Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Για τον πυρηνικό σταθμό στο Άκκουγιου, ο οποίος κτίζεται σε σεισμογενή περιοχή και βρίσκεται σε απόσταση μόλις 64 χιλιομέτρων από τις κατεχόμενες Κυπριακές ακτές, μίλησε στην εκπομπή του ΑΝΤ1 «Μέρα Μεσημέρι» ο Πρόεδρος του Κινήματος των Οικολόγων, κύριος Χαράλαμπος Θεοπέμπτου.

Με «φόντο» τη χθεσινή πανηγυρική φιέστα που έστησαν Πούτιν και Ερντογάν μέσω τηλεδιάσκεψης για να θέσουν τα θεμέλια του τρίτου αντιδραστήρα του πυρηνικού σταθμό στο Άκκουγιου ο κύριος Θεοπέμπτου εξέφρασε εκ νέου την ανησυχία του για το τι μέλλει γενέσθαι. 

Όπως ανέφερε, η κατασκευή του εν λόγω πυρηνικού σταθμού έχει ήδη ξεκινήσει ενώ στόχος της Τουρκίας είναι μέχρι το 2026 αυτός να λειτουργήσει και η χώρα να καταστεί πυρηνική υπερδύναμη.

Σύμφωνα με τον κύριο Θεοπέμπτου, το γεγονός ότι η συγκεκριμένη συζήτηση γίνεται σήμερα, δέκα χρόνια μετά την έκρηξη του εργοστασίου Φουκουσίμα στην Ιαπωνία ( η έκρηξη είχε σημειωθεί στις 11.03.2011), έχει τη δική του ιδιαίτερη σημασία.

Εξήγησε ότι, η Ιαπωνία είναι μια από της πιο ανεπτυγμένες τεχνολογικά χώρες του κόσμου και το γεγονός ότι σημειώθηκε εντός της χώρας μια έκρηξη τέτοιου μεγέθους εγείρει ανησυχίες για το τι πρόκειται να συμβεί με τον πυρηνικό σταθμό στο Άκκουγιου, αφού η Τουρκία είναι μια χώρα που δεν έχει εμπειρία στον τομέα.

«Οι έγνοιες μας είναι πολλές», τόνισε στη συνέχεια παραθέτοντας ορισμένες από αυτές:

Ανησυχίες για το πόσο κοντά στις Κυπριακές ακτές βρίσκεται ο εν λόγω σταθμός 

Υπάρχει προβληματισμός για το γεγονός ότι συνήθως αυτού του είδους οι σταθμοί, οι οποίοι είναι κοντά στη θάλασσα για να χρησιμοποιούν νερό με σκοπό να μειώσουν τη θερμοκρασία των αντιδραστήρων, καταλήγουν να γεμίζουν τα νερά με απόβλητα ραδιενέργειας

Ανησυχίες για το γεγονός ότι η Τουρκία δεν έχει εμπειρίες ούτε το κατάλληλο προσωπικό για να στελεχώσει τέτοιου είδους σταθμούς. Όπως εξήγησε ο κύριος Θεοπέμπτου, στην αρχή ενδεχομένως να προσλάβει επιστήμονες από το εξωτερικό αλλά το ζήτημα είναι μέχρι πότε θα το κάνουν και πότε θα ξεκινήσουν τις χαλαρώσεις.

Άλλη μια έγνοια αφορά τις διαδρομές των ραδιενεργών υλικών, τα οποία θα καταλήξουν για επεξεργασία και χρήση πρώτης ύλης στον σταθμό, αγορές οι οποίες συνήθως είναι μυστικές

Και τέλος, το τι θα κάνουν με τα ραδιενεργά απόβλητα, θα πληρώνουν έτσι ώστε να γίνεται η επεξεργασία τους ή θα υπάρξει ακόμα ένα τέτοιο περιστατικό σαν το Φουκουσίμα; Όπως διερωτήθηκε και ο κύριος Θεοπέπμτου. 

«Κανείς δεν κάνει καλή διαχείριση των ραδιενεργειών αποβλήτων σε πυρηνικούς σταθμούς και αυτός είναι ένας από τους λόγους που θέλουμε να σταματήσει η λειτουργία τους», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Λυπηρή η απόφαση για ασφαλτικά στο Τσέρι και Γέρι 

Κληθείς να σχολιάσει την απόφαση του Δικαστηρίου σε σχέση με τις μονάδες παραγωγής σκυροδέματος στις βιομηχανικές περιοχές Γερίου και Τσερίου, αλλά και την έφεση με την οποία προχωρεί η Νομική Υπηρεσία, ο κύριος Θεοπέμπτου ανέφερε ότι «είναι λυπηρό το γεγονός ότι η Κυβέρνηση έχει αποτύχει σε αυτή τη διαδικασία».

