Του Κυριάκου Πομηλορίδη
Το έγγραφο με τις συγκλίσεις δόθηκε ταυτόχρονα στους δύο ηγέτες πριν από ένα μήνα περίπου. Αυτό ανέφερε το πρωί, από τα σκαλιά του προεδρικού μεγάρου, ο Αλεξάντερ Ντάουνερ, διαψεύδοντας τα όσα στις 16 του μηνός δήλωνε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Χρήστος Στυλιανίδης, ότι δηλαδή το 77σέλιδο έγγραφο επιδόθηκε στον πρόεδρο Αναστασιάδη εκείνη την ημέρα και μάλιστα μετά από αίτημα του ιδίου.
Την ίδια ωστόσο στιγμή ο κος Ντάουνερ, έσπευσε να υποβαθμίσει τη σημασία του εγγράφου, καθώς όπως είπε δεν πρόκειται για πρόταση των ΗΕ, αλλά για μια απλή καταγραφή των όσων έγιναν στις συνομιλίες από το 2008 μέχρι το 2012.
Ο Αλεξάντερ Ντάουνερ μιλούσε μετά από συνάντηση που είχε με τον πρόεδρο Αναστασιάδη.
Την πρώτη μετά την ενέργεια του προέδρου της Δημοκρατίας να καταγγείλει με επιστολή του προς τον Γενικό Γραμματέα, τον Αυστραλό διπλωμάτη ότι με τις πράξεις του έχει υποσκάψει την αξιοπιστία του.
Επιστολή που ο κος Ντάουνερ επιχείρησε μάταια να προσπεράσει.
Μετά τις δηλώσεις Ντάουνερ σε διευκρινήσεις αναφορικά με τον χρόνο παραλαβής του εγγράφου των Η.Ε. προχώρησε με γραπτή δήλωση του και ο πρόεδρος Νίκος Αναστασιάδης: "Μετά από διευκρινίσεις που εδόθησαν από τον κ. Ντάουνερ φαίνεται ότι το έγγραφο όντως επιδόθηκε στο Διπλωματικό μου Γραφείο στις 30 Απριλίου. Ενώπιον μου ετέθη στις 16 Μαΐου, μετά από τις δηλώσεις του ΓΓ του ΑΚΕΛ. Η απουσία ενημέρωσής μου οφείλεται αποκλειστικά στο φόρτο εργασίας και στο γεγονός ότι από το Διπλωματικό μου Γραφείο αξιολογήθηκε ως ένα απλό έγγραφο αναφοράς και ως μη επείγον όσον αφορά την ουσία".
Κάτι που όπως έσπευσε να ξεκαθαρίσει ισχύει καθώς ορθώς εκρίθη το έγγραφο αναφέρεται στα πεπραγμένα προηγούμενης πενταετίας, τα οποία όπως ξεκαθάρισε ουδόλως τον δεσμεύουν: "Θέλω με κατηγορηματικότητα να τονίσω, όπως εξάλλου διευκρίνισα και προς τον κ. Ντάουνερ, ότι ο όποιος νέος κύκλος συνομιλιών δεν θα αρχίσει από το σημείο τερματισμού τους, το 2012. Επιπρόσθετα έχω ξεκαθαρίσει πως οι όποιες προτάσεις υποβλήθηκαν από την ελληνοκυπριακή πλευρά, αλλά απορρίπτονται από την πλειοψηφία των πολιτικών δυνάμεων και του λαού. κατ΄ ουδένα τρόπο δεν με δεσμεύουν αλλά και απορρίπτονται.
Η πολιτική διαχείριση του Κυπριακού σημείωσε θα συνδιαμορφώνεται σε συνεργασία με το Εθνικό Συμβούλιο, πράγμα που θα διαφανεί στη συνεδρία της 15ης Ιουνίου, κατά την οποία, προτίθεται, όπως αναφέρει, να παρουσιάσει, ολοκληρωμένες προτάσεις όχι μόνο για τον νέο αναβαθμισμένο ρόλο του Εθνικού Συμβουλίου, το διορισμό συνομιλητή, και τις Ομάδες Εργασίας, αλλά και για την ετοιμασία συνολικού πλαισίου προτάσεων, καθώς και για τη νέα διαδικασία που θα πρέπει να συμφωνηθεί προ της έναρξης του όποιου νέου κύκλου συνομιλιών.
Σε ότι αφορά στο δείπνο της Πέμπτης μεταξύ του προέδρου Αναστασιάδη και του κατοχικού ηγέτη Ντερβίς Έρογλου, ο κος Ντάουνερ έσπευσε, από μόνος του να ξεκαθαρίσει πως συνιστά προσπάθεια επανέναρξης των συνομιλιών, οι οποίες όπως επανέλαβε τουλάχιστον δύο φορές δεν μπορούν να επαναρχίσουν χωρίς την απαραίτητη προετοιμασία.
