Την κούρσα των εμβολιασμών οδηγεί το Ισραήλ. Μέχρι και χθες, δηλαδή δύο ακριβώς εβδομάδες μετά την επίσημη έναρξη του προγράμματος ανοσοποίησης, εμβολιάστηκε το 13% του πληθυσμού της χώρας, των περίπου εννέα εκατομμυρίων κατοίκων.
Συγκεκριμένα το εμβόλιο των Pfizer και Βiontech έλαβαν περισσότεροι από ένα εκατομμύριο 200 χιλιάδες Ισραηλινοί με τις υγειονομικές αρχές να χορηγούν την πρώτη δόση του εμβολίου σε περίπου 150.000 άτομα την ημέρα.
Κίνητρο για τους πολίτες αποτελεί η προοπτική του πράσινου διαβατηρίου, ενός εγγράφου που θα επιτρέπει στα άτομα που έχουν εμβολιασθεί να εξαιρούνται από τα περιοριστικά μέτρα της καραντίνας.
Ο Πρωθυπουργός του Ισραήλ, Βενιαμίν Νετανιάχου, ο οποίος θα δώσει τον Μάρτιο νέα εκλογική μάχη, έχει υποσχεθεί ότι η χώρα του θα είναι η πρώτη που θα βγει από την πανδημία
«Καταρρίπτουμε όλα τα ρεκόρ. Φέραμε εκατομμύρια δόσεις εμβολίων στο Ισραήλ, είμαστε ένα βήμα μπροστά από τον υπόλοιπο κόσμο», δήλωσε ο Πρωθυπουργός του Ισραήλ, Βενιαμίν Νετανιάχου.
Στην κούρσα των εμβολιασμών ακολουθεί άλλη μία χώρα της Μέσης Ανατολής: Το Μπαχρέιν έχει ήδη εμβολιάσει το 3,5% του πληθυσμού του.
Τρίτη στη σειρά η Βρετανία, η οποία ενέταξε στη φαρέτρα της και το εμβόλιο της Astra Zeneca, με τις Ηνωμένες Πολιτείες να βρίσκονται στην τέταρτη θέση.
Ο στόχος που είχε θέσει ο Ντόναλντ Τραμπ για εμβολιασμό 20 εκατομμυρίων ατόμων μέχρι το τέλος του 2020 όχι μόνο δεν υλοποιήθηκε αλλά απέχει κατά πολύ από την πραγματικότητα, αφού μέχρι χθες το εμβόλιο έλαβαν μόλις 4,2 εκατομμύρια άνθρωποι. Την αποτυχία του Ντόναλντ Τραμπ έσπευσε να σχολιάσει ο Τζο Μπάιντεν.
«Θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Η κυβέρνηση Μπάιντεν-Χάρις δεν θα φεισθεί προσπαθειών προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι πολίτες θα εμβολιαστούν», δήλωσε ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ.
Τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί φαίνεται να μην τηρούνται ούτε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με τους 27 να αναμένουν με αγωνία το πράσινο φως για το εμβόλιο της Moderna. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων αναμένεται να ανακοινώσει την απόφαση του την Τετάρτη 6 Ιανουαρίου.
Εκτός κούρσας η Αφρική
Τον τελευταίο τροχό της άμαξας αποτελεί και πάλι η Αφρική με τις προβλέψεις για την άφιξη των εμβολίων στην αφρικανική ήπειρο να είναι απαισιόδοξες.
Σύμφωνα με το αφρικανικό κέντρο πρόληψης και ελέγχου νόσων οι εμβολιασμοί στη δεύτερη σε πληθυσμό ήπειρο του πλανήτη δεν αναμένεται να ξεκινήσουν πριν από το δεύτερο εξάμηνο του 2021, ενώ μπορεί να χρειαστούν χρόνια για να εξασφαλιστούν οι δόσεις που απαιτούνται για την ανοσοποίηση του 60% του αφρικανικού πληθυσμού.
Η Σομαλία είναι από τα κράτη που θα λάβει τελευταία επαρκείς ποσότητες εμβολίου.
«Ο κίνδυνος είναι ορατός και είμαστε αβοήθητοι», τόνισε ο ζητιάνος, Hassan Mahamed Yusuf.
Σήμερα η Ινδία άναψε πράσινο φως για την χορήγηση δύο εμβολίων στον πληθυσμό, ένα εκ των οποίων είναι αυτό της AstraZeneca.