Ο κ. Σαμαράς υπογράμμισε ότι η Ελλάδα σε πρώτη φάση θα λάβει 14,5 δισ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ συν 1,8 δισ. ευρώ για αγροτική ανάπτυξη, ενώ αναμένεται να δοθούν στη χώρα μας άλλα δύο δισ. ευρώ μετά από δύο χρόνια από την αναθεώρηση των ποσοστών συμμετοχής της Ελλάδας.
«Μετά από αυτές τις ολονύχτιες διαπραγματεύσεις πολλών ωρών έχει τελικά επιτευχθεί μία συμφωνία για τους προϋπολογισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το 2014 μέχρι το 2020. Η Ελλάδα παίρνει σε πρώτη φάση πάνω από 14,5 δισ. ευρώ μόνο από το καινούριο ΕΣΠΑ συν 1,8 δισ. ευρώ για αγροτική ανάπτυξη που μένουν αλώβητα και τα οποία την προηγούμενη φορά είχαν λογαριαστεί στο ΕΣΠΑ, ενώ τώρα θα είναι επιπλέον των 14,5 δισεκατομμυρίων», ανέφερε αρχικά ο πρωθυπουργός.
«Συν δύο δισ. ευρώ περίπου που αναμένεται να μας δοθούν από την αναθεώρηση των ποσοστών συμμετοχής της Ελλάδας λόγω της μεγάλης μείωσης του εθνικού μας προϊόντος που έχει προκαλέσει αυτή η τεράστια κρίση στην Ελλάδα. Αυτά θα δοθούν μετά από διετία», πρόσθεσε ο κ. Σαμαράς. «Άρα συνολικά 14,5 συν 1,8 είναι 16,3 δισ. ευρώ σίγουρα λεφτά, και δύο δισεκατομμύρια -κατά την άποψη μου τουλάχιστον- τα οποία θα είναι προβλεπόμενα να δοθούν μετά το τέλος του 2016, όπως άλλωστε θα το δείτε ρητά στο σημείο 54 των συμπερασμάτων της συμφωνίας», υπογράμμισε.
«Τελικά δηλαδή θα δοθούν στη χώρα μας πολλά περισσότερα από όσα της είχαν διατεθεί αρχικά από την πρώτη πρόταση Μπαρόζο, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την ώρα που το συνολικό μέγεθος των κονδυλίων συνεχώς μειωνόταν», συνέχισε ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας- κατά την άποψή του- πως «διαπραγματευτικά κάναμε το καλύτερο».
Όπως σημείωσε ο κ. Σαμαράς, «το αποτέλεσμα αυτό ήταν για την Ελλάδα να πετύχει τη μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με την αρχική πρόταση της Επιτροπής από όλες τις χώρες, ενώ οι περισσότερες μάλιστα είχανε και μείωση σε σχέση με την αρχική πρόταση Μπαρόζο που υπήρχε».
«Πιο αναλυτικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προτείνει να δοθούν στην Ελλάδα για το νέο ΕΣΠΑ 11,2 δισ. ευρώ, όπως θυμάστε, όταν το συνολικό μέγεθος των κοινοτικών προϋπολογισμών ξεπερνούσε το 1 τρισ. ευρώ. Στο προηγούμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο είχαν δημιουργηθεί ελπίδες και είχαμε φτάσει κοντά στα 14 δισ. ευρώ, όταν ο συνολικός προϋπολογισμός εξακολουθούσε να βρίσκεται κοντά στο 1 τρισ. ευρώ. Τελικά η Ελλάδα κατάφερε αρχικά να κερδίσει μόνο για το νέο ΕΣΠΑ 14,5 δις για την επόμενη επταετία, ενώ συνολικά ο προϋπολογισμός για την Ευρώπη έπεσε ακόμη πιο κάτω από 1 τρις. ευρώ», εξήγησε ο πρωθυπουργός.
Από κει και πέρα, αναφέρθηκε στο ειδικό κονδύλι που θα δοθεί για την ανεργία των νέων συνολικά στην Ευρώπη, μέρος του οποίου θα διοχετευτεί στην Ελλάδα, που εμφανίζει τα μεγαλύτερα ποσοστά στη νεανική ανεργία. «Εμείς κάναμε τις συμμαχίες μας, δώσαμε έγκαιρα τη μάχη μας και ακόμα θέλω να τονίσω ιδιαίτερα ότι με την επιμονή μας προβλέφθηκε και δίνεται ένα ειδικό κονδύλιο για την ανεργία των νέων, συνολικά στην Ευρώπη. Ένα μέρος του οποίου κονδυλίου θα απορροφηθεί από την Ελλάδα, που έχει και την υψηλότερη νεανική ανεργία», σημείωσε ο Αντώνης Σαμαράς.
Το σπουδαιότερο, όμως, απ΄όλα που θέλω να πω, πρόσθεσε, «είναι ότι με δική μας επιμονή πέρασε τροπολογία που προβλέπει να αναθεωρηθούν τα ποσά για την Ελλάδα λόγω της τελευταίας κρίσης της. Θα πρέπει να ξέρετε ότι τα στατιστικά στοιχεία με βάση τα οποία πήραμε αυτά τα χρήματα, ήταν στοιχεία προ κρίσεως και προβλέπεται ειδικά ότι αν φανερωθεί από τα επόμενα στοιχεία ότι κάποια χώρα της δώσαμε στοιχεία λιγότερα ευνοϊκά απ΄ότι θα έπρεπε να ήταν, τότε γίνεται μία αναθεώρηση».