Οι αντιδράσεις των κομμάτων για το θέμα του εγγράφου
http://www.youtube.com/watch?v=sEhbViQKKpQ
Η πρόθεση δεν είναι να επαναρχίσουν οι συνομιλίες στο Κυπριακό, δήλωσε σήμερα ο Σύμβουλος του ΓΓ των Ηνωμένων Εθνών στο Κυπριακό Αλεξάντερ Ντάουνερ ερωτηθείς αναφορικά με το δείπνο μεταξύ του Προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη με τον Τ/κ ηγέτη Ντερβίς Ερογλου την Πέμπτη.
Σε δηλώσεις του στο Προεδρικό, μετά τη συνάντηση του με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη, ο κ. Ντάουνερ είπε ότι για να επαναρχίσουν οι συνομιλίες στο Κυπριακό θα πρέπει να γίνει πρώτα μια προσεκτική προετοιμασία και πρόσθεσε ότι τα Ηνωμένα Έθνη δεν έχουν ορίσει ημερομηνία για επανέναρξη των συνομιλιών.
Ερωτηθείς αναφορικά με το έγγραφο που ετοίμασε με τις συγκλίσεις που επιτεύχθηκαν μεταξύ των δύο πλευρών στο Κυπριακό, ο κ. Ντάουνερ είπε ότι το έγγραφο αποστάληκε στους ηγέτες των δύο κοινοτήτων την ίδια ημέρα, πριν από ένα περίπου μήνα, ενώ βρισκόταν ακόμη στο νησί, όπως είπε.
Πρόεδρος: Ο όποιος νέος κύκλος συνομιλιών δεν θ’ αρχίσει από το σημείο τερματισμού τους το 2012
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης τόνισε σήμερα κατηγορηματικά ότι ο όποιος νέος κύκλος συνομιλιών στο Κυπριακό δεν θα αρχίσει από το σημείο τερματισμού τους, το 2012.
Σε διευκρινιστική δήλωση που εξέδωσε σήμερα το Προεδρικό μετά τη συνάντηση του Προέδρου με τον Αλεξάντερ Ντάουνερ, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναφέρει ακόμη πως ξεκαθάρισε ακόμη στον κ. Ντάουνερ πως οι όποιες προτάσεις υποβλήθηκαν από την ελληνοκυπριακή πλευρά, αλλά απορρίπτονται από την πλειοψηφία των πολιτικών δυνάμεων και του λαού με κατ΄ ουδένα τρόπο δεν τον δεσμεύουν αλλά και απορρίπτονται.
Όσον αφορά την επίδοση του εγγράφου συγκλίσεων – αποκλίσεων της περιόδου 2008-2012, ο Πρόεδρος διευκρίνισε ότι μετά και από διευκρινίσεις που εδόθησαν από τον κ. Ντάουνερ φαίνεται ότι το έγγραφο όντως επιδόθηκε στο Διπλωματικό του Γραφείο στις 30 Απριλίου. Ωστόσο, όπως προσθέτει ενώπιον του ετέθη στις 16 Μαΐου, μετά από τις δηλώσεις του ΓΓ του ΑΚΕΛ.
«Στη συνέχεια, η απουσία ενημέρωσής μου οφείλεται αποκλειστικά στο φόρτο εργασίας και στο γεγονός ότι από το Διπλωματικό μου Γραφείο αξιολογήθηκε ως ένα απλό έγγραφο αναφοράς και ως μη επείγον όσον αφορά την ουσία» σημειώνει προσθέτοντας ότι ο ίδιος δεν αποδίδει σε κανένα εκ των συνεργατών του την ευθύνη διότι θεωρεί πως ορθώς εκρίθη ότι δεν αποτελούσε έγγραφο ουσίας, αφού αναφερόταν στα πεπραγμένα της περιόδου 2008-2012.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επισημαίνει τέλος ότι όπως έχει επανειλημμένα δηλώσει η πολιτική διαχείριση του Κυπριακού θα συνδιαμορφώνεται σε συνεργασία με το Εθνικό Συμβούλιο, πράγμα που θα διαφανεί στη συνεδρία της 15ης Ιουνίου, κατά την οποία θα παρουσιάσει, με βάση το προεκλογικό του πρόγραμμα, ολοκληρωμένες προτάσεις που θα αφορούν «όχι μόνο το νέο αναβαθμισμένο ρόλο του Εθνικού Συμβουλίου, το διορισμό συνομιλητή, τις Ομάδες Εργασίες και εμπειρογνωμόνων, την ετοιμασία συνολικού πλαισίου προτάσεων και της νέας διαδικασίας που θα πρέπει να συμφωνηθεί προ της έναρξης του όποιου νέου κύκλου συνομιλιών».
