Τηλεόραση Ραδιόφωνο Podcasts
Ακόμη ένα εμπόδιο ξεπέρασε η Κύπρος σε ότι αφορά την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του κοιτάσματος «Αφροδίτη». Κύπρος και Ισραήλ κατέληξαν σε συμφωνία για το πλαίσιο των κατευθυντήριων γραμμών στη βάση των οποίων οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα δύο τεμάχια. Σημειώνεται πως η συμφωνία που θα επιτευχθεί μεταξύ των εταιρειών θα επικυρωθεί από τις δύο κυβερνήσεις.

Αυτό ανακοίνωσαν από το Παλαιό Αεροδρόμιο Λάρνακας η Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Νατάσα Πηλείδου και ο Ισραηλινός ομόλογός της Γιούβαλ Στάινιτς.

Όπως είχε αποκαλύψει ο ΑΝΤ1 από χθες το βράδυ, ώθηση της διαπραγμάτευσης, φαίνεται να έδωσε και η παρουσία του Ισραηλινού Υπουργού Ενέργειας στην Κύπρο και η συνάντηση που είχε με την Κύπρια Ομόλογο του, κυρία Νατάσα Πηλείδου.

Στις δηλώσεις της η κα. Πηλείδου ευχαρίστησε τον Ισραηλινό ομόλογο της και όλη του την ομάδα «για τις ιδιαίτερα εποικοδομητικές συζητήσεις που είχαμε τις τελευταίες 24 ώρες όπου μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα καταφέραμε να κάνουμε σημαντική πρόοδο σε ότι αφορά όλα τα διμερή ζητήματα αλλά ιδιαίτερα τις συζητήσεις για το Ισάϊ και το θέμα του κοιτάσματος Αφροδίτη, θέμα που επηρεάζει τις ΑΟΖ και των δύο χωρών».

Πρόσθεσε ότι «μετά από αρκετή συζήτηση βρισκόμαστε πλέον σε ένα πολύ καλό σημείο όπου έχει συμφωνηθεί ένα πλαίσιο σύμφωνα με το οποίο οι εταιρείες που εμπλέκονται στο έργο αυτό, θα έχουν κάποιες συγκεκριμένες κατευθυντήριες γραμμές, όσον αφορά τις συζητήσεις που θα κάνουν για διευθέτηση του θέματος μεταξύ τους, μέσα σε ένα χρονικό διάστημα».

 

Σημείωσε ακόμα ότι μετά την «προτεινόμενη διευθέτηση που θα συμφωνηθεί ανάμεσα στις εταιρείες θα δοθεί, κατόπιν μελέτης δικής μας και η τελική έγκριση από τις δύο χώρες. Επομένως το πλαίσιο αυτό θα αποσταλεί στις εταιρείες μέσω μίας κοινής επιστολής η οποία ετοιμάζεται και είμαστε και οι δύο πολύ ικανοποιημένοι που έχουμε φτάσει σε αυτό το σημείο μετά από 9 χρόνια συζητήσεων».

 

Η Υπουργός ευχαρίστησε «από καρδιάς όλη την ομάδα και τους Ισραηλινούς συνεργάτες μας, αλλά και τους συνεργάτες στο Υπουργείο Ενέργειας και σε όλα τα εμπλεκόμενα Υπουργεία και τη Νομική Υπηρεσία, που με την καθοδήγηση τους μας έχουν βοηθήσει τα μέγιστα».

 

Από την πλευρά του ο Ισραηλινός ομόλογός της Γιούβαλ Στάινιτς ευχαρίστησε την κ. Πηλείδου για τη φιλοξενία και χαρακτήρισε «συμβολικό» το γεγονός ότι η πρώτη επίσκεψη του στο εξωτερικό από την έναρξη της πανδημίας του κορωνοϊού, είναι στην Κύπρο, κάτι που όπως είπε «είναι ένα άλλο στοιχείο των πολύ στενών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών μας».

 

Αποκάλεσε επίσης «πολύ επιτυχημένη» την επίσκεψη του στην Κύπρο και πρόσθεσε πως χθες «υπογράψαμε την πολύ σημαντική, ιστορική συμφωνία για τη διασύνδεση ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ Κύπρου και Ισραήλ, της διασύνδεσης Eurasia, που είναι πολύ σημαντική για εμάς, επειδή είμαστε σχεδόν ένα απομονωμένο ενεργειακό νησί όπως η Κύπρος. Επίσης καταφέραμε να σημειώσουμε σημαντική πρόοδο στο ζήτημα» των κοιτασμάτων Αφροδίτη και Ισάι, ένα θέμα που συζητείται για εννέα περίπου χρόνια.

