Η διαπραγμάτευση αυτή, η οποία θα διαρκέσει οκτώ ημέρες, δεν θα είναι καθόλου εύκολη, δεδομένου ότι η τρόικα επιμένει πως πρέπει να γίνουν απολύσεις στο Δημόσιο για να μη μειωθούν περαιτέρω μισθοί και συντάξεις.
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση θεωρεί πως με το ολοκληρωμένο σχέδιό της για τη διοικητική μεταρρύθμιση δεν είναι απαραίτητες οι απολύσεις, αφού οι αποχωρήσεις των 150 χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων έως το 2015 μπορεί να επιτευχθούν μέσω της διαθεσιμότητας, της κινητικότητας, των συνταξιοδοτήσεων και από το πλεονάζον προσωπικό από τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις φορέων.
Μέσα σε αυτό το φόντο, ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Αντώνης Μανιτάκης, διαμηνύει μέσω της εφημερίδας «Realnews» ότι οι υπάλληλοι, οι οποίοι στο πλαίσιο της κινητικότητας δεν θα δεχθούν τη μετάταξή τους, θα βρεθούν εκτός δημοσίου.
Την ίδια ώρα, αυστηροποιούνται οι έλεγχοι για τα ληξιπρόθεσμα χρέη και τη φοροδιαφυγή, με τις ποινές να είναι μεγαλύτερες για τη μεγάλη φοροδιαφυγή και μικρότερες για τα μικρά εισοδήματα και χρέη προς το Δημόσιο. Η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής που μπαίνει διαρκώς τα τελευταία τρία χρόνια στην κορυφή της ατζέντας, θα επανέλθει ξανά με σκληρό pressing από τους δανειστές για πάταξή της, ώστε να κλείσει η μαύρη τρύπα των εσόδων.
Ο κύκλος επαφών των επικεφαλής της τρόικας αρχίζει με τον υπουργό Οικονομικών και ακολουθούν την ερχόμενη εβδομάδα για τα σοβαρά εργασιακά θέματα ο Γιάννης Βρούτσης και για το Δημόσιο ο Αντώνης Μανιτάκης.
Οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της ΕΚΤ, θα αναχωρήσουν από την Ελλάδα την Κυριακή 10 Μαρτίου, αφού συναντηθούν και με τους άλλους εμπλεκόμενους στο Μνημόνιο υπουργούς, ενώ εδώ και μια εβδομάδα βρίσκονται στην Αθήνα τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας που προετοιμάζουν το έδαφος για τους επικεφαλής.
Πρόκειται για έναν νέο έλεγχο, διάρκειας δύο μόλις εβδομάδων αυτήν τη φορά, με «έπαθλο» τη δόση του Μαρτίου, ύψους 2,8 δισ. ευρώ.
Σε έναν νέο έλεγχο, διάρκειας δύο μόλις εβδομάδων αυτήν τη φορά, υποβάλλεται η ελληνική οικονομία, με «έπαθλο» στο τέλος τη δόση του Μαρτίου, ύψους 2,8 δισ. ευρώ. Οι επικεφαλής της τρόικας επέστρεψαν στην Αθήνα και αρχίζουν αύριο τις συζητήσεις με τον υπουργό Οικονομικών, Ι. Στουρνάρα.
Οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της ΕΚΤ, θα αναχωρήσουν από την Ελλάδα την Κυριακή 10 Μαρτίου (αφού συναντηθούν και με τους άλλους εμπλεκόμενους στο Μνημόνιο υπουργούς), ενώ εδώ και μια εβδομάδα βρίσκονται στην Αθήνα τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας που προετοιμάζουν το έδαφος για τους επικεφαλής. Ο έλεγχος θα εστιαστεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και στους εργαζόμενους στο Δημόσιο, ενώ αναμένεται να συζητηθεί και η πορεία άλλων μνημονιακών υποχρεώσεων της χώρας, όπως είναι η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Μέσα σε όλα αυτά η κυβέρνηση έχει να περάσει και από ένα ακόμα δύσκολο τεστ, το οποίο έχει να κάνει με τον ελεγκτικό και φοροεισπρακτικό μηχανισμό. Η πρόσφατη έκθεση της τρόικας ήταν καταπέλτης. Εξαγγέλλονται στο παρά πέντε αλλαγές, κυρίως σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες που ασχολούνται με τους μεγάλης οικονομικής επιφάνειας φορολογούμενους. Ταυτόχρονα όμως αυξάνεται το pressing για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών, ανεξαρτήτως ποσού.