«Γι' αυτό το λόγο περάσαμε αυτή την τροπολογία κι έτσι, πέρα από αυτά τα δισεκατομμύρια που εξασφαλίσαμε, ανοίγει ο δρόμος μετά από δύο χρόνια, όπως σας είπα, να πάρουμε ακόμη -κατά την άποψή μου τουλάχιστον- 2 δισεκατομμύρια», σημείωσε ο κ. Σαμαράς.
Επιπλέον, ο πρωθυπουργός τόνισε πως είναι «θετική για μας η πρόβλεψη για τη χρηματοδότηση της Βουλγαρίας να τερματίσει τη λειτουργία του πυρηνικού της εργοστασίου, το γνωστό το Κοσλοντούι, που επιβαρύνει περιβαλλοντολογικά ολόκληρη την περιοχή και την βάζει σε κίνδυνο κατά την άποψή μου».
Παράλληλα, ο κ. Σαμαράς επισήμανε πως πέρα από το ύψος των χρημάτων που πρόκειται να δοθούν στην Ελλάδα, «συμφωνήθηκε να υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία στη διαδικασία της απορρόφησης των πόρων των κοινοτικών κονδυλίων και έτσι αναμένουμε να αυξηθεί η ταχύτητα της απορρόφησης των πόρων».
«Πιστεύω ότι κάτω από τις σημερινές δύσκολες συνθήκες, πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα ευχαριστημένοι γιατί καταφέραμε να πετύχουμε το μέγιστο δυνατό και πολύ περισσότερα απ΄ότι φαινόταν στην αρχή της διαπραγμάτευσης», κατέληξε πρωθυπουργός, εκφράζοντας ωστόσο και την ανησυχία του για τις μειώσεις στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό.
Αντιδράσεις της αντιπολίτευσης
Πυρά κατά της κυβέρνησης εξαπέλυσαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, σχολιάζοντας τη συμφωνία που επετεύχθη στη Σύνοδο Κορυφής για τον κοινοτικό προϋπολογισμό και τις δηλώσεις του πρωθυπουργού.
«Οι ηγέτες της Ε.Ε. επιλέγουν για μια ακόμη φορά να στοιχηθούν στις δογματικές νεοφιλελεύθερες επιλογές της κ. Μέρκελ και του κ. Κάμερον. Επιλέγουν την κοινωνική αναλγησία της λιτότητας και της ανεργίας. Η ελληνική κυβέρνηση αποδέχθηκε αδιαμαρτύρητα τη μείωση των κονδυλίων, που θα εξασφαλίσει σε ύψος περίπου 6-7 δις λιγότερα έναντι της περιόδου 2007-13», υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ, σχολιάζοντας για τη Σύνοδο Κορυφής.
«Η Σύνοδος Κορυφής ήταν το βήμα που η ελληνική κυβέρνηση έπρεπε να αξιοποιήσει, προκειμένου να καταδειχθεί ότι το εφαρμοζόμενο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής στην Ελλάδα δεν βγαίνει. Έπρεπε να αξιοποιήσει την άποψη όλων των αναλυτών που καταλήγουν σε αυτό το συμπέρασμα . Έπρεπε να αξιώσει την κοινοτική αλληλεγγύη με κάθε προσφερόμενο μέσο. Αντί αυτών, αποδέχτηκε την συνολική στρατηγική επιλογή της ύφεσης και της λιτότητας. Εξαγόρασε την κραυγαλέα σιωπή της με μικρές ενισχύσεις για προσωρινή απασχόληση, οι οποίες δεν αποτελούν πολιτικές για δημιουργία σταθερών θέσεων εργασίας. Επιπλέον, τα κονδύλια αυτά δεν περιορίζουν καθόλου τη μείωση 6-7 δις που υφίσταται η Ελλάδα», προσθέτει ο ΣΥΡΙΖΑ.
«Ο κ. Σαμαράς δεν έχει κανέναν λόγο να πανηγυρίζει - αντιθέτως, θα πρέπει να απολογηθεί. Να απολογηθεί για τα 11 δις ευρώ του ΕΣΠΑ, που παραμένουν αναξιοποίητα», αναφέρει την ίδια ώρα σε δήλωσή της η Ρένα Δούρου, υπεύθυνη του τομέα Εξωτερικών της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ.
«Άνθρακας ο θησαυρός. Παρά τις θριαμβολογίες του κ. Σαμαρά, η Ευρώπη των δανειστών με τον προϋπολογισμό λιτότητας καταδικάζει την Ελλάδα και τον ευρωπαϊκό Νότο στην ύφεση, την ανεργία, τη μείωση του αγροτικού εισοδήματος και την υπανάπτυξη. Άλλωστε στο τέλος ξυρίζουν τον γαμπρό», τονίζει από τη μεριά του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Νότης Μαριάς.
Παράλληλα, το ΚΚΕ, σχολιάζοντας την ομιλία του πρωθυπουργού, επισημαίνει ότι «σημαντικότερα είναι αυτά στα οποία δεν αναφέρεται ο πρωθυπουργός. Ο φιλομονοπωλιακός προσανατολισμός της κοινοτικής χρηματοδότησης, το βάθεμα των ανισότιμων σχέσεων των κρατών - μελών και η όξυνση των αντιθέσεων στο εσωτερικό της ΕΕ, που αποτυπώνονται στο συμβιβασμό για το νέο προϋπολογισμό, ο οποίος είναι ο πρώτος μειωμένος έναντι του προηγούμενου στην ιστορία της ΕΕ»,.
«Κουβέντα δεν είπε ο πρωθυπουργός για την πιθανότητα επιβολής ποινών στα κράτη - μέλη με αναστολή πιστώσεων, που θα αξιοποιηθεί σαν μοχλός για να επιταχυνθούν οι αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις», καταλήγει το ΚΚΕ.