Προσπαθεί να υποβαθμίσει τη σημασία του δείπνου ο Ντάουνερ
Στο μεταξύ προσπάθεια να υποβαθμίσει τη σημασία του δείπνου μεταξύ των δύο ηγετών κατέβαλε ο Ειδικός Σύμβουλος του ΓΓ του ΟΗΕ για το Κυπριακό Αλεξάντερ Ντάουνερ σε δηλώσεις αμέσως μετά τη συνάντησή του με τον Τ/κ ηγέτη Ντερβίς Έρογλου.
"Νομίζω ότι το κύριο θέμα είναι να έχουμε το δείπνο, να επικεντρωθούμε στο να έχουμε ένα επιτυχημένο δείπνο και οι δύο ηγέτες να περάσουν ευχάριστα μαζί με τις συζύγους τους", ανέφερε Αυστραλός απεσταλμένος του ΟΗΕ, όπως μεταδίδεται από τα κατεχόμενα.
Ο κ. Ντάουνερ απέφυγε να απαντήσει σε ερωτήσεις για την ουσία των συζητήσεων, ενώ ανέφερε πως στο μενού θα βρίσκεται ψάρι.
"Πραγματικά δεν θέλω να υπεισέλθω σε περαιτέρω ανάλυση για το δείπνο. Είναι απλά ένα δείπνο, δεν είναι μια υπερπαραγωγή, είναι ένα δείπνο", είπε απαντώντας σε επανειλημμένες ερωτήσεις.
Σημείωσε ακόμη ότι προσβλέπει να έχει μια "καλή συνάντηση με τους ηγέτες", προσθέτοντας ακόμη πως ο ίδιος αναμένει τόσο φαγητό που θα τον κρατήσει μέχρι το πρόγευμα της επόμενης ημέρας.
Ερωτηθείς για τις προσδοκίες του για το δείπνο, ο κ. Ντάουνερ περιορίστηκε να πει πως αυτό εξαρτάται από τους δύο ηγέτες.
Περαιτέρω, ο κ. Ντάουνερ ανέφερε πως η ημερομηνία του δείπνου άλλαξε αρκετές φορές και ότι η 29η Μαΐου είναι ημέρα μνημόνευσης των ειρηνευτών του ΟΗΕ. Πρόσθεσε δε πως τα Ηνωμένα Έθνη πρότειναν στους ηγέτες να πραγματοποιηθεί το απόγευμα της 29ης τελετή κατάθεσης στεφάνων και την πραγματοποίηση του δείπνου την επόμενη ημέρα, πράγμα που, όπως είπε, έχουν αποδεχθεί.
"Μία μέρα δεν θα κάνει διαφορά στο μεγάλο θέμα της επίλυσης του Κυπριακού", είπε.
Το βιολί του ο Έρογλου
Ο κατοχικός ηγέτης από την πλευρά τουμ δήλωσε ότι η τ/κ πλευρά κάνει κάθε τι δυνατόν για μια συμφωνία στο Κυπριακό, στη βάση όπως είπε των "πραγματικοτήτων".
Υποστήριξε ότι ενώ η Τουρκία είναι αποφασισμένη για λύση και η τ/κ πλευρά επιδεικνύει καλή θέληση και εποικοδομητική διάθεση, η ε/κ πλευρά κωλυσιεργεί και προσπαθεί να κερδίσει χρόνο.
Όπως μεταδίδεται από τα κατεχόμενα, ο κ. Έρογλου είπε ότι οι Τ/κ είναι «ικανοποιημένοι με το `κράτος` τους" και είναι αποφασισμένοι να μην απεμπολήσουν τα δικαιώματά τους.
Ο Τ/κ ηγέτης μιλούσε κατά τη διάρκεια του «11ου αθλητικού συμβουλίου» που διοργανώθηκε στα κατεχόμενα από το λεγόμενο υπουργείο παιδείας, νεολαίας και αθλητισμού.
Είπε ότι η τιμωρία, κατά την έκφρασή του, της τ/κ νεολαίας με «αθλητικά εμπάργκο» είναι ντροπή για τη διεθνή κοινότητα και πρόσθεσε ότι η παρεμπόδιση της συμμετοχής των Τ/κ σε διεθνείς αθλητικές διοργανώσεις αντίκειται στα ανθρωπινά δικαιώματα.