Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts

Η λίρα σε ελεύθερη πτώση και η Τουρκία σε συνθήκες... κράχ. Με το πρώτο φως της ημέρας, οι κανόνες της συμβατικής οικονομίας έδειξαν τα δόντια τους στην ανορθόδοξη οικονομική πολιτική του Ταγίπ Ερντογάν.

Η νέα μείωση, κατά μία μονάδα, του βασικού επιτοκίου που ανακοίνωσε η Κεντρική Τράπεζα της Τουρκίας, και η καρατόμηση με συνοπτικές διαδικασίες και άλλων στελεχών του Υπουργείου Οικονομικών, βύθισαν τη λίρα σε νέο ιστορικό ναδίρ, με την ισοτιμία της να αγγίζει τις 15,5 λίρες ανά δολάριο και τις 17 ανά ευρώ.

Στο κόκκινο όλοι οι δείκτες, σε πανικό οι τραπεζίτες, σε απόγνωση ο λαός.  Ο Σουλτάνος ωστόσο σφυρίζει αδιάφορα.

«Δεν θα αφήσουμε το μέλλον αυτής της χώρας στους κερδοσκόπους των επιτοκίων και τους ξένους επενδυτές, στους ορκισμένους εσωτερικούς και εξωτερικούς μας εχθρούς», ανέφερε ο Ταγίπ Ερντογάν. 

Οι εκφράσεις κατήφειας στα πρόσωπα των στελεχών του οικονομικού του επιτελείου, αποκαλύπτουν, ωστόσο, την ωμή πραγματικότητα και όχι την ιδανική πολιτεία που ο Ταγίπ Ερντογάν περιγράφει. Η ανακοίνωσή του δε, για αύξηση του βασικού μισθού, δώρον άδωρον.

Οι εικόνες στους δρόμους και τις πλατείες των τουρκικών πόλεων μιλούν από μόνες τους. Ουρές χιλιομέτρων για λίγο ψωμί στην μισή τιμή, την ώρα που στο τραπέζι των νοικοκυριών υπάρχουν μόνο τα βασικά.

Οι αποταμιεύσεις μειώνονται καθημερινά, την ώρα που οι τιμές αυξάνονται ραγδαία.

Ο πληθωρισμός υπερβαίνει το 21%, ενώ το νόμισμα έχει χάσει από την αρχή του χρόνου το 50% της αξίας του έναντι του δολαρίου.

«Υπάρχουν κάποιες δυσκολίες αλλά σύντομα θα τις ξεπεράσουμε. Κανένας να μην αμφιβάλει για αυτό», επισήμανε ο Ταγίπ Ερντογάν.

Και ενώ ο Τούρκος Πρόεδρος δηλώνει αισιόδοξος, στενός του συνεργάτης προειδοποιεί μέσω twitter για το δύσκολο αύριο, λες και προετοιμάζει το έδαφος για έκτακτα μέτρα.

«Η συνεχιζόμενη υποτίμηση της τουρκικής λίρας έναντι των ξένων νομισμάτων έχει ξεκινήσει μια διαδικασία που θα οδηγήσει σε μια βαριά οικονομική ύφεση. Ως εκ τούτου, πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι ως κοινωνία για την κήρυξη κατάστασης έκτακτης ανάγκης λόγω της βαριάς οικονομικής κρίσης που φαίνεται αναπόφευκτη», σημείωσε ο Καθηγητής Izzet Ozgenc. 

Άλλοι θεωρούν μονόδρομο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ενώ η αντιπολίτευση σκίζει τα ιμάτια της απαιτώντας εκλογές εδώ και τώρα.