θεωρούνταν αδιαπραγμάτευτες, όπως η αύξηση του εταιρικού φόρου, η αύξηση της επιβάρυνσης του φόρου επί των καταθέσεων, οι ιδιωτικοποιήσεις κ.α.
Όπως εξήγησε, αποτέλεσε έκπληξη «το καλά σχεδιασμένο και η προειλημμένη απόφαση για επιβολή ενός μοντέλου που πλέον θα αποτελεί τον τρόπο αντιμετώπισης των τραπεζικών κρίσεων σε όλες τις χώρες της ΕΕ».
«Δεν ήταν η έλλειψη προετοιμασίας, αλλά η συλλογική και συνολική απόφαση της ΕΕ, του ΔΝΤ και της ΕΚΤ για επιβολή ενός μοντέλου που από εκείνη την ημέρα και μετά αποτελεί σημείο αναφοράς για επίλυση των τραπεζικών κρίσεων» ανέφερε.
Παράλληλα ξεκαθάρισε ότι ουδέποτε εκμυστηρεύτηκε στον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου ότι η κυπριακή πλευρά μετέβη απροετοίμαστη στο Γιούρογκρουπ του Μαρτίου.
Ο Πρόεδρος απέρριψε επίσης δήλωση του Ρώσου Πρέσβη ότι ο τέως Υπουργός Οικονομικών Μιχάλης Σαρρής μετέβη στη Μόσχα απροετοίμαστος με προτάσεις που δεν ήταν καλά μελετημένες.
«Ο κ. Σαρρής είχε συγκεκριμένες προτάσεις, αλλά και ο Υπουργός Ενέργειας» είπε ο Πρόεδρος, προσθέτοντας ότι στη συνομιλία του με τον Ρώσο Πρόεδρο ανέφερε τα σημεία που ενδιέφεραν τις δύο πλευρές, προκειμένου να υπάρξει μια θετική απάντηση από την πλευρά της Ρωσίας.
«Με κανένα τρόπο δεν θα επιτρέψω, μέσα από απαντήσεις στον Πρέσβη της Ρωσίας, να δοθεί η εικόνα ότι ευρισκόμαστε ή ήμασταν σε αντιπαράθεση με τη Ρωσία» ανέφερε ο Πρόεδρος.
Ερωτηθείς για τα περιοριστικά μέτρα, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι το πρώτο μέτρο που θα βοηθήσει στη σταθεροποίησης και σταδιακά στην άρση των περιοριστικών μέτρων είναι η έξοδος της Τράπεζας Κύπρου από το καθεστώς εξυγίανσης.
«Βρισκόμαστε σε διαβούλευση και νομίζω ότι πλέον τα πράγματα έχουν τροχιοδρομηθεί» ανέφερε, προσθέτοντας ότι υπήρξε όντως καθυστέρηση στο διορισμό ΔΣ και εκτελεστικού διευθυντή, «όμως προχωρούμε και ευελπιστώ ότι και με το διάλογο που θα συνεχίσει με την ΕΚΤ θα επιτύχουμε τη σταθεροποίηση του χρηματοπιστωτικού συστήματος».
Είπε ακόμα ότι όσα δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών περί άρσης των περιοριστικών μέτρων μέχρι το τέλος του χρόνου, είναι πρόθεση της Κυβέρνησης.
«Δεν θα ήθελα να δώσω την εικόνα ότι μπορεί να μείνουμε στο γύψο γιατί αυτό αποτελεί τροχοπέδη στην επιδιωκόμενη ανάπτυξη» σημείωσε.
Σε ερώτηση κατά πόσον η Κυβέρνηση έχει επεξεργαστεί σενάρια σε περίπτωση που επί της ουσίας η Κύπρος βρεθεί εκτός ευρωζώνης, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε πως η Κυβέρνηση έχει επεξεργαστεί όλα τα σενάρια και ήδη έχει εκπονηθεί μια μελέτη από το Εθνικό Συμβούλιο Οικονομίας.
«Δεν μελετάται το ενδεχόμενο εξόδου από την ευρωζώνη ή από το ευρώ γιατί θα ήταν η καταστροφικότερη των αποφάσεων και θα οδηγούσε στην κατάρρευση του κράτους» σημείωσε ο Πρόεδρος Αναστασιάδης.
Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι δεσμεύθηκε ότι δεν θα υπάρξει κούρεμα των καταθέσεων, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι «προτίμησα να είμαι ωφέλιμος παρά αρεστός. Προτίμησα να φανώ αναξιόπιστος, αντί αξιόπιστος και ηρωικός, να επιστρέψω στην πατρίδα μου και στο τέλος να κλαίμε όλοι επί ερειπίων. Ανέλαβα τις ευθύνες μου και ελήφθη η πρώτη απόφαση γιατί έβλεπα το αδιέξοδο» ανέφερε.
Σε ό,τι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε ότι ήταν συμφωνημένες στο πρώτο μνημόνιο που συμφωνήθηκε μεταξύ της προηγουμένης κυβέρνησης και της Τρόικα και πρόσθεσε ότι «θα προχωρήσουμε σε τέτοια μοντέλα που δεν θα αποξενώνουν το κράτος από τη πλειοψηφία των μετοχών, αλλά την ίδια ώρα να καθίστανται βιώσιμοι (οι ημικρατικοί οργανισμοί) μέσα από σύγχρονες μεθόδους διακυβέρνησης».
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, ο Πρόεδρος είπε πως όταν δήλωνε πως πήγε στο Γιούρογκρουπ αξιόπιστος και επέστρεψε αναξιόπιστος, «έδιδε το συμβολισμό και την πικρία για τις ενέργειες των εταίρων μας και δεν δίστασα να πως την πραγματικότητα όπως την ένιωθα».
Ερωτηθείς γιατί ευχήθηκε στην Γερμανίδα Καγκελάριο να επανεκλεγεί τη στιγμή που το μοντέλο της στην οικονομία έχει γονατίσει την Κύπρο και άλλες χώρες, ο Πρόεδρος απάντησε «γιατί πιστεύω ότι μετά τις εκλογές θα είναι μια άλλη κυρία Μέρκελ. Ανεξάρτητα από το πόσο σκληρή υπήρξε εκείνη την περίοδο απέναντί μας είναι μια ικανή ηγέτιδα, τόσο της Γερμανίας όσο και της Ευρώπης. Η τελευταία επιτυχία στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο οφείλετο σε μεγάλο βαθμό και στην παρέμβαση της κ. Μέρκελ».