Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας θα επαναληφθούν αύριο διαδικτυακά, ωστόσο οι προσδοκίες για ουσιαστική πρόοδο έπεσαν εκ νέου στο ναδίρ.
Ενδεικτικές οι δηλώσεις του Ουκρανού Προέδρου Βολοντιμίρ Ζελένσκι.
«Ναι έχουμε διαπραγματευτική διαδικασία, η οποία είναι σε εξέλιξη. Όμως μέχρι στιγμής είναι μόνο λόγια. Δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο μέχρι στιγμής», ανέφερε ο Πρόεδρος της Ουκρανίας, Βολοντιμίρ Ζελένσκι.
Πρόωρη χαρακτήρισε ο Βλαντιμίρ Πούτιν ενδεχόμενη κατάπαυση του πυρός και συνάντηση με τον Ουκρανό ομόλογο του, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Πρωθυπουργός της Ιταλίας, Μάριο Ντράγκι, ο οποίος χθες βράδυ είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Πρόεδρο της Ρωσίας.
«Η απάντηση του Προέδρου Πόυτιν ήταν ότι η ώρα δεν είναι ακόμη ώριμη, οι διαπραγματεύσεις πρέπει να σημειώσουν περαιτέρω πρόοδο», είπε ο Πρωθυπουργός της Ιταλίας, Μάριο Ντράγκι.
Ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ αμφισβήτησε τις ρωσικές προθέσεις για αποκλιμάκωση των εχθροπραξιών σε Κίεβο και Τσερνίχιβ.
«Επομένως, μπορούμε να περιμένουμε πρόσθετες επιθετικές ενέργειες, που θα επιφέρουν ακόμη περισσότερα δεινά», σημείωσε ο ΓΓ του ΝΑΤΟ, Γενς Στοντελμπεργκ.
Την ίδια ώρα ο Σεργκέι Λαβρόφ μετά την χθεσινή επίσκεψη στο Πεκίνο, σήμερα βρέθηκε στην πρωτεύουσα της Ινδίας Νέο Δελχί, όπου είχε συνάντηση με τον Ινδό ομόλογο του.
Επιμένει η Τουρκία
Η Τουρκία συνεχίζει να παίζει σε διπλό ταμπλό και να επιζητά να διαδραματίσει κομβικό ρόλο στις εξελίξεις. Μιλώντας σε δημοσιογράφους στην πτήση επιστροφής από το Ουζμπεκιστάν, ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, δήλωσε ότι η Αγκυρα εργάζεται για να φιλοξενήσει μια συνάντηση Πούτιν - Ζελένσκι.
«Η Τουρκία συνεχίζει να είναι αντίθετή στην επιβολή κυρώσεων στη Ρωσία. Αντ' αυτού δίνει προτεραιότητα στον τερματισμό των στρατιωτικών κινήσεων της Ρωσίας και συνέχιση του διαλόγου», σημείωσε ο Πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογαν.
Ενώ ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών δεν έκρυψε ότι η Αγκυρα θα επιχειρήσει να αξιοποιήσει την κρίση για να προωθήσει την προσέγγιση της με χώρες της περιοχής και ειδικότερα το Ισραήλ, το οποίο ανακοίνωσε ότι θα επισκεφθεί τον Μάιο.
«Εδώ γίνεται κατανοητή η σημασία της Ανατολικής Μεσογείου. Η οικονομικότερη διαδρομή είναι η Τουρκία», ανέφερε ο ΥΠΕΞ της Τουρκίας, Μεβλούτ Τσαβούσογλου.
Παραδέχθηκε, ωστόσο, ότι είναι δύσκολη βραχυπρόθεσμα η κατασκευή ενός τέτοιου αγωγού.
Ενεργειακό θρίλερ
Σε εξέλιξη βρίσκεται, την ίδια ώρα, και το ενεργειακό θρίλερ. Το μεσημέρι, ο Βλαντιμίρ Πούτιν προχώρησε στην υπογραφή διατάγματος, σύμφωνα με το οποίο απαιτεί από μη φιλικές χώρες να ανοίξουν μέχρι αύριο λογαριασμούς σε ρωσικές τράπεζες που δεν υπόκεινται σε κυρώσεις, για να πληρώνουν σε ρούβλια το φυσικό αέριο που λαμβάνουν.
Σε διαφορετική περίπτωση προειδοποίησε ότι θα κλείσει η στρόφιγγα του ρωσικού φυσικού αερίου.
«Ορισμένοι Ευρωπαίοι πολιτικοί δείχνουν έτοιμοι να παραμελήσουν τα συμφέροντα των πολιτών τους, μόνο για να ικανοποιήσουν τον υπερατλαντικό άρχοντά τους», είπε ο Πούτιν.
Άμεση ήταν η απάντηση Γερμανίας και Γαλλίας. Οι υπουργοί Οικονομικών των δυο χωρών σε κοινή συνέντευξη τύπου στο Βερολίνο, μίλησαν για ρωσικό εκβιασμό.
«Χθες λάβαμε τα μέτρα που έπρεπε να λάβουμε σε περίπτωση που λήξουν οι παραδόσεις ρωσικού φυσικού αερίου ή πετρελαίου, οπότε είμαστε καλά προετοιμασμένοι για οτιδήποτε μπορεί να αποφασίσει ο Πούτιν», σημείωσε ο ΥΠΟΙΚ Γερμανίας Ρόμπερτ Χαμπεκ.
«Ένα συμβόλαιο είναι συμβόλαιο και αυτό δεν είναι κάτι νέο και αποτελεί σταθερή θέση όλων των ευρωπαϊκών μελών», τόνισε ο ΥΠΟΙΚ Γαλλίας Μπρούνο Λεμερ.
Την ίδια ώρα, η Κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να αποδεσμεύει καθημερινά από τα στρατηγικά αποθέματα της, ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου για περίοδο τουλάχιστον τριών μηνών.
Οι συγκεκριμένες πληροφορίες είχαν ως αποτέλεσμα στην μείωση της τιμής του μαύρου χρυσού στις διεθνείς αγορές.