Μετά το πέρας των εορτασμών της ντροπής, για τη μαύρη επέτειο της Τουρκικής Εισβολής, προανήγγειλε πανηγυρικά την αλλαγή του στάτους και τον αποχαρακτηρισμό από στρατιωτική, της περιοχής μεταξύ της Αγίας Αικατερίνης και της Αγίας Ζώνης, που αποτελεί το 3,5 τοις εκατό της έκτασης της περίκλειστης πόλης της Αμμοχώστου.
«Mε απόφαση του υπουργικού μας συμβουλίου, το καθεστώς της στρατιωτικής ζώνης της περιοχής που αντιστοιχεί στο 3,5% του κλειστού Βαρωσιού θα καταργηθεί και θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση της πρωτοβουλίας μας για το Βαρώσι. Με αυτό το βήμα, οι δικαιούχοι που υποβάλλουν αίτηση στην επιτροπή ακίνητης περιουσίας με αίτημα επιστροφής θα έχουν τη δυνατότητα να λάβουν απόφαση προς αυτήν την κατεύθυνση», ανέφερε ο Ερσίν Τατάρ.
Αγνοώντας επιδεικτικά κάθε έννοια διεθνούς δικαίου, χλευάζοντας τη διεθνή κοινότητα και βγάζοντας περιπαικτικά την γλώσσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο Πρόεδρος της Τουρκίας χαιρέτισε την εξαγγελία, η οποία, ως γνωστόν, αποτελεί έμπνευση της Άγκυρας, με τον Ερσίν Τατάρ να αποτελεί ουσιαστικά τον διακομιστή της.
Πιθανόν ο Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος τις προηγούμενες μέρες ήθελε να παρουσιάσει τον εαυτό του ως Πορθητή, για να αποφύγει τις πιέσεις και τις ευθύνες έπειτα από μια εξέλιξη που παραβιάζει τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας, έβαλε μπροστά το τσιράκι του στα κατεχόμενα, να ανακοινώσει το άνοιγμα της περιοχής.
«Τα παιχνίδια για το Κυπριακό έχουν χαλάσει. Συγχαίρω τον πρόεδρο Τατάρ και την κυβέρνηση της τδβκ για την αποφασιστική στάση τους στο ζήτημα του Βαρωσιού, παρά την αντίθετη προπαγάνδα των ελληνοκυπρίων. Με την απόφαση που μοιράστηκε ο πρόεδρος Τατάρ μαζί μας, η ζωή θα αρχίσει ξανά στο Βαρώσι. Το έργο που πραγματοποιείται με σεβασμό στα δικαιώματα ιδιοκτησίας θα ανοίξει τις πόρτες μιας νέας εποχής στο Βαρώσι», ανέφερε ο Πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ, Ταγίπ Ερντογάν.
Η απόφαση, όπως ανέφερε ακολούθως στον Μπαϋράκ ο ψευδοπρωθυπουργός Ερσάν Σανέρ, εγκρίθηκε στη συνεδρίαση του λεγόμενου υπουργικού συμβουλίου την περασμένη Παρασκευή 16 Ιουλίου και αυτή κρατήθηκε μυστική.
Κραυγή αγωνιάς και απόγνωσης
Αγωνία και απόγνωση για την επόμενη μέρα εκφράζουν οι δημότες της κατεχόμενης πόλης. Ανάμεσα τους ο πρώτος Κύπριος δικαστής στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων Γεώργιος Αρέστης, ο οποίος χαρακτήρισε αποφράδα την σημερινή μέρα. Εκτίμησε ότι η τουρκική πλευρά ακολουθώντας την μέθοδο της σαλαμοποιήσης, το επόμενο διάστημα θα ανακοινώσει το άνοιγμα και άλλων περιοχών, με στόχο την υλοποίηση των πονηρών προθέσεων της.
«Το άλλο μου σχόλιο είναι γιατί μας καλούν να πάμε μέσω της επιτροπής; επειδή η επιτροπή έχει πολλές επιλογές. πρώτη επιλογή να σου πουν είναι του ΕΒΚΑΦ και δεύτερη να μας πουν αποζημίωση όχι για απώλεια χρήσης αλλά για απαλλοτρίωση», ανέφερε ο πρώην Δικαστής Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, Γεώργιος Αρέστη.
Έντονη θλίψη για τις εξελίξεις αλλά και αγανάκτηση για την αποτυχία της δικής μας πλευράς να ανατρέψει τους σχεδιασμούς της Άγκυρας εξέφρασε η Άννα Μαραγκού.
«Γιατί περιμέναμε την τελευταία στιγμή και αύριο θα γίνει ΕΣ και το προηγούμενο ΕΣ έστειλε διαβήματα και χαρτιά καταπατούν τα ψηφίσματα των ΗΕ και ουδείς καίγεται», δήλωσε Δημότης Αμμοχώστου, Άννα Μαραγκού.
Στην περιοχή που έχει αποχαρακτηριστεί από στρατιωτική, 36 Ελληνοκύπριοι ιδιοκτήτες περιουσιών έχουν προσφύγει στην επιτροπή αποζημιώσεων, χωρίς ωστόσο όπως διευκρίνισε, ο Δήμαρχος Αμμοχώστου, αυτό να σημαίνει ότι επιθυμούν απαραίτητα να επιστρέψουν υπό τουρκική διοίκηση.
«Αυτοί οι άνθρωποι προσέφυγαν ζητώντας πρώτη θεραπεία που προσφέρει αυτή η επιτροπή για απώλεια χρήσης», ανέφερε ο Δήμαρχος Αμμοχώστου, Σίμος Ιωάννου.
«Δεν είναι και πολύ μεγάλη η περιοχή εκεί για να μπορέσει να υπάρξει πληθώρα προσφυγών στην επιτροπή ακίνητης περιουσίας για να επιστρέψουν κάτω από κατοχική διοίκηση», δήλωσε επίσης ο κ. Ιωάννου.
Η περιοχή η οποία έχει αποχαρακτηριστεί είναι έκτασης 175 χιλιάδες τετραγωνικών μέτρων και οι σιδερένιοι φράκτες, σύμφωνα με τουρκοκυπριακά μέσα, τις επόμενες μέρες θα αφαιρεθούν.