Στην εκδήλωση, που διοργανώθηκε από το Κίνημα Σοσιαλδημοκρατών ΕΔΕΚ, με τίτλο, «Κλιματική αλλαγή: επιπτώσεις στον άνθρωπο, το περιβάλλον και την οικονομία», οι ομιλητές έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου όσον αφορά το περιβάλλον και κάλεσαν όλους, κοινωνία και κράτος, να υιοθετήσουν «πράσινες» πρακτικές, να επενδύσουν στη νέα γενιά και να εφαρμόζουν τη νομοθεσία για θέματα προστασίας περιβάλλοντος.
Στην εκδήλωση, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Ανδρέας Γρηγορίου, εκφώνησε τον χαιρετισμό του Υπουργού Γεωργίας, Κώστα Καδή σημειώνοντας ότι η Κυβέρνηση εφαρμόζει συγκροτημένες πολιτικές και μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος που διαπερνούν οριζόντια όλες τις οικονομικές δραστηριότητες.
Στόχος, σύμφωνα με τον Υπουργό είναι η μείωση της εκπομπής αερίων θερμοκηπίου, η ορθολογική διαχείριση υγρών και στερεών αποβλήτων, η προστασία των υδάτινων πόρων, η διατήρηση της βιοποικιλότητας, η ενίσχυση της αποδοτικότητας των πόρων στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας, η βιώσιμη αστική κινητικότητα και η ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής διάστασης στις αναπτυξιακές δράσεις.
«Επιπρόσθετα, έχουμε εντάξει δυναμικά στο ενεργειακό ισοζύγιό της χώρας μας την "καθαρή και πράσινη ενέργεια" μέσω της εφαρμογής των κατάλληλων σχεδίων για ενθάρρυνση της χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και της Εξοικονόμησης Ενέργειας» είπε ο Υπουργός.
Αναφέρθηκε ακόμα και στην πρωτοβουλία του Προέδρου της Δημοκρατίας για συντονισμό της κλιματικής δράσης στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Ανατολικής Μεσογείου η οποία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με το επιστημονικό της κομμάτι να συντονίζεται από το Ινστιτούτο Κύπρου.
Είπε επίσης ότι το κράτος τηρεί πλήρως τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την ενεργή συμμετοχή του σε διεθνείς οργανισμούς και είναι συνεπής στις διεθνείς και ευρωπαϊκές του υποχρεώσεις, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα, μέχρι στιγμής, όλους τους δεσμευτικούς του στόχους.
«Αναγνωρίζουμε, βέβαια, τις πολλαπλές προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε και έχουμε την πολιτική βούληση να κινηθούμε προς μία πραγματικά αειφόρο και ουδέτερη σε εκπομπές ανάπτυξη» είπε ο κ. Καδής συγχαίροντας το Κίνημα Σοσιαλδημοκρατών ΕΔΕΚ για τη διοργάνωση της εκδήλωσης.
Η Επίτροπος Περιβάλλοντος, Κλέλια Βασιλείου, ανέφερε στην ομιλία της ότι σήμερα η ανθρωπότητα βιώνει τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής που η δική της συμπεριφορά «μετέτρεψε σε κρίση».
Τόνισε την ανάγκη εφαρμογής και ευλαβικής τήρησης της νομοθεσίας, αναφέροντας ότι υπάρχουν 99 ισχυρές περιβαλλοντικές νομοθεσίες.
Η κ. Βασιλείου είπε ακόμα ότι δεν συνειδητοποιεί ο κόσμος την επίδραση της καθημερινής του δράσης και ρουτίνας στην κλιματική αλλαγή. Τονίζοντας τη σημασία της ατομικής ευθύνης, η Επίτροπος είπε ότι η Μεσόγειος, που αποτελεί το 1% της έκτασης των παγκόσμιων θαλασσών και ωκεανών, διαθέτει το 10% της παγκόσμιας θαλάσσιας βιοποικιλότητας, αλλά την ίδια ώρα, "μετατρέπεται σε μια πλωτή χωματερή πλαστικών απορριμμάτων, καθώς υπολογίζεται πως στα κύματα της, κολυμπά το 55% των πλωτών πλαστικών σωματιδίων του πλανήτη και 7% των μικρο-πλαστικών."
Αναφέρθηκε και στην εγκατάλειψη της γης, λέγοντας ότι σε περίπτωση πυρκαγιών, εκτάσεις που δεν έχουν καθαριστεί «τρέφουν τη φωτιά», αλλά και στη σημασία της τροφικής αλυσίδας που οι επεμβάσεις από τον άνθρωπο δημιουργούν προβλήματα εις βάρος ζωικών πληθυσμών και έχουν οικονομικό αντίκτυπο.
Η κ. Βασιλείου χαιρέτησε πρωτοβουλίες και δράσεις για το περιβάλλον και θέματα ενέργειας αλλά τόνισε ότι «αν δεν αγαπήσουμε την γη και αν δεν την φροντίσουμε, όλα θα παραμείνουν μεγαλόσχημα συνθήματα που δεν εξυπηρετούν τον πραγματικό σκοπό».
Καταλήγοντας, είπε ότι η ανθρωπότητα πρέπει να αξιοποιεί ό,τι χρειάζεται από τους φυσικούς πόρους, «από ανάγκη και όχι από απληστία».
