Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Με περιορισμένες προσδοκίες αναμένεται τελικά αύριο (Τρίτη 29/03) ο νέος γύρος διαπραγματεύσεων Ουκρανίας και Ρωσίας που θα φιλοξενηθεί στην Κωνσταντινούπολη. 

Οι συνομιλίες, οι οποίες επρόκειτο να αρχίσουν σήμερα το απόγευμα, πήραν αναβολή για αύριο το πρωί, εξαιτίας των δυσκολιών που συνάντησε η ουκρανική αντιπροσωπεία μέχρι να φθάσει στην Τουρκία. 

Ο Ουκρανός Πρόεδρος, Βολοντιμίρ Ζελένσκι, αρχικά κατήγγειλε σε συνέντευξη στον Economist ότι κάποιοι δήμαρχοι οι οποίοι απήχθησαν από τις ρωσικές δυνάμεις εισβολής είτε αγνοούνται είτε βρέθηκαν νεκροί. 

Δήλωσε έτοιμος για συμφωνία που θα προβλέπει καθεστώς ουδετερότητας, η οποία ωστόσο υπογράμμισε δεν μπορεί να εφαρμοστεί, εάν δεν αποχωρήσουν τα ρωσικά στρατεύματα από την χώρα. 

«Οι προτεραιότητές μας στις διαπραγματεύσεις είναι γνωστές: η κυριαρχία και η εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας είναι αδιαμφισβήτητη. Οι αποτελεσματικές εγγυήσεις ασφάλειας για τη χώρα μας είναι υποχρεωτικές. Ο στόχος μας είναι προφανής, ειρήνη και αποκατάσταση της κανονικής ζωής στην πατρίδα μας το συντομότερο δυνατό», σχολίασε ο Ουκρανός πρόεδρος. 

Το Κίεβο εκτιμά ότι οι νομικά δεσμευτικές εγγυήσεις ασφαλείας, θα προσέφεραν στην Ουκρανία προστασία από μια ομάδα συμμάχων σε περίπτωση που στο μέλλον δεχόταν εξωτερική επίθεση. 

Ο Ουκρανός Πρόεδρος ζήτησε επίσης εκ νέου συνάντηση με τον Ρώσο ομόλογο του. 

Στον αντίποδα το Κρεμλίνο, δια στόματος Σεργκέι Λαβρόφ, επανέλαβε ότι ένα τετ α τετ Πούτιν - Ζελένσκι, θα πρέπει να είναι επαρκώς προετοιμασμένο. 

Ο Σεργκέι Λαβρόφ δήλωσε πως «μια συνάντηση χρειάζεται (και πρέπει να γίνει) μόλις έχουμε σαφήνεια για τη συμφωνία σε βασικά ζητήματα. Έχουμε αυξημένη ευαισθητοποίηση γι’ αυτά τα θέματα εδώ και πολλά χρόνια, αλλά η Δύση δεν μας άκουγε. Επιτέλους, μας άκουσαν».

Ο Τσάρος της ρωσικής διπλωματίας επιτέθηκε εκ νέου στη Δύση για τις κυρώσεις που επέβαλε στην Ρωσία, ισχυριζόμενος ότι δεν έχουν κανένα ουσιαστικό αντίκτυπο. Μιλώντας σε σερβικά μέσα, πρόσθεσε ότι η ρωσική πλευρά δεν αποκλείει συνομιλίες να φιλοξενηθούν και σε άλλες πόλεις προτείνοντας μεταξύ αυτών και το Βελιγράδι, πρωτεύουσα της Σερβίας, η οποία ως γνωστό δεν συμμετέχει στις κυρώσεις κατά της Μόσχας. 

Μεσολαβητές, Τουρκία και…Αμπράμοβιτς

Οι Times του Λονδίνου αποκαλύπτουν στο σημερινό τους φύλο ότι την περασμένη Τετάρτη ο Ρομάν Αμπράμοβιτς συναντήθηκε στο Κρεμλίνο με τον Βλαντιμίρ Πούτιν, στον οποίο μετέφερε ιδιόχειρο σημείωμα του Βολοντιμίρ Ζελένσκι, με τους όρους που θα αποδεχόταν η ουκρανική πλευρά για επίτευξη συμφωνίας. 

Σύμφωνα με την εφημερίδα, ο Πούτιν ζήτησε κυνικά από τον Ρώσο δισεκατομμυριούχο να μεταφέρει τους Ουκρανούς ότι «θα τους συντρίψει». 

Ο Ρομάν Αμπράμοβιτς φέρεται να ενημέρωσε σχετικά τον Ουκρανό διαπραγματευτή Ρουστέμ Ουμέροφ, σε συνάντηση στην Κωνσταντινούπολη παρουσία και του εκπροσώπου της τουρκικής προεδρίας Ιμπραχίμ Καλίν. 

Να σημειωθεί ότι ο στενός συνεργάτης του Τούρκου Προέδρου, με ανάρτηση στο twitter αναφέρθηκε στον μεσολαβητικό ρόλο που έχει αναλάβει η Άγκυρα. 

 «Οι πρωτοβουλίες και οι προσπάθειες μας για να υπάρξει πρόοδος στις διαπραγματεύσεις και να τερματιστεί ο πόλεμος το συντομότερο δυνατόν θα συνεχιστούν», σημείωσε ο Καλίν. 

Χθες βράδυ υπήρξε τηλεφωνική επικοινωνία Πούτιν - Ερντογάν και Λαβρόφ - Τσαβούσογλου. 

Η τακτική του επιτήδειου ουδέτερου που ακολουθεί η Τουρκία δεν μπορεί να συνεχίσει να γίνεται ανεκτή, υποδεικνύει η Λευκωσία. 

Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Μάριος Πελεκάνος σημείωσε πως «ουσιαστικά αποκομίζει ιδίων όφελος από την μη εφαρμογή των κυρώσεων ενώ ταυτόχρονα υποσκάπτει ουσιαστικά και τις προσπάθειες της Ευρωπαϊκή Ένωση και των υπολοίπων κρατών να επιφέρουν πλήγμα στην Ρωσία». 

Σύμφωνα με τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, στην πρόσφατη σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου διαφάνηκε ότι και άλλα κράτη-μέλη της Ένωσης συμμερίζονται αυτή τη θέση. 

Αναδίπλωση Μπάιντεν

Ο Αμερικανός Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν εξερχόμενος από εκκλησία χθες στην Ουάσιγκτον, αναδιπλώθηκε σε σχέση με τις δηλώσεις που έκανε το Σάββατο στην Πολωνία και οι οποίες προκάλεσαν διπλωματικό σάλο. 

Το ζήτημα με τις αναφορές Μπάιντεν, συντηρεί στο προσκήνιο η Μόσχα. 

Με τον εκπρόσωπο του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ να δηλώνει πως «η δήλωση είναι φυσικά ανησυχητική. Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε προσεκτικά τις δηλώσεις του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής» 

Αποστάσεις από τις αναφορές Μπάιντεν, κράτησαν σχεδόν άπαντες οι δυτικοί ηγέτες.