 

Ανέφερε ακόμα πως όταν το 2015 διορίστηκε Υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ, συνειδητοποίησε πως «οι σχέσεις με την Κύπρο είναι εξαιρετικές, αλλά υπήρχε ένα μικρό μεγάλο εμπόδιο» και αυτό είναι το θέμα των κοιτασμάτων Αφροδίτη και Ισάι.

 

Επιτέλους, συνέχισε «μετά από χρόνια ατελείωτων και άκαρπων συνομιλιών και διαπραγματεύσεων, πιστεύουμε ότι επιτεύχθηκε σημαντική πρόοδος» στο θέμα και εξήγησε πως «η γενική ιδέα είναι ότι οι δύο κυβερνήσεις θα επιτρέψουν στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται και στις δύο πλευρές των συνόρων, τη γραμμή μεταξύ της ΑΟΖ της Κύπρου και του Ισραήλ, να κάτσουν μαζί για το επόμενο εξάμηνο και να προσπαθήσουν να βρουν εμπορικές ρυθμίσεις μεταξύ τους».

 

Αυτές, συνέχισε, «θα υποβληθούν αργότερα στις δύο κυβερνήσεις για έγκριση» και εξέφρασε την πεποίθηση ότι «υπάρχει μια δίκαιη πιθανότητα οι εμπορικές εταιρείες να βρουν» κάποια συμφωνία μεταξύ τους, που θα είναι ευκολότερο στη συνέχεια για τις κυβερνήσεις Κύπρου και Ισραήλ να εξετάσουν και να εγκρίνουν.

 

Ο Ισραηλινός Υπουργός Ενέργειας σημείωσε ακόμα ότι «πρέπει να  οριστικοποιήσουμε ορισμένες λεπτομέρειες στα έγγραφα, αλλά ελπίζουμε ότι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα μπορέσουμε να υπογράψουμε τη συμφωνία και να καλέσουμε τις εταιρείες από τις δύο πλευρές να κάτσουν μαζί, με την άδεια και την έγκριση των κυβερνήσεων του Ισραήλ και της Κύπρου».

 

Ταυτόχρονα εξέφρασε «ικανοποίηση» γιατί όπως εξήγησε «μετά από έξι χρόνια βλέπουμε φως στο τέλος της σήραγγας» και πρόσθεσε πως «υπάρχει μια δίκαιη πιθανότητα, μια καλή λογική ότι αυτό μπορεί να μας οδηγήσει στη λύση αυτού του μικρού αλλά σημαντικού εμποδίου» στις καλές σχέσεις και τη συνεργασία μεταξύ της Κύπρου και του Ισραήλ, που αφορά την ενέργεια.

 

Στις δηλώσεις του ο κ. Στάινιτς αναφέρθηκε στην επίσκεψη στο Κάιρο όπου Κύπρος και Ισραήλ θα συμμετέχουν «στην πρώτη συνάντηση του φόρουμ φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου. «Υπάρχουν πολλά ενδιαφέροντα και σημαντικά θέματα στην ημερήσια διάταξη του Φόρουμ, το οποίο έχει μέλη την Κύπρο, το Ισραήλ, την Ελλάδα, την Ιταλία, την Ιορδανία και την Παλαιστινιακή Αρχή, ενώ ενδέχεται να υπάρξουν και άλλα μελλοντικά μέλη», είπε.

 

Ο Ισραηλινός Υπουργός εξέφρασε ευχαριστίες στην Νατάσα Πηλείδου για τις προσπάθειες που κατέβαλε ώστε το συγκεκριμένο θέμα να προχωρήσει αλλά και στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη για την «ενδιαφέρουσα συνομιλία» που είχε μαζί του.

Στο Κάιρο μεταφέρεται το ενδιαφέρον

Στο Κάιρο μεταφέρεται το ενεργειακό ενδιαφέρον,  όπου σήμερα θα φιλοξενηθούν οι εργασίες της 1ης συνόδου του East Med Gas Forum, με την συμμετοχή των υπουργών Ενέργειας των επτά ιδρυτικών χωρών και κατά τη διάρκεια των οποίων θα εξεταστεί και η αίτηση της Γαλλίας για ένταξη στο σχήμα. Στην συνάντηση θα τεθούν τα θεμέλια λειτουργίας του διεθνούς περιφερειακού οργανισμού.

Στο φόρουμ πέραν της Ελλάδας, της Κυπριακής Δημοκρατίας, της Αιγύπτου, του Ισραήλ, της Ιταλίας, της Ιορδανίας και της Παλαιστινιακής Αρχής, συμμετέχουν ως παρατηρητές οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Σύμφωνα με την Υπουργό Ενέργειας Νατάσα Πηλείδου, «υπάρχουν και υποεπιτροπές που συμμετέχουν και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή. Αναμένουμε και ελπίζουμε το φόρουμ αυτό θα είναι μια πολύ χρήσιμη πλατφόρμα που θα επιτρέψει να επιτευχθούν οι στόχοι σε όλα τα επίπεδα. Πολιτικό, Οικονομικό, κλπ».

