"Πρόεδρο" αποκάλεσε τον κατοχικό ηγέτη Ερσίν Τατάρ η η βοηθός υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, αρμόδια για Πολιτικές Υποθέσεις, Βικτόρια Νούλαντ, μιλώντας σε δημοσιογράφους μετά την συνάντησή της με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη.
Η κ. Νούλαντ απολογήθηκε για την αναφορά όταν δημοσιογράφος της υπέδειξε ότι μάλλον εκ παραδρομης θα πρέπει να αποκάλεσε "Πρόεδρο" τον Ερσίν Τατάρ. Δικαιολογηθηκε ότι μετα από 4 ημερες επαφών και 4 χρόνια μακριά από το υπουργείο ήταν εκ παραδρομής η συγκεκριμένη αναφορα.
Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι ο αγωγός East Med είναι ένα χρονοβόρο και ακριβό έργο. "Χρειαζόμαστε άμεσα λύσεις και μελετάμε εναλλακτικές και άμεσες λύσεις" είπε. Υποστήριξε ότι για αυτούς τους λόγους οι ΗΠΑ στηρίζουν τον Εuro-Asian Electricity Interconnector και άλλα παρόμοια έργα. Εξέφρασε ακόμα στήριξη στην ιδέα του σχήματος 3+1 (Κύπρος, Ελλάδα, Ισραήλ+ΗΠΑ).
Ήρθε να ακούσει για το Κυπριακό
Αναφερόμενη στο Κυπριακό είπε ότι απλώς ήρθε να ακουσει και ότι οι ΗΠΑ στηρίζουν Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ) που θα έχουν οικονομικά οφέλη και για την άλλη πελυρα.
Ερωτηθείσα αν κομίζει οποιεσδήποτε ιδέες των ΗΠΑ προς τις δυο πλευρές στην Κύπρο για να βοηθηθούν να προχωρήσουν στη διαδικασία για λύση του Κυπριακού, σημείωσε πως «ενδιαφερόμαστε να ακούσουμε τις απόψεις τόσο στο βορρά όσο και στον νότο», εκφράζοντας την υποστήριξη των ΗΠΑ σε «Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης, πράγματα που μπορούν να βελτιώσουν την οικονομία και στον βορρά και στον νότο του νησιού».
«Αλλά πρωταρχικά αυτή είναι μια ευκαιρία να ακούσουμε εάν υπάρχει σύγκλιση απόψεων επί της οποίας μπορούμε να οικοδομήσουμε», πρόσθεσε.
Αναφερόμενη στη συνάντησή της αργότερα με τον Ερσίν Τατάρ, είπε πως θα του μιλήσει για τη συνεχή στήριξη των ΗΠΑ στις προσπάθειες για επίλυση του Κυπριακού «κατά ένα δικοινοτικό τρόπο, όπως πάντοτε υποστηρίζουμε διαχρονικά».
Η κα. Νούλαντ είπε ακόμη, στις δηλώσεις της, πως "είμαστε πάρα πολύ ικανοποιημένοι που έχουμε μια ισχυρή εταιρική σχέση με την Κύπρο σε αυτή την απόλυτα ζωτική στιγμή για τη δημοκρατία καθώς στεκόμαστε μαζί έναντι της βάναυσης επίθεσης του κ. Πούτιν στην Ουκρανία.
«Η Κύπρος έχει παράσχει ανθρωπιστική υποστήριξη, έχει απαγορεύσει "σε ρωσικά πολεμικά πλοία να βρίσκονται σε αυτή την περιοχή, έχει υποστηρίξει σθεναρά στην ΕΕ και παγκόσμια την κυριαρχία και εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας, έχει υποδεχθεί Ουκρανούς εδώ", σημείωσε.
Πρόσθεσε πως "στεκόμαστε μαζί για να διασφαλίσουμε ότι αυτός ο πόλεμος είναι μια στρατηγική αποτυχία για τον κ. Πούτιν και συμπαραστεκόμαστε σθεναρά στον θαρραλέο λαό της Ουκρανίας που πολεμά όχι μόνο για τη δική του πατρίδα αλλά για την ελευθερία όλων μας».
Είπε πως κατά στη συνάντηση ανασκόπησαν την αναπτυσσόμενη σχέση των ΗΠΑ για θέματα ασφάλειας με την Κυπριακή Δημοκρατία, αναφερόμενη στα χθεσινά εγκαίνια του εκπαιδευτικού Κυπριακού Κέντρου για τη Χερσαία και Θαλάσσια Ασφάλεια και την Ασφάλεια Λιμένων CyCLOPS.
Επεσήμανε πως αυτό θα είναι ένα εκπαιδευτικό κέντρο όχι μόνο για τους Αμερικάνους και τους Κύπριους, αλλά επίσης για τις χώρες στην περιοχή, προσθέτοντας πως "αυτή είναι μια ριζική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούμε μαζί".
Ο "Πρόεδρος" Τατάρ...
