Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Φόρο τιμής αποτείνει στα θύματα του Ολοκαυτώματος η πολιτεία και κυπριακή κοινωνία.

ΥΠΠΑΝ: Έντονη καταδίκη του ολοκληρωτισμού

Εβδομήντα επτά χρόνια μετά το Ολοκαύτωμα και το τέλος της ναζιστικής θηριωδίας στο Άουσβιτς-Μπίρκεναου, η κυπριακή πολιτεία και κοινωνία, μαζί με τη διεθνή κοινότητα, αποτίνει φόρο τιμής στα θύματα, αναφέρει, σε γραπτή δήλωση του για τη σημερινή Διεθνή Ημέρα Μνήμης  για τα Θύματα του Ολοκαυτώματος, ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, Πρόδρομος Προδρόμου.

 

«Ενθυμούμενοι το έγκλημα εκείνο που οδήγησε σχεδόν έξι εκατομμύρια ανθρώπους στον θάνατο, εκφράζουμε, γι’ ακόμα μια φορά, την έντονη καταδίκη και την αποστροφή μας απέναντι στον ολοκληρωτισμό και το φυλετικό μίσος, καθώς και την  αλληλεγγύη μας προς τον λαό του Ισραήλ και την εβραϊκή διασπορά», προσθέτει.

 

Σημειώνει ότι η κυπριακή πολιτεία παραμένει προσηλωμένη στην αναγκαιότητα διατήρησης της ιστορικής μνήμης.

 

«Τόσο στη βάση των παραδοσιακών δεσμών φιλίας με το Ισραήλ και τον εβραϊκό λαό, αλλά και μέσα από τις εμπειρίες της γενοκτονίας εναντίον του μικρασιατικού ελληνισμού από την Τουρκία, αλλά και της ιταμής απόπειρας εθνοκάθαρσης που εξελίσσεται σήμερα στα κατεχόμενα εδάφη της Κύπρου από την Τουρκία, ο κυπριακός λαός δείχνει ιδιαίτερη ευαισθησία για το Ολοκαύτωμα και τις διώξεις κατά του εβραϊκού λαού. Μεθερμηνεύοντας αυτά τα αισθήματα των Κυπρίων πολιτών, εκδηλώνουμε την ενεργό αλληλεγγύη μας στον λαό του Ισραήλ και φέρνουμε στη μνήμη τη στήριξη που πρόσφεραν οι Κύπριοι κατά την περίοδο 1946-49 σε περίπου 50 χιλιάδες Εβραίους πρόσφυγες, οι οποίοι διέμειναν για κάποιο χρονικό διάστημα στη χώρα μας», συμπληρώνει ο κ. Προδρόμου, στη δήλωση του. 

 

Παράλληλα, αναφέρει, με τους στενούς δεσμούς φιλίας και συνεργασίας με τον εβραϊκό λαό, «η στάση της χώρας μας ορμάται από βασικές θέσεις αρχών και προσήλωση σε παναθρώπινες αξίες».

 

«Γι’ αυτό τον λόγο, η Κυπριακή Κυβέρνηση προχώρησε πρόσφατα στην υιοθέτηση του διεθνούς λειτουργικού ορισμού του Αντισημιτισμού -όπως αυτός καθορίζεται από τη Διεθνή Συμμαχία για τη Μνήμη του Ολοκαυτώματος (IHRA)- ως χρήσιμου καθοδηγητικού εργαλείου εκπαίδευσης και κατάρτισης. Με την απόφαση αυτή, επαναβεβαιώθηκε η προσήλωση της Κυπριακής Δημοκρατίας στην εμπέδωση του σεβασμού της διαφορετικότητας και στην αντιμετώπιση κάθε μορφής διακρίσεων, ρατσισμού και ξενοφοβίας, συμπεριλαμβανόμενου και του Αντισημιτισμού. Επίσης, η Κύπρος έχει ενταχθεί στη Διεθνή Συμμαχία για τη Μνήμη του Ολοκαυτώματος -με καθεστώς παρατηρητή- και με αυτή την ενέργεια δηλώνουμε για ακόμα μια φορά το έμπρακτο ενδιαφέρον μας για καταπολέμηση του Αντισημιτισμού», προσθέτει.

 

Ο κ. Προδρόμου αναφέρει ότι με την ευκαιρία της Διεθνούς Ημέρας Μνήμης του Ολοκαυτώματος, το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, σε συνεργασία με την Πρεσβεία του Ισραήλ στην Κύπρο και το Κέντρο Διδασκαλίας και Έρευνας του Ολοκαυτώματος- Yad Vashem, που εδρεύει στην Ιερουσαλήμ, διοργανώνει μια σειρά από δράσεις μνήμης και συνείδησης.

 

Συγκεκριμένα, σημειώνει, προγραμματίζονται σειρά διαδικτυακών επιμορφωτικών σεμιναρίων για εκπαιδευτικούς με θέμα το Ολοκαύτωμα (Φεβρουάριος – Μάρτιος 2022), διαδικτυακή διάλεξη από τον κ. Moshe Aelion, επιζήσαντα του Ολοκαυτώματος, για μαθητές/μαθήτριες Γυμνασίων, Λυκείων και Τεχνικών Σχολών (2 Φεβρουαρίου 2022), έκθεση με τίτλο: «Αχτίδες Φωτός: Γυναίκες στο Ολοκαύτωμα (Spots of Light: To be a Woman in the Holocaust)», σε διάφορα σχολεία και προκηρύσσεται Παγκύπριος Μαθητικός Διαγωνισμός Δημιουργικής Έκφρασης με τίτλο: «Τιμή στα Θύματα του Ολοκαυτώματος – Μάχη ενάντια στον Αντισημιτισμό», στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μνήμης Ολοκαυτώματος.

Το Υπουργείο Δικαιοσύνης μνημονεύει τα θύματα του Ολοκαυτώματος

Το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως μνημονεύει σήμερα τα θύματα του Ολοκαυτώματος, λέγοντας πως η προσήλωση της Κύπρου στην προστασία της μνήμης του Ολοκαυτώματος ευθυγραμμίζεται πλήρως με την στήριξη, συμπαράσταση και έμπρακτη βοήθεια που πρόσφερε ο κυπριακός λαός την περίοδο 1946-1949 στους πενήντα τρεις χιλιάδες Εβραίους, που γλύτωσαν από την μαζική σφαγή και βρέθηκαν στην αγγλοκρατούμενη Κύπρο, μετά την λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Σε ανακοίνωσή του, με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Μνήμης των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος, το Υπουργείο Δικαιοσύνης αναφέρει πως σήμερα, την εβδομηκοστή έβδομη επέτειο της απελευθέρωσης του στρατοπέδου συγκέντρωσης Άουσβιτς-Μπιρκενάου από τις συμμαχικές δυνάμεις, η Κύπρος μνημονεύει τα θύματα του Ολοκαυτώματος που φονεύθηκαν με βάρβαρο τρόπο σε μια από τις πιο μελάνες στιγμές της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας ιστορίας και επαναβεβαιώνει την προσήλωσή της στην αντιμετώπιση κάθε μορφής διακρίσεων, ρατσισμού και ξενοφοβίας συμπεριλαμβανομένου και του Αντισημιτισμού.

Όπως σημειώνει «η Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος αποτελεί ημέρα περισυλλογής για τα έξι εκατομμύρια θύματα μιας μεθοδικά οργανωμένης θηριωδίας», προσθέτοντας ταυτόχρονα πως «αποτελεί και κοινωνική επιταγή για την αδιάλειπτη μάχη κατά του ρατσισμού, του εκφοβισμού και της ξενοφοβίας καθώς και δέσμευση για καταβολή κάθε δυνατής προσπάθειας για να μην ζήσει ποτέ ξανά η ανθρωπότητα τέτοιες φρικαλεότητες».

