Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Η υπουργός Ενέργειας, Νατάσα Πηλείδου, εκ μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας και ο υπουργός Ηλεκτρισμού και Ανανεώσιμων Πηγών της Αιγύπτου, Μοχάμεντ Σακέρ Ελ Μαρκάμπι, υπογράφουν το Μνημόνιο Συναντίληψης για την ηλεκτρική διασύνδεση των δύο χωρών. Ανοίγοντας το δρόμο για την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού και των υποδομών. 

Αμέσως μετά την υπογραφή, οι δύο Υπουργοί, χαρακτήρισαν μεγάλο βήμα προόδου την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Αιγύπτου, που σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο στις κοινές προσπάθειες των δύο χωρών, για προώθηση της περιφερειακής συνεργασίας στον τομέα της ενέργειας. Εκφράζοντας επίσης, την πολιτική βούληση και αποφασιστικότητα Λευκωσίας και Καϊρου, για έγκαιρη χορήγηση των απαιτούμενων αδειών για την κατασκευή του έργου. 

«Για την Κύπρο, η ηλεκτρική διασύνδεση με την Αίγυπτο, ένα Στρατηγικό σύμμαχο μας στην περιοχή, έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει τον ακρογωνιαίο λίθο των προσπαθειών μας για μετάβαση σε μία πράσινη οικονομία και περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα, ενώ τόσο για εμάς όσο και για την Αίγυπτο ενισχύει την ικανότητα εκπλήρωσης των δεσμεύσεών μας στη βάση της Συμφωνίας του Παρισιού για την Κλιματική Αλλαγή», είπε η Υφυπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, Νατάσα Πηλείδου.  

«Με την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου και Αιγύπτου, επιτυγχάνονται τα εξής: Θα κτίσει ισχυρά και καλά συνδεδεμένα δίκτυα στην Ανατολική Μεσόγειο, σε μια προσπάθεια να διασφαλιστεί, η ασφάλεια και η αξιοπιστία της προσφοράς ενέργειας. Θα ενισχυθεί η περαιτέρω ανάπτυξη και διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο ενεργειακό μείγμα των χωρών της περιοχής», είπε ο Υπουργός Ηλεκτρισμού και Ανανεώσιμων Πηγών της Αιγύπτου, Μοχάμεντ Σακέρ Ελ Μαρκάμπι

Για τον έλεγχο και παρακολούθηση της εφαρμογής του Μνημονίου θα πραγματοποιούνται τακτικές συναντήσεις μεταξύ των Υπουργών ή εκπροσώπων τους. Αναμένεται πως οι ποσότητες ενέργειας που θα εισάγονται από την ηλεκτρική διασύνδεση θα οδηγήσουν σε μείωση των τιμών ηλεκτρισμού στην Κύπρο, θα ενδυναμώσουν τον ανταγωνισμό και θα εξοικονομήσουν πόρους, ενώ θα βοηθήσει και στην άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου. 

«Αποφασισμένοι να πετύχουμε» 

Νατάσα Πηλείδου και Σακέρ ελ Μαρκάμπι, εμφανίστηκαν αισιόδοξοι ότι το έργο θα προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς, με τον Αιγύπτιο υπουργό να στέλλει ένα σαφές μήνυμα στην Τουρκία, που επιδιώκει να σταματήσει τα ενεργειακά έργα στην περιοχή. 

«Είμαστε αποφασισμένοι να υλοποιήσουμε το Έργο. Ως Αίγυπτος, έχουμε ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο να διασυνδεθούμε ηλεκτρικά με όλες τις χώρες της περιοχής, Ιορδανία, Λιβύη, Σουδάν και τελευταία, πρόκειται να δημιουργήσουμε τη μεγαλύτερη διασύνδεση στην περιοχή μεταξύ Αιγύπτου και Σαουδικής Αραβίας 3 χιλιάδες megabat. Είμαστε αποφασισμένοι και είμαι σίγουρος ότι θα το πετύχουμε, χωρίς καμία παρέμβαση από κανένα», είπε ο κ. Μαρκάμπι. 

«Το σημαντικό θέμα που αφορά τις διασυνδέσεις, είναι πλέον η χρηματοδότηση. Και η χρηματοδότηση θα προέλθει και από την Ευρωπαϊκή Ένωση», σημείωσε η κ. Πηλείδου.  

Η ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου και Αιγύπτου αποτελεί μέρος, ενός συνολικού έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου, Ελλάδας, Αιγύπτου. Την περασμένη Πέμπτη, υπεγράφη στην Αθήνα, ανάλογη συμφωνία, ενώ Μνημόνιο σε τριμερές διακρατικό επίπεδο θα υπογραφεί την ερχόμενη εβδομάδα κατά την τριμερή συνάντηση Κύπρου, Ελλάδας και Αιγύπτου, σε επίπεδο Αρχηγών Κρατών και Κυβερνήσεων.

Διαβάστε Επίσης: Υπεγράφη το Μνημόνιο Συναντίληψης για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου

 

*Φωτογραφίες: Mattpress