Μόλις το 4,1% των Ευρωπαίων πολιτών έχει ολοκληρώσει τον εμβολιασμό κατά της νόσου covid19.
Τα κράτη μέλη βιώνουν με σφοδρότητα το τρίτο κύμα της πανδημίας και παραμένουν εγκλωβισμένα σε σκληρά lockdown, με τις συνέπειες να αγγίζουν την οικονομία τους και να φθείρουν τις κυβερνήσεις.
Κατά την Σύνοδο Κορυφής, το θέμα των εμβολίων δίχασε και πάλι τους 27, με πολλούς ηγέτες να στρέφουν τα βέλη τους κατά της Κομισιόν για τον αρχικό σχεδιασμό και για την άνιση κατανομή των δόσεων των εμβολίων και για τις μυστικές συμφωνίες για ευνοική μεταχείριση συγκεκριμένων κρατών μελών.
Ο Καγκελάριος της Αυστρίας, Σεμπάστιαν Κουρτς, ανέφερε πως «όταν κράτη μέλη έχουν στη διάθεσή τους πολύ λιγότερα εμβόλια απ΄ ότι άλλα, τότε θεωρώ ότι αυτό είναι ένα μείζον θέμα για την Ευρώπη».
Τη Σύνοδο απασχόλησε και η επιβολή ελέγχων στις εξαγωγές εμβολίων που παρασκευάζονται σε ευρωπαϊκό έδαφος.
Μέχρι στιγμής η Ε.Ε εξήγαγε 77 εκατομμύρια δόσεις εμβολίων, με 21 εκατομμύρια εξ αυτών να καταλήγουν στη Βρετανία.
Ο Πρόεδρος της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν, επισήμανε πως «στηρίζω τον μηχανισμό ελέγχου των εξαγωγών που προτάθηκε από την Κομισιόν. Στηρίζω την ιδέα και του μπλόκου στις εξαγωγές για όσο διάστημα κάποιες φαρμακευτικές εταιρείες δεν τηρούν τις δεσμεύσεις τους με τους Ευρωπαίους».
Η στάση της AstraZeneca συνεχίζει να προβληματίζει την Ε.Ε, ενώ στο ενδεχόμενο απαγόρευσης ή ελέγχου εξαγωγών αντιδρά έντονα το Λονδίνο.
Με τη σειρά της η Καγκελάριος της Γερμανίας, Άνγκελα Μέρκελ, είπε ότι «αυτό που βλέπουμε ξεκάθαρα είναι ότι οι βρετανικές εγκαταστάσεις παραγωγής (εμβολίων) παράγουν για το Ηνωμένο Βασίλειο, οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν εξάγουν και γι’ αυτό πρέπει εμείς να γνωρίζουμε τι παράγεται στην Ευρώπη, κυρίως αφού όπως εκτιμούμε θα αντιμετωπίζουμε τον ιό και τις μεταλλάξεις του για καιρό».
«Πράσινο διαβατήριο» από τον Ιούνιο
Με τη διαδικασία του κατεπείγοντος αποφάσισε το Ευρωπαικό Κοινοβούλιο να εξετάσει το ψηφιακό πράσινο διαβατήριο, που θα επιτρέπει την ασφαλή και ελεύθερη μετακίνηση για όσο διάστημα διαρκεί η πανδημία.
Η πλειοψηφία των ευρωβουλευτών ψήφισαν υπέρ της επίσπευσης των διαδικασιών, με στόχο να είναι λειτουργικό τον Ιούνιο.
Η Επίτροπος Προϋπολογισμού της ΕΕ, Johannes Hahn, δήλωσε πως «η φιλοδοξία μας είναι οι κανονισμοί να είναι έτοιμοι το αργότερο μέχρι τον Ιούνιο φέτος για να διασφαλίσουμε ότι οι μετακινήσεις των πολιτών μας θα μπορούν να ξεκινήσουν κάτω από ασφαλείς συνθήκες».
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα στόχος είναι να δοθεί διαπραγματευτική εντολή έως τα μέσα Απριλίου για να υπάρξει πολιτική συμφωνία στο Ευρωκοινοβούλιο τον Μάιο.