Του Θανάση Αθανασίου
Ο Νίκος Χριστοδουλίδης έκανε λόγο για χαμηλές προσδοκίες, αλλά ωστόσο ανέδειξε άλλη μια παράμετρο που αφορά στις αρνητικές επιπτώσεις μιας ενδεχόμενης αποτυχίας όχι μόνο για την Ε/κ πλευρά αλλά και για το σύνολο των συμμετεχόντων στην πενταμερή, περιλαμβανομένης της τουρκικής πλευράς.
- Καταρχάς, κ. Υπουργέ οι προσδοκίες ενόψει πενταμερούς διάσκεψης είναι χαμηλές. Ποια είναι η δική σας θέση;
Λαμβάνοντας υπόψη τις δημόσιες δηλώσεις που γίνονται από τουρκικής πλευράς για αλλαγή βάσης λύσης του κυπριακού είναι αναμενόμενο να υπάρχει αυτή η απογοήτευση, ο πήχης των προσδοκιών να είναι χαμηλός. Από εκεί και πέρα, μεταβαίνοντας στη Γενεύη πρέπει να είμαστε έτοιμοι και είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε οποιοδήποτε ενδεχόμενο. Να σας θυμίσω ότι στο παρελθόν υπήρξαν περιπτώσεις που μεταβήκαμε σε τέτοιου είδους συναντήσεις πιστεύοντας ότι δεν θα υπάρξει η όποια εξέλιξη στη βάση των δηλώσεων της τουρκικής πλευράς, και βρεθήκαμε ενώπιον άλλων δεδομένων που οδήγησαν σε αναδίπλωση. Τί έχει σημασία από δικής μας πλευράς: Όποια και να είναι η στάση της τουρκικής πλευράς, να πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν, εντός του πλαισίου, έτσι ώστε να προκύψουν θετικά δεδομένα. Δεν παραγνωρίζουμε σε καμιά απολύτως περίπτωση την τουρκική ρητορική όπως αναπτύσσεται, ούτε παραγνωρίζουμε και το γεγονός ότι η διεθνής κοινότητα στο σύνολο της έχει καταστήσει σαφές ότι δεν μπορεί να αλλάξει το πλαίσιο λύσης του κυπριακού από τη ΔΔΟ, όπως καθορίζεται στα σχετικά ψηφίσματα των ΗΕ.
- Πώς αντιμετωπίζεται ωστόσο αυτή η αξίωση από πλευράς Τουρκίας; Είναι αρκετή η στάση αρχών της Ε/κ πλευράς για να καμφθεί η τουρκική αδιαλλαξία;
Έχω αναφέρει και προηγουμένως, ακριβώς έχοντας στο μυαλό μου και αυτή τη διάσταση, και τον ρόλο της διεθνούς κοινότητας. Ο ΓΓ των ΗΕ έχει συγκαλέσει αυτή τη συνάντηση στη βάση των όρων εντολής που ξεκάθαρα προκύπτουν από το Συμβούλιο Ασφαλείας των ΗΕ. Όροι εντολής, οι οποίοι εντάσσονται μέσα στο πλαίσιο των σχετικών ψηφισμάτων των ΗΕ. Την ίδια ώρα η ΕΕ έχει ξεκάθαρα τοποθετηθεί επί του συγκεκριμένου θέματος ενώ αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορεί να υπάρξει η οποιαδήποτε αλλαγή (του πλαισίου λύσης) χωρίς τη δική μας σύμφωνο γνώμη, κάτι το οποίο μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι δεν είναι κάτι το οποίο προτιθέμεθα σε καμιά περίπτωση να δώσουμε.
- Αν το απαισιόδοξο σενάριο είναι η αποτυχία της πενταμερούς, ποιο θα ήταν το ιδανικό ή το αισιόδοξο σενάριο σε σχέση με την έκβαση της συνάντησης;
Έχουμε επεξεργαστεί διάφορα σενάρια που μπορεί να προκύψουν από αυτή τη συνάντηση. Εκείνο που θα ήθελα να σημειώσω είναι ότι ένα ναυάγιο θα είναι αρνητικό για όλους τους συμμετέχοντες. Σίγουρα θα είναι αρνητικό πρώτα και πάνω από όλα για το σύνολο του κυπριακού λαού, Ε/κ και Τ/κ, αλλά αναμφίβολα θα είναι και κάτι αρνητικό για την Τουρκία λαμβάνοντας υπόψη και τις γενικότερες επιδιώξεις της όπως εκδηλώνονται το τελευταίο διάστημα και πιο συγκεκριμένα σε σχέση με την προοπτική αναθέρμανσης των ευρωτουρκικών σχέσεων, κάτι το οποίο είναι υψίστης προτεραιότητας για τον Τούρκο Πρόεδρο, ειδικότερα σε αυτή τη συγκυρία.
- Άρα χαμηλά ο πήχης των προσδοκιών, αλλά και αισιοδοξία καθώς ένα ναυάγιο δεν συμφέρει σε κανέναν;
Θεωρούμε, ναι, ότι ένα ναυάγιο θα είναι για όλους αρνητικό. Αν όλοι προσέλθουν στο τραπέζι των συζητήσεων λογικά σκεπτόμενοι, μπορεί πολύ εύκολα να αντιληφθούν τα οφέλη που δύναται να προκύψουν από μια θετική εξέλιξη. Τουλάχιστον αυτή είναι η δική μας προσέγγιση πηγαίνοντας στη Γενεύη, να πράξουμε πάντα εντός του πλαισίου, ό,τι είναι δυνατόν για να έχουμε ένα θετικό αποτέλεσμα.
Δείτε επίσης: