Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Άμεσο και ενδελεχή έλεγχο στις ποσοστώσεις για τη παρασκευή χαλουμιού ΠΟΠ, αλλά και τη γαλακτόσκονη απαιτούν οι αιγοπροβατοτρόφοι, στρέφοντας τα πυρά τους προς τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες για τους ανεπαρκείς ελέγχους. 

 

«Έλεγξαν ποτέ στο χαλούμι αν υπάρχει το 25% του αιγοπρόβειου γάλακτος ; ας μας πουν ένα έλεγχο που έχουν κάνει παραδέχτηκαν ενώπιον της επιτροπή γεωργίας της βουλής ότι κανένα έλεγχο δεν έχουν κάνει», τόνισε ο Πρόεδρος των Αιγοπροβατοτρόφων, Παναγιώτης Κωνσταντίνου. 

 

«Όλο το νωπό γάλα που παρασκευάζεται στην Κύπρο να κάνει 28 χιλιάδες τόνους χαλούμι σήμερα κάνουμε 44, τι γάλα είναι; », είπε ο Πρόεδρος των Αιγοπροβατοτρόφων Πάφου, Ευαγόρας Χρυσάνθου.  

Η οικονομική στήριξη 5 εκ ευρώ που εξαγγέλθηκε δεν λύνει το πρόβλημα, παρά μόνο απαλύνει για λίγο πληγή, οριστική λύση θα υπάρξει μόνο με την πλήρη εφαρμογή της νομοθεσίας για το χαλούμι όπως εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, σημειώνουν οι αιγοπροβατοτρόφοι. 

 

«Τίποτε δεν περιμένουμε δεν έχουμε κάτι χειροπιαστό μας είπαν για τα 8 εκ διαψεύδομαι δεν είναι οκτώ εκ που θα πάρει ο κλάδος στήριξη, οκτώ είναι για όλους τους κλάδους οι δηλώσεις αυτές είναι για τα στρέψουν την κοινή γνώμη εναντίον μας», σημείωσε ο κ. Χρυσάνθου. 

Τα δίκαια της διαμαρτυρίας των αιγοπροβατοτρόφων αναγνώρισε και ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Γεωργίας, Ανδρέας Γρηγορίου, τονίζοντας πως αγκάθι στην πλήρη εφαρμογή της νομοθεσίας για το χαλούμι αποτελεί το γεγονός πως τα μεγάλα τυροκομεία παράγουν χαλλούμι με το παλιό καθεστώς και όχι με τις ποσοστώσεις που συμφωνήθηκαν για το ΠΟΠ. 

«Φαίνεται πως η αγορά γάλακτος στην Κύπρος δεν λειτούργει σε ανταγωνιστικό περιβάλλον, έχουν δίκαιο να διαμαρτύρονται οι αιγοπροβατοτρόφοι, διότι αναγκάζονται να πωλούν χαμηλότερα από το κόστος που έχουν οι ίδιοι,  το ζητούμενο είναι να λειτουργήσει αγορά και να παίρνουν την τιμή που δικαιούνται για να μπορούν να είναι βιώσιμοι», ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Γεωργίας, Ανδρέας Γρηγορίου. 

Κατανοούμε πλήρως τα προβλήματα των Αιγοπροβατοτρόφων και σε καμία περίπτωση δεν κερδοσκοπούμε εναντίων τους, σημειώνουν οι τυροκόμοι, οι οποίοι εκφράζουν την έντονη αντίδραση τους με τις χθεσινές δηλώσεις του Υπουργού Γεωργίας Κώστα Καδή. 

«Γιατί τόση εμπάθεια προς τους τυροκόμους, γιατί τόσος πόλεμος; Οι πρώτοι που θα επιδίωκαν αυξήσεις θα ήμασταν εμείς αφού και το δικό μας κοστολόγιο έχει αυξηθεί δραματικά και αυξάνεται ασταμάτητα. Και φυσικά με αύξηση στην τιμή του χαλουμιού, θα μεταφέραμε και σημαντική αύξηση στην τιμή γάλακτος αφού πραγματικά καταλαμβάνουμε το πρόβλημα των κτηνοτρόφων.», είπε ο Πρόεδρος των Τυροκόμων, Γιώργος Πέτρου. 

Κανονικά γίνονται οι έλεγχοι στα τυροκομία σημειώνει ο Κύριος Πέτρου, με το Υπουργείο Γεωργίας να σημειώνει πως έχει βρεθεί η φόρμουλα από το κρατικό χημείο για να εντοπίζεται η γαλακτόσκονη στο χαλούμι και σε ποσότητες κάτω από το 3%. 

Στο μεταξύ πιο ξεκάθαρα πράγματα και λύση αρκετών προβλημάτων αναμένονται μετά την γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα, αρχές της ερχόμενης εβδομάδας, μέσα από την οποία θα ξεκαθαρίζεται κατά πόσον επιτρέπεται να παράγεται χαλούμι και με το προηγούμενο καθεστώς ταυτόχρονα με το ΠΟΠ. Γνωμάτευση η οποία αναμένεται να λύση και τα χέρια των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών για αυστηρότερους ελέγχους.