Αναφερόμενη στη συνάντηση που θα είχε στη συνέχεια με τον Τ/κ ηγέτη, η κα. Νούλαντ είπε πως «τώρα θα πάω στο βορρά και θα περάσω λίγο χρόνο με τον Πρόεδρο Τατάρ και θα του μιλήσω για τη συνεχή στήριξη των ΗΠΑ στις προσπάθειες για επίλυση του Κυπριακού κατά ένα δικοινοτικό τρόπο, όπως πάντοτε υποστηρίζουμε διαχρονικά».
Σε ερώτηση δημοσιογράφου αν η αναφορά της σε «Πρόεδρο Τατάρ» ήταν λανθασμένη, η κα. Νούλαντ είπε πως ήταν ένα λάθος και απολογήθηκε, αποκαλώντας τον Τ/κ ηγέτη «κ. Τατάρ». «Έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που ήμουν ξανά στην Κύπρο. Προφανώς αναφερόμαστε σε αυτόν ως κ. Τατάρ», επεσήμανε.
Ακριβός και χρονοβόρος ο East Med
Ερωτηθείσα αν ο αγωγός EastMed είναι τώρα μια ζωτική επιλογή για τις ΗΠΑ μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η κα. Νούλαντ είπε πως «η ιδέα εκεί είναι να δημιουργηθεί ένας πολύ μακρύς αγωγός σε πολύ βαθιά νερά σε διάστημα περίπου 10 ετών και πιστεύουμε ότι αυτό είναι πολύ ακριβό, μη οικονομικά βιώσιμο και θα διαρκέσει πάρα πολύ».
Η Αμερικανίδα αξιωματούχος υπογράμμισε τη σημασία της μετάβασης στην πράσινη ενέργεια, σημειώνοντας, παράλληλα, πως αυτό που αναζητούν όσον αφορά τους υδρογονάνθρακες είναι επιλογές για περισσότερο αέριο και πετρέλαιο για μια σύντομη μεταβατική περίοδο.
«Σε 10 χρόνια από τώρα θέλουμε να είμαστε πολύ πιο πράσινοι (στα ενεργειακά) και με πολύ περισσότερη ποικιλομορφία (στις πηγές ενέργειας)», ανέφερε.
«Έτσι αυτή τη στιγμή επικεντρωνόμαστε σε ενεργειακές διασυνδέσεις, επικεντρωνόμαστε σε έργα που μπορούν να αποδώσουν αποτελέσματα τώρα για την Κύπρο, και στον νότο και στον βορρά, για την Ευρώπη, για όλες τις χώρες αυτής της γειτονιάς», είπε.
Κληθείσα να πει ποιες επιλογές εξετάζουν οι ΗΠΑ για την περιοχή η κα. Νούλαντ είπε πως η ιδέα είναι να επωφεληθούν όλοι γιατί υπάρχει ανάγκη για εναλλακτικές πηγές ενέργειας παντού.
Επεσήμανε πως οι χώρες σε αυτή την περιοχή έχουν κατανοήσει ότι η εξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο και αέριο είναι κάτι εξαιρετικά κακό και υπάρχει σύγκλιση στο ενδιαφέρον, που υπάρχει για διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας, ακόμα και καθώς εργαζόμαστε για τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια.
«Έχουμε υποστηρίξει την ιδέα του Ευρασιατικού Ηλεκτρικού Αγωγού Διασύνδεσης (Εuro-Asian Electricity Interconnector), άλλα έργα σαν αυτό που θέλουμε να δούμε να γίνουν βιώσιμα», είπε.
Είμαστε επίσης, πρόσθεσε, σθεναροί υποστηρικτές της ιδέας του σχήματος 3+1 (Κύπρος, Ελλάδα, Ισραήλ+ΗΠΑ).
Επεσήμανε, ακόμη, πως τη Δευτέρα επισκέφθηκε μαζί με αντιπροσωπεία την Άγκυρα και πως η έντονη αίσθηση που αποκόμισε είναι πως και η Τουρκία επιδιώκει τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας ενέργειας.
«Έτσι ίσως υπάρχει μια ευκαιρία σε αυτό την οποία χρειάζεται να αναπτύξουμε και για την οποία να συνεχίσουμε να μιλούμε», επεσήμανε.
Η κα. Νούλαντ αναφέρθηκε επίσης στη συνεργασία Κύπρου - ΗΠΑ στους τομείς του πολιτισμού, της επιστήμης και των επαφών μεταξύ των λαών.
Είπε πως χθες είχε συνάντηση με μια ομάδα νεαρών ατόμων από τις δυο κοινότητες που εργάζονται χωριστά αλλά και από κοινού σε δικοινοτικά θέματα, σημειώνοντας πως αυτό είναι κάτι ενθαρρυντικό και οι ΗΠΑ είναι πολύ περήφανες που στηρίζουν αυτές τις προσπάθειες.