Σύμφωνα μετά όσα ανέφερε η Τζέιν Χολ Λουτ, αρχικά το πρωί στον πρόεδρο Αναστασιάδη και ακολούθως το μεσημέρι στον κατοχικό ηγέτη Ερσίν Τατάρ, πρόθεση του Αντόνιο Γκουτέρες είναι όπως με το καλημέρα φέρει όλα τα μέρη στο ίδιο τραπέζι σε μία συνάντηση - προφανώς γεύμα εργασίας - ανίχνευσης προθέσεων.
Θα ακολουθήσουν χωριστά διαδοχικά τραπέζια αρχικά με τους Αναστασιάδη, Τατάρ και στη συνέχεια με τους Υπουργούς εξωτερικών των τριών εγγυητριών δυνάμεων.
Στο δε τέλος της διαδικασίας ο Γενικός Γραμματέας θα ανακοινώσει τα συμπεράσματα, ενδεχομένως και τις εισηγήσεις του σε νέα κοινή συνάντηση όλων των εμπλεκομένων μερών, με το βέλτιστο σενάριο να προβλέπει την ανακοίνωση σύγκλισης νέας διάσκεψης για τη ουσία του κυπριακού.
Τόσο στο προεδρικό, όσο και στα κατεχόμενα η κυρία Λουτ, κατέθεσε παράλληλα την ετοιμότητα του Αντόνιο Γκουτέρες να αναλάβει όποιο ρόλο του ζητηθεί για ευόδωση της νέας προσπάθειας.
Η κυρία Λουτ η οποία όπως ενημέρωσε θα ξαναέρθει στο νησί παραμονές της άτυπης πενταμερούς, πιθανότατα τον Απρίλιο, πρότεινε την διευθέτηση το απόγευμα κοινής συνάντησης με τους διαπραγματευτές των δύο πλευρών, για να εισπράξει όμως και πάλι την άρνηση της τ/κ πλευράς. Κατόπιν τούτου διευθετήθηκαν χωριστές συναντήσεις, απόψε με τον Ανδρέα Μαυρογίαννη και αύριο το πρωί με τον Εργκιούν Ολγκιούν.
Επιβεβαίωση του χάσματος
Επί της ουσίας οι επαφές της απεσταλμένης του ΓΓ επιβεβαίωσαν το χάσμα απόψεων μεταξύ των δύο πλευρών με τον πρόεδρο Αναστασιάδη να ξεκαθαρίζει: 1ον πως δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή λύση δύο κρατών και 2ον πως δεν νοείται η επιλεκτική επικέντρωση σε κάποια από τα έξι σημεία του πλαισίου Γκουτέρες και δη της πολιτικής ισότητας. Αντίθετα επέμεινε στην ανάγκη εκπροσώπησης και της ΕΕ στην διάσκεψη υπό καθεστώς παρατηρητή.
«Κατά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επανέλαβε την αποφασιστικότητα του για δημιουργική παρουσία στην άτυπη διάσκεψη, διαβεβαιώνοντας για την πλήρη πολιτική του βούληση να συνεργαστεί για την επίτευξη μιας λειτουργικής και διαρκούς, βιώσιμης λύσης του Κυπριακού, στη βάση των αποφάσεων και των ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, στην κοινή δήλωση της 25ης Νοεμβρίου 2019 στο Βερολίνο, στην εργασία και τις συγκλίσεις που έχουν επιτευχθεί μέχρι σήμερα, καθώς και στις αρχές και αξίες της ΕΕ, ώστε η Κυπριακή Δημοκρατία να μετεξελιχθεί σε μια διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία», όπως δήλωσε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Κυριάκος Κούσιος.
Στον αντίποδα ο Ερσίν Τατάρ αφού επέμεινε στην λύση δύο κρατών με κυριαρχική ισότητα των τ/κ, επανέλαβε τις ενστάσεις του τόσο για την συνέχιση των συζητήσεων για λύση ομοσπονδίας, όσο και για την εκπροσώπηση της Ε.Ε.
Θέσεις που σύμφωνα με την Τουρκική προεδρία, ο Ταγίπ Ερντογάν φρόντισε να αναπτύξει τηλεφωνικώς το μεσημέρι και στον Βρετανό Πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον.
«Ο Πρόεδρος εξέφρασε ικανοποίηση για την προσπάθειες της Βρετανίας στο Κυπριακό, αναφέροντας ότι μια λύση δύο κρατών θα δημιουργήσει μια κατάσταση όπου όλοι θα κερδίσουν (win - win)», όπως αναφέρει σε ανακοίνωση της η Τουρκική Προεδρία.
Επόμενος σταθμός της κυρίας Λουτ η Αθήνα όπου θα συναντηθεί με τον Υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια. Ανάλογες συναντήσεις αναμένεται να διευθετηθούν και με τους υπουργούς εξωτερικών της Τουρκίας και της Βρετανίας.
Να αναφέρουμε τέλος ότι ο πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει ήδη συγκαλέσει για την προσεχή Τρίτη 16 του μηνός συνεδρία του Εθνικού Συμβουλίου, προκειμένου να ενημερώσει τους πολιτικούς Αρχηγούς τόσο για τις συναντήσεις του με την κυρία Λουτ και τον κ. Μπορέλ όσο και για την μακρά τηλεφωνική επικοινωνία που είχε το πρωί με τον πρωθυπουργό της Ελλάδας Κυριάκο Μητσοτάκη.