Με τη σειρά του, ο Διευθυντής του Τμήματος Μετεωρολογίας, Κλεάνθης Νικολαΐδης, είπε ότι η διαχείριση των ενεργειακών αποθεμάτων των πλανήτη, «είναι ένα μπούμερανγκ το οποίο χτυπά την ανθρωπότητα αυτή τη στιγμή». Αναλύοντας την κλιματική κατάσταση μέσω των αιώνων, ο κ. Νικολαΐδης είπε ότι οι επιπτώσεις που παρατηρούνται τα τελευταία 40 χρόνια περίπου, είναι λόγω του ανθρώπινου παράγοντα και ότι η θερμοκρασία του πλανήτη αυξάνεται.
Είπε ότι η Διακυβερνητική Επιτροπή για την Αλλαγή του Κλίματος (IPCC) έχει αποδείξει ότι η αλλαγή στο παγκόσμιο κλίμα είναι αποτέλεσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας και όχι λόγω γεωλογικών και αστρονομικών παραγόντων.
Όσον αφορά την Κύπρο, είπε ότι καταγράφεται σταθερή αύξηση της μέσης θερμοκρασίας αλλά και μείωση της βροχόπτωσης τα τελευταία περίπου 40 χρόνια.
Αναρωτήθηκε πόσο θα ζήσουν τα ενδημικά φυτά βιοποικιλότητας που είναι συνδεδεμένα με την κουλτούρα και το κλίμα του τόπου όταν οι θερμοκρασίες στο νησί ανεβαίνουν συνεχώς.
Είπε ότι οι δράσεις για το περιβάλλον πρέπει να είναι σε συλλογικό επίπεδο, δίνοντας ως παράδειγμα την μετακίνηση εργοστασίων από ευρωπαϊκές χώρες σε ασιατικές, με αποτέλεσμα, να μειωθούν οι ρύποι στην Ευρώπη αλλά όχι σε όλο τον πλανήτη. Σύμφωνα με τον κ. Νικολαΐδη, υπάρχει ελπίδα, αν τα έργα είναι συνδεδεμένα με το περιβάλλον και με ανανεώσιμες πήγες ενέργειας.
Συντονιστής της συζήτησης ήταν ο Άθως Ερωτοκρίτου, που ανέφερε ότι ανάγκη δράσης κατά της κλιματικής αλλαγής και κρίσης, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες προτεραιότητες των Κυβερνήσεων παγκόσμια και ιδιαίτερα για την περιοχή της Κύπρου γιατί η Ανατολική Μεσόγειος και η Μέση Ανατολή βρίσκονται σε μια εκ των δυσμενέστερων θέσεων όσον αφορά το πρόβλημα.
Είπε ότι η ΕΔΕΚ, έχοντας ως βασική της προτεραιότητα την εξασφάλιση της ποιότητας ζωής και ευημερίας των ανθρώπων, οργάνωσε αυτή την ημερίδα, ενώ είναι μια από τις πολλές δράσεις με στόχο την ανταλλαγή ουσιαστικών και χρήσιμων απόψεων για τη διαμόρφωση προτάσεων για βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών και αναχαίτιση της αρνητικής πορείας.
Στον χαιρετισμό της, η Έλενα Περικλέους, Β’ Αντιπρόεδρος του Κ.Σ. ΕΔΕΚ, τόνισε ότι οι άνθρωποι πάγωσαν κυριολεκτικά, ενώ η γη καίγεται, και αδυνατούν να καταλήξουν έγκαιρα και αποτελεσματικά σε δράσεις που θα σταματήσουν, θα ανατρέψουν και θα επιβραδύνουν επαρκώς την κλιματική αλλαγή.
Είπε ότι «ο ιστός της καταστροφής ξετυλίγεται και η αρχή μάλλον βρίσκεται στο ενεργειακό», αφού από εκεί ξεκινούν όλες σχεδόν οι πράσινες επιλογές και λύσεις.
Αναφέρθηκε στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι οποίες, είπε, μπορούν να δώσουν λύσεις μερικής αυτάρκειας και απεξάρτησης από τις ρυπογόνες πηγές ενέργειας ανακουφίζοντας και τις τσέπες του πολίτη αλλά και του κράτους. Η κατάταξη της Κύπρου στον τομέα αυτό είναι «ιδιαίτερα χαμηλή» είπε, αναφέροντας ότι μάλλον δεν υπήρξε η αναμενόμενη εγρήγορση, ο έγκαιρος σχεδιασμός στρατηγικής, οι αποτελεσματικές και καίριες δράσεις, ούτε οι απαραίτητες επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές.
Αναφερόμενη σε λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν, η κ. Περικλέους, είπε ότι είναι σημαντικό να επικεντρωθεί η κοινωνία και η πολιτεία στην εκπαίδευση της επόμενης γενιάς πολιτών για την προώθηση πράσινων συμπεριφορών. Τόνισε ότι η Κύπρος πρέπει να εκμεταλλευτεί ουσιαστικά το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για να στοχεύσει στην οικονομική και την κοινωνική ανάπτυξη χωρίς εκπτώσεις σε θέματα βιωσιμότητας και περιβαλλοντικής προστασίας.
Αναφέρθηκε και στις θέσεις της ΕΔΕΚ για μετατροπή όλων των δημοσίων κτηρίων σε κτήρια μειωμένης ενεργειακής κατανάλωσης με ανάπτυξη πράσινων συστημάτων παραγωγής ενέργειας όπως φωτοβολταϊκά, ηλιοθερμία κ.ά, καθολική αξιοποίηση των υγρών και στερεών αποβλήτων για παραγωγή νερού ύδρευσης και ενέργειας, μεγαλύτερα κίνητρα για ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα και μετατροπή των μονάδων αφαλάτωσης ώστε να καταναλώνουν πράσινη ενέργεια.