Τα επιδημιολογικά δεδομένα όπως και το σχέδιο για αποκλιμάκωση των μέτρων βρίσκεται στην ατζέντα των ειδικών, οι οποίοι συνεδριάζουν αύριο στις εφτά το απόγευμα για αξιολόγηση της κατάστασης.
«Μπαίνουμε σε άλλη φάση της επανεκκίνησης μας που δεν είμαστε όπως την πρώτη φάση της πανδημίας. Έχουμε άλλα όπλα αυτή την στιγμή και πρέπει να το δούμε σε βάθος χρόνου απλά θέλει μια προσοχή και οργάνωση», δήλωσε στον ΑΝΤ1, η Λέκτορας Επιδημιολογίας και Σύμβουλος του Υπ. Υγείας, Δρα Ζωή Δωροθέα Πανά.
Το ξεκλείδωμα της χώρας όπως πληροφορείται ο ΑΝΤ1 θα γίνει σε κύματα και με στοχευμένο πλάνο ανά δεκαπενθήμερο.
Την πρώτη Φεβρουαρίου οπότε εκπνέουν τα υφιστάμενα μέτρα, θα γίνει η πρώτη φάση άρσης των περιορισμών στην οποία θα περιλαμβάνεται η επαναδραστηριοποίηση συγκεκριμένων τομέων επιχειρήσεων.
Η απαγόρευση βραδινής κυκλοφορίας και συναθροίσεων είναι εκτός συζήτησης και θα παραμείνουν στη ζωή μας τουλάχιστον μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου.
Όσο για τα SMS, το τοπίο παραμένει θολό και κατά πόσο θα συνεχίσουν να υφίστανται, θα εξαρτηθεί από το ποιες επιχειρήσεις θα επαναλειτουργήσουν. Εάν συνεχίσει το μέτρο, υπάρχουν σκέψεις για αύξηση των επιτρεπόμενων μηνυμάτων από 2 σε 3.
Πονοκέφαλο προκαλεί στους ειδικούς το κεφάλαιο σχολεία. Με βάση όμως τις συστάσεις του ECDC, αναμένεται να επιστρέψουν στα θρανία οι μαθητές ορισμένων βαθμίδων της εκπαίδευσης, με προτεραιότητα στην Γ΄ Λυκείου.
«Θέλουμε να υποστηρίξουμε την απρόσκοπτη εκπαιδευτική διδασκαλία. Το πρόβλημα με τα σχολεία όχι μόνο στην Κύπρο είναι παγκόσμια, δεν αναφερόμαστε μόνο στον χώρο αλλά και στην κινητικότητα γύρω από το σχολείο που ενδεχομένως αν ευνοεί την διασπορά», δήλωσε η Δρα Πανά.
Στις 15 Φεβρουαρίου η Κύπρος θα προχωρήσει στη δεύτερη φάση χαλάρωσης, στην οποία εάν όλα εξελιχθούν θετικά, θα έχουμε κατάργηση των SMS και επαναδραστηριοποίηση ακόμη περισσότερων τομέων, μεταξύ των οποίων τα εστιατόρια και οι καφετέριες που κατέβασαν ρολά στις 11 Δεκεμβρίου.
Στη β΄ φάση χαλάρωσης, αναλόγως και των επιδημιολογικών δεδομένων, αναμένεται και η άρση της απαγόρευσης κοινωνικών συναθροίσεων.
Το τρίτο βήμα θα γίνει την πρώτη Μαρτίου οπότε και η χώρα μας θα επιστρέψει σε ρυθμούς Νοεμβρίου. Ωστόσο δεν αποκλείεται συγκεκριμένα μέτρα, που θεωρούνται υψηλού κινδύνου, να αρθούν σε μια τέταρτη φάση στις 15 Μαρτίου.
Στη ζυγαριά των αποφάσεων για την σειρά που θα ακολουθηθεί για επανεκκίνηση της οικονομίας, μπαίνουν και οι αντοχές των κρατικών ταμείων, που δοκιμάζονται εδώ και ένα χρόνο.
Ρεκόρ νοσηλειών
Ο παράγοντας που θα επιτρέψει το ξεκλείδωμα της χώρας είναι τα δημόσια νοσηλευτήρια.
Αν και οι αριθμοί των κρουσμάτων μετά την επιβολή του ολικού lockdown άρχισαν να καταγράφουν μείωση, ο αριθμός των νοσηλευόμενων ανήλθε χθες βράδυ στους 214, αριθμός ρεκόρ, ενώ οι διασωληνομένοι άγγιξαν τους 39.
«Ο μεγαλύτερος αριθμός που είχαμε, και είναι μέσα στις προβλέψεις τις οποίες είχαμε κάνει και έχουμε πει πάρα πολλές φορές είναι αναμενόμενος αυτό ο αριθμός βάση του αριθμού των θετικών περιστατικών που είχαμε στην κοινότητα τις προηγούμενες ημέρες γιατί εμείς τα βλέπουμε με μια χρονοκαθυστέρηση περίπου δύο εβδομάδων», σημείωσε ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΟΚΥπΥ, κύριος Χαράλαμπος Χαριλάου.
Οι ειδικοί εκφράζουν ανησυχίες για τον αριθμό των εισαγωγών και τονίζουν πως οι αριθμοί που καταγράφονται είναι αντανάκλαση των τελευταίων εφτά με δέκα ημερών.