«Η Κύπρος από το 2019», αναφέρει το Υπουργείο Δικαιοσύνης, «έχει υιοθετήσει τον λειτουργικό ορισμό του Αντισημιτισμού της Διεθνούς Συμμαχίας για τη Μνήμη του Ολοκαυτώματος και από το 2021 έχει αποκτήσει καθεστώς παρατηρητή στη Διεθνή Συμμαχία, συντασσόμενη με τον λαό του Ισραήλ και υπογραμμίζοντας την αναγκαιότητα της ιστορικής μνήμης».

Σημειώνει, επίσης, ότι «η προσήλωση της Κύπρου στην προστασία της μνήμης του Ολοκαυτώματος ευθυγραμμίζεται πλήρως με την στήριξη, συμπαράσταση και έμπρακτη βοήθεια που πρόσφερε ο κυπριακός λαός την περίοδο 1946-1949 στους πενήντα τρεις χιλιάδες Εβραίους που γλύτωσαν από την μαζική σφαγή και βρέθηκαν στην αγγλοκρατούμενη Κύπρο μετά την λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου».

Καταληκτικά, αναφέρει ότι «αυτή την ιστορική μέρα οφείλουμε να μην ξεχνούμε το παρελθόν, αλλά να επαγρυπνούμε απέναντι σε κάθε έκφανση αντισημιτισμού, μισαλλοδοξίας και σε κάθε πράξη που αρνείται την ιστορική αλήθεια και βεβηλώνει τη μνήμη των εκατομμυρίων θυμάτων».

«Δεν θα ξεχάσουμε» το μήνυμα του Υπουργείου Εξωτερικών

Τη Διεθνή Ημέρα Μνήμης Θυμάτων του Ολοκαυτώματος τιμά σήμερα η Κυπριακή Δημοκρατία, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών.

 

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, «η 27η Ιανουαρίου, ημέρα απελευθέρωσης του στρατοπέδου συγκέντρωσης και θανάτου του Άουσβιτς-Μπιρκενάου, αποτελεί ημέρα μνήμης και περισυλλογής της διεθνούς κοινότητας για τα εκατομμύρια Εβραίους, τους εκατοντάδες Ρομά, Σίντι και άλλους που έπεσαν θύματα της ναζιστικής βαρβαρότητας».

Η Κύπρος, «ως τόπος κράτησης για πάνω από 50.000 επιζώντες του Ολοκαυτώματος, και προσωρινό, αλλά ασφαλές καταφύγιο αμέσως μετά τον τερματισμό του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου», τιμά τα θύματα του Ολοκαυτώματος, και στέλνει, σύμφωνα με την ανακοίνωση, ηχηρό μήνυμα πως «Δεν θα ξεχάσουμε», ενώ αποτίνει επίσης φόρο τιμής «στους επιζώντες και χαιρετίζει όλους εκείνους που αγωνίστηκαν ενάντια στο ανείπωτο σκοτάδι και το μίσος που έζωσε την Ευρώπη», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Με τον αντισημιτισμό και την άρνηση του Ολοκαυτώματος να συνεχίζουν να μαστίζουν την ανθρωπότητα, είναι αναγκαία η συντονισμένη διεθνή δράση ούτως ώστε να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά. Στο πλαίσιο αυτό, όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση του Υπουργείου, «η Κύπρος εντάχθηκε επίσημα στη Διεθνή Συμμαχία Μνήμης του Ολοκαυτώματος (IHRA) ως μέλος παρατηρητής και εφαρμόζει σχετικές πολιτικές σε κρατικό επίπεδο, ενώ ενδεικτική της αποφασιστικότητας της χώρας για συνέχιση αυτών των πολιτικών, είναι η χθεσινή απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, για υιοθέτηση του Ορισμού Εργασίας της IHRA για την Άρνηση και Στρέβλωση του Ολοκαυτώματος», όπως υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση.

 

Το Υπουργείο τονίζει τέλος πως ενθυμούμενη τις φρικαλεότητες του Ολοκαυτώματος και διατηρώντας την μνήμη του, «η διεθνής κοινότητα επαναβεβαιώνει το συλλογικό της καθήκον να αποτρέπει την επανάληψη τέτοιων ειδεχθών εγκλημάτων και να εργάζεται ακούραστα ενάντια στην άρνηση και τη λήθη».