Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Στο blame game, τα τελεσίγραφα και τις απειλές εν είδει προειδοποιήσεων επέστρεψε η τουρκική πλευρά, αμέσως μετά την ολοκλήρωση, χωρίς θετικό αποτέλεσμα, των εργασιών της άτυπης πενταμερούς διάσκεψης της Γενεύης. 

Μεβλούτ Τσαβούσογλου και Ερσίν Τατάρ, με μια φωνή, διαμήνυσαν ότι δεν συζητούν οτιδήποτε άλλο, πέραν της λύσης δύο κρατών, και πως δεν υπάρχει νόημα να παρακαθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων αν δεν αναγνωριστεί το ψευδοκράτος. 

«Θα συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε την πρόταση της «τδβκ» για τη λύση δύο κρατών. Για την ανεξαρτησία, την ισότητα και την κυριαρχία της «τδβκ» δεν θα κάνουμε ποτέ κανένα συμβιβασμό», είπε ο Υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας.

«Εμείς ιδρύσαμε «κράτος» και συνεχίζουμε τον δρόμο μας ως «τδβκ». Κανένας να μην περιμένει ότι θα το αφήσουμε και θα προσχωρήσουμε στην Κ.Δ, με μια κυριαρχία. Κανένας δεν πρέπει να περιμένει να γίνουμε μέρος αυτού και το εκφράσαμε πολύ ξεκάθαρα», δήλωσε ο Ερσίν Τατάρ.

«Θέσαμε τις βάσεις»

Ορόσημο χαρακτήρισαν την Γενεύη Μεβλούτ Τσαβούσογλου και Ερσίν Τατάρ, υποστηρίζοντας ότι έκαναν το πρώτο βήμα για την επίτευξη του οράματός τους, βάζοντας στο τραπέζι και επίσημα την πρόταση για δύο κράτη. 

«Η Διάσκεψη της Γενεύης είναι ένα ιστορικό σημείο καμπής για το κυπριακό ζήτημα. Η τουρκική πλευρά έχει τώρα επισήμως καταθέσει την πρόταση για λύση δύο κρατών», δήλωσε ο Τσαβούσογλου.

«Είμαστε διαφορετικό «κράτος», διαφορετικοί «λαοί», με διαφορετική κουλτούρα, παρελθόν, ιστορία, γλώσσα, θρησκεία. Είμαστε ίσοι με αυτούς. Και είμαστε ανεξάρτητοι, όσο και αυτοί. Και τους ξεκαθάρισα. Δεν ζητώ κυριαρχία από εσάς. Την έχω ήδη και δεν προτίθεμαι να την διαπραγματευτώ», ανέφερε ο Τατάρ. 

«Κολλημένο βινύλιο»

Εμμονή σε ένα μοντέλο λύσης που απέτυχε και αδιαλλαξία, καταλογίζουν στην ελληνοκυπριακή πλευρά η Άγκυρα και ο εγκάθετός της στα κατεχόμενα. 

Μάλιστα ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου παρομοίασε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας με κολλημένο βινύλιο, στην ίδια παλιά ρητορική, για να λάβει λίγο αργότερα πληρωμένη απάντηση από τον ίδιο τον Πρόεδρο Νίκο Αναστασιάδη. 

«Τα βινύλια είναι περασμένων εποχών. Υπάρχουν πιο σύγχρονα μέσα μετάδοσης ήχου, αλλά φαίνεται ο κύριος Τσαβούσογλου είναι της εποχής των γραμμοφώνων», δήλωσε ο κ. Αναστασιάδης. 

Διαρροές και αντιτουρκική «εκστρατεία»

Στην κοινή συνέντευξη Τύπου Μεβλούτ Τσαβούσογλου και Ερσίν Τατάρ καταφέρθηκαν κατά της ελληνοκυπριακής πλευράς και για υποτιθέμενη διαρροή του εγγράφου που κατέθεσε στην διάσκεψη ο κατοχικός ηγέτης, ενώ δεν παρέλειψαν να μιλήσουν και για αντιτουρκική εκστρατεία, φωτογραφίζοντας τις τηλεφωνικές επικοινωνίες που είχε με τους ομολόγους του των πέντε μονίμων μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας ο Υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Χριστοδουλίδης. 

Αναφερόμενοι δε στην πρόταση του Νίκου Αναστασιάδη για άνοιγμα του λιμανιού της Αμμοχώστου και του παράνομου αεροδρομίου Ερτζάν υπό την διοίκηση των Ηνωμένων Εθνών, ο Ερσίν Τατάρ έκανε λόγο για εισηγήσεις που προσβάλλουν τους Τουρκοκύπριους. 

Η επόμενη μέρα

Τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης βάφτισαν ως νέα διπλωματική επιτυχία την πενταμερή διάσκεψη της Γενεύης, με τον Υπουργό Εξωτερικών της χώρας, Μεβλούτ Τσαβούσογλου, να δίνει το στίγμα των επόμενων κινήσεών τους στην σκακιέρα του Κυπριακού. 

Ούτε βήμα πίσω, αν και αναγνωρίζει ότι η στάση τους πιθανόν να έχει αντίκτυπο στις ευρωτουρκικές σχέσεις. 

«Είμαστε υπέρ μιας μόνιμης λύσης, αλλά δεν θα δεχθούμε ποτέ επιβολές. Μπορεί να υπάρξει κάποια πίεση από την ΕΕ», δήλωσε ο Τσαβούσογλου.

«Τα μόνιμα μέλη του ΣΑ δεν πιστεύω ότι θα δουν αρνητικά τις προτάσεις μας για λύση γιατί στο τέλος της ημέρας αυτό είναι ένα διεθνές πρόβλημα και για να το επιλύσουμε, όλοι πρέπει να είναι δίκαιοι», υποστήριξε ο Τατάρ. 

Για τις διαδικασίες της Γενεύης τηρείτο ενήμερος διαρκώς ο Τούρκος Πρόεδρος, Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος κατά τον Ερσίν Τατάρ τον συνεχάρη για την στάση που τήρησε και τις θέσεις που κατέθεσε. 

Διαβάστε επίσης: