Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Ραγδαίες εξελίξεις, οι πλέον ουσιαστικές στο διπλωματικό πεδίο από την ημέρα της έναρξης της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, προέκυψαν κατά τον τέταρτο γύρο των διαπραγματεύσεων που φιλοξενήθηκε το πρωί στο οθωμανικό ανάκτορο Ντολμά Μπαχτσέ στην Κωνσταντινούπολη.

Κατά την τετράωρη διαπραγμάτευση κατατέθηκε και συζητήθηκε πλαίσιο συμφωνίας και εντός δεκαπενθημέρου δεν αποκλείεται να συγκληθεί νέα διάσκεψη, με την συμμετοχή εγγυητριών δυνάμεων.

Πληροφορίες συγκλίνουν ότι τον συγκεκριμένο ρόλο θα διαδραματίσουν οκτώ χώρες, μεταξύ των οποίων και η Τουρκία.

Η Ουκρανική πλευρά, θεωρεί ότι πλέον άνοιξε ο δρόμος για συνάντηση Ζελένσκι - Πούτιν.

«Πιστεύουμε ότι έχουμε εργαστεί αρκετά ώστε να καταστεί δυνατή μια συνάντηση μεταξύ των προέδρων της Ουκρανίας και της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Έχουμε στείλει την πρόταση στη ρωσική πλευρά και περιμένουμε την απάντησή τους», είπε ο διαπραγματευτής της Ουκρανίας, Νταβίντ Αραχάμια.

Μεγάλο αγκάθι αποτελεί το μελλοντικό καθεστώς της Κριμαίας και του Ντονμπάς.

«Για (τα επόμενα) 15 χρόνια, (προτείνουμε) να διεξαχθούν διμερείς διαπραγματεύσεις σχετικά με το καθεστώς της Κριμαίας και της Σεβαστούπολης, χωριστά», τόνισε ο Νταβίντ Αραχάμια.

Εποικοδομητική χαρακτήρισε την σημερινή συνάντηση ο επικεφαλής της ρωσικής αντιπροσωπείας, Βλαντιμίρ Μεντίνσκι.

«Μετά τη σημερινή ουσιαστική συνομιλία, συμφωνήσαμε και προτείνουμε λύσεις σύμφωνα με τις οποίες είναι δυνατή η συνάντηση των αρχηγών κρατών, ταυτόχρονα με τη μονογραφή της συμφωνίας από τους υπουργούς Εξωτερικών», σημείωσε ο Βλαντιμίρ Μεντίνσκι.

Την ίδια ώρα, ο Υφυπουργός Άμυνας της Ρωσίας, Αλεξάντερ Φομίν, που επίσης συμμετείχε στις διαπραγματεύσεις, ανακοίνωσε την μείωση της στρατιωτικής δραστηριότητας γύρω από το Κίεβο και το Τσερνίχιβ.

«Για να αυξηθεί η αμοιβαία εμπιστοσύνη και να δημιουργηθούν οι απαραίτητες προϋποθέσεις για περαιτέρω διαπραγματεύσεις και την επίτευξη του απώτερου στόχου της συμφωνίας και της υπογραφής την παραπάνω συμφωνία», δήλωσε ο Υφυπουργός Άμυνας της Ρωσίας.

Ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου, επιβεβαίωσε την επίτευξη σημαντικής προόδου.

Συγκεκριμένα, επισήμανε πως «όπως έχετε δει έχει σημειωθεί πρόοδος στις σημερινές συναντήσεις. Ακούσατε τις δηλώσεις. Υπήρξε συμφωνία και κατανόηση σε ορισμένα θέματα. Σήμερα σημειώθηκε η πιο σημαντική πρόοδος από την έναρξη των διαπραγματεύσεων».

Ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε ότι οι διαπραγματεύσεις δεν θα συνεχιστούν αύριο. Κάθετα αντίθετος στις συνομιλίες εμφανίστηκε ο σύμμαχος του Βλαντιμίρ Πούτιν και ηγέτης των Τσετσένων Ραμζάν Καντίροφ.

«Οι διαπραγματεύσεις αυτές δεν κάνουν καλό. Πιστεύω πως είναι απαραίτητο να τελειώσουμε αυτό που ξεκινήσαμε. Να καταστρέψουμε τους "Ναζί" και μόνο τότε θα πρέπει να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε στη συνέχεια, δήλωσε ο Ραμζάν Καντίροφ.

