Το ΡΤΚ ανακοίνωσε ότι δεν πρόκειται να γίνει καμία συνάντηση με τον Ουνάλ Ουστέλ, ο οποίος έχει την σχετική εντολή, για τον σχηματισμό «κυβέρνησης».
Το κόμμα της αντιπολίτευσης στα κατεχόμενα κοινοποίησε την απόφασή του αυτή νωρίς το απόγευμα σήμερα, με σχετική ανακοίνωση και σε όλα τα ΜΚΔ.
Στο μεταξύ, ο γγ του ΡΤΚ, Ερντογάν Σορακίν κάλεσε τον Τ/κ ηγέτη, Ερσίν Τατάρ σε παραίτηση. «Είναι το καλύτερο που έχει να κάνει» σχολίασε ο κ. Σορακίν λέγοντας ότι τα όσα βιώνουν το τελευταίο διάστημα ξεπερνά τα εσωτερικά ζητήματα του ΚΕΕ και έχει μετατραπεί πλέον σε έλλειμα δημοκρατίας. Πρέπει να γίνουν ενέργειες με αίσθημα ευθύνης για την στήριξη της δημοκρατίας, πρόσθεσε.
«Ο Τατάρ έχει γκρεμίσει τη δημοκρατία της χώρας, τις πολιτικές ηθικές αξίες, τη βούληση του λαού, το κύρος της προεδρίας. Μετά από αυτό το στάδιο, το καλύτερο που μπορεί να κάνει για τη χώρα και τον λαό είναι να παραιτηθεί», ανέφερε ο κ. Σορακίν.
Η συνεδρία της κομματικής βουλής, του ανώτατου κομματικού οργάνου του ΚΕΕ, ανακοινώθηκε ότι θα πραγματοποιηθεί αύριο νωρίς το απόγευμα. Εκεί θα συζητηθούν οι τελευταίες εξελίξεις ενώ ήδη τ/κ δημοσιεύματα αναφέρονται σε αντιδράσεις και εντός του ΚΕΕ για την απευθείας ανάθεση της εντολής σχηματισμού ‘κυβέρνησης» στον Ουνάλ Ουστέλ, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η σχετική εσωκομματική διαδικασία.
Σημειώνεται ότι η πρώτη τρικομματική «κυβέρνηση» ΚΕΕ – ΔΚ – ΚΑ σχηματίστηκε υπό τον πρόεδρο του ΚΕΕ, Φαίζ Σουτζούογλου στις 21 Φεβρουαρίου 2021 και διήρκησε 59 ημέρες. Υπέβαλλε παραίτηση στον Ερσίν Ταταρ στις 20 Απριλίου.
Στις 22 Απριλίου ο κ. Τατάρ έδωσε και πάλι την εντολή σχηματισμού «κυβέρνησης» στον Φαΐζ Σουτζούογλου ο οποίος 3 μέρες μετά, στις 25 του μηνός ξανασχημάτισε «κυβέρνηση» με το ΔΚ και ΚΑ. Το «κυβερνητικό πρόγραμμα» αναγνώσθηκε στη «βουλή» στις 28 Απριλίου και ενώ η ψήφος εμπιστοσύνης ορίσθηκε για τις 30 του μηνός, στις 29 Απριλίου τα κόμματα ΔΚ και ΚΑ με το αιτιολογικό ότι το ΚΕΕ δεν υπέγραψε το «πρόγραμμα των 100 ημερών» ανακοίνωσαν ότι δεν θα δώσουν ψήφο εμπιστοσύνης. Έτσι στις 30 Απριλίου, ο Φαΐζ Σουτζούογλου υπέβαλε και πάλι την παραίτηση της «κυβέρνησης» στον Ερσίν Τατάρ.
Το ενδεχόμενο της αποχώρησης από την «βουλή» εξετάζει το Κόμμα του Λαού
Το Κόμμα του Λαού (ΚΛ), το οποίο διαφωνεί με την τροπή των πολιτικών εξελίξεων στο τουρκοκυπριακό πολιτικό προσκήνιο εξετάζει το ενδεχόμενο της αποχώρησης από την «βουλή».
Την πληροφορία έδωσε στην δημοσιότητα ο ηγέτης του ΚΛ, Κουντρέτ Όζερσαϊ. Ο κ. Όζερσαϊ διαφωνεί με την απόφαση του Τουρκοκύπριου ηγέτη για ανάθεση της εντολής σχηματισμού της νέας «κυβέρνησης», στον «βουλευτή» του Κόμματος Εθνικής Ενότητας (ΚΕΕ), Ουνάλ Ουστέλ.