Για να επιτευχθεί ο διττός στόχος πάταξης της φοροδιαφυγής και αύξησης των δημοσίων εσόδων, το οικονομικό επιτελείο προωθεί την ηλεκτρονική διασύνδεση ΣΔΟΕ-τραπεζών, ώστε να παρακάμψει την πολύμηνη καθυστέρηση στα αιτήματα για άνοιγμα λογαριασμών υπόπτων φοροδιαφυγής. Με τα νέα δεδομένα, τα στοιχεία που ζητά το ΣΔΟΕ θα πρέπει να αποστέλλονται από τις τράπεζες εντός 24ώρου. Σε β΄ φάση, οι οικονομικές υπηρεσίες θα παρακολουθούν, σε πραγματικό χρόνο, τις κινήσεις όλων των λογαριασμών σε όλες τις τράπεζες.
Θεωρώντας το 80% των ληξιπρόθεσμων οφειλών ανεπίδεκτο είσπραξης, το οικονομικό επιτελείο άλλαξε ρότα και αντί των κατασχετηρίων για όσους χρωστούν πάνω από €5.000, ζήτησε από τους εφοριακούς να ελέγξουν κατά προτεραιότητα υποθέσεις στα όρια της παραγραφής και κυρίως όσες δείχνουν ότι μπορεί να αποφέρουν έσοδα στο Δημόσιο. Παράλληλα, απλοποιεί την διαδικασία για κατασχέσεις μισθών, συντάξεων, ενοικίων και καταθέσεων, καθώς οφειλέτες κι εργοδότες, τράπεζες ή ασφαλιστικά ταμεία που θα πρέπει να παρακρατήσουν τα χρήματα υπέρ του Κράτους, θα ενημερώνονται με ένα e-mail.
Το Δημόσιο θα μπορεί να εισπράττει άμεσα ποσά από υπόλοιπα πλειστηριασμών που τηρούνται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, ασχέτως αν βρίσκεται σε εξέλιξη διαμάχη με ιδιώτες πιστωτές για το ποιός θα πληρωθεί πρώτος, ενώ για να αντιμετωπίσει παρόμοιες περιπτώσεις στο μέλλον, προωθεί νομοθετική διάταξη με την οποία το Δημόσιο θα έχει προτεραιότητα στην είσπραξη οφειλών σε όλους τους πλειστηριασμούς εις βάρος οφειλετών.
Εξάλλου, θετικά αντιμετωπίζουν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκπρόσωποι των δανειστών το στρατηγικό σχεδιασμό του υπουργείου Εργασίας, με τον οποίο τίθεται σε απόλυτη προτεραιότητα η ενίσχυση της απασχόλησης των νέων και η ανακούφιση των μακροχρόνιων ανέργων. Αυτό προέκυψε από τις σημερινές συναντήσεις του τεχνικού κλιμακίου της τρόικας με ανώτερα στελέχη του υπουργείου Εργασίας. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η ελληνική πλευρά εξέθεσε κατά τη συνάντηση όλες τις πτυχές του προβλήματος της ανεργίας στην Ελλάδα, επισημαίνοντας, ότι αν η κατάσταση δεν αντιμετωπισθεί, θα απειληθεί με κατάρρευση ο κοινωνικός ιστός, ενώ θα δοκιμασθούν τα έσοδα των ασφαλιστικών Ταμείων και τα φορολογικά έσοδα.