Έπειτα, πρόσθεσε ότι «είχαμε έγνοια από την αρχή για το κατά πόσο θα τα κατάφερνε η Κυβέρνηση να αποδείξει ότι υπάρχει οχληρία, γιατί οι νομοθεσίας μας είναι πολύ χαλαρές και βοηθούν πάντα τις βιομηχανίες».

Ο κύριος Θεοπέμπτου πρόσθεσε ότι επείγει να υπάρξει μια σωστή νομοθεσία γύρω από το συγκεκριμένο ζήτημα αλλά επίσης και να βρεθούν οι τρόποι ώστε να φύγουν τα ασφαλτικά από κατοικημένες περιοχές. 

«Στρατηγική απόφαση το αν θα πάμε ή όχι στη Γενεύη» 

Το κατά πόσο θα μεταβούν στη Γενεύη οι Πολιτικοί Αρχηγοί των Κομμάτων είναι θέμα στρατηγικής, σημείωσε ο κύριος Θεοπέμπτου, μια απόφαση που θα παρθεί την ερχόμενη Τρίτη στη σύσκεψη που θα έχουν με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. 

Ο κύριος Θεοπέμπτου ξεκαθάρισε ότι οι Αρχηγοί Κομμάτων είναι έτοιμοι να υποστηρίξουν την όλη διαδικασία νοουμένου ότι θα υπάρξει και η σωστή ενημέρωση τους.

«Τώρα γίνεται μια διαδικαστική πράξη, δεν θα γίνει συζήτηση για επίλυση του Κυπριακού. Θα πρέπει να δούμε τι ακριβώς θα αναμένεται από τους Αρχηγούς των Κομμάτων», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σε σχέση με την πανδημία και τις όποιες επικείμενες χαλαρώσεις, ο κύριος Θεοπέμπτου υπογράμμισε ότι αυτά

αφορούν επιστημονικές αποφάσεις.

Ωστόσο, πρόσθεσε ότι η Κυβέρνηση πρέπει να δώσει την απαραίτητη σημασία στον κόσμο που πλήγηκε από την πανδημία και τα μέτρα.

«Πρέπει όχι μόνο να υποστηρίξουμε τον κόσμο αλλά πρέπει να του εξηγήσουμε ποια βοήθεια έρχεται γιατί δεν ξέρει τι να περιμένει, τι θα γίνει στο μέλλον και χρειάζεται καθοδήγηση, χρειάζεται καθησυχασμός», σημείωσε. 

Στη συνέχεια, υποστήριξε ότι ο κόσμος δεν αντέχει πλέον τον εγκλεισμό και εξήγησε ότι κατά την άποψη του η Κυβέρνηση πρέπει να χαλαρώσει ότι μπορεί να χαλαρώσει, να αυξηθούν παράλληλα οι εμβολιασμοί ώστε να μειωθούν οι νοσηλείες και να δοθεί σημαντική στήριξη στον κόσμο που επηρεάστηκε και λύγησε από την κρίση της πανδημίας. 

«Θα είμαι ικανοποιημένος αν έχουμε περισσότερους Βουλευτές από ότι έχουμε τώρα»

Ερωτηθείς ποιο είναι το ποσοστό που θα ικανοποιήσει τον ίδιο σε σχέση με τις επικείμενες Βουλευτικές Εκλογές, ο κύριος Θεοπέμπτου απάντησε ότι «θα είμαι ικανοποιημένος αν έχουμε περισσότερους Βουλευτές από όσους έχουμε σήμερα».

Πρόσθεσε στη συνέχεια ότι θα είναι πολύ χαρούμενος εάν το Κίνημα των Οικολόγων καταφέρει να έχει 4 με 5 Βουλευτές, κάτι το οποίο αν και είναι δύσκολο δεν το θεωρεί ανέφιχτο, αφού το κόμμα του, όπως υποστήριξε, είναι το μόνο στο οποίο μπορεί ο πολίτης να απευθυνθεί και να νιώθει ασφάλεια.

Δεν παρέλειψε κλείνοντας, να κάνει αναφορά για το θέμα των πολιτογραφήσεων, ένα γεγονός που θεωρεί ότι έχει κάνει πολύ μεγάλη ζημιά στην εικόνα που έχει η Κύπρος στην Ευρώπη.