Ο κ. Όζερσαϊ μιλώντας στο «Μπαϊράκ» ανέφερε ότι το κόμμα του δεν θα συζητήσει με τον κ. Ουστέλ το ενδεχόμενο του σχηματισμού μιας «κυβέρνησης» συνεργασίας.
«Ως ΚΛ δεν θα γίνουμε κομμάτι αυτού του παιχνιδιού. Τα όσα βιώνουμε δεν είναι φυσιολογικά», δήλωσε ο κ. Όζερσαϊ.
Ο Τουρκοκύπριος πολιτικός δήλωσε ακόμη ότι «συζητάμε διαφορετικές επιλογές ως απάντηση στα όσα συμβαίνουν. Δεν έχουμε καταλήξει ακόμα σε απόφαση».
Ωστόσο, πρόσθεσε, «έχουμε επανειλημμένα δηλώσει και προειδοποιήσει ότι τα όσα συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα θα βλάψουν σοβαρά το δημοκρατικό καθεστώς μας. Η αποχώρηση από την ‘βουλή’ είναι μια από τις επιλογές στο τραπέζι».
Στις πρόσφατες «βουλευτικές εκλογές», το ΚΛ επέστρεψε στην «βουλή» με τρεις έδρες.
Αντιδράσεις στον Τύπο
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, ο Τ/κ ηγέτης προχώρησε αναπάντεχα γρήγορα στην ανάθεση στον συγκεκριμένο «βουλευτή» και νυν «υπουργό εργασίας» στην απερχόμενη δεύτερη «κυβέρνηση» υπό τον «πρωθυπουργό», Φαίζ Σουτζούογλου. Κι αυτό έγινε χωρίς να περιμένει τη σύγκληση της κομματικής βουλής, του ανώτερου κομματικού οργάνου του ΚΕΕ. Χθες έγινε συνεδρία της «κοινοβουλευτικής ομάδας» του ΚΕΕ, όπου συζητήθηκε το θέμα του ονόματος ή των ονομάτων για να λάβουν την εντολή σχηματισμού «κυβέρνησης», χωρίς όμως αποτέλεσμα και γι’ αυτό θα συζητούνταν πιο λεπτομερώς το ζήτημα στην αυριανή συνεδρία της κομματικής βουλής.
Η Γενί Ντουζέν γράφει ότι δεν κατά τη διάρκεια της συνεδρίας της ολομέλειας της «βουλής» ο Ουνάλ Ουστέλ θέλησε να φύγει από το κτίριο. Όταν όμως είδε πως στην κεντρική είσοδο υπήρχαν δημοσιογράφοι πήγε από την πίσω πόρτα. Η εφημερίδα δημοσιεύει φωτογραφία του εν λόγω «βουλευτή» να φεύγει χαιρετώντας από την πίσω πόρτα της «βουλής» και γράφει ότι όταν ρωτήθηκε πού πάει απάντησε ότι «δεν υπάρχει κάτι».
Επίσης, ο «βουλευτής» του ΚΕΕ, Χασάν Τατσόϊ, το όνομα του οποίου είχε γραφτεί μεταξύ αυτών που αναμενόταν να πάρουν την εντολή σχηματισμού «κυβέρνησης», μετά την ανάθεση στον Ουστέλ αντέδρασε σκληρά – γράφει ο τ/κ Τύπος – λέγοντας πως σε αντίθεση με τις πρωινές εσωκομματικές αποφάσεις, δόθηκε η εντολή σε έναν που «έβγαλε κέρδος απ’ την καταστροφή», εννοώντας την υπόθεση με την παράνομη άφιξη τουρκικού τζετ τον καιρό της πανδημίας στα κατεχόμενα. Θεωρεί δε πως πίσω απ’ όλο αυτό βρίσκεται ο Φαίζ Σουτζούογλου.
Ο ίδιος, συνέχισε, έμαθε από τα ΜΕΕ την ανάθεση εντολής στον Ουνάλ Ουστέλ. Τα όσα συμβαίνουν, ανέφερε, είναι εξαιρετικά θλιβερά για το ΚΕΕ, το οποίο ήταν το πρώτο κόμμα σε ψήφους, όσους έχουν αφιεερώσει την ζωή τους στο ΚΕΕ, όπως ο ίδιος, αλλά και για ολόκληρη την κοινωνία.