Κατά την εκεί παρουσία της, η κα Πηλείδου θα συζητήσει με τον Αιγύπτιο ομόλογο της Ταρέκ Ελ Μόλα την πρόοδο στις μελέτες για υλοποίηση του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από το κοίτασμα Αφροδίτη στο αιγυπτιακό τερματικό στο Ιντκού.

Υπουργός Ενέργειας Ισραήλ: Ο EastMed μπορεί να είναι έτοιμος σε πέντε χρόνια

Την ίδια ώρα, σε συνέντευξη του στο ΚΥΠΕ, ο ο Υπουργός Εθνικών Υποδομών, Ενέργειας και Υδάτινων Πόρων του Ισραήλ, Γιουβάλ Στάινιτζ ανέφερε ότι ο αγωγός EastMed μπορεί να είναι έτοιμος σε πέντε χρόνια.

κ. Στάινιτζ είπε πως το Ισραήλ έχει ένα τεράστιο πλεόνασμα φυσικού αερίου. «Έχουμε αρκετό για να δικαιολογήσουμε όχι μόνο έναν αγωγό EastMed αλλά θεωρώ πως μαζί με την Κύπρο μπορούμε να δικαιολογήσουμε ακόμα και δυο ή τρεις τέτοιους αγωγούς», επεσήμανε.  Εξάλλου, αναφερόμενος στον περιφερειακό διακυβερνητικό οργανισμό «Φόρουμ για το Φυσικό αέριο στην Ανατολική Μεσόγειο» (EMGF), σημείωσε πως είναι πολύ σημαντικός και πως για πρώτη φορά αραβικές, ευρωπαϊκές χώρες και το Ισραήλ κάθονται στο ίδιο τραπέζι για οικονομικά και στρατηγικά θέματα.

 

Ερωτηθείς, εξάλλου, σε σχέση με τις κατά καιρούς παράνομες ενέργειες της Τουρκίας στην κυπριακή ΑΟΖ, είπε πως «θα προτιμούσαμε να δούμε την Τουρκία ως μέρος της περιφερειακής συνεργασίας παρά ως μια πηγή διαμάχης».

 

Σε ερώτηση για τη σημασία του Μνημονίου Συναντίληψης (MoU) που Κύπρος, Ελλάδα και Ισραήλ υπέγραψαν στις 8 Μαρτίου, στη Λευκωσία, για την ηλεκτρική διασύνδεσή τους, μέσω του αγωγού EuroAsia Interconnector, ο κ. Στάινιτζ είπε πως «αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό για εμάς γιατί από ενεργειακής άποψης είμαστε νησί όπως η Κύπρος. Έτσι το γεγονός ότι τώρα η Ελλάδα, η Κύπρος και το Ισραήλ συμφώνησαν να εγκαθιδρύσουν έναν αγωγό ηλεκτρικής διασύνδεσης που θα ενώνει την Ελλάδα με την Κύπρο και με το Ισραήλ είναι εξαιρετικά σημαντικό για εμάς».

 

Ο Ισραηλινός Υπουργός πρόσθεσε πως «έχουμε δημιουργήσει την τελευταία δεκαετία μια συμμαχία ανάμεσα στις τρεις δημοκρατίες της Ανατολικής Μεσογείου και τώρα θα έχουμε επίσης και μια φυσική διασύνδεση. Αυτό είναι τόσο σημαντικό για εμάς γιατί έχουμε αποφασίσει να εξαρτιόμαστε σε μεγάλο βαθμό, σχεδόν 30%, από την ηλιακή ενέργεια στο μέλλον».

 

Υπογράμμισε πως σε αυτό το πλαίσιο «χρειαζόμαστε κάποια υποστήριξη. Και αυτός ο αγωγός θα μας δώσει την υποστήριξη που χρειαζόμαστε προκειμένου να εξαρτιόμαστε σε μεγάλο βαθμό από την ηλιακή ενέργεια».

 

Ερωτηθείς αν το Ισραήλ είναι ικανοποιημένο από την πρόοδο σε ό,τι αφορά την προώθηση του αγωγού EastMed, ο κ. Στάινιτζ είπε πως αφού έχασαν πολλά χρόνια ευκαιριών, Ισραήλ, Κύπρος και Ελλάδα αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να βοηθήσουν η μια χώρα την άλλη στην οικονομική ανάπτυξη με όλα τα μέσα.