Όργιο φημών

Οι συνομιλίες διεξήχθησαν υπό τη βαριά σκιά των πληροφοριών για τη δηλητηρίαση προ μερικών εβδομάδων του Ρώσου δισεκατομμυριούχου Ρομάν Αμπράμοβιτς και μελών της ουκρανικής διαπραγματευτικής ομάδας.

«Συμβουλεύω όποιον πάει για διαπραγματεύσεις με τη Ρωσική Ομοσπονδία να μην φάει ή πιει τίποτα. Και, κατά προτίμηση, αποφύγετε να αγγίζετε οποιαδήποτε επιφάνεια», ανέφερε ο Υπουργός Εξωτερικών της Ουκρανίας, Ντμίτρο Κουλέμπα.

Ο Ρώσος δισεκατομμυριούχος, ήταν παρών στη διαπραγμάτευση καθήμενος μάλιστα δίπλα από τον Εκπρόσωπο της Τουρκικής Προεδρίας, Ιμπραχίμ Καλίν.

«Ο Αμπράμοβιτς ήρθε στην Τουρκία ως μέλος μιας ομάδας διαπραγματευτών. Επιτρέψετε μου να επαναδιατυπώσω: Ήρθε ως κάποιος που διορίστηκε από τον Πούτιν ως διαπραγματευτής», είπε ο Ιμπραχίμ Καλίν.

Ο Εκπρόσωπος του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ, διέψευσε τις πληροφορίες ότι ο Ρομάν Αμπράμοβιτς αποτελεί μέλος της ρωσικής διαπραγματευτικής ομάδας και χαρακτήρισε θεωρίες συνωμοσίας τις φήμες για δηλητηρίασης του απερχόμενου ιδιοκτήτη της Τσέλσι.

«Είναι απλώς μέρος ενός πολέμου πληροφοριών και πρέπει να το δούμε με αυτόν τον τρόπο. Θα πρέπει να φιλτράρουμε προσεκτικά όλες τις πληροφορίες που διαδίδονται», τόνισε ο  Ντμίτρι Πεσκόφ.

Παράσταση Ερντογάν

Γνωρίζοντας ότι τα μάτια της διεθνούς κοινότητας ήταν στραμμένα στην Κωνσταντινούπολη, ο Πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία για να δώσει τη δική του παράσταση.

Λίγα λεπτά πριν αναχωρήσει για επίσημη επίσκεψη στο Ουζμπεκιστάν έσπευσε στον χώρο των διαπραγματεύσεων και με ύφος ηγέτη παγκόσμιου βεληνεκούς, κήρυξε την έναρξη των διαπραγματεύσεων μοιράζοντας συμβουλές στα μέλη των δυο αντιπροσωπειών.

«Η πρόοδος που θα σημειώσετε στις διαπραγματεύσεις θα καταστήσει επίσης δυνατό το επόμενο επίπεδο, μια συνάντηση μεταξύ ηγετών. Είμαστε επίσης έτοιμοι να φιλοξενήσουμε μια τέτοια συνάντηση. Ακόμα κι εσείς που ήρθατε μαζί εδώ, είναι ένας λόγος ελπίδας για τον κόσμο και τις χώρες σας», υπογράμμισε ο Τούρκος Πρόεδρος.

Στην Ουάσιγκτον ο Aμερικανός Πρόεδρος, δικαιολόγησε τις δηλώσεις του για τον Ρώσο Πρόεδρο, τις οποίες απέδωσε σε συναισθηματική φόρτιση.

«Αρχικά δεν κάνω σε τίποτα πίσω. Εξέφρασα την ηθική μου οργή για τον τρόπο που αντιμετωπίζει ο Πούτιν τις καταστάσεις και για τις πράξεις του συγκεκριμένου ανθρώπου, αυτή τη βαρβαρότητα στα μισά παιδιά στην Ουκρανία... Μόλις είχα έρθει σε επαφή με αυτές τις οικογένειες», δήλωσε ο Τζο Μπάιντεν.

Στον αντίποδα το Κρεμλίνο, αν και χαρακτηρίζει καταστροφικές τις δηλώσεις του Aμερικανού Προέδρου σημειώνει την ανάγκη να παραμείνει ανοικτός ο δίαυλος επικοινωνίας Μόσχας και Ουάσιγκτον.