Η Αβρούπα γράφει για μαύρες σελίδες στην ιστορία του τόπου και πως ο Ερσίν Τατάρ έκανε αυτό που η Άγκυρα ήθελε, δίδοντας την εντολή σχηματισμού «κυβέρνησης» στον Ουνάλ Ουστέλ, ο οποίος στο εκλογικό συνέδριο του ΚΕΕ, όπου αναδείχθηκε πρόεδρος ο Φαίζ Σουτζούογλου, είχε πάρει τις λιγότερες ψήφους
Ο Φαίζ Σουτζούογλου δήλωσε χθες βράδυ πως ήταν έκπληξη πως ξεκαθάρισε το όνομα χθες. Δεν ήταν έκπληξη το όνομα, είπε, γιατί συζητούνταν πως θα ήταν είτε ο Ουνάλ Ουστέλ, είτε ο Χασάν Τατσόι, αλλά το ότι αυτό ξεκαθάρισε χθες το απόγευμα ήταν έκπληξη. Σημείωσε ότι αύριο, Τετάρτη είχε αποφασίσει η «κοινοβουλευτική ομάδα» να συζητιούνταν το θέμα στην κομματική βουλή του ΚΕΕ και να ληφθεί η απόφαση για το σε ποιο πρόσωπο θα δίνονταν η εντολή σχηματισμού «κυβέρνησης».
Δεν ήταν έκπληξη, δήλωσε από την πλευρά του ο Ουνάλ Ουστέλ που πήρε την εντολή, ο οποίος είπε πως θα περιμένει να πάρει τη σχετική αρμοδιότητα από τα συλλογικά όργανα του ΚΕΕ και να προχωρήσει γρήγορα στον σχηματισμό «κυβέρνησης». Κληθείς να σχολιάσει την αντίδραση του Χασάν Τατσόϊ, το απέφυγε λέγοντας «ο Χασάν είναι φίλος μου, είναι αδερφός μου».
Έκπληξη χαρακτήρισε πάντως και ο πρόεδρος του ΔΚ, Φιρκί Ατάογλου την ανάθεση τόσο σύντομα και με αυτόν τον τρόπο της εντολής στον Ουνάλ Ουστέλ, δήλωσε ωστόσο έτοιμος να συζητήσει μαζί του «εάν χτυπήσει την πόρτα μας».
Έτοιμος να συνεργαστεί με τον Ουνάλ Ουστέλ «εάν μας ικανοποιήσει» και να συνεχίσουν από εκεί που σταμάτησαν με τη «διακυβέρνηση» του Φαίζ Σουτζούογλου, δήλωσε ο πρόεδρος του ΚΑ, Ερχάν Αρικλί.
Ο πρόεδρος της αντιπολίτευσης, του ΡΤΚ, Τουφάν Ερχιουρμάν δεν θεωρεί πως το σχήμα που θα προκύψει θα είναι νόμιμο λόγω του ότι θα ηγείται ένας «βουλευτής» και όχι αρχηγός κόμματος. Σημείωσε ότι η ανάθεση έγινε από τον κ. Τατάρ χωρίς να υπάρχει σχετική απόφαση των κομματικών οργάνων του ΚΕΕ και διερωτήθηκε εάν χρειάζεται να εειπωθεί κάτι άλλο.
Όπου η ίντριγκα και τα προσωπικά συμφέροντα είναι μεγάλα, τίποτα δεν φυτρώνει, δήλωσε ο πρόεδρος του ΚΛ, Κουντρέτ Οζερσάι εκτιμώντας ότι θα χαθεί κι άλλος πολύτιμος χρόνος για τη «χώρα».
Να σημειωθεί ότι σε δηλώσεις στον διευθυντή της ηλεκτρονικής εφημερίδας Χαβαντίς, Μπασιαράν Ντουζγκιούν ο Φαίζ Σουτζούογλου χθες δεν είχε ξεκαθαρίσει εάν θα παραιτηθεί ή όχι εφόσον η εντολή σχηματισμού «κυβέρνησης» δοθεί σε «βουλευτή». Δεν αποφάσισα ακόμα, είχε πει, σημειώνοντας πως δεν θεωρεί ότι προέχει το προσωπικό συμφέρον και όφελος. Σήμερα η Χαβαντίς έχει τίτλο «Το ΚΕΕ έσβησε τον φαίζ», κάνοντας λογοπαίγνιο με το όνομα του κ. Σουτζούογλου που σημαίνει και επιτόκιο.
Σύμφωνα με την Ντιαλόγκ θα πρόκειται για την 40η «κυβέρνηση» από την παράνομη ανακήρυξη του ψευδοκράτους και την 3η από την διεξαγωγή των τελευταίων «βουλευτικών εκλογών» που διεξήχθησαν πρόωρα στις 23 του περασμένου Ιανουαρίου.